Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

LeafSpy 40KWh - her kan du dele dine resultater

Startet av sylwester, torsdag 10. mai 2018, klokken 23:18

« forrige - neste »

Marius Kotsbak

2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

SvSven

Kjøpt en brukt Leaf fra forhandler i sluten av januar. Den var brukt som lånebil. Sjekket med LeafSpy første gang i dag:

Registrert: 2020-01-09
Avlest: 2021-03-01
SOH: 95,47%
Hx: 113,95%
AHr: 110.21
odo: 10.144 km
QCs: 28
L1/L2: 144
2020 Nissan Leaf Tekna 40kWh

Girstang

#152
Min Nissan 24.10.2018

Km 35400
25qc 1111 l1/l2
Soc 96.4% 36kwh remaining. 403.6v 465gids
Ahr: 109.18 soh: 94.58 HX: 110.15


Nye tall 15.5.22

Km:59200
44qc 1843 l1/l2
Soc 97.2% 34.9kwh remaining 403.04v
450gids
Ahr: 104.67 soh: 90.67 hx: 105.57
Nedover går det ja....




leafnor

Sitat fra: Girstang på torsdag 06. mai 2021, klokken 16:04
Min Nissan 24.10.2018

Km 35400
25qc 1111 l1/l2
Soc 96.4% 36kwh remaining. 403.6v 465gids
Ahr: 109.18 soh: 94.58 HX: 110.15

Edit Nye tall full soc, er dette bra?
Vil si det er normalt.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

sylwester

Registrert: 20.04.18
Avlest: 26.06.21
SOH: 90,28%
HX: 116,12%
ODO: 34.733km
SOC: 98,2% (100% i displayet til bilen)
GIDS: 452 (90,40%)

Er litt bekymra for "weak cells" meldingen der  :o

Fra August 2019:
Sitat fra: sylwester på søndag 25. august 2019, klokken 21:48
Registrert: 20.04.18
Avlest: 20.08.19
SOH: 94,80%
HX: 113,98%
ODO: 16,969km
SOC: 97,2% (100% i displayet til bilen)
GIDS: 470 (94,0%)
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

leafnor

@sylwester, aå absolutt lov å være bekymret.
Hvordan ser det ut når du har SOC 20%? Mitt batteri tilsvarende alder har 4 til 5 mV i diss fulladet og ballansert, så du burde vært en tur til Nissan å fått de til å uttale seg.
Selv om det er LeafSpy, så tenker jeg de ikke kan la det gå uten noen kommentar.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

JørgenE

#156
Hei Sylwester. Forstår en anelse av bekymring.
Det jeg stusser over er din generelle lave cellespenning. 3,7 volt på så høy soc.
Er samme som jeg har ved 60ish soc. (93%soh 2018 bil)
Ser du også tiligere år har lagt ut bilder med høy soc, men med celle spenninger under 4 volt.

Tuller din bms, eller innstilling/forbindelse med leaf spy. Ser litt rart ut.

leafnor

Sitat fra: Jørgen Engdal på torsdag 01. juli 2021, klokken 19:25
Hei Sylwester. Forstår en anelse av bekymring.
Det jeg stusser over er din generelle lave cellespenning. 3,7 volt på så høy soc.
Er samme som jeg har ved 60ish soc. (93%soh 2018 bil)
Ser du også tiligere år har lagt ut bilder med høy soc, men med celle spenninger under 4 volt.

Tuller din bms, eller innstilling/forbindelse med leaf spy. Ser litt rart ut.
God observasjon, nesten så en skulle tro den aldri balanserer cellene. At BMS ikke er med på gamet.
Allerede tilbake som nesten ny er det sprik i cellene, langt mer enn på mitt 40 batteri fra tidlig 2018. Mitt ballanserer ut på 3-4 mV i sprik.
https://elbilforum.no/index.php?topic=39532.msg719161;topicseen#msg719161
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

ThomasEL

@Sylwester:
3,7V som maksimal cellespenning fulladet..??!
Her er det noe alvorlig muffins.

Normalt lader Leafen til nærmere 4,2V/celle
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ThomasEL

Lånte i dag Leafen jeg solgte til foreldrene mine i april i fjor. Benyttet anledningen til en liten diagnose med LeafSpy:

Bil reg okt 2018
Odo: 49300 km
SOH: 93,46%

Så lenge jeg hadde bilen ble den kun ladet til 80% i det daglige.
Foreldrene mine har nå i godt over ett år ladet til 100% hele tiden.

SOH har gått opp fra 91,75% som var status da de overtok.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

sylwester

@ThomasEL Vi lader den bilen nesten aldri til 100% siden den lader på dagen etter den andre bilen har ladet om natta frem til etter lunsj. Denne gangen hadde den ladet fullt siden kona ikke kjørte sin vanlige runde og jeg målte den først dagen etter. Jeg tror det muligens er litt vampire drain med vilje når leafen står på 100%. Jeg skal ta å tvinge bilen igjennom en full syklus og måle rett etter den er ferdig ladet til 100% igjen  8)
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Trekkoppbil

Av og til dukker det opp tall som ikke kan stemme.

Hvis batteriet har 35kwt på ca 3,73 Volt, så stemmer vel ikke dataene med hverandre?

Det hender Leaf Spy bruker litt tid på å oppdatere seg, og at den kan blande inn noen tall fra en gammel avlesing.

Man bør vel fullada batteriet stadig, for å balansere.  Men ikke for ofte, da batteriet oksiderer hvis det blir såtende fullada. Det var litt enklere med eldre Leafer som kunne balansere på 80%, og man lada gjerne opp til 80% både hjemme og på jobb.

leafnor

Kjøpte meg 2019 Leaf i dag, 40kWh. Kjørt 38000 km.
Har og en 2012 Leaf oppgradert med et 2018 40 kWh batteri som er kjørt 49000 km.
Data
2018            2019
Ahr 106,61   108,11
SOH 92,35    93,65
Hx 99,98       107,99
Q1 12            27
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

sølv-pilen

Registrert:  14.03.2018
Avlest:       13.05.2022
AHr:                  100,53
SOH:                87,08%
HX:                  82,07%
ODO:           187 765 km
SOC:                97,6% (100%)
Full stopp
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

roger1111

Registrert: 13.06.2018
Avlest: 09.02.2023
AHr: 104,29
SOH: 90,34%
Hx:123,70%
ODO:100 066 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA