Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Jeg har byttet til 94Ah batteri - erfaring

Startet av Snart-i3, tirsdag 03. juli 2018, klokken 21:23

« forrige - neste »

Snart-i3

Jeg har et batteri til salgs på Finn, og fikk et spørsmål om batteribyttet jeg har gjennomført. Her er historien.

Bilen min har gått over 100' km, er 4 år, og kona har byttet arbeidssted innenfor bommen i Oslo. Bilen gikk ikke lenger tur/retur jobben hennes på vinteren uten lading, noe som var kravet når den ble kjøpt. Alternativet var da å bytte batteri eller bil. Bilen er komplett utstyrt og siden jeg liker både fargen og muligheten til å teste ut et batteribytte ble valget det.

Jeg har ikke merket kortere rekkevidde med det gamle batteriet.
Batteri ble skaffet hos hugger (Grønvold) og kostet 35000. Det nye batteriet hadde gått 7000 km. Snakk med verkstedet før anskaffelse, det er ikke sikkert at de vil bruke batterier hvor bilen har for store skader.

Jeg vurderte å bytte selv, men etter samtale med Bavaria Lillestrøm ble vi enige om at de skulle gjøre jobben.
De hadde heller ikke gjort dette før, så det ble utprøving for de også. Jeg har flere kjøretøy så litt tid på verkstedet gikk greit.

Det nye batteriet må åpnes for å lese av diverse serienummer. Når batteriet åpnes skal det ha nytt deksel. I tillegg måtte de bytte en Electronic Memory Managment 61278648060 (se ETK.CC) i batteriet. Klimagassen går igjennom batteriet, så denne må tømmes og fylles også (NB bruker ikke r134a, men r134yf). I tillegg må bilen programmeres.

Verkstedprisen ble i underkant av 25000. Jeg fikk litt tillegg ift opprinnelig pris pga ny EMM, men jeg betalte ikke for ekstra demontering (tror de tok ut batteriet en ekstra gang). Uansett så vil de kunne gi en mer riktig pris nå som de har erfaring.

Nå har jeg ikke solgt det gamle batteriet ennå, det ligger ute til 16000. Dvs at total ombygging kommer på 45-50'.  Ellers er bilen som før, bortsett fra lengre rekkevidde og jeg lader derfor kun hjemme for tiden. Meget fornøyd.
2013 i3 med 94Ah. Orange og komplett utstyrt.
2002 A6, 2003 A8, 2008 E93 Alle nesten komplett utstyrt.

Orbit

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

TB

Imponerende at merkeverkstaden faktisk var villig til å utføre arbeidet. I følge andre trådar har ikkje andre merker vore like positivt innstilt til batteribyte. Virker som BMW i dette tilfelle har brukt Audi sitt slagord "Vorsprung Durch Technik" ved at det er teknisk mulig å byte batteriet.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

02jan

Flott rapport.

Ang. Bytte batteri på i3 , så var det nettop det at i3 var laget for å kunne bytte batteri og evt. Oppgradere til kraftigere, som var med på å avgjøre mitt bilvalg.
I3 har også (slik jeg forstod det den gangen) bygget batteripakka , slik at enkeltmoduler også skal kunne byttes ut (ved feks skadede celler).


Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Ingeniøren

Veldig bra du rapporterer dette  :+1:

Tror dette blir en industri etter hvert og greit å høre dine erfaring, for som du beskriver er det ikke bare å koble over polene. Håper du får solgt batteriet til noen kyndige som kan nytte det videre - synes ikke prisen er avskrekkende...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

PionerThink

Veldig bra rapport :+1:
Er enig i at det er positivt at merkeforhandler har litt proaktiv holdning til at private tar slike initiativ :D
Har jo hørt om andre tyske merker der eiere har prøvd å bytte og fått klar beskjed om at dette er en jobb de ikke kan eller vil ta på seg(tror det er mest at det mangler kompetanse på området ::))
Ser ikke bort fra at jeg kan gjøre tilsvarende med vår i3 den dagen jentungen skal ut på veien og trenger en bil som kan rekke litt lengre enn dagens 60Ah versjon ;)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Ferry

Syns ikke prisen er ille. Dette vil vel si at brukt batteri kan settes inn for ca. 40.000,-? (16.000+25.000)
Skal ikke ha store feilen på en fossilbil før det koster 40k.

1000kwh

Sitat fra: Ferry på onsdag 04. juli 2018, klokken 18:53
Syns ikke prisen er ille. Dette vil vel si at brukt batteri kan settes inn for ca. 40.000,-? (16.000+25.000)
Skal ikke ha store feilen på en fossilbil før det koster 40k.
Turbo og svinghjul på vår Dieselbil kostet ikke langt unna :p dette på 140000 km

Trond.m

Interessant prosjekt, men det er vel en betydelig usikkerhet i salsverdien på det gamle batteriet. Hvem er potensiell kjøper til et gammelt batteri ? Det er vel ikke så mange i3 eiere som har defekt batteri, men det er kanskje et marked for alternativ bruk til solcelleanlegg el. ?

jkirkebo

Sitat fra: TM på onsdag 04. juli 2018, klokken 20:15
Interessant prosjekt, men det er vel en betydelig usikkerhet i salsverdien på det gamle batteriet. Hvem er potensiell kjøper til et gammelt batteri ? Det er vel ikke så mange i3 eiere som har defekt batteri, men det er kanskje et marked for alternativ bruk til solcelleanlegg el. ?

Jepp, de fleste brukte elbilbatterier selges ganske kjapt og brukes til andre formål. Jeg har selv batteri på hytta med moduler fra 2,33 Leaf-batterier ;)

Batterier fra Leaf og iMiEV er det mest populære da disse er enkle å dele opp og rekonfigurere. Tesla-batterier er i andre enden av skalaen, med eGolf ca. midt på. Jeg er usikker på hvordan i3-batteriene er å ha med å gjøre, lite info å finne om disse mhp. slik bruk. Tilgangen er også best på Leaf- og iMiEV-batterier, naturlig nok.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

snippet

Veldig greit å høre om batteribytte i bilen, både at det faktisk er mulig og hvordan du gikk frem. Kunne tenkt meg å gjøre det samme når jeg merker rekkevidden begynner å bli for liten.
BMW i3 - Bergen

Karl-Wilhelm

Tøft, takk for at du deler prosedyren og kostnadene med oss!

Hva var rest kapasiteten til det gamle batteriet?
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

Snart-i3

Jeg tok ikke ut noen måling av det gamle batteriet, men tror ikke rekkevidden var redusert.

Batteriet har en tilgjengelig kapasitet og en totalkapasitet, og totalkapasiteten kan blir redusert uten at tilgjengelig kapasitet blir redusert. Sånn sett burde jeg fått kjørt på 100 000 km til på batteriet for å sjekke dette.

Utfordringer med sivile verksteder er at de må gi et prisoverslag på jobben, og de har begrensninger på hvor mye avvik de kan ha. Det er derfor utfordrende å gå inn på slike spennende jobber, men som ingen har gjort før. Det er samtidig greit med en kunde som kan la bilen stå til den er ferdig uten å mase.

Bavaria Lillestrøm måtte bruke en del tid på forhånd for å innhente informasjon, men jeg tror det var begrenset med informasjon tilgjengelig. Uansett takk til Bavaria Lillestrøm og mekanikeren Kim Robert som gjorde jobben.
2013 i3 med 94Ah. Orange og komplett utstyrt.
2002 A6, 2003 A8, 2008 E93 Alle nesten komplett utstyrt.

daktari

Spennende. Du byttet fra 60Ah til 90Ah eller 60 til 60?
Siden du ikke merket redusert rekkevidde etter 4 år/100k?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Olemann

Det står i overskriften det....:-)

Sitat fra: daktari på lørdag 07. juli 2018, klokken 11:03
Spennende. Du byttet fra 60Ah til 90Ah eller 60 til 60?
Siden du ikke merket redusert rekkevidde etter 4 år/100k?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA