Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, onsdag 25. juli 2018, klokken 00:04

« forrige - neste »

Gordon Retriever

Vi nærmer oss de resultatene fra de første prøvekjøringene, mens de første ordentlige bilene er en måned unna.

Spenningen stiger:  Hvor mye av effektiviteten fra Ioniq har Hyundai klart å overføre til den mindre strømlinjeformede Kona?
Og hvor langt kommer man egentlig på en lading?

Pressebilde:



Her fra en prøvekjøring som ser ut til å si omtrent det samme:




Gordon Retriever

Forbruk ved norsk sommerføre,  følge Bjørn Nyland:

Konstant   90km/h:   13,3 kWh/100km.
Konstant 120km/h:   18,9 kWh/100km.




Gordon Retriever

Greie tall hos elbil.no

SitatNå skal det også sies at vi aldri har hatt en høyere testtemperatur noensinne, med variasjon mellom 25 og 28 varmegrader, men gjennomsnittet på 1,23 kWh/mil er bestenotering for en kompakt elbil med såpass stor batterikapasitet.

Det er riktignok langt unna 1,0 – som IONIQ fikset, men solid nok til at Kona kan gå vesentlig lenger enn de fabrikkoppgitte tallene under optimale forhold.

Gordon Retriever

Bjørn Nyland kjører Oslo-Trondheim-Oslo i Kona: 
Ved passering Atna på nordgående noteres:

240km kjørte kilometer.
Forbruk 140wh/km.
50% restkapasitet. 

Inkluderer motorveiskjøring på E6.
2-3 m/s medvind i Østerdalen.

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Gordon Retriever


Tellus

Sitat fra: Gordon Retriever på onsdag 25. juli 2018, klokken 00:44
Forbruk ved norsk sommerføre,  følge Bjørn Nyland:

Konstant   90km/h:   13,3 kWh/100km.
Konstant 120km/h:   18,9 kWh/100km.

13,3 i 90 høres veldig lavt ut.

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013


Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

gigafactory

#10
Nå har ikke jeg sett på streamen før, så jeg vet ikke om det har skjedd noe spesielt, men de kom samtidig til Trondheim på omtrent lik SoC (~60% tror jeg). Er altså en TMX P90DL med SuC-fart begrenset til 95ish kW mot Kona.

Gjennomsnittlig forbruk på Kona fra Oslo til Trondheim uten lusekjøring, men sikkert med en del trafikk, kom på omtrent 13 kWh/100 km. Til sammenligning hadde Teslaen forbruk på omtrent 20 kWh/100 km.

geear

Mulig den er toppbegrenset til 95kW, men det er ikke bare maks som er begrenset, virker som det er en prosentvis reduksjon i hele rangen.

Uansett er det egentlig en test som kun gir mening som underholdning, akkurat som pandaen til kroatia eller hvor det var.

Selv om Konaen hadde hatt tilgang på 100kW og Teslaen hadde makset hva den kan, så blir testen lite relevant. Det er nok ikke mange som velger mellom Kona og TMX basert på noen minutter fra eller til tur-retur Oslo-Trondheim. ;)

Tellus

Et snitt på 13 kWh/100 km fra Oslo til Trondheim er virkelig imponerende hvis det har vært kjørt normalt. Vil tippe minimum 15 med min Ampera-E uten å ha noen data. Nesten 50 mil rekkevidde med Kona.

Counterpointer

Sitat fra: Tellus på onsdag 25. juli 2018, klokken 19:06
Et snitt på 13 kWh/100 km fra Oslo til Trondheim er virkelig imponerende hvis det har vært kjørt normalt. Vil tippe minimum 15 med min Ampera-E uten å ha noen data. Nesten 50 mil rekkevidde med Kona.
Kjørte Tynset - Oslo for noen dager siden lå på 14 når jeg var hjemme med Ampera-E. Lå da i 110+ hele motorveibiten fra Rudshøgda.

gigafactory

Sitat fra: gr på onsdag 25. juli 2018, klokken 18:58

Selv om Konaen hadde hatt tilgang på 100kW og Teslaen hadde makset hva den kan, så blir testen lite relevant. Det er nok ikke mange som velger mellom Kona og TMX basert på noen minutter fra eller til tur-retur Oslo-Trondheim. ;)

Nei, men det er et referansepunkt for hvor raskt du kan kan forvente å transportere deg med Kona på 50 kW-lading sommerstid langs en av de vanligste langkjøringsstrekkene i Norge; Omtrent like raskt som den minst effektive Teslaen med SuC-limit.  :)

De brukte ca 7 timer fra Oslo til Trondheim og da kom en frem med over halvt batteri. Det er bra!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA