Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye priser hurtiglading

Startet av PionerThink, onsdag 20. juni 2018, klokken 11:44

« forrige - neste »

Supermario

#15
Sitat fra: hsa77 på onsdag 20. juni 2018, klokken 21:37
Joda, men når hurtiglading blir så dyrt at det er billigere å bruke fossilbil på langtur blir det bare helt feil! Fortum har fått ganske mange kroner i støtte fra staten for å bygge ut ladenettet slik at det skal gå an å kjøre elbil fra Oslo til Trondheim. Når det nå blir så dyrt at folk kanskje ikke kommer til å bruke laderene var det jo dumt av staten å kaste bort så mye penger i støtte...

Enig i det, og ikke alltid like imponert over hvor godt politikken henger sammen. Og da får vi skyte på dem som lager rammebetingelsene (politikerne) og ikke på dem som tilpasser seg rammebetingelsene (Fortum). Evt velge oss andre politikere.
e-up! 80'km, Leaf  90' km, e-tron 55 2020

hsa77

Men hvorfor gjør Fortum det på denne måten? Dersom effekttariffen er problemet kan de vel begrense topplast på hvert ladested isteden, det vil vel være mest effektivt ? Laderene langs rv3 er stort sett 2×DC pluss 2×22kw AC, dvs de kan i værste fall dra avgårde 140-150kw, det kan jo også skje nå med høyere pris. Hadde det ikke vært smartere med en intelligent lastbalansering som sikret at topplasten aldri oversteg f.eks 75kw?

Det beste hadde selvfølgelig vært å installere en batteribank på lite brukte hurtigladere, da kan topplasten fra nettet begrenses kraftig  uten at ladefarta går ned.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Supermario

Sitat fra: hsa77 på onsdag 20. juni 2018, klokken 22:13
Men hvorfor gjør Fortum det på denne måten? Dersom effekttariffen er problemet kan de vel begrense topplast på hvert ladested isteden, det vil vel være mest effektivt ? Laderene langs rv3 er stort sett 2×DC pluss 2×22kw AC, dvs de kan i værste fall dra avgårde 140-150kw, det kan jo også skje nå med høyere pris. Hadde det ikke vært smartere med en intelligent lastbalansering som sikret at topplasten aldri oversteg f.eks 75kw?

Det beste hadde selvfølgelig vært å installere en batteribank på lite brukte hurtigladere, da kan topplasten fra nettet begrenses kraftig  uten at ladefarta går ned.

Ja, eller kanskje brukeren tom skulle få velge? 25 kW til 1,50 kr/min, og så kan man selv skru opp til 50 kW og betale 4,50 kr/ min hvis man har dårlig tid...
e-up! 80'km, Leaf  90' km, e-tron 55 2020

Joltus

Genialt forslag for oss med rapidgate hvertfall

Øyvind.h

Ikke en dum tanke å tilby selvvalgt effekt. Men det hjelper ikke om 99% setter effekten ned til 1kW og betaler peanuts når det i slutten av måneden kommer en kar og lader litt på 50kW. Da blir effektleddprisen fortsatt for 50kW.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Haakon-

Strekningen mellom Mandal og Ålgård har Fortum "teppebombet" med ladere de siste årene. Helleland og Vikeså ligger bare 18 km fra hverandre. Moi bare 30 km unna Helleland. Og på Moi har de atpåtil etablert 2 stasjoner med 2x50kw ladere bare 2 km fra hverandre. Isolert sett bejubler jeg dette, men dersom lite bruk per ladestasjon er argumentet for prisøkningen kunne de kanskje vurdert midlertidig stenge noen av stasjonene? Ikke ønskelig, og lite sannsynlig etter Enova-støtten, men stiller spørsmålstegn ved Fortums plan for inntjening med denne tette plasseringen. Laderen ved Moi Hotell burde aldri vært bygget.
VW e-up! - med takboks

Joltus

Og i tillegg har jo grønn kontakt ladepunkter på mange av de samme plassene....

PionerThink

Sitat fra: Elmo på onsdag 20. juni 2018, klokken 16:35
Sitat fra: PionerThink på onsdag 20. juni 2018, klokken 11:44
Jeg vurderte å bytte ut diesel-dyret med en elbil med lengre rekkevidde, men ble litt usikker nå må jeg innrømme :(

Å droppe elbilkjøp på grunn av at hurtiglading i grisgrente strøk blir dyrere enn å kjøre fossilt er virkelig å spare på ørene og la kronene rulle.
Du skal kjøre veldig mye for at du overhodet skal behøve hurtiglading, og kjøring med strømmen du "fyller" hjemme koster vel bare 10% av fossilkjøring.

Som det står i profilen min så har jeg allerede en elbil for kjøring lokalt rundt Kristiansand som lades hjemme, og den er jeg kjempefornøyd med! Har familie på vestlandet hvor vi kjører en del turer til, så det hadde nok ikke blitt den helt store utgiften til hurtiglading sammenlignet med diesel til vår stasjonsvogn. Eneste er at det enda ikke er kommet en elbil med lang rekkevidde, romslighet og hengerfeste som dekker behovet til å kjøre langturer. At de øker prisene på både lading og bompasseringer vestover er ikke utslagsgivende, men bidrar ikke i positiv retning :o
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Elmo

Sitat fra: PionerThink på torsdag 21. juni 2018, klokken 10:27
Som det står i profilen min så har jeg allerede en elbil for kjøring lokalt rundt Kristiansand som lades hjemme, og den er jeg kjempefornøyd med!
:+1:
Min kommentar var en mere generell betraktning enn myntet direkte/bare på deg ;) 
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

emurof

#24
En gammel tråd, men kom over en artikkel som virker relevant:

https://evannex.com/blogs/news/california-s-ban-on-time-based-billing-has-huge-implications-for-the-charging-industry

California forbyr tilsynelatende betaling basert på hvor lang tid man betaler, og krever at det tas betalt for antall kWh. Dette gir jo mening, i og med at man ofte/som regel ikke får full effekt på ladingen og derfor betaler veldig mye mer enn det som faktisk står på ladestasjonen.

Vil vi kunne se noe slikt i Norge i fremtiden? Dagens merkelige prising er både forvirrende og uredelig. Kombinasjoner av ladeeffekt og tid, priser basert på teoretisk hastighet når man uansett må stå mye lenger. Man betaler for et produkt man ikke egentlig får.

Ingeniøren

Sitat fra: emurof på fredag 10. januar 2020, klokken 23:17
En gammel tråd, men kom over en artikkel som virker relevant:

https://evannex.com/blogs/news/california-s-ban-on-time-based-billing-has-huge-implications-for-the-charging-industry

California forbyr tilsynelatende betaling basert på hvor lang tid man betaler, og krever at det tas betalt for antall kWh. Dette gir jo mening, i og med at man ofte/som regel ikke får full effekt på ladingen og derfor betaler veldig mye mer enn det som faktisk står på ladestasjonen.

Vil vi kunne se noe slikt i Norge i fremtiden? Dagens merkelige prising er både forvirrende og uredelig. Kombinasjoner av ladeeffekt og tid, priser basert på teoretisk hastighet når man uansett må stå mye lenger. Man betaler for et produkt man ikke egentlig får.

Slik jeg har hørt er det bare de som selger strøm som kan ta betalt per kWh i hht lovverket. Man kan si at hurtiglading er det samme... men de må ta betalt pr tid og ikke per kWh.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

turfsurf

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 11. januar 2020, klokken 09:06

Slik jeg har hørt er det bare de som selger strøm som kan ta betalt per kWh i hht lovverket. Man kan si at hurtiglading er det samme... men de må ta betalt pr tid og ikke per kWh.
Tesla selger jo strøm pr kWh. Vet dette var en problemstilling for noen år tilbake, men enten kom det endringer på dette, eller endringer i reglene for hvem som kan registrere seg som strømleverandør.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosstopher

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 11. januar 2020, klokken 09:06
Slik jeg har hørt er det bare de som selger strøm som kan ta betalt per kWh i hht lovverket. Man kan si at hurtiglading er det samme... men de må ta betalt pr tid og ikke per kWh.

Jeg har ikke fasiten, men jeg leier ut leilighet uten eget strømabonnement (men jeg har en måler). Jeg spurte Huseiernes landsforbund om hva jeg kan belaste leietager for strøm og svaret var at jeg kan ta det strømmen koster, men ikke mer. Altså jeg har lov å ta betalt for strømmen, men jeg har ikke lov å tjene på den.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

pudderjagar

Hvis du skal sitja med ein eingen diselbil bare for å kjøre langturer med så vært da MYKJE dyrare enn om du heller tar elbilen og lader på den såkalla "dyre ladinga".

Husk å sjå alle utgiftene på bilen over 1 år og ikkje bare for den eine langturen.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

stefse

Sitat fra: turfsurf på lørdag 11. januar 2020, klokken 09:32
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 11. januar 2020, klokken 09:06

Slik jeg har hørt er det bare de som selger strøm som kan ta betalt per kWh i hht lovverket. Man kan si at hurtiglading er det samme... men de må ta betalt pr tid og ikke per kWh.
Tesla selger jo strøm pr kWh. Vet dette var en problemstilling for noen år tilbake, men enten kom det endringer på dette, eller endringer i reglene for hvem som kan registrere seg som strømleverandør.
Fortum er en stor aktør i Nordpool, og kan selge strøm som en hvilken som helst annen grossist. Om det skjer til et hus eller til en hurtiglader burde være likegyldig.
Ellers er det jo "taxisjåførtankegang" å øke prisen fordi det er for få kunder. Til slutt kommer det ingen kunder. I tillegg kommer NVE med tariffene sine og da er det bare å legge ned. På lang sikt vil kanskje laderne bli flyttet til ladesentere. Håper da de ubrukte ladelokasjonene består som rene AC uttak i det minste.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA