Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fortum/Grønn kontakt ladestasjoner i borettslag

Startet av Perper, tirsdag 01. mai 2018, klokken 08:32

« forrige - neste »

Perper

Vi er et borettslag på 140 enheter som er på utkikk etter ladeløsning. Ser det er flere emner om lading i borettslag, men er det noen som har erfaring med å la Fortum eller Grønn Kontakt ta seg av dette?

Vet at dette totalt sett sikkert vil være en dyrere løsning enn å stå for dette selv, men det er jo langt enklere å forholde seg til en leverandør..

TB

Borettslaget eg bor i (85 garasjer, og potensiale for 25 utendørsplasser ved endevegger) installerte ZapCharger Pro høsten 2017. Vi vurderte tilbudene Grønn Kontakt sitt tilbud, men det ble valgt å installere eget anlegg. Det var noen ulemper med tilbudet fra Grønn Kontakt:
- Fast pris på strøm, ikke etter faktisk bruk. Trappetrinn 6, 12 og 18 000 km. Ved 15 000 km ble det 389 kr pr mnd. for strøm.
- Ønsket bare å bygge ut en liten del, vi ønsket mulighet for strøm i alle garasjene.
- Anlegget blir aldri nedbetalt.

Jeg har alt flyttet rundt på en del ZapCharger Pro bokser, dette er enkelt så lenge bakplaten er montert. Grønn Kontakt hadde neppe møtt opp fredag kl 17 for å flytte en ladeboks. (Strømmen var borte på halvparten av boksene etter bytte av strøm måler, måtte flytte boksen midlertidig til annen plass for å få ladet over helgen.) Jeg har brukt en hel del tid på dette, men den godtgjørelse jeg mottar er langt under det Grønn Kontakt ville fakturere. De skal naturlegvis gå i overskudd. Ved egen investering er det nok å gå i 0,-

Men, det er også fordeler. Enklere å la en leverandør ta seg av installasjon, fakturering og drift.

Om du holder til på Østlandet er du velkommen til å se hvordan vi har løst det.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB


Hentet fra annen tråd - Borettslag Lørenskog:

Det er 85 garasjeplasser i totalt 8 garasjerekker, med fire rekker på kvart tun. Samtidig 25 utendørsplasser blir dekka ved at dei står inntil endevegg, eller parkerer mot rekke.

Det er 3 tavler, og ein underfordeler. Overspenningsvern, men valge vekk PLC kontroller. Satte på eigen hånd opp 2 WiFi sendere/mottakere for kommunikasjon montert innvendig i garasje. Det er mulig å bruke ein ZC for "bro" mellom WiFi og PLC. Erfaring er at denne fungerer best om kommunikasjons går direkte, ikkje via vern, tavler osv. Eksempel: ZC kurs --> Vern --> ZC --> ZC --> ZC (med WiFi og PLC) --> ZC --> ZC

Strømkabelen (flatkabel) er montert på utsiden/baksiden av to rekker. Resten er innvendig. Det tok noko ekstra tid å legge innvendig, men det er estetisk mykje finere. (Dei to det ligg utvendig er det ikkje naturlig å ferdes bak.)

Det er berre beboer som bestilte ZC, eller bakplate som har fysisk fått noko montert på sin plass. Dei andre har berre flatkabel "forbi sin plass", i taket, eller på utesida/baksida.

Her vart summen:
-  Infrastruktur ZapCharger Pro ladesystem   276 000,-
-  Graving og rør 65 000,- - ca 60 meter grøft, fire grøfter.)
-  ZC Pro inkl montering kr 17 000,- (betalt av den enkelte beboer.)
  (alle priser inkl mva)

For Zaptec er sentral som styrer anleggene skybasert. Dvs, utstyr for kommunikasjon er PLC eller WiFi som gir internett forbindelse. Fordeling av kostnadene for strøm til de enkelte beboerne skjer ved å ta ut rapport av https://portal.zaptec.com


Ps: Her er PLC Devolo dLAN PRO 1200 DINrail som Zaptec bruker som LAN til PLC gateway:
https://www.dustinhome.no/product/5010881872/dlan-pro-1200-dinrail
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

Vi betalte 341 000,- / 110 plasser der lading kan settes opp. Det blir 3100 pr plass.
Pris fra Grønn Kontakt var 249,- pr plass som ønsket lading, der disse måtte være samlet i ett område.

Mulig tilbudene nå er bedre enn den gang.

KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Perper

Takk for svar. Vi har ikke garasjeanlegg, men skal etablere ladeplasser på en åpen parkeringsplass. Hvor gamle var tilbudene?

Orbit

Hvor i landet er dette? En del kommuner støtter etablering av lading i borettslag/sameier, i noen tilfeller med krav om at det er delte plasser.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

TB

Sitat fra: Perper på onsdag 02. mai 2018, klokken 15:55
Takk for svar. Vi har ikke garasjeanlegg, men skal etablere ladeplasser på en åpen parkeringsplass. Hvor gamle var tilbudene?
Ladeplasser på åpen parkeringsplass blir gjerne dyrere enn i garasjer:
- det må graves grøft / legges rør for å komme frem med strøm.
- fundament til stolper.
- stolpene monteres i fundament.
- så monteres ladeboksen på stolpen igjen.

Når vi regnet på det var det gjerne 2-3 ganger så dyrt å etablere lading utendørs, enn å montere innvending, eller utvendig på vegg. I tillegg kommer risiko for at stolper blir skadet i forbindelse med snørydding.

Vi valgte å montere ladebokser som skal brukes utvendig på garasjevegg. Da reduserte vi investeringen mye.
Det forutsetter naturligvis dere har en vegg å montere på.

Det er litt over 1 år siden vi vurderte disse tilbudene, så mykje kan ha endret seg i mellomtiden.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA