Tester og medieomtaler

Startet av daktari, torsdag 24. mai 2018, klokken 08:39

« forrige - neste »

mariowing

Sitat fra: Prof. Proton på mandag 04. juni 2018, klokken 07:30
Jaguar i-Pace review: The electric SUV game-changer

https://www.pocket-lint.com/cars/reviews/jaguar/144584-jaguar-ipace-review-electric-suv-price-range

Herlig oppsummering!

The i-Pace is the first product from an established premium player in this space. And it's a triumph. A joy to drive, an arresting and appealing design, all while employing logical, helpful technology. It does this without resorting to show-off doors, or jaw-dropping huge screens. That's not a dig at Tesla, more to say that the i-Pace is less of an outward statement than a Tesla. The Jag brand image very different. So despite obvious comparisons, it probably won't appeal to someone who already is a huge Tesla fan.

The i-Pace is clearly not a product of Silicon Valley's move-fast-and-break-things approach to innovation, either. But, despite our tech roots, we believe the i-Pace is a better car for that. Rather like BMW's i3 and i8, it feels well engineered and cleverly thought through – designed by people who really understand cars, but who are taking a new, ground-up approach.

Unlike those BMW i cars, the i-Pace's design is accessible, and as a mid-sized SUV it doesn't force you to adopt a compromised space package for the cause. Instead, it feels like an aspirational car for regular people. And that, among other things, is what makes it a true Jaguar. It's not techy for tech's sake. Or elitist. Yes, at a starting price of £63k it might not be the car to bring electric mobility to the masses. But it heralds a new era.

Tesla, BMW, Audi et al should be very worried indeed, because Jaguar has just pulled off the coup of the year with the i-Pace. Right now, this is the EV we would choose to buy before any other.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Frank_M

mye bra lesestoff her... og ventetiden ser ut til å bli enda seigere :)
Regner med I-Pace'n må gjennom Euro NCAP-tester også. Når kan vi forvente oss de???
--
2018 Jaguar I-pace HSE



4Matic Fanatic

mvh, Arne :)


2019 Jaguar I-Pace EV400  |  2013 Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic SB SELGES 

Gordon Retriever

Autocar:

Sitat"Is it an SUV? Is it a sedan? Is it a coupé? Is it a sports car? It doesn't matter."

Link til lesestoff, prøvekjøring.

Film:


https://www.youtube.com/watch?v=4L61--SE04A

Magnus Hansen

Hah! Dette var gjennomgående veldig positive tester. Det vi savner nå er noen reelle rekkeviddetester sommer og vinter.



mariowing

#54
Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 04. juni 2018, klokken 14:18
Hah! Dette var gjennomgående veldig positive tester. Det vi savner nå er noen reelle rekkeviddetester sommer og vinter.

Her er en som har kjørt fra London til Berlin i stedet for den samme løypa som alle har gjort i Portugal. Han skriver faktisk to ganger om forbruk - under ulike forhold.

Første dagen kjørte han gjennom Belgia og Nederland i det han beskriver som sterk motvind og 110 på motorveien. Da fikk han et forbruk som jeg omregnet til 325 km rekkevidde. Dagen etterpå kjørte han med hastigheter varierende fra stillestående kø til lange perioder med 100 km/t. Da oppnådde han et forbruk som tilsvarer 470 km rekkevidde.

Synes dette høres lovende ut og kanskje til og med litt bedre enn i alle fall jeg forventet meg.

http://www.motortrend.com/news/2019-jaguar-i-pace-review-london-to-berlin-electric-jag/

En annen interessant ting; han ladet fra "9 miles range left" til 98% på 105 minutter. Med et anslag om påfyll av kanskje 83 kWh på den tiden så gir det en snitteffekt over hele sesjonen på 47 kW. Også lovende, da får man i alle fall omtrent maksimal fart fra en 50 kw lader fra rundt ca 5 - 98 % ladenivå.

Edit: Stokket energibetegnelsene riktig
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Hårek

Sitat fra: mariowing på mandag 04. juni 2018, klokken 16:08
... Med et anslag om påfyll av kanskje 83 kw på den tiden så gir det en snitteffekt over hele sesjonen på 47 Kwh.
Det der gir bare mening hvis du hadde sagt 83 kWh og 47 kW.
Man fyller energi (kWh) med en gitt effekt (kW).
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Magnus Hansen

Motortrend testen er i alle fall en indikasjon. Det er forunderlig kort rekkevidde de oppgir å få ut av stort batteri. Men får håpe de er veldig forsiktige. Selv kommer jeg til å avvente erfaringer fra norsk vinter.

Gordon Retriever

Sitat fra: mariowing på mandag 04. juni 2018, klokken 16:08Også lovende, da får man i alle fall omtrent maksimal fart fra en 50 kw lader fra rundt ca 5 - 98 % ladenivå.

Viser i så fall hva en effektiv temperaturkontroll av batteriet kan ha å si.
Jeg merker meg også at presseomtalen nevner 3 separate kjølesystemer for motor, batteri og kupé, noe som er en liten kontrast til tidligere elbiler hvor pr-avdelingene har hatt mer fokus på at man har effektivisert ved å bruke overskuddsvarme fra ett sted til å varme opp et annet.

Løve

Dette MÅ jo bli den foretrukne elbilen i denne prisklassen. Lurer på hva Audi klarer å hoste opp, og hvor høy produksjon det blir av i-Pace.

i05L0

Sitat fra: Løve på mandag 04. juni 2018, klokken 20:34
Dette MÅ jo bli den foretrukne elbilen i denne prisklassen. Lurer på hva Audi klarer å hoste opp, og hvor høy produksjon det blir av i-Pace.


For en stakket stund, kanskje. Så kommer Tesla Model Y, med rekordproduksjon og oppdatert, globalt nettverk av Superladere.
2020 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2021 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2016 BMW i3 Charged Edition 60Ah

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA