Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ekstralys på Leaf

Startet av KennyLeaf, mandag 30. juli 2018, klokken 09:35

« forrige - neste »

KennyLeaf

Har behov for å koble opp en Rigid Led-bar på min Tekna nå før høsten sette inn (plassering under skiltet). Kikket litt i sikringsboksen(e) for å finne aktuell sikring for fjernlys, for å hekte meg på for styrestrøm til ekstralys-releet, men har ikke klart å lokalisere rett sikring. Det er jo en drøss av sikringsbokser på denne bilen... :o
Noen som har montert ekstralys på sin Tekna - og i tilfellet; hvor hentet du styrestrøm? Rett fra kabel inn til eksisterende fjernlys?

blackleaf1

Hei, har montert på min Accenta, tok styrestrøm bak på lampa, ledningen til fjernlyset.
Atle
Lindås

KennyLeaf

Sitat fra: blackleaf1 på mandag 30. juli 2018, klokken 13:34
Hei, har montert på min Accenta, tok styrestrøm bak på lampa, ledningen til fjernlyset.
OK, takk skal du ha for tipset. For oss som bor i Nordhordland, med høstens hjortetrekk vinkelrett på europaveien nært forestående, er det alltid greit med ekstra lys - selv om LED-lampene på Teknaen er rimelig gode.

blackleaf1

Helt enig, min er Accenta ( halogen). Byttet til LED i nær/fjernlys, samt tåkelysa. Virker veldig bra og er kun på 25w pr.pære. 8)
Atle
Lindås

DannyRS

Skal montere en lazer elite 12 på leafen. Monterte også en led bar på forrige leaf('14), men da hadde jeg halogen og brukte en «piggy back» sikring til styrestrøm. Denne gang led originalt (LE). Noen her som har koblet opp styrestrøm til rele fra originale led fjernlys?
Ser det er laget noen løsninger(canm8 etc) til for å få stabil styrestrøm, usikker på om det er nødvendig i dette tilfellet..?

@blackleaf1, hvordan festet du lampene dine? Tenkte ca samme plassering. Mulig jeg kapper bort den midtre stolpen i fangern.
'18 Nissan Leaf 40 kWh
'18 Tesla Model S 100D

blackleaf1

Den er festet i fangeren, der det gråe går over i fangerens farge. eren liten kant der.
Atle
Lindås

Sense

Synes det er merkelig at ikke baklysene og skiltbelysning er i LED, ei heller ikke på vår Tekna.
Vil det oppstå feilmelding hvis man bytter ut halogenlampene i skiltlyset til LED uten andre korrigeringer på programvaren?

blackleaf1

Jeg har byttet ut alle lyspærer til LED, ingen feilvarsler.
Atle
Lindås

blackleaf1

Sitat fra: Sense på tirsdag 27. november 2018, klokken 21:52
Synes det er merkelig at ikke baklysene og skiltbelysning er i LED, ei heller ikke på vår Tekna.
Vil det oppstå feilmelding hvis man bytter ut halogenlampene i skiltlyset til LED uten andre korrigeringer på programvaren?
Det er en j..lig jobb, må ned med plata innvendig på bakluka.
Atle
Lindås

medic.66

Sitat fra: DannyRS på mandag 26. november 2018, klokken 23:19
Skal montere en lazer elite 12 på leafen. Monterte også en led bar på forrige leaf('14), men da hadde jeg halogen og brukte en «piggy back» sikring til styrestrøm. Denne gang led originalt (LE). Noen her som har koblet opp styrestrøm til rele fra originale led fjernlys?
Ser det er laget noen løsninger(canm8 etc) til for å få stabil styrestrøm, usikker på om det er nødvendig i dette tilfellet..?

Jeg har LE med full LED. Har kjøpt Lazer linear 18 ledbar. Satte bilen inn på Nissan verksted fordi jeg ville ha det riktig kopla. De sliter med å finne styrestrøm... Skal inn nå for tredje gang. Så håper nå de har funnet ut av det.
2014 Nissan Leaf tekna 24 kWh solgt
2018 Nissan Leaf 40 tekna kWt solgt
2020 Tesla model 3P solgt
2021 Volvo XC 40 recharge p8
2022 BYD Tang

DannyRS

Sitat fra: medic.66 på onsdag 28. november 2018, klokken 21:01
Jeg har LE med full LED. Har kjøpt Lazer linear 18 ledbar. Satte bilen inn på Nissan verksted fordi jeg ville ha det riktig kopla. De sliter med å finne styrestrøm... Skal inn nå for tredje gang. Så håper nå de har funnet ut av det.
Interessant. Kom gjerne tilbake med løsningen om de finner ut av det! Hvor har du tenkt å ha selve led baren?

Jeg har vært ute i garasjen i kveld for å titte i sikringsbokser og måle med tang-ampermeteret. Har dessverre ikke funnet noen åpenbar løsning, men det var ikke alle ledningene jeg fikk huket meg på da de er svært små.

Det virker som det kun er en felles sikring for hhv høyre og venstre lykt, for har bare kunnet finne disse sikringene:
F13 H/LAMP LO LH
F14 H/LAMP LO RH

På halogen-leaf er det nok to sikringer til, slik det var på min '14.

Videre hører jeg bare rele klikke inn når jeg går fra park til kjørelys, og ikke når jeg i tillegg legger på fjernlys.

Tror nok løsningen må bli en dings som henter ut styrestrøm via canbus.

Kanskje det er mulig å få tak i en deletegning/koblingsskjema for lyktene?
'18 Nissan Leaf 40 kWh
'18 Tesla Model S 100D

medic.66

Sitat fra: DannyRS på onsdag 28. november 2018, klokken 22:45
Sitat fra: medic.66 på onsdag 28. november 2018, klokken 21:01
Jeg har LE med full LED. Har kjøpt Lazer linear 18 ledbar. Satte bilen inn på Nissan verksted fordi jeg ville ha det riktig kopla. De sliter med å finne styrestrøm... Skal inn nå for tredje gang. Så håper nå de har funnet ut av det.
Interessant. Kom gjerne tilbake med løsningen om de finner ut av det! Hvor har du tenkt å ha selve led baren?

Jeg har vært ute i garasjen i kveld for å titte i sikringsbokser og måle med tang-ampermeteret. Har dessverre ikke funnet noen åpenbar løsning, men det var ikke alle ledningene jeg fikk huket meg på da de er svært små.

Det virker som det kun er en felles sikring for hhv høyre og venstre lykt, for har bare kunnet finne disse sikringene:
F13 H/LAMP LO LH
F14 H/LAMP LO RH

På halogen-leaf er det nok to sikringer til, slik det var på min '14.

Videre hører jeg bare rele klikke inn når jeg går fra park til kjørelys, og ikke når jeg i tillegg legger på fjernlys.

Tror nok løsningen må bli en dings som henter ut styrestrøm via canbus.

Kanskje det er mulig å få tak i en deletegning/koblingsskjema for lyktene?

Ledbaren er montert i spoileren i den luftespalten. Linearserien til Lazer er beregnet til lav montering også.

Ja man må ha canbus. Verkstedet fikk koplingsskjema fra Nissan sentralt. Men da de kopla opp etter dette så sto ledbaren bare å blinket. Så skjemaet var feil. Jeg skal inn igjen med bilen 6. desember. Så håper virkelig at de har funnet ut av det til da. Ikke sikkert jeg kan forklare her hvordan de har kopla det opp. Men skal gi beskjed når (hvis) de har fått det til å virke..
2014 Nissan Leaf tekna 24 kWh solgt
2018 Nissan Leaf 40 tekna kWt solgt
2020 Tesla model 3P solgt
2021 Volvo XC 40 recharge p8
2022 BYD Tang

FroBe

Bumper en gammel tråd.

Er det noen som har funnet en løsning for ekstralys på biler med LED-lykter?

Ble løsningen et CAN-bus rele, og i tilfelle hvilket?
Ser dette ser ut til å være kompatibelt med Leaf:
https://www.ekstralyskongen.com/installasjon/problemlosere/canbus-interface-fjernlys
Leaf Tekna 2019 40 kWh
Volvo XC70 2012 D5

Tony Rofstad

Jeg har montert ekstra ledbar  på vår leaf og det fungerer utmerket...men det er litt knotete og man skal holde tunga rett i munn når en holder på.

Mener det var bak oppunder hanskerommet som man kobler seg innpå med Canm8.
Har fungert feilfritt i et år nå er fungerer også greit med adaptive fjernlyset.

Tony Rofstad

Glemte og si at vi har tekna med full led....finnes ingen andre kjente måter og hente ut styrestrøm i fra såvidt jeg fant ut ivertfall...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA