Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading på en-fase

Startet av mb-lynet, fredag 23. mars 2018, klokken 21:02

« forrige - neste »

mb-lynet

Hvor raskt vil en MB B-electric kunne lade med 1 fase kurs ?

Vil den kunne lade med 32 A og 7,4 kW en fase dersom dette er tilgjengelig ?

Mercedes B-electric

PaulusA

Maks 16A
Dette fordi lader er 3x16A ladere og krever 400A 3 FAS for å lade mere
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

bjodnes

Kjøper du en Tesla ladekabel (umc) med blått adapter vil Mercedesen kunne lade med 32a 1 fase
iOn 2012 modell
2013 model S 85

PaulusA

Dette er riktig, men veldig farlig
0 leder i Mercedes er laget for 16A ikke 32A
Den vil ved bruk av Tesla lader, eller annen tjuvkobling, overbelastes
Garantien vil også ryke
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

krl

Hvis den tillater 32A, og ikke tåler det, så er det en rimelig stygg designfeil! Har du dokumentasjon på dette?

elektrolux

Våre tester av slik lasking har ikke medført 7 kW lading av B250. Er det virkelig noen som har første hånds kjennskap til at dette fungere?

På FL Golf viste det seg å fungere på alle bortsett fra 1 som jeg personlig testet. På en annen jeg senere testet gikk det, og påståeligheten min om at dette ikke gikk på noen FL Golf kostet meg en kartong rødvin til han som tok utfordringen og motbeviste det. 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rav4_EV

Sitat fra: krl på lørdag 24. mars 2018, klokken 22:31
Hvis den tillater 32A, og ikke tåler det, så er det en rimelig stygg designfeil! Har du dokumentasjon på dette?

Bare tull. Ingen designfeil. Tillater ikke 32A uten at noen jukser. Lasking av faser før bilen er ikke en del av standarden. Var bare noe Tesla startet med fordi de hadde lovet 1-fase 32A lading på biler uten dobbeltlader. Dette er nå slutt fordi Tesla har satt inn et venderele i bilen i stedet.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

jkirkebo

Sitat fra: PaulusA på lørdag 24. mars 2018, klokken 21:55
Dette er riktig, men veldig farlig
0 leder i Mercedes er laget for 16A ikke 32A
Den vil ved bruk av Tesla lader, eller annen tjuvkobling, overbelastes
Garantien vil også ryke

Det stemmer ikke at den overbelastes. Den er anslagsvis 4mm2 i diameter og bør derfor tåle 32A. Det er folk som har testet dette med FLIR-kamera og etter flere timer på 32A var N-leder på ingen måte i nærheten av problematisk høy temperatur. Den var vel knapt lunken.

Sitat fra: elektrolux på søndag 25. mars 2018, klokken 08:18
Våre tester av slik lasking har ikke medført 7 kW lading av B250. Er det virkelig noen som har første hånds kjennskap til at dette fungere?

Ja, jeg har kunder som har testet dette på EcoLite med integrert strømmåler og rapportert om ca. 7kW  strømtrekk.

Sitat fra: bjodnes på lørdag 24. mars 2018, klokken 16:55
Kjøper du en Tesla ladekabel (umc) med blått adapter vil Mercedesen kunne lade med 32a 1 fase

Det er korrekt, og det er mange MB-eiere som bruker denne kabelen. Hadde det vært problematisk hadde vi hørt om problemer for lenge siden.

Ellers er det korrekt at MB ikke støtter dette offisielt, hvordan det stiller seg mhp. garanti vet jeg ikke da jeg aldri har hørt om noen som har fått problemer med lader eller ledningsnett pga. lading på mer enn 16A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

PaulusA

Selvfølgelig vil du promotere dette, da du selger en slik løsning.

4mm2 kabel er da virkelig ikke en 32A kabel, da bør man opp i 6mm2

Hvis jeg skulle ha lasket ville jeg begrenset det til 2X10A, men fant ut at det ikke var verdt risikoen.
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

elektrolux

Også litt artig at jkirkebo i en annen tråd er så bekymret over vår type 2 til type 1 adaptor, men avslappet i forhold til lasking av sin egen ladestajon.  ::)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

PaulusA

Enig Electrolux

Bruker selv en trafo, lader da med 3x10A
Har brukt dette i snart to år, funker glimrende
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

jkirkebo

#11
Sitat fra: PaulusA på søndag 25. mars 2018, klokken 14:42
Selvfølgelig vil du promotere dette, da du selger en slik løsning.

4mm2 kabel er da virkelig ikke en 32A kabel, da bør man opp i 6mm2

Hvis jeg skulle ha lasket ville jeg begrenset det til 2X10A, men fant ut at det ikke var verdt risikoen.

Jeg selger da ikke slike løsninger spesifikt, absolutt alle ladestasjoner som kan tilkobles 3-fase kan laskes.

4mm2 gummikabel brukes jeg i skjøteledningene, den er godkjent for 36A. 6mm2 kreves stort sett der kabel ligger forlagt i isolert vegg, noe som ikke er tilfelle i en bil ;) Etter forlegning type C er 4mm2 kabel med PVC-isolasjon godkjent til 32A etter NEK400:2014 tabell 52B-2.

Sitat fra: elektrolux på søndag 25. mars 2018, klokken 15:27
Også litt artig at jkirkebo i en annen tråd er så bekymret over vår type 2 til type 1 adaptor, men avslappet i forhold til lasking av sin egen ladestajon.  ::)

Jeg informerer alltid kunder med MB om at lading på mer enn 16A ikke er godkjent av MB. Promoterer det heller ikke på noen som helst måte, men synes det er greit å oppklare evt. feilinformasjon om at det umiddelbart fører til overbelastning om man f.eks bruker en Tesla UMC til å lade bilen. Det er tross alt ganske mange MB-eiere som bruker den løsningen, og det er ingen grunn til å gjøre de unødvendig bekymret.

Jeg synes det er en forskjell på disse casene. Det ene dreier seg om løsning som er helt ok godkjenningsmessig (lasking) men som ikke er støttet offisielt av bilprodusenten (det er vel heller ikke 230V 3-fase lading av eGolf forøvrig). Jeg opplyser om alle forhold til de kunder som viser interesse for en slik løsning (svært få).

Det andre dreier seg om å anbefale og selge løsninger som hverken er lovlige i bruk eller salg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

PaulusA

Ja, enig med deg

Du skal ikke tillegges andre hensikter enn det du faktisk sier

Likevel, at en 4mm2 kabel er fin for 32A inne i en bil, over lang tids bruk, er kanskje noe risky?
Jeg fikk knapt godkjent 6mm2 i bakken, av elektriker, ved oppgradering.

Uansett, med garantien i behold synes jeg elbiltilværelsen er lettere å leve

Ellers forstår jeg godt at mange tar snarveier.
For bilens del er jo 3x8A eller 3x10A å foretrekke fremfor 2x16A, hvorfor lasker dere da ikke dette?
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

Rav4_EV

SitatDet stemmer ikke at den overbelastes. Den er anslagsvis 4mm2 i diameter og bør derfor tåle 32A. Det er folk som har testet dette med FLIR-kamera og etter flere timer på 32A var N-leder på ingen måte i nærheten av problematisk høy temperatur. Den var vel knapt lunken.

Ikke særlig vitenskapelig (anslagsvis, folk har testet, knapt lunken)

Du kan ikke vise dette vedlegget.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Egil Fonn

Har ladet min 2015 belectrik med 230v 32a enfas lasket Tesla wallboks (7,4kw) regelmessig. Har fungert fint for meg.
Testet med ir camera på MB lade kabler ved kontakt inn på lader.
Ute temp er 12 gr.c men bilens lader /motor rom har overflate temp på 20 gr.C
Ved 400V 3x16amp (11kw lading) er overflate temp på fase ledere 19 'C. Nøytral leder har overflate temp 17 'C
Ved 230v 32 amp 1fase lasket (7,4kw lading) har fase ledere 18'C. Nøytral leder har 25,6'C.
En temp økning på 6-7 grader på nøytral leder på 230v 32a lasket i forhold til 400v 3x16a
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA