Festlig nok hadde Teknikens värld i går brutt sperrefristen og la ut en rask test etter pressekjøring. Artikkelen er nå trukket tilbake, men jeg hadde siden lagret. Litt usikker på om jeg liker det jeg hører om gasspedalen, og også intet om komfort og støynivå.
http://teknikensvarld.se/jaguar-i-pace-tre-snabba-fran-provkorningen/Jaguar I-Pace – tre snabba från provkörningen
Jaguars eldrivna suv I-Pace är på väg ut på marknaden och Erik Wedberg har åkt till Portugal för den första provkörningen. Här är de första intrycken.
Hej Erik, vi går rakt på sak – kan Jaguar I-Pace utmana Tesla?
– Det är ju den stora frågan! Jaguar är först ut av premiumtillverkarna att lansera en elbil som på pappret kan mäta sig med Tesla Model S och Model X – och om vi börjar med prisbilden så ser det väldigt bra ut för Jaguars del. I-Pace har fått ett grundpris på 819 000 kronor och det kan jämföras med Tesla Model X 75D som kostar från 976 000 kronor. Visst är Teslan något större, men det är ju inte det viktigaste för alla.
Hur känns Jaguaren?
– Bra, väldigt bra. Den har en väldigt fin styrning och är, trots den höga vikten, kvick in i kurvorna och driver på väldigt effektivt ut på rakorna. I-Pace har en elmotor fram och en bak som totalt ger 400 hästkrafter och 696 newtonmeter. Det blir inte samma pangacceleration som i Tesla men det beror inte på att Jaguaren är långsam, den gör 0-100 km/h på 4,8 sekunder. Det beror i stället på att Jaguar har mappat gaspedalen på ett annat sätt, mer likt en bil med förbränningsmotor där kraften byggs upp.
Vad sticker ut mest?
– Jaguars kaxighet! De är så övertygade om att I-Pace klarar terrängkörning att de har skickat ut oss på en ganska krävande terrängbana med branta lutningar. Och efter terrängbanan var det direkt ut på racerbanan här i Portimao. De vill verkligen visa att I-Pace är en elbil som klarar både och, men jag kan avslöja att jag hellre kör I-Pace i terrängen. Vilken naturupplevelse det är att köra nästan ljudlöst genom en bäck och höra vattnet porla runt däcken, nästan som att paddla kajak!
Läs mer om körintrycken och all teknik i Jaguar I-Pace i Teknikens Värld nummer 13/2018.