Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fuktsikker skjøt for ladekabel

Startet av ks, torsdag 04. september 2014, klokken 17:46

« forrige - neste »

ks

Det hender at jeg må bruke skjøteledning på ladekabelen hjemme, og nå som det begynner å bli rått og kaldt tenker jeg å beskytte koblingen. Denne blir nemlig liggende på bakken.
Prøvde meg på å kjøpe en dings fra Clas Ohlson http://www.clasohlson.com/no/Skj%C3%B8teboks/36-1758, men ladekabelen i Leaf'en er alt for tykk.

Boksen er beregnet på normale ledninger med rett stikk:


Noen som har bedre forslag?

Midgard

Hva med å ta en boks med lokk og skjære spor til ledningen?
2014 Leaf tekna i farge kad (Elma?) hverdagsbil
2007 Qashqai tekna (Bjarne) hengertrekker og kajakkfrakter

TB

Det er ingen måte å få lagt opp meir permanent opplegg? Skjøteledning er for midlertidig bruk, om dei ligg på bakken blir dei fort utsatt for skade, med den fare det kan medføre.

Beste måten ellers er å henge kabel opp, der du passar på at stikk kontakten pekar nedover, slik at vatn renn ut igjen. I vinter leita eg etter jordfeil her, fant feilen, fosilbil med motorvarmer, skjøtekabel peka opp, samla seg vatn i kontakten, og jordfeilbryter slo ut :-)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Carl Anton Stenling

#3
Fold, putt i solid plastpose og sett på strikk eller bruk gaffatape. Heng gjerne opp-ned slik at evt. vann renner ut.

Dette er jo ingen permanent løsning, men jeg bruker den f.eks. for tilkobling av det utvendige juletrelyset i hagen.

Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

klawrenc

Jeg er ingen "handyman", men går det ikke an å utvide en åpning i den røde Clas Ohlson dingsen, kanskje med en drill?
blå Nissan Acenta som eneste bil
sykkel

erik1

synes de boksene slipper fukt inn uansett. JEg har bare brukt vulktape og el tape utenpå støpsel. 100% vanntett, men ladekabel blir vanskelig å ta med seg da...

teralv

Kutt kabelen, på med en eller to krympestrømper pr leder, og en eller to gode på hele kabelen. Sett inn skjøtestykke og lodd lederne samme. og så smelt kryppestrømpen.
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

Marius Engel


Sitat fra: teralv på mandag 08. september 2014, klokken 21:47
Kutt kabelen, på med en eller to krympestrømper pr leder, og en eller to gode på hele kabelen. Sett inn skjøtestykke og lodd lederne samme. og så smelt kryppestrømpen.

Du skal ALDRI lodde 230V sterkstrøm. Blir det varmeutvikling i koblingspunktet blir loddingen svekket, og det blir en rundans til loddingen smelter/løsner.
For å skjøte kabel bruker man godkjente skjøtehylser (gjerne de isolerte som kan krympes etter press) og godkjent krympestrømpe med lim.

Rio

Sitat fra: teralv på mandag 08. september 2014, klokken 21:47
Kutt kabelen, på med en eller to krympestrømper pr leder, og en eller to gode på hele kabelen. Sett inn skjøtestykke og lodd lederne samme. og så smelt kryppestrømpen.

Ikke en god idé!

I tillegg til det som blir nevnt ovenfor, så ødelegges isoleringen av varmen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

teralv

Heilt sikkert rett. Men dere skjønner poenget. Bruk sukkerbit då, eller noe anna. Må no gå ann å løses på et vis.

På den andre side så ser jeg ingen grunn til at lodding skulle varmes akkurat der, for der er mest areal og loddetinnet som er smelta på skal mye høyere temp til for å løsne når flussmiddelet er vekke. Men, men.
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

Marius Engel

Lodding har ikke den mekaniske styrken som trengs, den kan løsne av bevegelsen. Den har også dårligere elektrisk kontinuitet enn en presskjøt. Før var det vanlig å lodde i takpunkt, det er det slutt på.

Med bruk av sukkerbit kan du koble med nitere, klemmene er ikke godkjent for fintrådete ledere. Fortinning av ender er godkjent, men ikke på bevegelig ledning. Sukkerbit har ofte en strømføringsevne på 6A, med mindre du går opp i størrelse. Dette blir en klump på ledningen, og en evt. strømpe utenpå vil lett kunne gå hull på. Koblingspunktet i sukkerbiten blir også ett svakt punkt på en bevegelig ledning.

Presskjøt og krympestrømper med lim er det eneste som gir tilstrekkelig isolasjon, kontinuitet og mekanisk styrke på en bevegelig ledning. Det stykket med krympestrømpen med lim blir vanligvis stivt som en stokk da, men det er litt av poenget.

teralv

Kan du linke eller sende meg pm på det du nevner her? Altså  presskjøt. Skulle hatt fatt i dette til en varmepumpe kabel skjøt.
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

jkirkebo

Sitat fra: teralv på onsdag 10. september 2014, klokken 08:21
Kan du linke eller sende meg pm på det du nevner her? Altså  presskjøt. Skulle hatt fatt i dette til en varmepumpe kabel skjøt.

Her:

http://www.elektroimportoren.no/elektromateriell/installasjonstilbehoer-for-kabel-og-roer/skjoete-og-endehylse/001018690/Catalog.html?Event=breadcrumb

Men til en varmepumpe er vel en koblingsboks et greit alternativ?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Marius Engel


Sitat fra: teralv på onsdag 10. september 2014, klokken 08:21
Kan du linke eller sende meg pm på det du nevner her? Altså  presskjøt. Skulle hatt fatt i dette til en varmepumpe kabel skjøt.

Biltema, clas ohlson selger isolerte skjøtehylser til 1,5 mm2 (vanligvis rød), og 2,5 (vanligvis  blå).

Når det gjelder presstang kan jeg anbefale den på biltema med utveksling for en rimelig penge. De vanlige superbillige presstengene i tynt metall er ikke særlig gode.

Skal du ha isolerte skjøtehyler som du kan krympe kappen på, med lim i, tror jeg du må til en elektrogrossist. Duraseal har jeg sett de kalles noen steder.  Bruker du vanlige isloerte skjøtehylser trenger du kun å krympe på en krympestrømpe med lim over hele skjøten. Husk å sakse skjøtehylsene sånn at de ikke kommer på samme sted, da blir skjøten unødvendig klumpete.

Du kan også søke etter "skjøtesett" for 1,5mm2 eller 2,5 mm2, hvis det er den tykkelsen du skal skjøte. Da følger det med krympestrømpe (som ofte er i korteste laget) og skjøtehylser i en liten pose.

teralv

Finnes det en youtube video som viser dette? Vet ikke helt hva jeg skal søke siden dette ikke ligger i min engelske terminologi:-)
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA