Krever hengerfeste på Hybriden oppgraderte bremser mv?

Startet av Bjoris, tir 03. jul 2018, kl. 17:05

« forrige - neste »

Bjoris

Det skrives at hengerfeste uansett monteres i Norge, men er jeg feilinformert når jeg har forstått det slik at en må ha oppgraderte bremser og div annet for å kunne få hengefeste på en Kia? Ergo, hvis dette mangler fra fabrikk får vi ikke ettermontert hengerfeste uansett?

Cral

Jeg spurte om :

"Er hengerfeste noe dere monterer her i landet for andre kia, eller kommer det fra fabrikk
Visst hengerfeste ikke er klart når vi kjøper first editon, kan det ettermonteres om det kommer senere? "

og fikk følgende svar:

"Hengerfeste monteres i Norge ved klargjøring av bilen.

Dersom Niro Electric blir typegodkjent for tilhengerfeste, vil dette gjelder alle bilene.

Med vennlig hilsen/Best regards

Rolf Herø Produktsjef/Product Manager"
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

svingen

Ville overasket meg stort hvis ikke importøren tok noen ekstra kr her og,slik som soltak....
Vedrørende ekstra bremser og krav til det blir det kanskje annerledes får elbil siden mye går til generering av strøm igjen. Har ikke sett noe om hengerfeste på utlande sider,noen som har?

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Måkemannen

Sitat fra: svingen på lør 07. jul 2018, kl. 23:28
Ville overasket meg stort hvis ikke importøren tok noen ekstra kr her og,slik som soltak....
Vedrørende ekstra bremser og krav til det blir det kanskje annerledes får elbil siden mye går til generering av strøm igjen. Har ikke sett noe om hengerfeste på utlande sider,noen som har?
Bremser må vel dimensjoneres utifra verst tenkte tilfelle. Dvs man må kunne bremse bilen helt opp selv om batteriet er praktisk talt fullt, og man ikke har noen bremseeffekt av regenerering.

På den annen side; hadde vært kult om man bygde inn en nød-regenerering på elbiler, pense bremseenergi inn på en (luftkjølt?) effektresistor, kun for slike tilfeller.

svingen

Nå som det er kommet flere pdf i korea med info om bilen og 0 info om henger er det vel dårlig tegn? Eller har ikke folk behov får det der nede?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Trond.m

Da jeg snakket med salgssjefen hos importøren, så fikk jeg oppfatningen om at det var en løsning for ettermontering jobbet for / håpet på. Det er nok stort sett bare i Norge vi er opptatt av dette, så at det ikke står noe om det i koreanske spesifikasjoner tror jeg ikke betyr noe. Det burde heller ikke være noe som hindrer at det kan bli montert på First Edition, hvis det kommer et monteringssett. Men det beste ville vært om dette blir avklart i tide, slik at det blir mva fritt. Det burde være mulig å få til selv om selve monteringen skjer etter levering.

Cral

Ta en tur på google streetview i Korea, tell tilhengerfester.
Ta en tur på google streetview i Norge, tell tilhengerfester.

Og når du er lei av å lete etter tilhengerfeste på en bil i Korea, så kan du jo ta starte å lete etter tilhengere...

Leste en gang noe om at det ikke var tillatt med tilhenger i Korea, husk ikke hvor, men etter å ha tittet på noen bilder, så ser jeg at det er lettere å finne tilhengerfester og tilhengere i Norge ;)

~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

E_S

Tilhenger uten brems kan uansett maksimalt veie 750 kg. Tilhenger med brems skal bremse seg selv og ikke tilføre bilens bremser mer belastning. Altså er det ikke behov for mer bremser på bilen med høyere tilhengervekt.
:)

jkirkebo

Sitat fra: E_S på fre 20. jul 2018, kl. 09:54
Tilhenger uten brems kan uansett maksimalt veie 750 kg. Tilhenger med brems skal bremse seg selv og ikke tilføre bilens bremser mer belastning. Altså er det ikke behov for mer bremser på bilen med høyere tilhengervekt.

Og begge to er oppgitt i vognkortet. Teoretisk går det altså fint å oppgi 1500kg hengervekt for henger med brems og 0kg hengervekt for henger uten brems.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

E_S

Sitat fra: jkirkebo på fre 20. jul 2018, kl. 10:58
Og begge to er oppgitt i vognkortet. Teoretisk går det altså fint å oppgi 1500kg hengervekt for henger med brems og 0kg hengervekt for henger uten brems.

Eller i praksis for eksempel 400 kg uten brems og 1500 kg med brems - tror aldri jeg har sett en bil som har 0 henger uten brems, men et eller annet med brems med mindre det har vært en feil i vognkortet. :)

Men ja, det skal være null stress uavhengig av bremser. Det fikser hengeren selv. :)

Thorbjørn Hellehaven

Jeg har en ATV hvor det står, med 0kg uten brems, 500 kg med brems. Men hengeren jeg har krærsjer håndbrekket med eksospotta, så jeg må koble fra hele bremsen, så brekket står rett opp. Så det er mulig

Måkemannen

Men det vil være hardere for bilen å dra i gang en tung henger, enn en lett en. Det er vel her produsentene får kalde føtter.

E_S

Sitat fra: Måkemannen på lør 21. jul 2018, kl. 12:41
Men det vil være hardere for bilen å dra i gang en tung henger, enn en lett en. Det er vel her produsentene får kalde føtter.

Neppe noe tema med elmotor, men jeg har inntrykk av at produsentene ikke akkurat anstrenger seg for å finne gode løsninger, ref. Jaguar med 750 kg, bare fordi de da kan si at muligheten er der..

hsa77

https://youtu.be/gQSTMYNqBW8

Eksempel på at det ikke bare er bremsene som må være dimensjonert rett i forhold til hengervekt...

På fossilbiler mener jeg å ha sett forskjellige hengervekt avhengig av motorstørrelse på ellers lik bil, det er det nok gode grunner for...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Thorbjørn Hellehaven

Sitat fra: hsa77 på søn 22. jul 2018, kl. 20:14
På fossilbiler mener jeg å ha sett forskjellige hengervekt avhengig av motorstørrelse på ellers lik bil, det er det nok gode grunner for...
Niro PHEV og HEV: 141 HK, 265 Nm, 1300 kg tilhenger
Niro EV (64kWh): 204 HK, 395 Nm, ???? kg tilhenger
Jeg kan ikke se at motorstørrele bør bære noe problem, når EV har høyere spesifikasjoner enn hybridversjonene.
Bilens egenvekt må også med i beregningen, men vi har vel ikke noen grunn til å tro at det blir noen veldig vesentlig forskjell der. Større batteri er tyngre, men ingen ICE er lettere, så jeg tipper samme størrelsesorden, kanskje litt tyngre.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA