Tester og medieomtaler

Startet av daktari, tor 24. mai 2018, kl. 08:39

« forrige - neste »

Tellus

Wolfgang Zeibart, utviklingssjef i Jaguar Landrover kommer noen interessant kommentarer:

https://www.whichcar.com.au/news/jaguar-land-rover-electric-cars-to-go-only-awd

"If you accelerate, the rear motor is the better motor. If you want to recuperate, the front motor is the one. We can recuperate up to 150kW, but if you only do it on the rear axle you are limited to about 60kW.

Ziebart said the Jaguar's construction and engineering was superior to the US startup company's offerings in other areas as well, including the massive battery that is key to range and performance.

"We can draw instantly 300kW out of that which brings the current up to 1200 amps," he said. "That's not a problem."

"The Tesla has a disadvantage as the battery cooling is so poor," he said. "They have round cells that are basically cooled by air and then they have a water plate underneath. Here (I-Pace), the cells are standing on a water plate so the cooling is much better.

"What we have seen on the Nurburgring, the Tesla degrades rather quickly whereas this car runs the full lap."

Øyvind.h

Det er ikke batteriet som går varmt. Men han har tydeligvis ikke helt kontroll.

Alarmerende at en utviklingssjef kan så lite? Absolutt interessante kommentarer.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Tellus på tir 05. jun 2018, kl. 15:26"The Tesla has a disadvantage as the battery cooling is so poor," he said. "They have round cells that are basically cooled by air and then they have a water plate underneath. Here (I-Pace), the cells are standing on a water plate so the cooling is much better.

"What we have seen on the Nurburgring, the Tesla degrades rather quickly whereas this car runs the full lap."
Han har tydeligvis null peiling på hvordan Tesla gjør ting. Jaguar burde vurdere å kjøpe inn en rapport fra noen som har tatt Teslaer i fra hverandre.

Batteriene er væskekjølt med kjølekanaler som sirkler seg mellom cellene. Det er ingen kjøling fra bunnen. Og det er motorene som går varm, ikke batteriet. Dette er forøvrig fikset på Model 3, med et annet motordesign.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Tellus

They have round cells that are basically cooled by air and then they have a water plate underneath.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Tellus på tir 05. jun 2018, kl. 15:51

They have round cells that are basically cooled by air and then they have a water plate underneath.
Jepp. Helt feil.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Vind

Hallo - denne tråden omhandler tester I-Pace, kan dere flytte Tesla batteridiskusjonen til en annen tråd....
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

AJ82

- 2024 Polestar 3
- 2022 Kia EV6
x 2022 Mercedes EQE 43 AMG
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Touring

Sitat fra: Vind på tir 05. jun 2018, kl. 16:01
Hallo - denne tråden omhandler tester I-Pace, kan dere flytte Tesla batteridiskusjonen til en annen tråd....

Hvorfor ikke moderatorene griper inn fatter jeg ikke

Stikkkontakt

Sitat fra: Touring på tir 05. jun 2018, kl. 17:39

Kanskje de er Tesla-fundamentalister og har personlig interesse av at forumet gjennomsyres på denne måten?

Counterpointer

Sitat fra: AJ82 på tir 05. jun 2018, kl. 10:06
Sitat fra: mariowing på tir 05. jun 2018, kl. 08:35
Sitat fra: daktari på man 04. jun 2018, kl. 23:06
Regner ut at Motortrend brukte 268 Wh/km på autobahn i hastigheter oppgitt til 130 km/t. Tja, ikke rekord akkurat.

Ikke alle som er ute etter rekorder, for en del av oss holder det med "tilstrekkelig" eller "godt nok". Dette tilsvarer 317 km rekkevidde med 85 Kw tilgjengelig kapasitet på batteriet.

Fra Oslo til Gøteborg er det 300 km, så gitt at jeg beholder lappen ved å ligge i 130 hele veien så kommer jeg frem uten å lade. Bra nok for meg :)

Når jeg avbestilte Tesla for å bestille I-Pace var selger veldig ivrig på å understreke ladenettverket til Tesla. Mulig det bare er meg, men kjører stort sett ikke mer enn 3-4 mil om dagen og kan lade hjemme. Vil kanskje få bruk for hurtiglading et par ganger i året. Regner med at det kanskje gjelder de fleste.

A.J.
Mange av testene nå er gjort av folk som har begrenset erfaring med elbil.

Jeg gikk fra å hurtiglade ukentlig med en 27 kWh bil til å ha hurtigladet to ganger på ett år med min 60 kWh bil, er ikke bekymret for min neste 90 kWh bil

Jeg kjører ca 25 k km i året.

Teslabjørn og andre som kjører mye veldig langt i hverdagen og lange turer på kontinentet er selvfølgelig bedre stilt med Tesla SC. Skulle bare mangle, lett å innrømme for min del.

Om noen år er konkuransen betydelig hardere, men avhenger at lynladere aksellereres mye fra dagens tempo. Tesla har et stort forsprang de ikke vil gi fra seg. Det som skuffer meg er at de ikke slipper andre inn på SC nettverket som Musk har sagt de skulle. Det er noe han har sviktet på uten å åpent innrømme det. (har dette direkte fra noen som har forhandlet direkte med Tesla og fikk avslag til tross for høy betalingsvilje)

JaguarPace

Sitat fra: knut.aulie på tir 05. jun 2018, kl. 20:11
Sitat fra: AJ82 på tir 05. jun 2018, kl. 10:06
Sitat fra: mariowing på tir 05. jun 2018, kl. 08:35
Sitat fra: daktari på man 04. jun 2018, kl. 23:06
Regner ut at Motortrend brukte 268 Wh/km på autobahn i hastigheter oppgitt til 130 km/t. Tja, ikke rekord akkurat.

Ikke alle som er ute etter rekorder, for en del av oss holder det med "tilstrekkelig" eller "godt nok". Dette tilsvarer 317 km rekkevidde med 85 Kw tilgjengelig kapasitet på batteriet.

Fra Oslo til Gøteborg er det 300 km, så gitt at jeg beholder lappen ved å ligge i 130 hele veien så kommer jeg frem uten å lade. Bra nok for meg :)

Når jeg avbestilte Tesla for å bestille I-Pace var selger veldig ivrig på å understreke ladenettverket til Tesla. Mulig det bare er meg, men kjører stort sett ikke mer enn 3-4 mil om dagen og kan lade hjemme. Vil kanskje få bruk for hurtiglading et par ganger i året. Regner med at det kanskje gjelder de fleste.

A.J.
Mange av testene nå er gjort av folk som har begrenset erfaring med elbil.

Jeg gikk fra å hurtiglade ukentlig med.......osv..

Uansett hører ikke dette til her under tester(reviewer) og medieomtaler av vår kule og fremadstormende I-Pace. ;) Dette blir som mange andre tråder her i forumet hvor man blander inn lading og rekkevidde, rot..... :( Finnes tråder her som omhandler akkurat de emnene.... ::)
TM3 reservasjon avbestilt 2018, og I-Pace HSE mottatt 10.05.19 :-)

4Matic Fanatic

mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace EV400  |  2013 Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic SB SELGES 

emurof

Sitat fra: Stikkkontakt på tir 05. jun 2018, kl. 17:44
Kanskje de er Tesla-fundamentalister og har personlig interesse av at forumet gjennomsyres på denne måten?

Men kjære vene da... Det må da være lov å rette på feilaktige påstander?

Jeg mener, Tesla er jo ikke akkurat kjent for batterier som mister kapasiteten raskt. Så da er det jo greit at man oppklarer rene faktafeil i påstander om hvordan batteriene fungerer?

Sitat fra: knut.aulie på tir 05. jun 2018, kl. 20:11Det som skuffer meg er at de ikke slipper andre inn på SC nettverket som Musk har sagt de skulle. Det er noe han har sviktet på uten å åpent innrømme det. (har dette direkte fra noen som har forhandlet direkte med Tesla og fikk avslag til tross for høy betalingsvilje)

Dette ville jo ha vært en ganske stor nyhet, så burde ikke dette tas videre til media så de kan grave litt? Det er jo ikke bra om Musk driver med regelrett løgn. Akkurat som i tilfellet over så burde feilaktige påstander ettergås, også når de kommer fra Musk.

Touring

Sitat fra: Stikkkontakt på tir 05. jun 2018, kl. 17:44
Sitat fra: Touring på tir 05. jun 2018, kl. 17:39

Samme skjedde på E-tron forumet.  Uansett hva som ble diskutert ble det teppe-bombet med Tesla-info. Det forumet er det omtrent ingen aktivitet på nå. Facebook-forumet blir brukt istedet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA