Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

Nordlands

Da vet jeg ikke hva du gjorde, for fra lansering 1.mars og fram til 30.sep var det åpent tilgjengelig i konfigurator grunnversjon S fra 599k. Med obligatorisk cold climate pakke, setevarme og mattesett var da reell startpris fortsatt under 610k.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Stikkkontakt

https://youtu.be/iK-dejicEeA

Jeg forstår ikke fransk, men jeg skjønte at han kjørte 573km og hadde 14,1kwh/100km i forbruk. Han kjører i "ECO+", men det er ikke akkurat hypermiling når trafikken er så tett. 20" felger for øvrig.

Gordon Retriever

Sitatflopp

i-Pace er neppe noen flopp. Absolutt ikke.  Som bil nr. 2 i familier som alt eier en Tesla eller en fossil Jaguar, er i-Pace et utmerket supplement til bilparken.

Jeg kan også tenke meg at bilen kan bli en hit hos velstående familier i California som ønsker en bil nr. 3 eller 4 som signaliserer at man tar miljø og bærekraft på alvor, hos bilentusiaster i Qatar som synes Tesla er blitt altfor alminnelig, eller hos nyrike russere som trenger en bil de ukene i året man reiser til London for å bo i huset i Chelsea.

Man sender mange riktige signaler ved å velge i-Pace, og Jaguar sender mange riktige signaler ved å lage i-Pace.

For kunder som søker en moderne elbil med energieffektivitet på linje med det beste fra Tesla eller Hyundai, kan imidlertid bilen være et mindre opplagt valg. :)

geear

Nå syns jeg det tar av her. Mange klarer seg fint med en e-Golf eller Leaf som hovedbil, kanskje eneste bil, ig en i-Pace er milevis over disse på alt utenom lukeparkering og strømforbruk, men har fortsatt rekkevidde som gjør at den fungerer helt utmerket som hovedbil for veldig mange norske familier. Forventningene som er skapt i forkant er egentlig hovedproblemet.

Counterpointer

Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 22:28
https://youtu.be/iK-dejicEeA

Jeg forstår ikke fransk, men jeg skjønte at han kjørte 573km og hadde 14,1kwh/100km i forbruk. Han kjører i "ECO+", men det er ikke akkurat hypermiling når trafikken er så tett. 20" felger for øvrig.
Dette er et klassisk eksempel på I-Pace test. At det i det hele tatt er mulig å kjøre den bilen på 14,1 er merkelig.....
Jeg hadde en I-Pace i et døgn på test og selv i nedoverbakke og medvind i 25 plussgrader var det ikke mulig å få den under 21,7.........

Det er kjempestore avvik på bilene og dette er nødt for å bidra til forvirringen om rekkevidde.

Jeg tror klima og batteritempstyring er veldig avgjørende. De som har lave tall kjører i «nødmodus» med klima av. Litt sånn som Topp Gear som til og med hadde med ladebank til mobilen.

Det at en medium CUV som I-Pace får rekkeviddebank av den mye større SUVen X er ikke i nærheten av bra nok i min bok.

Blir interessant å se I-Pace mot Etron og EQC, de er mer like.

Contango

Jeg kjenner at jeg ble nokså lamslått av JorEls samtale med selgeren. Hadde faktisk ikke trodd det. Så naiv er jeg åpenbart.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

moonbuggy

"Jeg forstår ikke fransk, men jeg skjønte at han kjørte 573km og hadde 14,1kwh/100km i forbruk. Han kjører i "ECO+", men det er ikke akkurat hypermiling når trafikken er så tett. 20" felger for øvrig."

Snittfarten sier sitt. 39 km/t. Temperaturen er antagelig optimal. Han kjørte bilen til 0 med 14.1 kwt/100km, og får faktisk ut litt over 80kwt på en lading...

chiller

Wow, dette var imponerende!
I artikkelen skriver han at han sikter på mellom 50 og 55 km/t for minst forbruk, og alt av ting var skrudd av.
Dette gir oss et upper bound for range, og det må jeg nesten si var høyere enn forventet.

Helt irrelevant for normale folk, men fremdeles imponerende.


chiller

Han har en annen fin tabell på andre biler han har hypermilet også:

tuono

Ut i fra tabellen til han her karen så er vel hans "tester" lite relevant å trekke frem i de fleste sammenhenger?

daktari

Dessverre nok et sub par resultat for I-pace. Hypermiling gir bare 20% mer enn wltp.

Det er mer relevant med Dessen vs Teslabjørn: 2 kWh/mil ved 73 km/t vs 1,7 kWh/mil ved 90 km/t.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Tellus

Nå testet Teslabjørn nettopp I-Pace mot sin egen Model-X i 40 km/t. I-Pace hadde lavere forbruk. Husker ikke hva forbruket var, men finnes i den vidoen TB la ut.

Tellus

TB målte et forbruk på 14.5 kWh/100 km for I-Pace og 15.7kWh for sin MX-P100D. Det var ganske kaldt og en litt kupert løype. Med andre ord begge bilene burde gjøre det langt bedre under ideelle forhold. TB sier også at han har målt langt lavere forbruk sommertids med sin MX.

Hastigheten var 40 km/t målt med GPS (42 km/t speedohastighet for I-Pace).

14.5kWh/100 km gir rekkevidde 584 km. Nok diskusjon om hypermiling kanskje, men slike tall forteller litt om rullemotstand.


https://www.youtube.com/watch?v=eMIPBJudGfo

Kåre Knatten

Hva er vits med en "lang" rekkevidde,  hvis den bare kan oppnås med 30 km/t og alt som er mulig å skru av, er skrudd av. Aircondition ol. I-Pace er bygget som en sportslig SUV og må kunne brukes som det. Biler er til for å brukes.

Chimp

Ved kjøring 60-80 sone på norske svingete veier kommer du vel greit 350 km ?
Hvor ofte blir det et reelt problem?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA