Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, onsdag 25. juli 2018, klokken 00:04

« forrige - neste »

bno

Nå har jeg fått lastet ned bruker manualen til Kona EV. Med ref. til en artikkel i TU (se link) om hurtig lading vinterstid. Det er viktig at man har kjørt batteriet varmt før lading for å øke/sikre ladeeffektivitet. Det er intetn nytt for de som har hatt elbil en stund. Får sjekke manualen om det finnes tilgjengelig informasjon som gir direkte avlesing av ladetemperaturen. Noe som vet?

andy99

Sitat fra: bno på tirsdag 07. august 2018, klokken 07:37
Nå har jeg fått lastet ned bruker manualen til Kona EV. Med ref. til en artikkel i TU (se link) om hurtig lading vinterstid. Det er viktig at man har kjørt batteriet varmt før lading for å øke/sikre ladeeffektivitet. Det er intetn nytt for de som har hatt elbil en stund. Får sjekke manualen om det finnes tilgjengelig informasjon som gir direkte avlesing av ladetemperaturen. Noe som vet?

Du tenker på avlesning av batteritemperatur? Det tror jeg ikke er mulig uten å bruke en obd2 dongle og feks torque pro.
Men ser ikke helt poenget. Så fort du plugger i til lading vil batterivarming/kjøling starte. (med unntak av hvis det er under minus 35)
Ref brukermanual
"The high voltage battery warmer system operates when the charging connector is connected to the vehicle.
However, the high voltage warmer system may not operate when battery temperature drops below -35°C (-31°F)"
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Orbit

Sitat fra: andy99 på tirsdag 07. august 2018, klokken 07:57
Men ser ikke helt poenget. Så fort du plugger i til lading vil batterivarming/kjøling starte.
Med så stort batteri, vil oppvarming fra mange minusgrader likevel ta lang tid. Så først etter å ha stått på laderen i denne oppvarmingstiden, vil hurtigladingen faktisk bli hurtig.

Nå vet jeg ikke hvor kraftig varmeelementet som går til batteriet er på Kona, men la oss optimistisk anta 5kW (som tilsvarer hva som brukes for max kupévarming på typiske elbiler....men som også betyr at oppvarming vil gå ennå tregere ved tilkobling på vanlig 10/16A-kurs - selv om all strømmen brukes til varming i stedet for lading). Å varme opp et Kona-batteri fra -20°C til +20°C (nedre område for optimal ladetemperatur) vil kreve ca 10MJ (500kg x 40K x 1Jg-1K-1), eller 2.8 kWh. Dersom batterivarmeelemetet er på 5kW, tar det over en halvtime å varme opp.

I praksis blir det nok å stå 2-3 timer med batterivarming fra vanlig hjemmelading for å få opp temperaturen i batteriet, før en legger ut på en vintertur med hurtiglading. Hvis ikke, vil jeg anta en må legge til 30 min+ i ekstra ladetid på første stopp. YMMV
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

bno


turfsurf

Nja, batteriet på Kona rekker nok å bli varmt før det er på tide å lade (hvis man starter med fullt batteri). Forutsetter at man ikke ligger i jevnt 40km/t dog.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Gordon Retriever

Kjent norsk elbilblogger hypermiler Kona på Vålerbanen onsdag og torsdag:

https://www.youtube.com/watch?v=GjaNMVkyUBc

Hypermiling, er ikke det temmelig 2013, da?

(PS:  Nytt kamera gir tydelig heving av den tekniske kvaliteten på videoen over.)

andy99

Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Counterpointer


andy99

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 08. august 2018, klokken 18:33
Følg med, mer spennende enn å se maling tørke
Å se maling tørke går altfor fort, her har du 20-24 timer med kvalitetsvideo  :)

Jeg tror jeg venter på sammendraget...
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Counterpointer

Sitat fra: andy99 på onsdag 08. august 2018, klokken 19:01
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 08. august 2018, klokken 18:33
Følg med, mer spennende enn å se maling tørke
Å se maling tørke går altfor fort, her har du 20-24 timer med kvalitetsvideo  :)

Jeg tror jeg venter på sammendraget...
#metoo

Orbit

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 07. august 2018, klokken 12:45
Nja, batteriet på Kona rekker nok å bli varmt før det er på tide å lade (hvis man starter med fullt batteri). Forutsetter at man ikke ligger i jevnt 40km/t dog.
Får håpe det, men min erfaring med i3, er at med forvarmet batteri før avreise, så er det vanskelig å holde batteritemperaturen oppe på vinteren ved snitthastighet på 70km/t (dvs typisk miks av 80-sone med litt 50/60 innimellom). Må opp i motorveifart på 90++ for få temperaturen litt opp (evt bevisst uøkonomisk kjøring). Kona skal jo være mer strømgjerrig (som i denne sammenheng gir mindre varme til batteriet), og har en batterikasse som sitter mer eksponert for avkjøling på de bildene jeg har sett.

Høyere hastighet gir mer varme i batteriet per kilometer (siden tilført varme øker med kvadratet av strømuttaket), og i tillegg tilbakelegges kilometrene fortere. Så økonomikjøring på vinteren er ikke løsningen for å spare reisetid dersom turen uansett inkluderer hurtiglading. Da er det bare å kjøre på det forhold og fartsgrenser tillater.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Karl-Wilhelm

#56
830km greide Bjørn ved 78Wh/km gjennomsnittsforbruk =)
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

AppleKnocker

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

andy99

Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

andy99

Noen som har sett noen data på forbruk med 18 tommere fossilfelger/dekk?
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA