Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har Tesla overhodet et delelager i Norge eller i nærheten?

Startet av T.K, søndag 03. juni 2018, klokken 13:37

« forrige - neste »

Jeronan

Sitat fra: emurof på tirsdag 05. juni 2018, klokken 14:35
Sitat fra: Jeronan på tirsdag 05. juni 2018, klokken 12:48
Sitat fra: mthoring på søndag 03. juni 2018, klokken 19:20
De har et delelager i Norge.

This is false! They only have one Parts center in Europe and that is in Nederland.

Source?

Sitatit seems Tesla is just completely focussed on Model 3 production right now and completely forgotten about us Model S/X owners.

I thought they wanted people to buy the S/X instead of the 3 because of higher margins? I seem to recall Musk saying something like that at some point.


Source?  Tesla Skøyen, when they had to order parts for me in the past 6 months. Last one now is a door handle.



Model 3 is the primary focus now, due to pressure from investors.


The Model S/X are low volume production cars. Though higher margin, they can't push Tesla in the black since it's produced in too low a volume.

The Model 3 is the high volume production car, which will generate the profit Tesla needs (due to high volume) to get into the black.

Tesla recently even temporarely stopped Model S/X production line, to allocate extra resources to the Model 3 production line.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

emurof

Sitat fra: async3phase på tirsdag 05. juni 2018, klokken 14:12Dette ble først formidlet til Tesla pr epost, ingen respons. Ringte noen uker senere, og mailen var ikke registrert, men ble notert av den hyggelige karen på telefon.

Hvilken mailadresse brukte du da?

GOS

Kan ikke skjønne at de ikke har delelager i Norge. En gang, når de skulle sette inn 4G på bilen min, så ringte de og sa at de ikke ble ferdig den dagen bilen var satt inn fordi de hadde vært uheldig og ødelagt storskjermen min. Det tok dem da 2-3 dager ekstra da de måtte få skjermen fra Østlandet. Tror ikke bilen ville bli stående kun 2-3 dager ekstra inne om de måtte ha skjermen fra Statene. (Og det tok bare 2 eller 3 dager før jeg hadde bilen tilbake. Dette var sommeren 2016 mener jeg)

Den eneste gangen jeg har måttet vente veldig leenge på "deler" var når de ødela takluken og måtte bytte hele taket og takluke i ny type. Da gikk det sikkert rudnt 2 måneder før de fikk nytt tak levert fra Statene....og det kom samtidig med egen US-mekaniker for å ta av det gamle og sette på det nye:-)
(Dette var også sommeren 2016 mener jeg)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Jeronan

In the period 2014 - 2016 there weren't that many Tesla's in Norway and then I never heard anyone really complaining about bad service or long wait times.

Problem is, Tesla Norway has sold a record amount of cars last year and now the SC's run into serious capacity issues. Especially Bergen SC is a complete mess now.
Here in Oslo area, both Tesla Rud and Oslo Nord have capacity issues, with huge backlogs and long wait times. Tesla Rud has temporarely halted Drop-In service!
Even Skøyen now has two month wait times for service appointment.

Couple this with bad QA at Fremont factory and many new delivered cars have been delivered with issues that need to be fixed, it's not suprising the Parts Distribution center in Nederland is running dry on parts at the moment.

No joke, but Tesla is currently complete empty on Windscreens with many reports from customers here in Norway that are waiting many weeks now for a windscreen replacement with no ETA.

What is currently more troublesome, is reading similar reports about parts supply issues now from US customers who have to currently wait very long for parts too.

So then we have to seriously ask what is currently going on at Tesla? Have they pushed their parts suppliers to the very limit already with just new Model S/X production (Tesla reported record Model S/X production numbers in 2017), that they are struggling to deliver extra parts for excisting customers and Service Centers?  :(
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

async3phase

Sitat fra: emurof på tirsdag 05. juni 2018, klokken 14:49
Sitat fra: async3phase på tirsdag 05. juni 2018, klokken 14:12Dette ble først formidlet til Tesla pr epost, ingen respons. Ringte noen uker senere, og mailen var ikke registrert, men ble notert av den hyggelige karen på telefon.

Hvilken mailadresse brukte du da?

Drammen_Service@tesla.com

Har tidligere hatt stor suksess med direktekontakt med enkeltpersoner, men det har sviktet helt i senere tid.

boppus

Jeg ble påkjørt forleden, av en som ikke overholdt vikeplikten. Grei sak. Men, bakskjerm må skiftes, og AutoIn sier det er 3-4 måneder før de får deler. Jeg har forlengst slått fra meg å kjøpe ny Tesla.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

T.K

Sitat fra: boppus på onsdag 06. juni 2018, klokken 21:55
Jeg ble påkjørt forleden, av en som ikke overholdt vikeplikten. Grei sak. Men, bakskjerm må skiftes, og AutoIn sier det er 3-4 måneder før de får deler. Jeg har forlengst slått fra meg å kjøpe ny Tesla.

For din egen del, for andres del, for Teslas fremtids del - begjær kjøpet hevet hos Forbrukerrådet så fremt de ikke kan komme med en lånebil. Tesla MÅ få press på seg før de reagerer. Min del, som skulle ta like mange måneder om ikke mer, skal nå bli sendt med fly. Selv om delen blir sendt med fly tar det nærmere to måneder! Fra bestilling av bil med mine tilpasninger til bilen kom tok det to måneder. Med båt. Når de skal sende en del med fly som hastesak tar det også to måneder. Teslas logistikk er så elendig at det sier seg nærmest selv at organisasjonen bryter sammen om de får stablet en bil på bena med en pris som øker salget betydelig.

Muffinman

Sitat fra: Jeronan på tirsdag 05. juni 2018, klokken 12:48
Sitat fra: mthoring på søndag 03. juni 2018, klokken 19:20
De har et delelager i Norge.
This is false! They only have one Parts center in Europe and that is in Nederland.

Det ville vært utrolig hyggelig om du kunne slutte å skrive usannheter.

Hovedlageret i Norge ligger i Moss.


Sveinung1954

Sitat fra: Muffinman på torsdag 05. juli 2018, klokken 23:31
Sitat fra: Jeronan på tirsdag 05. juni 2018, klokken 12:48
Sitat fra: mthoring på søndag 03. juni 2018, klokken 19:20
De har et delelager i Norge.
This is false! They only have one Parts center in Europe and that is in Nederland.

Det ville vært utrolig hyggelig om du kunne slutte å skrive usannheter.

Hovedlageret i Norge ligger i Moss.

..og der har de kulepenner og blekkpatroner?
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Muffinman

Der har de masse deler. De fleste leveres til neste dag i sørnorge. Enkelte deler har det nok vært knapphet på, men tror nok bildet er mer komplisert enn at det ganske enkelt ikke vært å få tak i. Det har vært en enorm opphausing på www rundt dette, og i tillegg er det et par-tre verksteder som later til å ha mistet kontrollen. Hvis så er tilfelle er det jo godt mulig at en del av problematikken rundt deletilgang faktisk ligger på selve verkstedene. Når de ikke klarer å holde styr på avtalebooking, ikke tar telefonen eller svarer på mail er det vel ikke usannsynlig at de glipper på delebestillingene, ikke har oversikt over hva som er kommet eller hvilke kjøretøy de er allokert til. Eller at man ganske enkelt drar en hvit løgn for kjøpe seg tid hos en utålmodig kunde man ikke har kapasitet til å hjelpe.

Merker meg at de fleste historiene om manglende deler faktisk stammer fra verksteder hvor man har andre utfordringer, så kanskje er det en sammenheng her. Jeg har hatt behov for ganske mye deler i vår, og forsåvidt i fjor høst og har så langt ikke opplevd at noe har vært vanskelig å skaffe.

Jeronan

#25
Then please explain to me as to why Tesla Skøyen orders parts from Nederland first and if not in stock then places a new order in the US?

I have been to the Skøyen Service center quite a few times now since owning my car and they have never ever mentioned Moss. It was either ordering in Nederland or ordering in US.

Maybe it's because it's an empty warehouse with nothing in it?  ::) :P

PS. My latest ordeal was back in May with a passenger door handle that took more than 5 weeks to arrive. So if they had a facility in Moss, they must be using and old lady with a stick who walks from Moss to Oslo to deliver the parts.  ???

PS2. I am not saying I don't believe you, but this facility must either be very new and not fully operational yet or it's obviously not receiving any parts, since people still have to wait ages for parts to arrive.
I really hope it's true and they now have a Distribution center in Moss (about time!), but then they need to actually start stockpiling it with parts so people don't have to wait that long anymore.  :+1:
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

DagfinnN

Sitat fra: Geirr på torsdag 05. juli 2018, klokken 23:36
Sitat fra: Muffinman på torsdag 05. juli 2018, klokken 23:31
Sitat fra: Jeronan på tirsdag 05. juni 2018, klokken 12:48
Sitat fra: mthoring på søndag 03. juni 2018, klokken 19:20
De har et delelager i Norge.
This is false! They only have one Parts center in Europe and that is in Nederland.

Det ville vært utrolig hyggelig om du kunne slutte å skrive usannheter.

Hovedlageret i Norge ligger i Moss.

..og der har de kulepenner og blekkpatroner?
Meget usakelig, arrogant og ensidig negativt svar fra mr. Geirr som vanlig. Jeg har gjort som admin har bedt om og rapportert. Ønsker ikke facebook tilstander i dette forum.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Sveinung1954

Sitat fra: DagfinnN på fredag 06. juli 2018, klokken 11:45
Meget usakelig, arrogant og ensidig negativt svar fra mr. Geirr

Poenget er at det er massive rapporteringer om mangel på deler også i USA, noen eksempler her:

https://twitter.com/trumpery45/status/994678595837616132?s=21

Dermed kan det godt hende at de i prinsippet har et delelager i Norge (det har de sikkert), men at dette delelageret har betydelige mangler hva gjelder faktiske deler på lager fremstår som åpenbart.

Mitt tips er at all produksjon og øvrige ressurser de siste ukene/månedene er satt inn på å nå dette berømmelige '5000-biler i uka' målet...imens ødelegges Teslas omdømme.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Muffinman

#28
Sitat fra: Jeronan på fredag 06. juli 2018, klokken 09:22
Maybe it's because it's an empty warehouse with nothing in it?  ::) :P
Slutt da. Jeg har selv en passe ukurant del på vei fra dette lageret akkurat nå.

Det er greit å sette fingeren på problemene, og kritisere konstruktivt. Det er et bidrag til forbedring.

Det enkelte brukere lirer av seg på repeat er hverken konstruktivt eller nyttig, og bidrar kanskje til og med til å forverre situasjonen.

Å først slenge ut at det ikke finnes et varelager i Norge, for deretter påstå at andre brukere tar feil når de korrigerer er ikke bra. Når man videre fortsetter med at "om det virkelig er et varelager i Norge er det tomt fordi enkelte verksteder bestiller ditt og datt fra andre steder" er å argumentere slik man skyter med ei avsagd hagle. Man treffer tilfeldigvis et og annet, men det meste bommer på målet.

daktari

Sitat fra: Geirr på fredag 06. juli 2018, klokken 11:56
Sitat fra: DagfinnN på fredag 06. juli 2018, klokken 11:45
Meget usakelig, arrogant og ensidig negativt svar fra mr. Geirr

Poenget er at det er massive rapporteringer om mangel på deler også i USA, noen eksempler her:

https://twitter.com/trumpery45/status/994678595837616132?s=21

Dermed kan det godt hende at de i prinsippet har et delelager i Norge (det har de sikkert), men at dette delelageret har betydelige mangler hva gjelder faktiske deler på lager fremstår som åpenbart.

Mitt tips er at all produksjon og øvrige ressurser de siste ukene/månedene er satt inn på å nå dette berømmelige '5000-biler i uka' målet...imens ødelegges Teslas omdømme.
Du dår neaten definere "massiv" i prosent. De har solgt 200.000 biler nå, så 200(?) personer som klager på Twitter er 1 promille.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA