Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

Frank_M

Prøve også første "langtur" i helga.. Trondheim-Steinkjer t/r. 280 km, snittforbruk på 22,6 kWh/100 km så gikk fint på èn lading. 18" piggfri og 2-5 ºC og vått veibane med spredte regnbyger. Greit forbruk.
Men... en ekte pusekatt drikker ikke skummet melk men fløte.. så litt energiforbuk må man jo regne med  ;)

Er det noen som har testet forskjellen på eco og komfort? Gir det stor %-vis forbedring i evt. rekkevidde?
--
2018 Jaguar I-pace HSE

elektro

Mulig denne skulle vært i tesla relatert tåden, men fant en ganske god test av X90D og I-Pace som kjører i følge under samme forhold. NB! engelsk tekst anbefales. https://www.youtube.com/watch?v=swB7v-wu3oU
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

4Matic Fanatic

Sitat fra: elektro på tirsdag 08. januar 2019, klokken 15:24
Mulig denne skulle vært i tesla relatert tåden, men fant en ganske god test av X90D og I-Pace som kjører i følge under samme forhold.
Når du finner en halvt år gammel youtube-snutt er det gode muligheter for at den har vært linka tidligere. Så også denne...

z4rd

#828
Kult at noen faktisk tester bilene på denne måten. Jeg hadde ikke sett den før nå, iaff.

Også er det en P-versjon i videoen du har linka, som har kortere range enn vanlig X90D. Altså ingen rekkeviddemester hos Tesla, men kan bedre sammenlignes med X75.

Som Øyvind.h har skrevet i en tidligere post:
"90-pakken har ca 89 når den er ny. 4kWh under 0 og 4kWh du aldri får bruke. Etter litt initielt tap kan du forvente rundt 77-79kWh fra 100% til 0%."

Det kan man nok forvente fra bilen i testen. Da XP90D er fra 2016.
Eneste tallene jeg fant fra en ny i-Pace er 84.7kWh useable capacity.
Correct me if I am wrong... (?)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Øyvind.h

Stemmer det. En 2-3 år gammel performance 90 er nok nede på 77-79 fra 100 til 0.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

xref

Hittil er det vel ingenting som tilsier at batterikapasiteten reduseres såpass. Snarere tvert imot viser tall en reduksjon på mindre enn 10% etter 250 000km.
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

geear

Størstedelen av tapet tas helt i starten, og når 8kWh ikke er tilgjengelig så er fort tallene oppgitt her helt reelle..

xref

Sitat fra: gr på tirsdag 08. januar 2019, klokken 21:15
Størstedelen av tapet tas helt i starten, og når 8kWh ikke er tilgjengelig så er fort tallene oppgitt her helt reelle..

Hvis pakken har 89 når den er ny stemmer det ikke at den har 77-79 etter 2 år når undersøkelser har dokumentert under 10% fall etter 250 000km...
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

Øyvind.h

Av de 89 må du trekke fra 8. Da er du nede på 81.
Etter 2-3 år med P90d har du altså tapt 3-5kWh.
77-79 er 100 til 0. 89 er brutto før brick og kWh under 0.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

xref

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 08. januar 2019, klokken 22:13
Av de 89 må du trekke fra 8. Da er du nede på 81.
Etter 2-3 år med P90d har du altså tapt 3-5kWh.
77-79 er 100 til 0. 89 er brutto før brick og kWh under 0.

Godt poeng, takk :)
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

Vind

Sitat fra: Frank_M på tirsdag 08. januar 2019, klokken 13:23
Er det noen som har testet forskjellen på eco og komfort? Gir det stor %-vis forbedring i evt. rekkevidde?
Jeg har testet en del på samme distanse, og har kommet frem til at det er bare 4% forskjell i forbruk mellom Eco og Comfort.  Det har ført til at jeg faktisk ikke bruker eco lenger.

Derimot har jeg prøvd nød modusen, og den gir over 25% lengre rekkevidde, men kaldt og kjedelig (den slår av alt)...

Forskjellen mellom lav og høy regenerering er også på ca 4%, men her spiller kjørestil inn.  Lav regenerering gir lavere forbruk (og ikke omvendt), det fordi det er bedre å "rulle", enn å regenerere for så å akselerere.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Contango

Jaguar regenerer på bremsene også? Ergo bør det være mindre forskjeller på rekkevidde om regenerering er høy eller lav (bortsett fra at det helt sikkert er bedre å trille enn å regenerere for deretter å aksellerere).
Tesla, som ikke regenerer på bremsene, må derimot tjene rekkevidde på høy regenerering fordi regnereringen reelt sett erstatter bremsing.
Hva man har regenerert og hvilken setting man har brukt på en tur med en Jaguar kan umulig være så veldig relevant?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Tellus

At I-Pace regenererer på bremsene på denne måten kan være en del av forklaringen på gode WLTP tall. Mener jeg har lest et sted at så og si hele testen kunne kjøres uten bruk av mekaniske bremser. Antar at alle instillinger skal være default når WLTP testen kjøres. Min Ampera-E derimot vil i lav regen modus (default) måtte ty til mekaniske bremser for all nedbremsing utover helt ubetydelig fartsreduksjon.

4Matic Fanatic

Sitat fra: Contango på onsdag 09. januar 2019, klokken 13:46
Jaguar regenerer på bremsene også?
Hva mener du med dette? Den regenererer når du trykker på bremsene ja, som 'alle andre elbiler'.
Anyhow vil det være bedre å seile enn å regenerere/gasse/regenerere.

Tellus

La forøvrig merke til at rekkeviddeestimatet faller når jeg slår av AC. Litt snodig, men slik er det i hvert fall. Slår jeg av oppvarming øker rekkeviddeestimatet selvfølgelig. Kan det være slik at varmepumpen blir slått av hvis AC slås av og at oppvarming da faller tilbake på oppvarming med varmeelementer?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA