Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva kommer Nissan til å gjøre når Tesla modell 3 lanseres i Norge?

Startet av jsher, søndag 15. april 2018, klokken 22:20

« forrige - neste »

jsher

Hei

Jeg er i dag en eier av en Leaf 2013, som vurderer mitt neste bilbytte.

Jeg så på en post på forumet at basisprisen på Tesla modell 3 vil starte på ca. 290.000 nok. Flott bil med supre ytelser og den minste vil ha en rekkevidde på 35 mil. Det minimalistiske dashbordet var litt uvant til å begynne med, men jeg begynner å like det veldig godt nå.

Basisutgaven til Leaf er nå satt til 255.000 nok for en 40kw, som på en solskinnsdag går 25 mil. Jeg er ikke veldig imponert over prisen på den nye Leaf'en i forhold til forbruk og rekkevidde. Hva vil 60kw utgaven koste, og hvordan i all verden kan den være interessant uten å senke prisen betraktelig?

Sett i forhold til prisen på Teslaen, hva mener dere 40kw og 60kw Leaf'en egentlig bør koste?




Mr Oizo

Du må huske at ingen modell 3 er solgt her til lands enda, og fortsatt er ikke 35 tusen dollar modell 3 varianten laget. Man må se når de kommer på markedet samtidig hva som kan bli aktuelt, hver og en av de bilene har sine styrker og svakheter, og kanskje er leafen best til hverdags bruk. Mens 3 er best på langturer.

sylwester

Litt historikk før jeg gjør en antagelse:

1gen da den kom i 2011 (ingen utstyrsmodell, men mest lik Acenta) 263' (klikk test)
1.5gen i 2013 24kWh med Tekna 273'kr (klikk test)
1.5gen i 2015 30kWh med Tekna 270'kr (dinside motor)
2gen    i 2018 40kWh med Tekna 294'kr (tek.no)

Før 40kWh kom ble prisen på 30kWh økt. Konsumprisindeksen har steget 10% siden 2013 så  270'@2013 er 298'@2018. Sånn sett er 40kWh den billigste Tekna-en i historien. En annen viktig detalj er jo at da 30kWh kom gikk prisen ned på 24kWh Tekna til 238'kr.

Det er meget mulig en 60kWh vil beholde prisen til 40kWh og at 40kWh blir rimeligere.

Du snakker om Tesla, men mens du får Tekna med alt utstyr for rett under 300'kr så får du altså en skrapet bil til 300'kr hvis de beholder dollarkursen til de andre bilene. Mest sannsynlig vil folk flest bruke penger på teknikkpakker og vinterpakker slik at de har adaptiv cruise control og varme i setene slik at Leaf sni 40kWh konkurrerer med TMS til minst 350'kr. Det store batteriet vil sikkert koste 100'kr til og 60kWh Leaf vil dermed klare å konkurrere med TM3 til 450'kr lett. 

Jeg tror Nissan er mer bekymret for hva de andre bilprodusentene vil komme med. Hyundai, VW, Kia, BMW, PSA vil være de største konkurrentene en stund til. 
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

jsher

Jeg har litt generell kritikk av de fleste bilmerker i dag når det kommer til et par ting:

1. Speedometer.
Leaf'en min viser ca. 8% feil på speedometeret. Kan det være så vanskelig å lage et speedometer som kalibrerer seg selv etter gps hastighet? Eller enda bedre: Integrerer det i en dataløsning i bilen.

2. Gjettometer
Beste måten å lese gjettometeret er å dele tallet i displayet i 2, det er nærmere praktisk rekkevidde store deler av året enn gjettometeret viser. Jeg har ikke ord på hvor forbanna irriterende det er. Jeg er mer interessert i "garantert minste rekkevidde" enn en teoretisk rekkevidde i 50km/t i medvind sommerstid. Eller enda bedre: Integrere dette i en dataløsning i bilen.

3. Navigasjon
Hvorfor må man på verkstedet for kartoppdateringer? Og hvor kommer de sinnsyke prisene fra?
Selv har jeg sluttet å bruke det innebygde navigasjonssystemet og kjøpt meg et nettbrett. Hvorfor sitter jeg igjen med følelsen at dette systemet er utviklet av bilmekanikere og ikke datautviklere?
Integrer dette i en dataløsning i bilen.

Det er rett og slett for mange bedre alternativer å få tak til at bilprodusentene kan forsvare disse latterlige prisene på slikt utstyr.

Det er godt mulig jeg er alene om følgende:
Frem til rekkevidden ikke spiller noen rolle blant bilmerkene, vil jeg ha lengst mulig rekkevidde for minst mulig penger.

Jeg har "vinterpakke" og hele smæla på Leaf'en. Hvis jeg (når jeg kjøpte Leaf'en) alternativt kunne hatt ekstra batterikapasitet istedenfor utstyr, ville jeg igjen og igjen kjøpt en nedstrippet versjon med bedre batterikapasitet. Så kan naboen sitte der på ladestasjonen med utstyrspakka si.

Fjernstyring av varmeapparatet burde ikke være betalt ekstrautstyr. Hadde bilprodusentene hatt en datamaskintilnærming av "utfordringen", hadde dette vært en integrert løsning i en dataløsning i bilen. Kommunikasjon via nettet kunne vært en abonnementtjeneste, mens den integrerte "lokalløsningen" hadde vært gratis via wifi eller blåtann direkte med bilen innenfor kommunikasjonsradius. Jeg anser også dette som basisutstyr.

Jeg føler allikevel at Tesla tar "datadelen" mye mer seriøst enn andre bilprodusenter, og ligger langt foran i tankesettet. Bilene blir mer datamaskiner, og jeg føler at bilprodusentene henger langt etter i det løpet.

Når Tesla stripper dashbordet og sitter igjen med 2 knapper, 2 brytere og 1 skjerm. Hva er innsparingen i praksis på produksjonskost?
Blir du mer fornøyd når du får oppdateringer trådløst, når alternativet er å dra på verkstedet?










hsa77

Det finnes en drøss med fossilbiler i samme marked, det ser da ut som det går greit. Elbilmarkedet vokser, så det kommer til å være plass til både M3 og Leaf og flere til. Om et års tid kommer 60kwh Leaf med aktiv batterikjøling, da er #rapidgate løst.

Så svaret på spørsmålet i første innlegg er: Når M3 omsider kommer, ja da kommer Nissan til å fortsette å selge Leaf i bøtter og spann.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Bondeknøl

Spørsmålet kan vel også stilles slik: Hva kommer Tesla(m3) til å gjøre når Leaf kommer med like stort batteri?
Det er vel heller Tesla som vil slite enda mer enn det de gjør i dag? Den nye Leaf vil vel bli billigere en model 3?

Limodriver

Som Leafeier vil jeg stille spørsmålet hvilken elbil foruten trillingene som gir et dårligere price/value forhold.

Nissan var først med en elbil (foruten trillingene) i volumsegmentet, men etter det ser utviklingen ut til å ha gått langt tregere hos Nissan enn konkurrentene.

Tesla begynner å få en gruppe med fornøyde kunder og jeg tør påstå de aller fleste er villige til å betale et mellomlegg for Tesla vs Nissan. Jeg tør påstå Tesla er mer permium enn Nissan.

Bondeknøl

Sitat fra: Limodriver på mandag 16. april 2018, klokken 17:05
Som Leafeier vil jeg stille spørsmålet hvilken elbil foruten trillingene som gir et dårligere price/value forhold.

Nissan var først med en elbil (foruten trillingene) i volumsegmentet, men etter det ser utviklingen ut til å ha gått langt tregere hos Nissan enn konkurrentene.

Tesla begynner å få en gruppe med fornøyde kunder og jeg tør påstå de aller fleste er villige til å betale et mellomlegg for Tesla vs Nissan. Jeg tør påstå Tesla er mer permium enn Nissan.
Synes du er helt ute i dine vurderinger. Leaf er vel mye mer for pengene enn Tesla?
At du tør påstå at Tesla er mer premium enn Nissan er vel ingen dristig påstand? Den er jo veldig mye dyrere.
Tesla har vel større prosentandel misfornøyde kunder som sliter med å få fikset biler på garantien grunnet mangel på verkstedkapasitet.
De fleste er faktisk ikke villige til å å betale ett mellomlegg for Tesla vis Nissan. Det sier salgstallene.
Hvis batteristørrelsen er 80% av bilverdien så er jo Tesla mer for pengene, men for de fleste er det ikke slik.
Nye leaf er en knallbil, selv om den ikke er optimal på hurtiglading.

Bondeknøl

Ett annet moment er jo at model 3 er lansert for ca to år siden og den har enda ikke kommet til Norge. Hvem er det egentlig som sliter?

hsa77

Sitat fra: Limodriver på mandag 16. april 2018, klokken 17:05
Som Leafeier vil jeg stille spørsmålet hvilken elbil foruten trillingene som gir et dårligere price/value forhold.

Nissan var først med en elbil (foruten trillingene) i volumsegmentet, men etter det ser utviklingen ut til å ha gått langt tregere hos Nissan enn konkurrentene.

Tesla begynner å få en gruppe med fornøyde kunder og jeg tør påstå de aller fleste er villige til å betale et mellomlegg for Tesla vs Nissan. Jeg tør påstå Tesla er mer permium enn Nissan.
Trillingene selges nå for ca 150k - på hvilken måte er det dårlig valuta for pengene? Dersom man trenger en liten bil nr2 og ikke har behov for å kjøre mer enn 2-3 mil om dagen er det vel ikke mulig å finne billigere bil med nybilgaranti...

Å sammenligne Leaf med TMS/TMX er meningsløst, man får vel tre Leaf for prisen av en TMS/TMX...

Nissan har vel bevist at Leaf er en utrolig driftssikker bil med svært lite feil/reklamasjoner, det samme kan vel ikke sies om Tesla. Det skulle da også bare mangle, Nissan har produsert biler i flere tiår mens Tesla er ferske i gamet.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

rogersen

Jeg har stått i kø for Model 3 siden den ble lansert. Kjøpte Leaf 40 og avbestile Model 3 for noen uker siden. Jeg er fortsatt interessert i Model 3, men kan jo ikke vente evig heller. I tillegg er jeg såpass usikker på fremtiden til Tesla akkurat nå at jeg ikke tør ha 10k stående der. La oss håpe de klarer seg over kneika! :)

Carl Anton Stenling

Her blir det nok plass til både Tesla Model 3 og Nissan Leaf i markedet. De dekker to litt forskjellige segmenter.

I vår familie tenker vi at en av hver passer fint :-)

Tesla har vesentlige fortrinn på langtur og det vil nok ta litt tid før Leafen er like godt tilpasset de lengre strekningene. Her handler det ikke bare om batterikapasitet og ladehastighet, men også om programvare som veileder til ladestasjonene og fin oversikt over energiforbruk underveis.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Øyvind.h

Sitat fra: rogersen på mandag 16. april 2018, klokken 19:24
Jeg har stått i kø for Model 3 siden den ble lansert. Kjøpte Leaf 40 og avbestile Model 3 for noen uker siden. Jeg er fortsatt interessert i Model 3, men kan jo ikke vente evig heller. I tillegg er jeg såpass usikker på fremtiden til Tesla akkurat nå at jeg ikke tør ha 10k stående der. La oss håpe de klarer seg over kneika! :)

Volumene ser ut til å stige raskt nå. Bra for de som har en plass i køen. Og ikke minst bra for selskapet. Kneika viste seg å være primært shortere som talte egen sak og som ikke trodde produksjonsvolumet kunne stige  :D
2500 biler per uke ser ut til å være passert, med 3000 biler per uke som neste milepæl.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jsher

"De fleste er faktisk ikke villige til å å betale ett mellomlegg for Tesla vis Nissan. Det sier salgstallene."

Det var jo det opprinnelige poenget mitt "artikkelen"; Det vil ikke lenger være snakk om noe betydelig mellomlegg. Basisutgaven av Modell 3 nærmer seg prisen på en 40kw Leaf i dag. Da snakker vi om en bil med betydelig bedre data på meg bekjent alle områder.

Jeg kan ta et annet eksempel fra de vanlige bilprodusentene: Se på en enkel ting som solskjermene. Hvor irriterende er ikke det at de aldri dekker hele øvre del av sidevinduet, eller midtre del av frontruten? Hva har Tesla gjort i Modell 3: Solskjermen kan skyves på en metallstang for å dekke sola der den er. Det er bare filosofien i hvordan de utvikler produktene. Mitt inntrykk er at de etablerte bilprodusentene henger for mye igjen i hva biler var i fortiden, ikke hvordan de vil være i fremtiden.

I tillegg har vi noen av utfordringen jeg nevnte over tidligere med alt av unøyktige visere og en medie- kommunikasjonsløsning som hører hjemme på begynnelsen av 2000 tallet.

At det kommer til å bli solgt mange i Leaf også i fremtiden, ja jeg håper da virkelig det. Men ikke til prisen de ligger på nå. Og i hvert fall ikke at de tar betalt for ting som bør være med som standardutstyr.

Beste måten jeg egentlig kan si det jeg føler er vel at Tesla Modell 3 er et veiskille i bilproduksjonen. Som jeg absolutt tror vil få konsekvenser for flere av de etablerte bilprodusentene. Jeg vil ikke bli overrasket om de etablerte bilmerkene som ikke klarer overgangen de neste 5 årene, ikke vil være her om 7-8 år maks.

Løve

Når Telsa en eller annen gang neste år kanskje kommer med Model 3 til Norge så vil Nissan fortsette å selge Leaf som hakka møkk. Model 3 vil være litt for lite, litt for sent, til en for høy pris.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA