Elbilforum.no
Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: Snart-i3 på tirsdag 03. juli 2018, klokken 21:23
Jeg har et batteri til salgs på Finn, og fikk et spørsmål om batteribyttet jeg har gjennomført. Her er historien.
Bilen min har gått over 100' km, er 4 år, og kona har byttet arbeidssted innenfor bommen i Oslo. Bilen gikk ikke lenger tur/retur jobben hennes på vinteren uten lading, noe som var kravet når den ble kjøpt. Alternativet var da å bytte batteri eller bil. Bilen er komplett utstyrt og siden jeg liker både fargen og muligheten til å teste ut et batteribytte ble valget det.
Jeg har ikke merket kortere rekkevidde med det gamle batteriet.
Batteri ble skaffet hos hugger (Grønvold) og kostet 35000. Det nye batteriet hadde gått 7000 km. Snakk med verkstedet før anskaffelse, det er ikke sikkert at de vil bruke batterier hvor bilen har for store skader.
Jeg vurderte å bytte selv, men etter samtale med Bavaria Lillestrøm ble vi enige om at de skulle gjøre jobben.
De hadde heller ikke gjort dette før, så det ble utprøving for de også. Jeg har flere kjøretøy så litt tid på verkstedet gikk greit.
Det nye batteriet må åpnes for å lese av diverse serienummer. Når batteriet åpnes skal det ha nytt deksel. I tillegg måtte de bytte en Electronic Memory Managment 61278648060 (se ETK.CC) i batteriet. Klimagassen går igjennom batteriet, så denne må tømmes og fylles også (NB bruker ikke r134a, men r134yf). I tillegg må bilen programmeres.
Verkstedprisen ble i underkant av 25000. Jeg fikk litt tillegg ift opprinnelig pris pga ny EMM, men jeg betalte ikke for ekstra demontering (tror de tok ut batteriet en ekstra gang). Uansett så vil de kunne gi en mer riktig pris nå som de har erfaring.
Nå har jeg ikke solgt det gamle batteriet ennå, det ligger ute til 16000. Dvs at total ombygging kommer på 45-50'. Ellers er bilen som før, bortsett fra lengre rekkevidde og jeg lader derfor kun hjemme for tiden. Meget fornøyd.
:+1:
Imponerende at merkeverkstaden faktisk var villig til å utføre arbeidet. I følge andre trådar har ikkje andre merker vore like positivt innstilt til batteribyte. Virker som BMW i dette tilfelle har brukt Audi sitt slagord "Vorsprung Durch Technik" ved at det er teknisk mulig å byte batteriet.
Flott rapport.
Ang. Bytte batteri på i3 , så var det nettop det at i3 var laget for å kunne bytte batteri og evt. Oppgradere til kraftigere, som var med på å avgjøre mitt bilvalg.
I3 har også (slik jeg forstod det den gangen) bygget batteripakka , slik at enkeltmoduler også skal kunne byttes ut (ved feks skadede celler).
Veldig bra du rapporterer dette :+1:
Tror dette blir en industri etter hvert og greit å høre dine erfaring, for som du beskriver er det ikke bare å koble over polene. Håper du får solgt batteriet til noen kyndige som kan nytte det videre - synes ikke prisen er avskrekkende...
Veldig bra rapport :+1:
Er enig i at det er positivt at merkeforhandler har litt proaktiv holdning til at private tar slike initiativ :D
Har jo hørt om andre tyske merker der eiere har prøvd å bytte og fått klar beskjed om at dette er en jobb de ikke kan eller vil ta på seg(tror det er mest at det mangler kompetanse på området ::))
Ser ikke bort fra at jeg kan gjøre tilsvarende med vår i3 den dagen jentungen skal ut på veien og trenger en bil som kan rekke litt lengre enn dagens 60Ah versjon ;)
Syns ikke prisen er ille. Dette vil vel si at brukt batteri kan settes inn for ca. 40.000,-? (16.000+25.000)
Skal ikke ha store feilen på en fossilbil før det koster 40k.
Sitat fra: Ferry på onsdag 04. juli 2018, klokken 18:53
Syns ikke prisen er ille. Dette vil vel si at brukt batteri kan settes inn for ca. 40.000,-? (16.000+25.000)
Skal ikke ha store feilen på en fossilbil før det koster 40k.
Turbo og svinghjul på vår Dieselbil kostet ikke langt unna :p dette på 140000 km
Interessant prosjekt, men det er vel en betydelig usikkerhet i salsverdien på det gamle batteriet. Hvem er potensiell kjøper til et gammelt batteri ? Det er vel ikke så mange i3 eiere som har defekt batteri, men det er kanskje et marked for alternativ bruk til solcelleanlegg el. ?
Sitat fra: TM på onsdag 04. juli 2018, klokken 20:15
Interessant prosjekt, men det er vel en betydelig usikkerhet i salsverdien på det gamle batteriet. Hvem er potensiell kjøper til et gammelt batteri ? Det er vel ikke så mange i3 eiere som har defekt batteri, men det er kanskje et marked for alternativ bruk til solcelleanlegg el. ?
Jepp, de fleste brukte elbilbatterier selges ganske kjapt og brukes til andre formål. Jeg har selv batteri på hytta med moduler fra 2,33 Leaf-batterier ;)
Batterier fra Leaf og iMiEV er det mest populære da disse er enkle å dele opp og rekonfigurere. Tesla-batterier er i andre enden av skalaen, med eGolf ca. midt på. Jeg er usikker på hvordan i3-batteriene er å ha med å gjøre, lite info å finne om disse mhp. slik bruk. Tilgangen er også best på Leaf- og iMiEV-batterier, naturlig nok.
Veldig greit å høre om batteribytte i bilen, både at det faktisk er mulig og hvordan du gikk frem. Kunne tenkt meg å gjøre det samme når jeg merker rekkevidden begynner å bli for liten.
Tøft, takk for at du deler prosedyren og kostnadene med oss!
Hva var rest kapasiteten til det gamle batteriet?
Jeg tok ikke ut noen måling av det gamle batteriet, men tror ikke rekkevidden var redusert.
Batteriet har en tilgjengelig kapasitet og en totalkapasitet, og totalkapasiteten kan blir redusert uten at tilgjengelig kapasitet blir redusert. Sånn sett burde jeg fått kjørt på 100 000 km til på batteriet for å sjekke dette.
Utfordringer med sivile verksteder er at de må gi et prisoverslag på jobben, og de har begrensninger på hvor mye avvik de kan ha. Det er derfor utfordrende å gå inn på slike spennende jobber, men som ingen har gjort før. Det er samtidig greit med en kunde som kan la bilen stå til den er ferdig uten å mase.
Bavaria Lillestrøm måtte bruke en del tid på forhånd for å innhente informasjon, men jeg tror det var begrenset med informasjon tilgjengelig. Uansett takk til Bavaria Lillestrøm og mekanikeren Kim Robert som gjorde jobben.
Spennende. Du byttet fra 60Ah til 90Ah eller 60 til 60?
Siden du ikke merket redusert rekkevidde etter 4 år/100k?
Det står i overskriften det....:-)
Sitat fra: daktari på lørdag 07. juli 2018, klokken 11:03
Spennende. Du byttet fra 60Ah til 90Ah eller 60 til 60?
Siden du ikke merket redusert rekkevidde etter 4 år/100k?
Ops, beklager. Var visst blind på begge øya.
Priser I Tyskland på bytte av batteri:
Teilenummer Bezeichnung Menge E-Preis
82999999999 Montage 48 9,50 456,00
82999999999 Codierung 12 9,50 114,00
Prisene er uten batteri, og uten moms.
Moms skal vi nordbagger slippe tror jeg:
http://www.skatteetaten.no/no/Radgiver/Rettskilder/Uttalelser/Prinsipputtalelser/Merverdiavgiftsloven--6-6---Fritak-for-leasing-av-elbiler-og-omsetning-av-elbilbatterier--Skattedirektoratets-fellesskriv-26-juni-2015/
Det var jo veldig rimelig. Men disse prisene gjelder vel bare ved bytte til samme batterikapasitet som bilen opprinnelig ble levert med, og vil derfor normalt dekkes av garanti eller forsikring. Å oppgradere til større batteri er vel dyrere ? Det er ikke sikkert at det er mer omfattende jobb, men de ønsker jo heller at man skal kjøpe ny bil.
Priser er uten MVA:
Bavaria tok 4560 for å demontere og montere batteri.
Programmering koster 3420.
I tillegg kommer demontering/montering av minneadministrasjon (2660, tror dette er enheten inne i batteriet) og klimagass-tømming/fylling.
Tror dette er arbeidspengene. I tillegg kommer en del deler som må byttes siden det er et brukt batteri, som nytt deksel (ca 1000 med skruer og klistrelapper) og ny minne-enhet inne i batteriet. Regner med at denne ble byttet fordi den ikke kan programmeres mot nytt batteri.
Tror mva-fritaket kun ligger mot batteriet og ikke arbeidet eller deler på batteriet.