Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Lading på en-fase  (Lest 6886 ganger)

S.S

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 199
    • Vis profil
Sv: Lading på en-fase
« Svar #45 på: Lørdag 01. ſeptember 2018, klokken 08:51 »
Jkirkebo:
Kan du bekrefte at det MÅ være en trefas ladestasjon for å lade 32A enfas på B?
Jeg hadde forståelsen at det går greitt, med enfas ladestasjon, med trefas ladekabel. (Ser selvfølgelig at om ladestasjonen har enfas kontakt ut, går det ikke, men tenkte ladestasjon med fast kabel)
Er det ikke slik at laskingen kan skje der ladekabelen er tilkoblet?
Altså N på ene lederen, og legge sammen L1 og L2 på andre lederen?

jkirkebo

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14259
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: Lading på en-fase
« Svar #46 på: Lørdag 01. ſeptember 2018, klokken 12:31 »
Jkirkebo:
Kan du bekrefte at det MÅ være en trefas ladestasjon for å lade 32A enfas på B?
Jeg hadde forståelsen at det går greitt, med enfas ladestasjon, med trefas ladekabel. (Ser selvfølgelig at om ladestasjonen har enfas kontakt ut, går det ikke, men tenkte ladestasjon med fast kabel)
Er det ikke slik at laskingen kan skje der ladekabelen er tilkoblet?
Altså N på ene lederen, og legge sammen L1 og L2 på andre lederen?

Du kan i prinsippet laske i pluggen men dette er skikkelig knotete å få til for å si det mildt. Det er ikke skruterminaler inne i det, pinnene er krympet på med spesialverktøy. Ikke noe man får til hjemme i praksis.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14099
    • Vis profil
Sv: Lading på en-fase
« Svar #47 på: ſøndag 02. ſeptember 2018, klokken 16:51 »
Trenger ikke nødvendigvis krympeverktøy. Lodding fungerer veldig bra.   ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma Cree SAM og City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Chin 3 hjuler Pickup samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i Elbilhjelpen.n

S.S

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 199
    • Vis profil
Sv: Lading på en-fase
« Svar #48 på: Onsdag 05. ſeptember 2018, klokken 19:09 »
Er det innafor å lodde?

Og til JK, takk, da forstod jeg ;-)
« Siste redigering: Onsdag 05. ſeptember 2018, klokken 19:13 av S.S »

jkirkebo

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14259
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Roy Aasen

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 838
    • Vis profil
Sv: Lading på en-fase
« Svar #50 på: Onsdag 05. ſeptember 2018, klokken 21:14 »

S.S

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 199
    • Vis profil
Sv: Lading på en-fase
« Svar #51 på: ſøndag 09. ſeptember 2018, klokken 22:29 »
Inntaksikringene mine hadde fortinnede kabelender.  Etter en del år og litt dårlig kontakt, smeltet tinnet pga litt varmgang, som igjen forårsaket skikkelig dårlig kontakt og isolasjonen smeltet av kablene ut gjennom veggen...
Klemhylser er bedre.

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14099
    • Vis profil
Sv: Lading på en-fase
« Svar #52 på: ſøndag 25. November 2018, klokken 06:28 »
Ulemper og fordeler med begge metodene.

Lodding gir bedre kontakt i korrosivt miljø, men stiver opp en ellers bevegelig del og gir med det et stresspunkt på hver side av loddingen som blir følsom for vibrasjon.

Generelt svært lite vibrasjon i elbiler....
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma Cree SAM og City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Chin 3 hjuler Pickup samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i Elbilhjelpen.n

Rav4_EV

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1891
    • Vis profil
Sv: Lading på en-fase
« Svar #53 på: ſøndag 25. November 2018, klokken 09:49 »
Så lenge produsenten går god for modifiseringen går det greit. Det er jo produsenten som gjennom CE merket går god for at regelverket er fulgt. Endrer man dette i ettertid er ikke produktet lenger lovlig å omsette.
Bør vel tydelig merkes slik at man ikke ødelegger biler som forventer at standarden er fulgt.
Hittil har jo noen ødelagt en Zoe på slik lasking. Man vet jo ikke hvilken kommende elbil som vil ha de samme utfordringer. Da er det jo kjedelig å få søksmål mot seg som den profesjonelle part som har levert det.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no