Ladehastighet på hurtiglader med 40 Kwh batteri

Startet av Reodor, fredag 16. mars 2018, klokken 07:55

« forrige - neste »

leafnor

Bilen er bra den, ikke noe å si på det. Men det er det med den her varmgangen. 60 kWh med aktiv kjøling blir en helt annen opplevelse når det først skal kjøpes en ny. Ville klart oss fint med 40kWh og, men det er det her med at man vet den griller batteri.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

hsa77

Sitat fra: leafnor på fredag 30. mars 2018, klokken 12:10
Bilen er bra den, ikke noe å si på det. Men det er det med den her varmgangen. 60 kWh med aktiv kjøling blir en helt annen opplevelse når det først skal kjøpes en ny. Ville klart oss fint med 40kWh og, men det er det her med at man vet den griller batteri.
Nå er det vel sånn at 40kwh ikke griller batteriet, det er jo derfor ladehastigheten synker når batteriet blir varmt. 30kwh Leaf trapper ikke ned ladingen, den griller batteriet!  Gitt at 40kwh ikke har aktiv kjøling av batteriet oppfører bms seg fornuftig og prøver å skåne batteriet. Hvor fornuftig det er å lansere en elbil i 2018 uten aktiv kjøling av batteriet er en annen sak...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

tuono

Sitat fra: hsa77 på fredag 30. mars 2018, klokken 12:27

Hvor fornuftig det er å lansere en elbil i 2018 uten aktiv kjøling av batteriet er en annen sak...

I dagens marked og sett opp i mot kundenes forventninger: Ikke så særlig.

elekTrond

Én ting er det med å kjøle ned et 40/60 kWh batteri. Men hva med når det holder minusgrader og du ønsker å varme det opp igjen? Hva da?
'13 Mjau

hsa77

Sitat fra: elekTrond på fredag 30. mars 2018, klokken 14:13
Én ting er det med å kjøle ned et 40/60 kWh batteri. Men hva med når det holder minusgrader og du ønsker å varme det opp igjen? Hva da?
Ofte henger varming og kjøling av batteriet sammen. Leaf har vel heller ingen forvarming av batteriet. Merker stor forskjell på ZOE nå som den har fått en slags forvarming av batteriet (kun luft, og varmer kun i 2t - noe som er for lite i streng kulde), rekkevidden er mye bedre om vinteren.

Med Leaf 40kwh må vel strategien være å kjøre ganske hardt fra start for å prøve å få plussgrader på batteriet før første lading. Deretter må man kjøre pent for å unngå at batteriet blir for varmt....

leafnor

Som Bjørn N sin langtur viste så varmes batteriet av seg selv. Økte over 10 grader før 50% var brukt. Og ved en forbikjøring økte det en grad. Så det varmer seg selv.

Og enig, det griller ikke batteriet så jeg ordla meg feil.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Peff69

Kjørte en jobbrunde med min nye Leaf 40kW tirsdag.

- Hamar - Lillestrøm.
- Kort servicebesøk hos kunde 20 min.
- Hurtiglading på McDonalds Skårer. ca. 23% Batteri. Fikk 45kW ladning fra begynnelsen.
- Kjørte deretter i vanlig tempo til Kongsberg. Måtte vente 10 på lading.
- Hurtiglading i 20 min. Fikk ca. 45 kW der også.
- Kjørte deretter Kongsberg - Tuddal.
- Kundebesøk i ca. 45 minutter.
- Retur Tuddal - Kongsberg
- Fikk 43kW på hurtigladinga da også.

Skal reise fra Tønsberg til Molde på Mandag. Blir spennende å se hvordan det går med hurtiglading 2 og 3 underveis.

Bjoris

Det er nok ingen som er uenig i at Nissan skulle hatt aktiv kjøling av batteriet på Leaf 40.

Men gitt premissene om at den ikke har det så er det unektelig en bedre strategi at batteriet ikke overopphetes av ladingen. Leaf40 egner seg derfor egentlig bedre for langtur enn Leaf 30.

Jeg forsvare ikke Nissan sitt valg på noen måte, men jeg hadde nok kjøpt bilen igjen OG jeg kommer til å irritere meg den dagen jeg får halv ladefart og ikke har god tid...

leafnor

Har sett på Bjørn N sin 1000km testtur, og kan for min del konkludere at Nissan faktisk må ha testet mye, og kommet til en programmering av BMS som verner batteriet mot å bli for varmt. Greit for produktet, og til litt ergrelse for bruker. Men kanskje av verdi over noen år i og med batteriet vil holde bedre.

Studerer man ladeeffekt og temperaturstigning på de ulike nivå får og stiller det opp i en graf blir det som vedlagt figur.
Ser at når SOC kommer til ca 65%, uansett temperatur i batteriet så synker ladeeffekt. Dermed også varmeøkningen.
En annen observasjon er den at om bilen skal lades f.eks 50% (18 kWh) så har Nissan gjort det så at tempstigningen avtar med hvor varmt det er i startøyeblikket gjennom å senke ladeeffekten.

Genial håndtering. På Gen1 jeg har er det ingen begrensning før på 52, og da lader den 39 kW til 60% og temp stiger.
Det er nok gjennom grundig testing de har kommet frem til denne "algoritmen"

Leaf 2019/Jan 42.000 km

leafnor

::)år ikke lagret redigering av skrivefeil i forige innlegg, så ble litt rar tekst her og der.
Leaf 2019/Jan 42.000 km

rusleape

Det virker fornuftig av Nissan, hvis det er det de har tenkt. Jeg stusser dog litt over Nissans svar til #rapidgate og at de skal etterforske den begrensede ladehastigheten. Ville ikke svaret kommet med en gang hvis dette var hensikten fra begynnelsen?

Pallesnekkern

Jeg vil påstå at dette er en liten katastrofe for rykte til elbiler. Greit nok, ikke veldig mange kommer til å komme opp i denne problemstillingen i praksis, men bilen er nå nesten ubrukelig på skikkelig langturer.  Dette er nå den dårligste langturbilen med unntak av Zoe og kanskje trillingene.

Nissen har skrytt av deres forsprang med en tidlig leaf i 2010 ga de en klar fordel for å lage en skikkelig god elbil nå. Jeg vil si de har feilet. Leaf er den mest populære elbilen i verden og dette kommer til skade rykte til alle elbiler. 

Jeg var på to skikkelig langturer (1100km og 1500km) med min i3 94ah i fjor, en bil som lader med full hastighet opp til 86%. Det er kjapt nok i de fleste tilfeller, men bare såvidt. På transportetapper blir selv dette litt lang ladetid. Leaf sin ladetid på en tilsvarende tur er helt uholdbar, kun egnet for skikkelig tålmodige miljøaktivister. Ikke en bil som gjør elbil mainstream.

meitran

Sitat fra: rusleape på fredag 30. mars 2018, klokken 23:00
Det virker fornuftig av Nissan, hvis det er det de har tenkt. Jeg stusser dog litt over Nissans svar til #rapidgate og at de skal etterforske den begrensede ladehastigheten. Ville ikke svaret kommet med en gang hvis dette var hensikten fra begynnelsen?

Kjøperne vil vel høre at de jobber med saken, så da er det lettere å gå ut med det. Er helt umulig at dette er nytt for dem, uansett årsak.

goggo

TeslaBjørn har kommet ut med en kortversjon av sin #rapidgate konklusjon, det kommer visst snart en video med mer teknisk informasjon for nerdene blant oss også... 
https://youtu.be/QycmLQriePU

Jeg blir mer og mer imponert over det arbeidet han gjør for elbil saken. Stå på Bjørn, dette er bra!
Det finnes ingen biljournalister i Norge som er i nærheten av hans nivå når det gjelder forståelse for hva som er viktig i elbiler, kanskje med hederlig unntak for Ståle Frydenlund i Elbilforeningen :)

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

hsa77

Sitat fra: meitran på fredag 30. mars 2018, klokken 23:20
Sitat fra: rusleape på fredag 30. mars 2018, klokken 23:00

Kjøperne vil vel høre at de jobber med saken, så da er det lettere å gå ut med det. Er helt umulig at dette er nytt for dem, uansett årsak.
BMS er jo ganske enkelt programmert slik for å skåne batteriet, her er Nissan tjent med å være åpne og ærlige. Begrenset ladefart er kun et problem på turer over 30-40 mil hvor man ønsker å kjøre mest mulig i ett. Dersom Nissan er åpne og sier at dette ikke er en passende bil for dem som jevnlig trenger å kjøre 40+ mil om dagen slipper de misfornøyde kunder, de kan jo samtidig nevne at neste år kommer 60kwh Leaf som vil være en ypperlig langturbil.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA