Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dobbelt så dyrt å eie fossilbil som elbil

Startet av HCO, fredag 19. oktober 2018, klokken 10:26

« forrige - neste »

HCO

Aftenposten omtaler i dag Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) sin siste kalkyle på hva det faktisk koster å eie bil i Norge.

Kalkylen viser at bilkostnadene økte fra 2017 til 2018. Aftenposten har noen regneeksempler på biler i forskjellige prisklasser, der den billigste dieselbilen lander på kr. 3,84 pr. km.

https://www.aftenposten.no/bil/Ferske-tall-for-2018-Sa-mye-koster-bilen-deg-arlig-12421b.html
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

HCO

Under halve kosten å eie elbil:

Jeg tok en "fort og gæli" sammenligning med hva min 2016-modell Zoe har kostet å eie så langt:

Billig dieselbil (Citroen C3), nybilpris: 185.000 kroner
Årlig kjørelengde: 15.000 km
Årlige kostnader som dieselbil: 57.555 kroner (3,84 kroner pr. km)

Renault Zoe Life 2016, nybilpris: 198.000 kroner (inkl. vinterhjul og ladeboks)
Årlig kjørelengde: 15.000 km
Årlige kostnader som elbil: 28.000 kroner (1,87 kroner pr. km)

Det fremkommer ikke av Aftenposten-artikkelen hva som er medregnet i regnestykket fra OFV, men jeg har for Zoe tatt med: 17' verditap, 5' forsikring/årsavgift, 2' strøm (lader hovedsakelig hjemme), 2' årlig service, 2' dekk.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Counterpointer

Har et liknende eksempel på min 2014 Kia Soul

Innkjøp                                                 240 000
Forsikring (32 mndx330kr).               10 500
Verksted. (3x service ++).                     6 200
Strøm (55k km).                                      5 000
Hurtiglading                                            1 500
Vask.                                                             500

Total.                                                    263 700

Solgt for.                                              175 000

55 k km / 88 700.                                      1,61kr

Kjøregodtgjørelse                               72 000

Total kostnad                                       16 700

Pr km =                                                       0,30kr

elektrolux

#3
Artig. Her er vår 2014 e-Up

Kjøp 200 000. Salgsverdi 100 000. Kjørt 50 000 = 2 kr / km

Vedlikehold rep:
- Defekt bryter etter jr. sølte Cola: 2500.-
- Dekk. 2 sett brukte inkl. frakt: 2500 kr =            0,1 kr / km

Årsavgift 4 x 440= 2000 =                                   0,04 kr/km

Nabobil utleie ca 50 000:                                     -1 kr/km

Forsikring 4 x 1500 kr = 6000 kr =                        0,12 kr/km

Totalt ca 1,26 kr/km

Stort sett ladet gratis på offentlig ladeplass så kanskje totalt 1,30 kr / km

Glemte skattefordelen ved å leie ut for mer enn 10 000 kr så da er vi godt under dette.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Bmw_Tryne

Bmw 530i G30

Roy Aasen

Bruke Tesla (sammen med flere andre modeller) blir håpløst.
Hvis man(n) eller fruen har nok midler..så er det nok like greit å bytte bil annet eller tredje hvert år.
Og bruktbilprisene  bør nok helt ned i kjelleren når bilen når en alder på 5 - 6 år.
Personlig hadde jeg ikke tatt risikoen uten en meget god maskinskadeforsikring, men det får du vel ikke på en litt eldre bil.

Jeg har ingen illusjoner om at det er mulig å kjøpe en brukt elbil som er 12 til 15 år gammel og fremdeles er brukendes.

Electrix

Sitat fra: belsby på lørdag 20. oktober 2018, klokken 12:11
Er nok litt avhenging av hvordan en regner og ser på dette. En link som kan vise ett helt annet regnestykke på sikt.

https://www.msn.com/nb-no/motor/nyheter/tror-elbiler-vil-vrakes-tidligere-enn-andre-biler/ar-BBOCR9A?li=BBr5A5g&ocid=mailsignout
Det er ikke et regnestykke, det er ren synsing utfra noen få enkelthendelser. Mine erfaringer så langt fra familie/vennekrets der det er ca halvparten elbiler og halvparten eksosbiler:
- En opel måtte bytte dieselmotor etter ca 3 år, garanti heldigvis.
- En skoda dieselmotor måtte repareres for 85 000 etter 5 år, kom innenfor garanti da det ble rapportert noen problemer med motoren et par dager før garanti gikk ut.
- En bensinbil, ca 10 år motorblokk sprakk etter den gikk tom for vann pga lekkasje.
- En bensinbil, ca 10 år motor skar seg etter den gikk tom for olje pga lekkasje.
I tillegg eksempler fra min egen dieselbils siste år, 14 000 for bytte av dynamo og dynamoreim, reimstrammer og reimhjulet ut fra motoren. Året før, 19 000 for bytte eksosanlegg og bremseskive.

Verste eksemplet innen elbil er min fars e-nv200 som måtte bytte bremseskiver bak etter 2-3 år med forsiktig kjøring.
Min 6 år gamle Leaf elbils verste feil, bytte vindusviskerblad til noen hundrelapper, har i tillegg hoppet over halvparten av servicer.

Jeg er også villig til å koste mer rep på elbilen siden den tross alt gjør mye jobb for en liten penge, eksosbilen derimot koster mye å holde i orden og mye å bruke. Istedet for å reparere på en eksosbil til 30 000 kan man vurdere å bytte den ut med en Leaf til 90 000, veldig mange vil da spare inn prisforskjellen i løpet av 2-3 år, og i tillegg ha et problemfritt bilhold.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

SurSnasen

Sitat fra: Electrix på mandag 22. oktober 2018, klokken 08:05
Det er ikke et regnestykke, det er ren synsing utfra noen få enkelthendelser. Mine erfaringer så langt fra familie/vennekrets der det er ca halvparten elbiler og halvparten eksosbiler:
- En opel måtte bytte dieselmotor etter ca 3 år, garanti heldigvis.
- En skoda dieselmotor måtte repareres for 85 000 etter 5 år, kom innenfor garanti da det ble rapportert noen problemer med motoren et par dager før garanti gikk ut.
- En bensinbil, ca 10 år motorblokk sprakk etter den gikk tom for vann pga lekkasje.
- En bensinbil, ca 10 år motor skar seg etter den gikk tom for olje pga lekkasje.
I tillegg eksempler fra min egen dieselbils siste år, 14 000 for bytte av dynamo og dynamoreim, reimstrammer og reimhjulet ut fra motoren. Året før, 19 000 for bytte eksosanlegg og bremseskive.

Verste eksemplet innen elbil er min fars e-nv200 som måtte bytte bremseskiver bak etter 2-3 år med forsiktig kjøring.
Min 6 år gamle Leaf elbils verste feil, bytte vindusviskerblad til noen hundrelapper, har i tillegg hoppet over halvparten av servicer.

Så gjør man igjen den feilen at man tar en meget selektiv sammenligning med egen krets som om det skulle være noen fasit.
Gjennomsnittsalderen på fossilbiler i Norge er i underkant av 11 år. Gjennomsnittsalderen på elbiler i Norge er nærmere 2 år. Klart man vil oppfatte at det er mye større problemer med fossilbiler. Inntil videre.

Se for eksempel over til Tesla-verdenen. Hvor mange Model S (og X for den saks skyld) har byttet motor? Og det opptil flere ganger? Hvor mange har byttet batteripakke? Begge disse delene har riktignok blitt bedre og bedre med tiden.

Men elbiler er jo motormessig klart enklere konstruert enn fossilbiler. Og derav også i utgangspunktet langt tryggere valg. Likevel, de er definitivt ikke feilfrie. Og batteriene er i høyeste grad usikkerhetsmoment. Ennå gjenstår den virkelige flåteerfaringen for 5-10 år gamle biler (og eldre). Dette får vi først svaret på de kommende 5-10 årene.

Espen Hugaas Andersen

#8
Min kostnad med X100D hittil:

Verditap hittil: 120.000 kroner / 53.500 km = 2,26 kr/km
Strøm: 270 Wh/km x 0,8 kr/kWh = 21,6 øre/km (Gratis superlading trekker ned kr/kWh.)
Vedlikehold/vask: 13.000 kr / 53.500 km = 24,3 øre/km
Forsikring: 16.884 kr / 40.000 km = 42,2 øre/km
Årsavgift/bompenger/parkering: 2000 kr / 53.500 km = 3,8 øre/km

Totalt: 3,18 kr/km

Det er altså hittil, over 1,4 år. På litt sikt blir det sannsynligvis noe mer, ettersom jeg har f.eks ikke hatt kostnader til dekk ennå. Og neste service nærmer seg. Og verditapet vil nok tilta når Model X kommer i oppdatert utgave, muligens i 2019.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: StianSalG på mandag 22. oktober 2018, klokken 08:43Se for eksempel over til Tesla-verdenen. Hvor mange Model S (og X for den saks skyld) har byttet motor? Og det opptil flere ganger? Hvor mange har byttet batteripakke? Begge disse delene har riktignok blitt bedre og bedre med tiden.
Bra garanti hjelper. Det er de færreste som har betalt for å bytte batteri/drivenhet på Tesla.

Jeg forventer å kjøre ca 300.000 km før 8 års garanti på batteri/drivlinje er oppbrukt. (Om bilen vrakes ved 300.000 km er da verdifallet 3 kr/km.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 22. oktober 2018, klokken 08:45
Min kostnad med X100D hittil:

Verditap hittil: 120.000 kroner / 53.500 km = 2,26 kr/km
Strøm: 270 Wh/km x 0,8 kr/kWh = 21,6 øre/km (Gratis superlading trekker ned kr/kWh.)
Vedlikehold/vask: 13.000 kr / 53.500 km = 24,3 øre/km
Forsikring: 16.884 kr / 40.000 km = 42,2 øre/km

Totalt: 3,14 kr/km

Det er altså hittil, over 1,4 år. På litt sikt blir det sannsynligvis noe mer, ettersom jeg har f.eks ikke hatt kostnader til dekk ennå. Og neste service nærmer seg. Og verditapet vil nok tilta når Model X kommer i oppdatert utgave, muligens i 2019.

Det stemmer veldig bra med mine tall, jeg ligger på 3,30 pr. km over 1,6 år med X75D. Da har jeg tatt kostnader med nye bakdekk (sommer) pluss at jeg har brukt endel penger på CHAdeMO-lading. Har faktisk i følge TeslaFi (siden jeg installerte den for et par måneder siden) ladet 20x så mye på CHAdeMO som på SC ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Electrix

Sitat fra: StianSalG på mandag 22. oktober 2018, klokken 08:43
Sitat fra: Electrix på mandag 22. oktober 2018, klokken 08:05
Det er ikke et regnestykke, det er ren synsing utfra noen få enkelthendelser. Mine erfaringer så langt fra familie/vennekrets der det er ca halvparten elbiler og halvparten eksosbiler:
- En opel måtte bytte dieselmotor etter ca 3 år, garanti heldigvis.
- En skoda dieselmotor måtte repareres for 85 000 etter 5 år, kom innenfor garanti da det ble rapportert noen problemer med motoren et par dager før garanti gikk ut.
- En bensinbil, ca 10 år motorblokk sprakk etter den gikk tom for vann pga lekkasje.
- En bensinbil, ca 10 år motor skar seg etter den gikk tom for olje pga lekkasje.
I tillegg eksempler fra min egen dieselbils siste år, 14 000 for bytte av dynamo og dynamoreim, reimstrammer og reimhjulet ut fra motoren. Året før, 19 000 for bytte eksosanlegg og bremseskive.

Verste eksemplet innen elbil er min fars e-nv200 som måtte bytte bremseskiver bak etter 2-3 år med forsiktig kjøring.
Min 6 år gamle Leaf elbils verste feil, bytte vindusviskerblad til noen hundrelapper, har i tillegg hoppet over halvparten av servicer.

Så gjør man igjen den feilen at man tar en meget selektiv sammenligning med egen krets som om det skulle være noen fasit.
Nei, jeg gjør ingen feil her og hevder heller ikke at det er noen  fasit, jeg bare ga mine erfaringer som en sammenligning til artikkelen. Begge deler er like lite egnet til å lage noen fasit. Mulig jeg burde presisert dette ennå mer.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

HCO

Sitat fra: jkirkebo på mandag 22. oktober 2018, klokken 09:10
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 22. oktober 2018, klokken 08:45
Min kostnad med X100D hittil:
(...)
Totalt: 3,14 kr/km

(...) jeg ligger på 3,30 pr. km over 1,6 år med X75D.

Selv om dette er anekdotiske bevis, er det svært interessant. Det viser jo at dersom man ser bort ifra kapitalbinding/renter er det faktisk billigere å eie en "superbil" som X enn en liten fransk dieselbil.

Og med rentekampanjer som i praksis gjør kapitalen gratis å skaffe, er det ikke rart at nordmenn går mann av huse for å skaffe seg en Tesla. Risikoen ligger selvsagt i verditap og renteoppgang, men det gjelder også alle andre kapitalintensive ting man skaffer seg.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Øyvind.h

Min X90D kostet 1.050.000 fullspekket når den var ny. Den er nå ca 25 måneder.
På Finn kan jeg kanskje få 800.000,- for den nå. Bilen har gått ca 40.000km.
Dekkslitasjen er vel litt over halvveis, så kanskje brukt 10.000,- på dekk. To servicer koster rundt 13.000,-.
Forsikring 7500,- per år.
Årsavgift/bom/parkering ca 2000,-
Strøm kanskje 10.000,-.

Så da er vi på verditap og kost på ca 310.000,- på to år.
Pris per km 7,75.
Jokeren for min del er at jeg kjøpte bilen brukt når den var ca 5mnd gammel og med veditap på 150.000,- for første eier.

Pris per km: 4,-
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

#14
e-Golf 2015 60000km

Siste to år, 30000km:

Innkjøp 184000,-
Omreg 3400,- (tror jeg?), fordelt over to år 1700,-/år
Forsikring 4000,-/år
Dekk 1350,-/år
Strøm 1800,-/år
Hurtiglading 850,-/år (ca 350 min/år)
Verditap blir bare spekulasjon siden den ikke er solgt på ny, men har inntrykk av at det vil være svært lite i forhold til kjøpesummen vår, godt utstyrt norsk bil, gjorde nok godt kjøp på riktig timing i utgangspunktet. Er salgssum (med nye dekk) på 174000,- realistisk så er det 5000,-/år.

I så fall:
14700,-/år fordelt på 15000km = 0,98kr/km

Dobler vi verditapet og sier vi kun får 164000,- for den, så er km-kosten på 1,31kr/km.

Model X-en har jeg ikke regnet på, for der er er jeg veldig usikker på den største posten, som er verditap.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA