Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

kruttet22

Den testen som refereres på side3 i dag, er det noen som kjenner til den? Der kommer jo I-Pace svært dårlig ut?

https://www.side3.no/motor/test-av-rekkevidde-pa-elbil-2018-6672929

Burns

Dette er jo en førproduksjonsbil, uten korrekt software etc. Så får vel avvente eventuelle tester med den reelle bilen som blir levert kunder før man gjør noen konklusjoner

Storg

Sitat fra: kruttet22 på onsdag 22. august 2018, klokken 14:13
Den testen som refereres på side3 i dag, er det noen som kjenner til den? Der kommer jo I-Pace svært dårlig ut?

https://www.side3.no/motor/test-av-rekkevidde-pa-elbil-2018-6672929
Virker som den testen som er nevnt før fra Spania.

AJ82

Sitat fra: Storg på onsdag 22. august 2018, klokken 14:26
Sitat fra: kruttet22 på onsdag 22. august 2018, klokken 14:13
Den testen som refereres på side3 i dag, er det noen som kjenner til den? Der kommer jo I-Pace svært dårlig ut?

https://www.side3.no/motor/test-av-rekkevidde-pa-elbil-2018-6672929
Virker som den testen som er nevnt før fra Spania.

Ja, dette er gammelt nytt....

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Bmw_Tryne

https://itavisen.no/2018/08/22/tesla-model-s-kjorte-lengst-i-rekkeviddetest/#comment-4053593969

Som det står i kommentar feltet så er dette bare noe software greier . Levert bil blir innenfor mht oppgitt rekkevidde.
Bmw 530i G30

daktari

Sitat fra: AJ82 på onsdag 22. august 2018, klokken 12:57
Siste som ble lagt ut. Hønesfoss til Billingstad.

A.J.
18,3 kWh/100km snittfart 57 km/t. 53 minutter på Hønefoss-Billingstad - som har noe stigning men også nedforbakke - men ikke fartsgrense over 100 km/t noe sted.
Nei, det er høyt synes jeg - forbehold om motvind og at sjåføren ga full gass i forbikjøringsfeltene opp mot Sollihøgda. Forbehold også om at Jaguar regner inn ladetap i forbruksvisningen, det er vel ingen andre som gjør.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

AJ82

Sitat fra: daktari på onsdag 22. august 2018, klokken 15:50
Sitat fra: AJ82 på onsdag 22. august 2018, klokken 12:57
Siste som ble lagt ut. Hønesfoss til Billingstad.

A.J.
18,3 kWh/100km snittfart 57 km/t. 53 minutter på Hønefoss-Billingstad - som har noe stigning men også nedforbakke - men ikke fartsgrense over 100 km/t noe sted.
Nei, det er høyt synes jeg - forbehold om motvind og at sjåføren ga full gass i forbikjøringsfeltene opp mot Sollihøgda. Forbehold også om at Jaguar regner inn ladetap i forbruksvisningen, det er vel ingen andre som gjør.

Vind vet jeg ikke noe om, men selvfølgelig forbikjøringer opp fra Sundvollen  ;)

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

JaguarPace

Flott at Jaguar Norge nå sender ut denne på e-post for å dempe "rekkevidde angsten". Dette etter rekkevidde testen som har blitt referert til flere ganger både her og på fjesboka, hvor I-pace kom veldig dårlig ut. Har nå stor tro på 400+ km uten større problemer. ;)

Kjære .......,

Som du muligens har lest om i medier de siste dagene, ble det utført en rekkevidde-test av nye Jaguar I-PACE der resultatet ikke stemte overens med vår kommuniserte rekkevidde. Da det har oppstått en del spørsmål rundt denne artikkelen, ønsker vi å klargjøre hvorfor resultatet ble slik det ble.

Tidligere i sommer fikk 31 journalister fra organisasjonen Autobest teste en Jaguar I-PACE pre-produksjonsbil. Sammen med ni andre elektriske biler, gjennomførte de det de anser som en «reell» test av rekkevidden.

Vi ønsker å benytte denne anledningen til å understreke at pre-produksjonsbilen som ble testet ikke er i samsvar med de endelig produksjonsbilene som skal utleveres til norske kunder. Pre-produksjonsbilen som ble testet var ikke oppdatert med den siste software oppdatering som er tiltenkt å optimalisere rekkevidden ytterligere. Testen er dermed ikke representativ når det gjelder ytelsen for kommende produksjon.

Siden vi i utgangspunktet sertifiserte I-PACE sin rekkevidde opptil 480 kilometer (WLTP) har vi harmonisert bruken av både drivlinjekontrollere og batterikjemistyring. Som et resultat av dette arbeidet, og ettersom vi nå beveger oss mot fasen med full produksjon, har Jaguar proaktivt bedt om at I-PACE resertifiseres til WLTP-tall på opptil 470 kilometer.*

Endringen av oppgitt opptimal rekkevidde vil igjen bidra til et mer realistisk forbruk som vi er sikre på at kommende forbrukertester vil synliggjøre, og ikke minst bidra til å betrygge våre kunder om kvaliteten på den nye Jaguar I-PACE.

*Vi ønsker også å påpeke at bilen sin faktiske rekkevidde vil variere avhengige av ulike faktorer som konfigurasjon (ekstrautstyr, felger, etc), samt batteriets alder og tilstand, din kjørestil og drift-, miljø- og klimaforhold.

Er du nysgjerrig på kjøreegenskapene til vår nye modell? Bestill en prøvekjøring i dag og opplev selv helt nye Jaguar I-PACE på norske veier.
TM3 reservasjon avbestilt 2018, og I-Pace HSE mottatt 10.05.19 :-)

Gordon Retriever

Sitati sommer fikk 31 journalister fra organisasjonen Autobest teste en Jaguar I-PACE pre-produksjonsbil. Sammen med ni andre elektriske biler, gjennomførte de det de anser som en «reell» test av rekkevidden.

Vi ønsker å benytte denne anledningen til å understreke at pre-produksjonsbilen som ble testet ikke er i samsvar med de endelig produksjonsbilene som skal utleveres til norske kunder. Pre-produksjonsbilen som ble testet var ikke oppdatert med den siste software oppdatering som er tiltenkt å optimalisere rekkevidden ytterligere. Testen er dermed ikke representativ når det gjelder ytelsen for kommende produksjon.

Det er helt vanlig at førproduksjonseksemplarer av alt fra mobiltelefoner og fotoapparater til biler lånes ut for å få omtale i pressen - med en klausul om at dette nettopp er et førserieprodukt som ikke skal brukes til mer detaljert testing. 

I dette tilfellet virker det som en noe uprofesjonell omgang med denne praksisen- enten fra Jaguars side, eller fra Autobest-journalistene.

JaguarPace


SitatI dette tilfellet virker det som en noe uprofesjonell omgang med denne praksisen- enten fra Jaguars side, eller fra Autobest-journalistene.

Ja gjør det. Ble ikke så klok på om Jaguar viste om denne rekkevidde testen når de lånte ut I-Pacen til journalistene, men jeg tviler på det.
TM3 reservasjon avbestilt 2018, og I-Pace HSE mottatt 10.05.19 :-)

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vind

Sitat fra: turfsurf på fredag 24. august 2018, klokken 13:54
Enda en test med fokus på forbruk. Sikkert med gammel SW fremdeles.

https://www.linkedin.com/pulse/highwaytest-four-premium-evs-hans-noordsij
Det er vel slike tester som gjør at noen forhandlere sender med "anstand" når man kjører.

Forbruket de antyder er langt i fra det jeg opplevde på min testkjøring, jeg skjønner nesten ikke hvordan det er mulig å bruke så mye strøm.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

geear

#132
Har vel ingen umiddelbar grunn til å tro at det er jukset med testingen, men fortsatt så gjenstår det jo å få tester fra biler med endelig software. Vi trenger vel knapt mer info om forbruk fra biler som ikke er relevante...

Om alt er greit med testen, så er det nok hastighet som er nøkkelen (forstod det slik de kjørte opp til 130km/t og fikk snittfart på 105-110km/t), i slik fart utgjør aerodynamikken mye. I normale norske hastigheter (med unntak av begrensede områder med 110-soner), så gjør forskjellen i aerodynamikk mye mindre betydning (luftmotstanden øker med kvadratet av hastighetsøkningen...).

bmw2002

Sitat fra: turfsurf på fredag 24. august 2018, klokken 13:54
Enda en test med fokus på forbruk. Sikkert med gammel SW fremdeles.

https://www.linkedin.com/pulse/highwaytest-four-premium-evs-hans-noordsij

hans-noordsij er en ihuga Tesla og Elon Musk fan. Stoler ikke mye på denne testen...

turfsurf

Sitat fra: bmw2002 på fredag 24. august 2018, klokken 15:08
hans-noordsij er en ihuga Tesla og Elon Musk fan. Stoler ikke mye på denne testen...
Så han kan ikke være objektiv fordi om han er en fan? OK...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA