Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har Tesla overhodet et delelager i Norge eller i nærheten?

Startet av T.K, søndag 03. juni 2018, klokken 13:37

« forrige - neste »

T.K

Jeg mistenker at Tesla overhodet ikke har et delelager, bortsett fra i USA. Dette på bakgrunn av at jeg trenger karosserideler, og Teslas samarbeidspartner Autoin, stipulerer flere måneders ventetid på delene. Dette er helt vanlig, i flg. Autoin. Ved forespørsel til Tesla har de ikke dementert dette.

Når man leser andres innlegg kan det også virke som om mistanken styrkes. Ved bestilling til service kan denne ta lang tid om det inkluderer deler, har jeg lest. Tesla har vel også vært gode på å gi ut loaners, men dette er i ferd med å snu, så vi vidt jeg har forstått.

Om dette stemmer, at Tesla ikke har delelager, så gjør de alt riktig etter kapitalistiske prinsipper. De kan faktisk ha funnet opp hjulet på nytt innenfor bilbransjen, selv om Tesla selv og flere andre heller vil kalle dem en teknologibedrift. En bedrift er primært i markedet for å tjene penger, ikke for å hjelpe kunder. Fravær av delelager uten at kunder reagerer på andre måter enn å "sutre" på forum er i så fall et stort steg i retning av høyere overskudd, eller overskudd, for Teslas vedkommende. Men det er også et stort steg i retning av å få så misfornøyde kunder at de bringer saken inn for forbrukermyndighetene med krav om heving av kjøp, som jeg skal gjøre. Og i så fall kan det være kroken på døren for Tesla. Synd i så fall, bilen er fantastisk å kjøre. Men det hjelper ikke, når den står på verksted halve året mens den taper seg 10 000 kroner i verdi hver måned uten å bli brukt.


RaBalder

Hvorfor starter du enda en tråd med dette temaet?

Det hadde vært bedre om du holdt deg i den tråden du allerede har startet med dette temaet. Og hvor diskusjonen allerede går hett for seg.

"Tesla har ikke karosserideler på lager, i flg. Autoin"

T.K

Dette er for å kartlegge om Tesla faktisk har et delelager i nærheten, enten i kilometer eller i tid. Den første handlet om karosserideler, og der har samarbeidspartneren Autoin bekreftet karosseridelene. Men det er mye annet enn karosserideler som kan gå i stykker. Om Tesla rendyrker null deler på lager, så står det enda dårligere til. Jeg ventet feks 3-4 måneder på matter.

Muffinman

De har nok en del deler på lager på verkstedene, og noe på mer sentrale lagre som det tar noen dager å få inn. Den ekstreme leveringstiden på enkelte deler er nok en følge av at de ikke har klart å holde tritt med etterspørselen. Neppe en ønsket eller planlagt situasjon, men sannsynligvis en følge av uheldige omstendigheter eller dårlig planlegging.

Det er frustrerende å sitte i feil ende av slikt, men la oss nå ikke havne i det aller mest konspiratoriske hjørnet da :)

mthoring

S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Ampéreson

Fikk fikset min ganske raskt, snakk om innen en uke så var den klar. Så det må være noe delelager hos Tesla. Var en lokal biloppretter som fikset det hele, i Bergen. Panelet som var nytt var hjulbuen venstre foran.

Brukte ikke Drammen Karosseri som er deres parner i slike saker, de gav en helt vill pris da jeg spurte dem og for lang tid. Sa også ifra til forsikringsselskap om deres høye pris.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Muffinman

Har egentlig inntrykk av at "Tesla-godkjente" verksteder meler kaka så det holder, selv om det ikke er gratis å kvalifisere seg til en slik godkjenning.  Mange av dem takserer selv, og det er heller ikke bra.

Der er jo i praksis bileier som opptrer som kunde på vegne av forsikringsselskapet og håndterer kontakten med verkstedet, mens det  er forsikringsselskapene som betaler regningen uten tilstedeværelse eller å ha sett på skaden med selvsyn. Kontrollmekanismene eksisterer nok men er tilstrekkelige, og det finnes ikke gode nok incentiver for å holde kostnadene nede. Resultatet er unødige høye forsikringspremier.

Jeronan

Sitat fra: mthoring på søndag 03. juni 2018, klokken 19:20
De har et delelager i Norge.

This is false! They only have one Parts center in Europe and that is in Nederland.

Right now, the center in Nederland is pretty much empty of parts and no ETA of when new parts are going to arrive by boat. Since customers in US are complaining high and low about lack of parts too now!

This is a serious problem right now and have no idea what is going on at the moment, but it seems Tesla is just completely focussed on Model 3 production right now and completely forgotten about us Model S/X owners.  :(
I can't come up with any other explanation as to why there is a total lack of parts at the moment.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

noGas

Hei,

Jeg var i kontakt med en Tesla ansatt i går angående kjøp av deler. Han kunne fortelle at de har delelager i Moss, Tilburg og USA - ingen hemmelighet.

Han kunne også fortelle at det tok et par dager å få deler fra Moss, et par uker fra Tilburg og en god stund fra US.

Veldig god kundeservice, hyggelig fyr.

Hodetelefoner

Sitat fra: Jeronan på tirsdag 05. juni 2018, klokken 12:48
Sitat fra: mthoring på søndag 03. juni 2018, klokken 19:20
De har et delelager i Norge.

This is false! They only have one Parts center in Europe and that is in Nederland.

Right now, the center in Nederland is pretty much empty of parts and no ETA of when new parts are going to arrive by boat. Since customers in US are complaining high and low about lack of parts too now!

This is a serious problem right now and have no idea what is going on at the moment, but it seems Tesla is just completely focussed on Model 3 production right now and completely forgotten about us Model S/X owners.  :(
I can't come up with any other explanation as to why there is a total lack of parts at the moment.
BS

Jeronan

Sitat fra: noGas på tirsdag 05. juni 2018, klokken 13:02
Hei,

Jeg var i kontakt med en Tesla ansatt i går angående kjøp av deler. Han kunne fortelle at de har delelager i Moss, Tilburg og USA - ingen hemmelighet.

Han kunne også fortelle at det tok et par dager å få deler fra Moss, et par uker fra Tilburg og en god stund fra US.

Veldig god kundeservice, hyggelig fyr.


Moss location must be very recent then, as this is the first I've heard about it. As up to about 1-2 months ago everything still had to come from either Nederland or USA.

If they have now finally opened a parts center in Norway. That is excellent news of course, but main problem is to actually fill that center with parts, so we don't have to wait weeks or months for parts.

Right now sadly, that Moss location must be completely empty like is the situation in Nederland.  :(
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Jeronan

#11
Sitat fra: Hodetelefoner på tirsdag 05. juni 2018, klokken 13:23

BS


It's no BS! I have been in the SC plenty times now the past 6 months since I own the car, with parts needing to be ordered.
All parts were ordered first at the Parts distribution center in Nederland and if not in stock there, it will be ordered in Fremont USA.
So if Tesla Norway now has a parts distribution center in Moss, then this must be very recent.

I am currently waiting for a new passenger door handle. 3 weeks in now and still no ETA.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

async3phase

Og jeg kjører rundt i en bil som på service 2. Mars fikk påvist dårlige foringer i forestilling. Bilen føles mer og mer som om jeg kjører i sterk sidevind.

Dette har jeg formidlet til Tesla, og de venter på deler, vet fremdeles ikke når disse delene forventes inn.

For seks uker siden kom advarsel om dårlig 12V batteri opp. Dette ble først formidlet til Tesla pr epost, ingen respons. Ringte noen uker senere, og mailen var ikke registrert, men ble notert av den hyggelige karen på telefon.

Ikke ring oss, vi ringer deg er meldingen.

Fikk bilen ny i feb 2014, og inntil nå har jeg vært Teslaambassadør på min hals. Nå forteller jeg folk hvor flott bilen er når den virker, og å lese på dette forumet før de evt kjøper Tesla.


async3phase

Spiller det noen rolle hvor eventuelle delelagre er? For meg som kunde er det viktigste at bilen er i orden, og hvis Tesla ordner deler kjapt fra USA eller Nederland  er jo det greit.

Når det er sagt synes jeg hver enkelt servicelokasjon bør sitte inne med de vanligste delene, slik at hoveddelen av reparasjoner kan gjøres fort. Om delen ligger på lager i Drammen eller Fremont koster den vel like mye for Tesla?

Logistikk ser ut til å være utfordringen. Etterhvert, med såpass mange biler der ute, bør det gå å gjøre et røft estimat av hva man vil trenge av reservedeler... Om det er vilje eller evne som setter oss i dagens situasjon vet jeg ikke.

Men jeg er glad jeg ikke sitter med kundekontakt i Tesla service nå, ser vel for meg ganske negativt ladede dager. Jeg prøver å huske på det når jeg er i kontakt med de.

emurof

Sitat fra: Jeronan på tirsdag 05. juni 2018, klokken 12:48
Sitat fra: mthoring på søndag 03. juni 2018, klokken 19:20
De har et delelager i Norge.

This is false! They only have one Parts center in Europe and that is in Nederland.

Source?

Sitatit seems Tesla is just completely focussed on Model 3 production right now and completely forgotten about us Model S/X owners.

I thought they wanted people to buy the S/X instead of the 3 because of higher margins? I seem to recall Musk saying something like that at some point.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA