Elbilforum.no

Populære temaer => Elbiler i media => Emne startet av: stefse på tirsdag 17. april 2018, klokken 07:28

Tittel: Da gikk startskuddet for bompenger. Demper utfasingtakt av fossilbiler.
Skrevet av: stefsetirsdag 17. april 2018, klokken 07:28
Så kunne de ikke dy seg lenger. For tidlig, spesielt siden håndtverker-elbiler enda ikke er i nærheten av å bli faset inn. Hiac'ene og Transporterne vil juble i eksosrørene sine over dette. Antagelig vil det legge en demper på vanlige folks utskifting av fossile biler også.

Bom er den elbilfordelen som betyr mest psykologisk, men mindre i realinntekt. Det hadde vært bedre å legge på hva som helst annet av avgift, endog en fast avgift for å bo i Oslo og ha bil ville truffet bedre enn dette, sett fra miljøperspektiv.

https://www.nrk.no/ostlandssendingen/70-kroner-i-bompenger-for-elbiler-1.14001977
Tittel: Sv: Da gikk startskuddet for bompenger. Demper utfasingtakt av fossilbiler.
Skrevet av: Ferrytirsdag 17. april 2018, klokken 07:47
Betyr ikke dette at forskjellen mellom elbil og fossil blir enda større?

"Det etableres en nasjonal bindende regel om at nullutslippskjøretøy ikke skal betale mer enn maksimalt 50 prosent av takstene for konvensjonelle kjøretøy når det gjelder bompenger, ferje og parkering."

Jo dyrere bom, jo større fordel med elbil. Overskriften kunne vært "Nå må du betale over 50.000 i året for å kjøre bensinbil inn til Oslo" 140 kr/dag 365 dager i året = 51.100,-
Tittel: Sv: Da gikk startskuddet for bompenger. Demper utfasingtakt av fossilbiler.
Skrevet av: Agmunstirsdag 17. april 2018, klokken 07:54
Så kunne de ikke dy seg lenger? Dette har da vært allmenn viten i ganske lang stund?

Som også Ferry skriver, det kommer til å bli dobbelt så dyrt å kjøre bil på fossilt drivstoff, så det er definitivt fremdeles en elbilfordel.
Tittel: Sv: Da gikk startskuddet for bompenger. Demper utfasingtakt av fossilbiler.
Skrevet av: arthurtirsdag 17. april 2018, klokken 08:40
Dette har både vært ventet, og varslet, men litt spent på hvordan de tenker sydover på f.eks E-18 fra Asker/Bærum (Eller E-6) og nedover kysten. Noen som vet? Drar (nesten) aldri til Oslo lenger, men ofte den andre veien!
Tittel: Sv: Da gikk startskuddet for bompenger. Demper utfasingtakt av fossilbiler.
Skrevet av: Electrixtirsdag 17. april 2018, klokken 09:48
Det har jo vært varslet lenge, det som er irriterende er at nrk velger å benytte anledningen til å lage en anti-elbil-sak. De kunne laget en litt mer balansert artikkel og tatt med hvor mye det koster for bensin og dieselbiler, men siden nrk ønsker å forverre både miljøet og menneskers helse så velger de å bare fokusere på at elbiler må betale bompenger...
Tittel: Sv: Da gikk startskuddet for bompenger. Demper utfasingtakt av fossilbiler.
Skrevet av: Troaldtirsdag 17. april 2018, klokken 09:51
Dette er også bestemt i Bergen. Når elbilandelen blir 20% så kommer bompengene og det blir antagelig fra høsten evt vinteren 2019.
Tittel: Sv: Da gikk startskuddet for bompenger. Demper utfasingtakt av fossilbiler.
Skrevet av: vanglitirsdag 17. april 2018, klokken 10:58
Vel, med dette forsvinner incitatementet til å kjøpe ny elbil, da jeg allerede har en. Rent øknomisk blir det mye rimeligere å kjøpe en eldre sotende dieselbil som snart blir hivd etter deg for en bitte liten sum. En kan kjøre mange ganger igjennom bompengeringen for denne besparelsen. Altså, etter min mening er det tankeløs politikk ikke å beholde de beviselig virkende incitamentene noen år til.

Mvh Bent
Tittel: Sv: Da gikk startskuddet for bompenger. Demper utfasingtakt av fossilbiler.
Skrevet av: Agmunstirsdag 17. april 2018, klokken 12:52
Sitat fra: vangli på tirsdag 17. april 2018, klokken 10:58
Vel, med dette forsvinner incitatementet til å kjøpe ny elbil, da jeg allerede har en. Rent øknomisk blir det mye rimeligere å kjøpe en eldre sotende dieselbil som snart blir hivd etter deg for en bitte liten sum. En kan kjøre mange ganger igjennom bompengeringen for denne besparelsen. Altså, etter min mening er det tankeløs politikk ikke å beholde de beviselig virkende incitamentene noen år til.

Mvh Bent
Sånn rent bortsett fra at den gamle dieselbilen trolig ikke får kjøre der i fremtiden og at den vil få dobbel så høy bomtakst, så blir det kanskje billigere på kort sikt i det minste.

Jeg kjøper ikke elbil fordi det er miljøvennlig eller fordi jeg sparer så himla mye penger. Jeg gjør det fordi det er gøy. Har også en bensinbil som jeg ikke har noen planer om å kvitte meg med i nær fremtid fordi jeg liker den så godt - koste hva det koste vil.
Tittel: Sv: Da gikk startskuddet for bompenger. Demper utfasingtakt av fossilbiler.
Skrevet av: jkirkebotirsdag 17. april 2018, klokken 14:26
Sitat fra: Agmuns på tirsdag 17. april 2018, klokken 07:54
Så kunne de ikke dy seg lenger? Dette har da vært allmenn viten i ganske lang stund?

Som også Ferry skriver, det kommer til å bli dobbelt så dyrt å kjøre bil på fossilt drivstoff, så det er definitivt fremdeles en elbilfordel.

Elbilfordelen blir faktisk større. I dag koster det vel maks 59 kroner å kjøre denne strekningen? Om taksten blir 71,- for elbiler blir den minst det dobbelte for fossilbiler. Altså øker potensiell besparelse fra 59 kroner til 71 kroner per tur. Kjører man 500 turer i året er det 6000,- ekstra spart i forhold til nå.
Tittel: Sv: Da gikk startskuddet for bompenger. Demper utfasingtakt av fossilbiler.
Skrevet av: Rolleptirsdag 17. april 2018, klokken 17:11
Sitat fra: Ferry på tirsdag 17. april 2018, klokken 07:47
"Det etableres en nasjonal bindende regel om at nullutslippskjøretøy ikke skal betale mer enn maksimalt 50 prosent av takstene for konvensjonelle kjøretøy når det gjelder bompenger, ferje og parkering."
Har dette egentlig blitt etablert?
Sist jeg så noe var det fremdeles bare et forslag.
Har du en link med litt mer håndfast informasjon?
Tittel: Sv: Da gikk startskuddet for bompenger. Demper utfasingtakt av fossilbiler.
Skrevet av: Amosstirsdag 17. april 2018, klokken 17:34
Sitat fra: Rollep på tirsdag 17. april 2018, klokken 17:11
Har dette egentlig blitt etablert?
Sist jeg så noe var det fremdeles bare et forslag.

Det er slett ikke bare ett forslag, det er vedtatt av ett flertall på stortinget. Men siden dette er ett prinsippvedtak og ikke en lov, så tar det tid å endre alle gjeldende lover som dette vedtaket berører (og det er rom for å misstenke enkelte statsråder for å trenere effektivisering av vedtaket unødig lenge). Så nei, det er så vidt jeg vet ikke gjennomført i alle de berørte lover enn så lenge, men det jobbes med saken...

Noe av dette er omtalt her:
https://www.nrk.no/ostlandssendingen/70-kroner-i-bompenger-for-elbiler-1.14001977 (https://www.nrk.no/ostlandssendingen/70-kroner-i-bompenger-for-elbiler-1.14001977)
Sitat
– Før eller siden er alle enige om at elbilfordelene må nedskaleres etter hvert som det kommer veldig mange elbiler.

– Men det er et virkemiddel som virker. Vi får flere nullutslippsbiler, og det er kjempeviktig. Jeg tror ikke tiden er inne for å avslutte de virkemidlene før vi er der vi skal være når det gjelder nullutslippsbiler, sier Solli.

50 % rabatt
Det er derfor Stortinget i forbindelse med budsjettforliket for 2017 vedtok at elbiler ikke skal betale mer enn halvparten av det fossilbiler gjør i norske bomstasjoner.
   
SitatDet etableres en nasjonal bindende regel om at nullutslippskjøretøy ikke skal betale mer enn maksimalt 50 prosent av takstene for konvensjonelle kjøretøy når det gjelder bompenger, ferje og parkering.
Budsjettforliket på Stortinget for 2017

Det er dette Statens vegvesen har lagt til grunn når de planlegger ny E18 gjennom Asker og Bærum.
Tittel: Sv: Da gikk startskuddet for bompenger. Demper utfasingtakt av fossilbiler.
Skrevet av: Rolleptirsdag 17. april 2018, klokken 18:03
Takk, da er det bare å håpe på at det snarest blir gjeldende lov.

Jeg har alltid vært skeptisk til prinsippvedtak, alt for lett å forandre på.
Tittel: Sv: Da gikk startskuddet for bompenger. Demper utfasingtakt av fossilbiler.
Skrevet av: siforkolørdag 16. juni 2018, klokken 09:13
Elbil skal betale 50% av hva ?
Av enkel passering for de som ikke har avtale/brikke, eller 50% av det som en betaler ved avtale/brikke.
Blir vell 50% av full pris, og kanskje 20% rabatt ved avtale ??
Tittel: Sv: Da gikk startskuddet for bompenger. Demper utfasingtakt av fossilbiler.
Skrevet av: Amosslørdag 16. juni 2018, klokken 09:55
Sitat fra: siforko på lørdag 16. juni 2018, klokken 09:13
Elbil skal betale 50% av hva ?
Av enkel passering for de som ikke har avtale/brikke, eller 50% av det som en betaler ved avtale/brikke.
Blir vell 50% av full pris, og kanskje 20% rabatt ved avtale ??

Slik jeg tolker dette så skal elbilen kun betale opptil 50% av hva samme bil hadde måttet betale dersom den hadde vært fossil, og derved få del i alle de samme evnt. rabattordninger/brikkeavtaler som er tilgjengelig for fossilbilene. Evnt. maksbeløp må da også nødvendigvis minimum halveres.

Dette ser vi nå når de implementerte dette for fergeprisene, der er dette spesifisert slik jeg skisserer over.
Tittel: Sv: Da gikk startskuddet for bompenger. Demper utfasingtakt av fossilbiler.
Skrevet av: Ebesøndag 17. juni 2018, klokken 13:25
Ja, til enhver tid 50% av det en fossil faktisk betaler (etter rabatter osv).
Tittel: Sv: Da gikk startskuddet for bompenger. Demper utfasingtakt av fossilbiler.
Skrevet av: siforkosøndag 17. juni 2018, klokken 16:48
50% av diesel eller bensin. Forskjellige takst grupper der også.
Tittel: Sv: Da gikk startskuddet for bompenger. Demper utfasingtakt av fossilbiler.
Skrevet av: Amosssøndag 17. juni 2018, klokken 17:02
Sitat fra: siforko på søndag 17. juni 2018, klokken 16:48
50% av diesel eller bensin. Forskjellige takst grupper der også.

Det må da nødvendigvis være 50% av det den fossildrivstoffgruppen som betaler minst. Dersom det skulle vært 50% av den gruppen som hadde betalt mest så hadde det blitt mer enn 50% av det den gruppen som betaler minst må betale, og derved brudd på intensjonen til stortinget. Husk at det heter seg at prisen skal være på maksimalt 50% av det fossile biler betaler.
Tittel: Sv: Da gikk startskuddet for bompenger. Demper utfasingtakt av fossilbiler.
Skrevet av: Torztorsdag 18. oktober 2018, klokken 15:49
Dersom bompenger på elbil nå skal fases inn for å dekke de beløp staten går glipp av i bomstasjoner, samtidig som fossil alltid skal betale dobbel pris, så blir innfasingen som følger:

Tar utgangspunkt i en passering til 50 kr før elbilens inntog.
Med 25% elbil vil pris for hhv el/fossil være 28/57 kr.
Med 50% elbil vil pris være 33/67 kr.
Med 75% elbil vil pris være 40/80 kr.
Med 100% elbil vil pris være 50/100 kr.

Tittel: Sv: Da gikk startskuddet for bompenger. Demper utfasingtakt av fossilbiler.
Skrevet av: Norhawklørdag 20. oktober 2018, klokken 07:36
E6 Moelv-Øyer, som skal stå ferdig i 2025, der ligger det også forslag om betaling for el-biler.
I overkant av 4 mil med veg, forslaget ligger på 4 bomstasjoner, enkel reise med fossil vil koste i overkant av 100 lappen på den strekningen.

Det bygges for tiden ny E6, Moelv-Hamar, hvor mange bommer og pris der er jeg usikker på.

Når alt står ferdig vil en reise fra Otta i Gudbransdalen til Oslo koste 513,- i bompasseringer, for fossil-biler.

Tittel: Sv: Da gikk startskuddet for bompenger. Demper utfasingtakt av fossilbiler.
Skrevet av: turfsurflørdag 20. oktober 2018, klokken 09:06
Sitat fra: Norhawk på lørdag 20. oktober 2018, klokken 07:36
Når alt står ferdig vil en reise fra Otta i Gudbransdalen til Oslo koste 513,- i bompasseringer, for fossil-biler.
Så en typisk fossilbil vil bruke 300kr i drivstoff og 500kr i bompenger. En elbil vil bruke 100kr i strøm (forutsatt medbrakt) og 250kr i bompenger (etter hvert). Dvs at bompengebesparelsen er større enn drivstoff. Viser hvor viktig differensiering på bompenger fremdeles er.
Tittel: Sv: Da gikk startskuddet for bompenger. Demper utfasingtakt av fossilbiler.
Skrevet av: Myrvangmandag 22. oktober 2018, klokken 00:30
Sitat fra: Norhawk på lørdag 20. oktober 2018, klokken 07:36
E6 Moelv-Øyer, som skal stå ferdig i 2025, der ligger det også forslag om betaling for el-biler.
I overkant av 4 mil med veg, forslaget ligger på 4 bomstasjoner, enkel reise med fossil vil koste i overkant av 100 lappen på den strekningen.

Det bygges for tiden ny E6, Moelv-Hamar, hvor mange bommer og pris der er jeg usikker på.

Når alt står ferdig vil en reise fra Otta i Gudbransdalen til Oslo koste 513,- i bompasseringer, for fossil-biler.

Det er hårreisende at det koster mer i bom på en strekning på 280 km enn det koster å fly 2000 km.

513,- i bom (og ca 300,- i drivstoff blir rundt 800,-) Fly til Roma som er 2008 km koster fra 499,- i november
Tittel: Sv: Da gikk startskuddet for bompenger. Demper utfasingtakt av fossilbiler.
Skrevet av: elektroluxmandag 22. oktober 2018, klokken 10:09
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 17. april 2018, klokken 14:26
Sitat fra: Agmuns på tirsdag 17. april 2018, klokken 07:54
Så kunne de ikke dy seg lenger? Dette har da vært allmenn viten i ganske lang stund?

Som også Ferry skriver, det kommer til å bli dobbelt så dyrt å kjøre bil på fossilt drivstoff, så det er definitivt fremdeles en elbilfordel.

Elbilfordelen blir faktisk større. I dag koster det vel maks 59 kroner å kjøre denne strekningen? Om taksten blir 71,- for elbiler blir den minst det dobbelte for fossilbiler. Altså øker potensiell besparelse fra 59 kroner til 71 kroner per tur. Kjører man 500 turer i året er det 6000,- ekstra spart i forhold til nå.

Det er dårlig økonomi og klimatiltak å bruke flere hundre tusen på en ny elbil når det kun koster 6000 kr i året å fortsette å bruke den allerede produserte dieselpurken.

Som trådstarter skriver er den psykologiske effekten av å innføre bompenger også på elbil svært ødeleggende for målene om å oppnå utslippfri bilpark.

Av ren trass ville jeg heller kjøpt en diesel mopedbil til pendling enn en elbil i dag. Førstnevnte er nemlig fremdeles bomfri.
Tittel: Sv: Da gikk startskuddet for bompenger. Demper utfasingtakt av fossilbiler.
Skrevet av: Myrvangmandag 22. oktober 2018, klokken 12:37
Sitat
Det er dårlig økonomi og klimatiltak å bruke flere hundre tusen på en ny elbil når det kun koster 6000 kr i året å fortsette å bruke den allerede produserte dieselpurken.

Vi vurderer en Trilling, da lånet på en ny slik, fullfinansiert, vil koste omtrent det samme som en dieseltank på S-MAXen i mnd. I tillegg er det ca 300 spart på årsavgift i mnd også. Vi må ha S-MAX pga 3 barn, men på 90% av kjøringen vil en trilling holde. Så kan vi selge Mondeoen.

Vurderer man en Tesla X for å spare litt bompenger blir regnestykket anderledes, men da har man et helt annet bilbudsjett i utgangspunktet.
Tittel: Sv: Da gikk startskuddet for bompenger. Demper utfasingtakt av fossilbiler.
Skrevet av: elektroluxtirsdag 23. oktober 2018, klokken 10:46
Har satt sammen denne som viser utviklingen i Norge.

Thinken skal ut forde den blir pålagt bompenger og det er forbudt å oppgradere til moderne batteri mens diesel mopedbil løftes fram med bomfri ferdsel og ingen krav til støygenerator.