Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva koster det å installere en hurtiglader i Trondheim?

Startet av elfuturo, tirsdag 28. januar 2020, klokken 16:02

« forrige - neste »

elfuturo

Hei og takk for at jeg fikk bli med i dette forumet.

Jeg har fått i oppdrag fra borettslaget mitt å sjekke hva det koster å få installert 3 hurtigladere. I trondheim.

Nå har jeg forsøkt å lese de trådene som ligger øverst her (Lading i borettslag/sameier for Dummies -en innføring), men fant ikke det jeg lette etter og lurte på om noen har noenlunde oppdaterte priser de kan dele eller en anbefaling på hvem jeg kan kontakte her i Trondheim.

Kitchendog

#1
3 hurtigladere er vel minst like mange millioner i pris. Hvis det er snakk om hjemmeladere er det sikkert andre som kan svare bedre enn meg.

elektrolux

#2
Hurtigladere underforstått DC ladere er som Kitchendog sier fryktelig dyre. Gjerne flere 100 000 kr.

I stedet bør du vurdere f.eks 3 Easee ladestasjoner som koster rundt 8000 kr / stk + montering til ca 10 000 kr og som kan gi inntill 22kW på hvert punkt.

Trenger dere etterhvert flere punkter finnes en Charge variant av Easee som dekker hele parkeringsanlegg. Disse den koster noe mer. I et større lastballanserede anlegg bør du ta høyde for mellom 20 000 - 25 000 kr / punkt ferdig installert.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hemi

prisen for å få nok effekt til potensielt 3x150KW gjør også at prisen blir hinsides per kwh.

Se heller på 22KW stolper om det haster. men du får maaaaaaaaaaange 11KW stolper, for prisen av én DC lader.

TB

For at ladingen skal skje når bilen ikke benyttes er det mest praktiske å ha ladestasjon på sin faste parkeringsplass. Da kan en komme hjem, parkere og plugge inn bilen - og den lades opp i løpet av kvelden og natta. (Eller, dagen om en jobber nattevakt)

Hurtiglader må en koble seg til en kortere periode, men da må en også flytte bilen så snart en er ferdig å lade. Dermed forsvinner noe av fleksibiliteten.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Erik Ola Ulvestad

For 3 x 50kW DC, ca 1.200.000,- nøkkelferdig. Du bør få en 50-80 ladeplassar for same beløp.
Interessert?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Joltus

Må stille spørsmålet ingen stiller:

Hvorfor vil borettslaget installere 3 hurtigladere? Det gir svært liten mening med mindre de ønsker å selge lading til alle andre enn beboerne sine...

elektrolux

Mistenker at trådstarter egentlig mener lastballanserende ladestasjoner. Vi får nesten daglig besøk av folk som ønsker ladekabel til hurtigladere, men har alltid endt opp med en mode 3 kabel.
;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på onsdag 29. januar 2020, klokken 00:22
For 3 x 50kW DC, ca 1.200.000,- nøkkelferdig. Du bør få en 50-80 ladeplassar for same beløp.
Interessert?

Regner med at du ikke har tatt med oppgradering av trafo og kabling fra trafo frem til borettslaget. Så kan du legge på en effektavgift på 9000kr per måned, (eller 300kr dagen), i tillegg til strømmen. Så bør du ha noen til å drifte dette, for hurtigladere, uansett merke, sliter med oppetid. Så beregn minst 10.000kr i måneden på slitasje, drift og "uttrykkning".

Med andre ord: Gå for en løsning med lading der bilene står parkert over natten.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Ingeniøren

#9
Det er nok en misforståelse og snakket om DC lader i et borettslag mm. Uansett er ikke hurtiglader noe man bør bruke daglig - da degraderes batteriet hurtigere enn det skal og det kan gå på garantien løs...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Rav4_EV

DC ladere kan være et alternativ der det er vanskelig å fremføre ordinær lading.
Disse finnes fra 10 kW og priser fra 30.000 kr.
DC lading i seg selv gir ikke noen batterislitasje. Det er det effekten som avgjør.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA