Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Da gikk startskuddet for bompenger. Demper utfasingtakt av fossilbiler.

Startet av stefse, tirsdag 17. april 2018, klokken 07:28

« forrige - neste »

siforko

Bestillt ID4, men angrer nå

Amoss

Sitat fra: siforko på søndag 17. juni 2018, klokken 16:48
50% av diesel eller bensin. Forskjellige takst grupper der også.

Det må da nødvendigvis være 50% av det den fossildrivstoffgruppen som betaler minst. Dersom det skulle vært 50% av den gruppen som hadde betalt mest så hadde det blitt mer enn 50% av det den gruppen som betaler minst må betale, og derved brudd på intensjonen til stortinget. Husk at det heter seg at prisen skal være på maksimalt 50% av det fossile biler betaler.
Model S 85D

Torz

Dersom bompenger på elbil nå skal fases inn for å dekke de beløp staten går glipp av i bomstasjoner, samtidig som fossil alltid skal betale dobbel pris, så blir innfasingen som følger:

Tar utgangspunkt i en passering til 50 kr før elbilens inntog.
Med 25% elbil vil pris for hhv el/fossil være 28/57 kr.
Med 50% elbil vil pris være 33/67 kr.
Med 75% elbil vil pris være 40/80 kr.
Med 100% elbil vil pris være 50/100 kr.


Norhawk

E6 Moelv-Øyer, som skal stå ferdig i 2025, der ligger det også forslag om betaling for el-biler.
I overkant av 4 mil med veg, forslaget ligger på 4 bomstasjoner, enkel reise med fossil vil koste i overkant av 100 lappen på den strekningen.

Det bygges for tiden ny E6, Moelv-Hamar, hvor mange bommer og pris der er jeg usikker på.

Når alt står ferdig vil en reise fra Otta i Gudbransdalen til Oslo koste 513,- i bompasseringer, for fossil-biler.

- `20 Tesla Model 3 LR

- ´18 Leaf Tekna - Solgt

turfsurf

Sitat fra: Norhawk på lørdag 20. oktober 2018, klokken 07:36
Når alt står ferdig vil en reise fra Otta i Gudbransdalen til Oslo koste 513,- i bompasseringer, for fossil-biler.
Så en typisk fossilbil vil bruke 300kr i drivstoff og 500kr i bompenger. En elbil vil bruke 100kr i strøm (forutsatt medbrakt) og 250kr i bompenger (etter hvert). Dvs at bompengebesparelsen er større enn drivstoff. Viser hvor viktig differensiering på bompenger fremdeles er.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Myrvang

Sitat fra: Norhawk på lørdag 20. oktober 2018, klokken 07:36
E6 Moelv-Øyer, som skal stå ferdig i 2025, der ligger det også forslag om betaling for el-biler.
I overkant av 4 mil med veg, forslaget ligger på 4 bomstasjoner, enkel reise med fossil vil koste i overkant av 100 lappen på den strekningen.

Det bygges for tiden ny E6, Moelv-Hamar, hvor mange bommer og pris der er jeg usikker på.

Når alt står ferdig vil en reise fra Otta i Gudbransdalen til Oslo koste 513,- i bompasseringer, for fossil-biler.

Det er hårreisende at det koster mer i bom på en strekning på 280 km enn det koster å fly 2000 km.

513,- i bom (og ca 300,- i drivstoff blir rundt 800,-) Fly til Roma som er 2008 km koster fra 499,- i november
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

elektrolux

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 17. april 2018, klokken 14:26
Sitat fra: Agmuns på tirsdag 17. april 2018, klokken 07:54
Så kunne de ikke dy seg lenger? Dette har da vært allmenn viten i ganske lang stund?

Som også Ferry skriver, det kommer til å bli dobbelt så dyrt å kjøre bil på fossilt drivstoff, så det er definitivt fremdeles en elbilfordel.

Elbilfordelen blir faktisk større. I dag koster det vel maks 59 kroner å kjøre denne strekningen? Om taksten blir 71,- for elbiler blir den minst det dobbelte for fossilbiler. Altså øker potensiell besparelse fra 59 kroner til 71 kroner per tur. Kjører man 500 turer i året er det 6000,- ekstra spart i forhold til nå.

Det er dårlig økonomi og klimatiltak å bruke flere hundre tusen på en ny elbil når det kun koster 6000 kr i året å fortsette å bruke den allerede produserte dieselpurken.

Som trådstarter skriver er den psykologiske effekten av å innføre bompenger også på elbil svært ødeleggende for målene om å oppnå utslippfri bilpark.

Av ren trass ville jeg heller kjøpt en diesel mopedbil til pendling enn en elbil i dag. Førstnevnte er nemlig fremdeles bomfri.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Myrvang

Sitat
Det er dårlig økonomi og klimatiltak å bruke flere hundre tusen på en ny elbil når det kun koster 6000 kr i året å fortsette å bruke den allerede produserte dieselpurken.

Vi vurderer en Trilling, da lånet på en ny slik, fullfinansiert, vil koste omtrent det samme som en dieseltank på S-MAXen i mnd. I tillegg er det ca 300 spart på årsavgift i mnd også. Vi må ha S-MAX pga 3 barn, men på 90% av kjøringen vil en trilling holde. Så kan vi selge Mondeoen.

Vurderer man en Tesla X for å spare litt bompenger blir regnestykket anderledes, men da har man et helt annet bilbudsjett i utgangspunktet.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

elektrolux

Har satt sammen denne som viser utviklingen i Norge.

Thinken skal ut forde den blir pålagt bompenger og det er forbudt å oppgradere til moderne batteri mens diesel mopedbil løftes fram med bomfri ferdsel og ingen krav til støygenerator.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA