Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva kommer Nissan til å gjøre når Tesla modell 3 lanseres i Norge?

Startet av jsher, søndag 15. april 2018, klokken 22:20

« forrige - neste »

Jeronan

The key selling point for a Tesla Model 3, will be access to Tesla's Super charger network.

If you want to buy an electric car as primary car, this is a big advantage when going on long trips, especially across the border. Not to mention fast charging at 100kW speeds. From 20-30% to 80% within 20 minutes and be on your way again. This is absolute gold and means that right now we spend the same amount of time on long trips with our Tesla than we did with our Volvo. Since we make the same stops with same time like before.

And I know that others will jump in with joke pictures of long queues at SuC's, but let's just say...I have already done a lot of long trips (driven over 15k KM in last 5 months) and have yet to stand in a queue at a SuC.
But if you do, you will have even more choice, as you can just use a ChaDeMo adapter and use a Fortum/Gronn Kontakt or other fast charger available as alternative in such situations.

The competition doesn't have that and it will be years still until they get any close to Tesla's SuC, yet alone with the new 100kW+ fast chargers (which will cost you a hefty premium to charge on these).


We were in the wait for the 60kWh version of the Leaf or maybe the upcoming Audi e-Tron to replace our Volvo V60, but seeing how the whole Ionity promises have so far only been slick talk, but no action and Fortum / Grønn Kontakt being more busy with figuring out just how much they will be able to charge you for the upcoming 150kW Fast chargers..... we just went with a Tesla Model S instead and not regretting it one bit.
We are going for a summer trip into Europe this summer and looking forward to it.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Bondeknøl

Sitat fra: daktari på tirsdag 17. april 2018, klokken 10:56
Sitat "Leaf brukte under ett halvt år fra lansering til levering."
Og hvor lang tid før lansering startet de designfasen? På en større facelift?
Man kan ikke sammenligne Tesla sin modell med andre, da de klassiske bilprodusentene holder alt mer hemmelig enn Tesla. Tesla lanserer uforholdsmessig tidlig.
Selvfølgelig begynte Nissan å lage den nye bilmodellen før de lanserte. Tesla burde også ha kommet mye lenger med model 3 før de lanserte den og tok depositum på en bil som skulle vise seg å ta over to år å levere.
Jeg synes det er litt sleipt av Tesla å lure så mange på limpinnen i stedet for å vente til at de faktisk vet at de har noe å selge. Er ikke i tvil om at model 3 blir en bra bil, men er ikke imponert over salgsteknikken de bruker og den store usikkerheten rundt produksjonen av den.
Kanskje det ruller mange Leaf 60kw i Norge før model 3 kommer her???

Øyvind.h

Sitat fra: Bondeknøl på tirsdag 17. april 2018, klokken 13:39
Kanskje det ruller mange Leaf 60kw i Norge før model 3 kommer her???

Tja. Tesla har allerede passert Nissan i produksjonsvolum (Leaf vs M3) og sikter mot en ny dobling i løpet av få måneder. Men fordi M3 er et langt mer etterspurt produkt med ti ganger så mange på venteliste kommer nok ikke de første M3 til Norge før starten av 2019.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trekkoppbil

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 17. april 2018, klokken 13:48
Tja. Tesla har allerede passert Nissan i produksjonsvolum (Leaf vs M3)
Kan det stemme?
Leaf produseres på 4 fabrikker i ulike land. Bare i Japan var man oppe i 3-4000 biler den første måneden i høst, og etter litt problemer, var man oppe i 3000-4000 igjen i januar:  https://pushevs.com/2018/02/17/2018-nissan-leaf-sales-recover-japan/
I Norge var det solgt 2172 Leaf i mars. Det er mulig at noen av dem er bruktimport. I USA blei det solgt 1500 nye Leaf i mars: https://pushevs.com/2018/04/04/2018-nissan-leaf-is-leading-alone-the-car-market-in-norway/

Øyvind.h

Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 19. april 2018, klokken 23:42
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 17. april 2018, klokken 13:48
Tja. Tesla har allerede passert Nissan i produksjonsvolum (Leaf vs M3)
Kan det stemme?
Leaf produseres på 4 fabrikker i ulike land. Bare i Japan var man oppe i 3-4000 biler den første måneden i høst, og etter litt problemer, var man oppe i 3000-4000 igjen i januar:  https://pushevs.com/2018/02/17/2018-nissan-leaf-sales-recover-japan/
I Norge var det solgt 2172 Leaf i mars. Det er mulig at noen av dem er bruktimport. I USA blei det solgt 1500 nye Leaf i mars: https://pushevs.com/2018/04/04/2018-nissan-leaf-is-leading-alone-the-car-market-in-norway/

At produksjonsvolumet har passet Leaf er en påstand fra min side. Vanskelig å dokumentere 100%, men jeg baserte den på hva Nissan har rapportert av globalt salg, produksjonsvolumet for utgående modell og salgsmålet de har satt for ny modell. Disse parameterne er med på å indikere hvor mange biler de vil produsere. Utgående modell var på 47.000 i fjor. Naturlig nok lavt pga utgående modell, men det var mange kampanjer. Bestillingstall for ny Leaf som ble publisert for noen måneder siden 40.000. Og produksjonsmålet de har satt er 90.000.

Basert på at M3 allerede var oppe i ca 10.000 per måned før linjen ble stoppet for å øke volumet mener jeg det er hold i påstanden om at M3 har passert Leaf. Og om volumet ikke er passert per 20. april er det i hvert fall like før de blåser forbi i høyt tempo.

Men dette er to ganske forskjellige biler ment for forskjellige kundegrupper med forskjellige preferanser. Jeg tror ikke Nissan trenger å gjøre noe spesielt i forbindelse med at M3 leveransene har begynt. Begge modeller kommer til å selge svært godt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Joltus

Er m3 ment til en annen kundegruppe enn leaf?

Trodde det var hele poenget med m3, nå volum massene....

emurof

Sitat fra: Bondeknøl på mandag 16. april 2018, klokken 17:21
De fleste er faktisk ikke villige til å å betale ett mellomlegg for Tesla vis Nissan. Det sier salgstallene.

Hvordan viser de det? Tesla klarer jo ikke å dekke etterspørselen engang.

Sitat fra: Bondeknøl på mandag 16. april 2018, klokken 17:24
Ett annet moment er jo at model 3 er lansert for ca to år siden og den har enda ikke kommet til Norge. Hvem er det egentlig som sliter?

Hva mener du? Den første Model 3 ble vel levert til en "vanlig" kunde i desember 2017?

sylwester

Jeg regner med at det er stort overlapp mellom Leaf og TM3 sine kundegrupper. Du har de som ikke kunne tenke seg en Acenta og går for Visia siden de ikke trenger varmepumpe for sitt bruk og de er definitivt ikke personer som ville vurdert TM3. Du har også de som kjøper fullspekket TM3 long range og de kunne nok ikke tenkt seg en 40kWh Leaf, men kanskje en 60kWh Leaf.

Må også regne med at ACC koster på TM3 slik at prisen fort hopper opp fra 300' startpris. Nissan vil garantert forsøke å gjøre sine modeller rimeligere for omtrent samme utstyr.  Vi vet jo fra tidligere lanseringer at en 60kWh vil koste fra 266'kr og at 40kWh muligens vil starte på 240'kr. Fullt utstyrt 60kWh vil være rimeligere enn fullt utstyrt TM3LR. Modellene vil ikke være 100% sammenliknbare siden noen har ditt og andre datt så her er det jo hva man foretrekker som bestemmer hva man ender opp med.

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA