Ladehastighet på hurtiglader med 40 Kwh batteri

Startet av Reodor, fredag 16. mars 2018, klokken 07:55

« forrige - neste »

leafnor

Ja, Stord-Oslo ser ut å passe 40 kWh godt.
Om du lader i 20 minutter på Røldal så legger du trolig på 10 grader på batteriet som nok er rundt 28 før lading på sommeren, og du står med 38 grader.
Det skulle bety neste lading starter på 33 kW om batteriet ikke kjøler seg.
Men siste timen til Åmot er med lavt forbruk så i heldigste fall er det ned mot 30 i batteriet. Skulle være perfekt.
Ut fra Bjørn Nylands langtur skulle det da være mest gunstig å lade til 75-80% eller til det lades på 22 kW. Da kommer du kanskje helt frem, eller du trenger 5-10 min på 22 kW ikke langt fra målet. 

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Bjoris

Sitat fra: leafnor på søndag 01. april 2018, klokken 20:34
Ja, Stord-Oslo ser ut å passe 40 kWh godt.
Om du lader i 20 minutter på Røldal så legger du trolig på 10 grader på batteriet som nok er rundt 28 før lading på sommeren, og du står med 38 grader.
Det skulle bety neste lading starter på 33 kW om batteriet ikke kjøler seg.
Men siste timen til Åmot er med lavt forbruk så i heldigste fall er det ned mot 30 i batteriet. Skulle være perfekt.
Ut fra Bjørn Nylands langtur skulle det da være mest gunstig å lade til 75-80% eller til det lades på 22 kW. Da kommer du kanskje helt frem, eller du trenger 5-10 min på 22 kW ikke langt fra målet. 

Innser at 500 km uten særlige effekt av dette krever landevei med forbruk < 1,5 kw, det får en lett til sommersdagen over fjellet.

På hvilken temperatur starter reduksjonen? Forstår batteriet varmes ca 0.5 grad pr min

elekTrond

Jeg nysgjerrig av natur, så jeg la inn Leaf40 og Stord-Oslo her:
goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/2106478

Steigung: 8112 Hm, Gefälle: 8120 Hm, maximale Höhe: 1427 m
(Der Graph zeigt die Oberfläche der Erde, Tunnel o.ä. können gegenwärtig leider nicht berücksichtigt werden)

Zusammenfassung der Route
von Stord, Norwegen nach Oslo, Norwegen - 471 km
Gesamt ca. 9 Stunden 54 Minuten
Fahrzeit ca. 7 Stunden 51 Minuten
Ladezeit ca. 2 Stunden 3 Minuten*

Start

Stord, Norwegen

Ladepunkt
nach 219 km, Ladezeit ca. 1 Stunden 56 Minuten - SOC an 5%, ab 100%*
Grønn Kontakt
Gugardsvegen, 3895 Edland
2
x Combined Charging - 50 kW
2 x CHAdeMO - 50 kW
2 x Typ 2 22 kW
Details in neuem Fenster

Ladepunkt
nach 221 km, 440 km insgesamt, Ladezeit ca. 7 Minuten - SOC an 4%, ab 18%*
Fortum
Drammensveien 201, 3420 Lierskogen
2
2 x CHAdeMO - 50 kW
1 x Typ 2 22 kW
Details in neuem Fenster

Ziel
nach 31 km, 471 km insgesamt
Oslo, Norwegen
'13 Mjau

SveinE

Jeg fikk denne av nissan service

Her er Nissans offisielle uttalelse vedørerende saken:

"Vi beklager at det har tatt litt tid å komme tilbake til dere alle med en oppdatering på spørsmålene om New Nissan LEAF-ladetiden som oppleves av noen av våre kunder ved langdistanse-reiser over 260km og etter deres tredje hurtiglading. At så mange har brukt bilen på slike distanser viser tegn til kundens tilpassning av elektrisk mobilitet, og vi er spesielt glade for å oppleve dette. Etter å ha solgt flere elektriske kjøretøy enn noe annet merke og har investert mer i Europas hurtigladingsnett enn noe annet merke, har vi selvfølgelig lyttet og sett viktigheten av å snakke med våre kunder, undersøke og utfordre våre egne forventninger til vårt produkt. Vi trenger litt mer tid til å levere et svar, og for å bekrefte våre funn. Hos Nissan så er våre kunders tilfredshet vår absolutte prioritet, og det vil den alltid være. Som en følge av dette, vil vi komme tilbake tildere etter å ha skreddersydd vår tilbakemeldingså snart som mulig, og selvfølgelig bekrefter hvilke handlinger og råd rundt dette for å sikre best mulig kundeopplevelse."

Sent from my Pixel 2 XL using Tapatalk

turfsurf

Det var ett skikkelig langt ikke-svar, men ærlig nok.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

tuono

At slike temaer i det hele tatt dukker opp i forbindelse med en 2018 modell fra en stor og anerkjent fabrikant er å regne som delvis ødeleggende for konseptet elbil! Når man leser hva folk inne her sitter å beregner, og hører Teslabjørn sin utlegning om hvordan man skal kjøre denne bilen for å minimalisere problemene (om mulig) så blir man rett og slett bare oppgitt.

Er stygt redd for at denne modellen, på lik linje med Ampera E, ender opp som en parantes. Alt grunnet fabrikantenes inkompetanse i den ene eller andre retningen.

gigafactory

Teslabjønn har lagt ut langversjonen av sin oppfatning, litt over én time. Begynner å nærme oss spillefilmlengde  :police:

https://www.youtube.com/watch?v=foSYZ7bVhYk

ToreR

Sitat fra: tuono på mandag 02. april 2018, klokken 09:17
At slike temaer i det hele tatt dukker opp i forbindelse med en 2018 modell fra en stor og anerkjent fabrikant er å regne som delvis ødeleggende for konseptet elbil! Når man leser hva folk inne her sitter å beregner, og hører Teslabjørn sin utlegning om hvordan man skal kjøre denne bilen for å minimalisere problemene (om mulig) så blir man rett og slett bare oppgitt.

Er stygt redd for at denne modellen, på lik linje med Ampera E, ender opp som en parantes. Alt grunnet fabrikantenes inkompetanse i den ene eller andre retningen.

Der er jeg ikke enig. De fleste som får denne bilen nå leser ikke slike fora som dette, eller eksperimenterer med ladetid på langturer. De lader hjemme, på jobb eller de hurtiglader en gang eller to i uken. Og bruker bilen til/fra jobb. Og «på landet» eller til hytten i enkelte helger.

De har nok fått seg en super bil som trolig vil vare lenge pga. japanernes erfaring fra forrige modell. Og der de nå struper litt på ladingen.

Joltus

For vår del, sol skal bruke denne for å unngå bomring og kjøre økonomisk hjemme og maks kommer til å trenge en hurtiglading, normalt ingen på noen av turene vil jo ikke dette være et problem.

Da er det isåfall kun at annenhåndsverdien blir dårlig. Og det er isåfall hvis dette ladegreiene blir veldig mye fokusert på i media.

leafnor

@Bjoris. Det virker som ladehastighet senkes fra omtrent 30 grader. Det varmes 0,5 grad/min når batteriet tar imot 120A (40-45 kW).

Jeg har snekret til en "modell" for hvordan dette henger sammen. Ser slik ut:
- Tempøkning = (0,013 x Ladeeffekt x Lademinutter) - (Batteritemp/500)
- Ladeeffektreduksjon = 91 - (1,5 x Batteritemp)     [Gjelder temp fra 30]

Når en legger ut på tur med denne, og samtidig har i mente at en ønsker å bruke kortest mulig tid på hurtiglading er det smart om en legger første lading inn før en kommer over 30 grader. Og når man så først har påbegynt ladingen må man lade så lenge det går, fordi på senere ladestopp vil nok batteriet være over 30.
I perspektiv tid, så bør en holde ladestopp 1 i gang til bilen viser 24kW. For det er nok der neste ladehastighet vil starte på igjen, om SOC da er under 65%.
For merk at lader man på SOC over 65% på varmt batteri vil ladehastigheten være redusert ytterligere som på annen lading over SOC 65%. Derfor kjør til SOC 15-20% til ladestopp 2 for å kjøle batteriet mest mulig, og være i SOC området der det lades på konstant strømstyrke. Over ca 65% er celler nådd 4,1V, og det lader på konstant spenning, og ampere avtar etter hvert som det blir "trangere og trangere" i batteriet  å pakke på plass energien.

Første del av turen bør optimalt bruke 85% av batteriet, som er ca 30kWh. Så lade på til ca 80% der effekt er blitt 24 kWt. Det er 24KWh. Da er det 54 kWh, og for en Trønder på tur som ikke kan kjøre annet enn på 80-90 veg er det energi for omtrent 40 mil.
Bjørn Nylands video viser at å ligge på østlandets +100 veier tar +20% energi.
Så den som legger ut på langtur på +100 veg vil etter noen og 30 mil møte "ladebrems".

I det store og hele vil 40 kWt Leaf være en god bil for eier. Det er bilen for "folk flest" til daglig bruk, ikke snakk om annet.
Og så får "folk flest" leve med ladestrupingen en svært sjelden gang.

For Nissan sin del tror jeg de har å tjene på å være rett frem åpen på dette. Det vil de tjene på tror jeg, fremfor å holde stilt om det.

Edit: En i Danmark rapporterer 14 kW @52C

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

erato

En sånn bil kan jeg ha som bil nr 2, men med min bilbruk vil den være ubrukelig om jeg skulle nøyd meg med en bil.

Bjoris

Sitat fra: elekTrond på mandag 02. april 2018, klokken 01:11
Jeg nysgjerrig av natur, så jeg la inn Leaf40 og Stord-Oslo her:
goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/2106478

Steigung: 8112 Hm, Gefälle: 8120 Hm, maximale Höhe: 1427 m
(Der Graph zeigt die Oberfläche der Erde, Tunnel o.ä. können gegenwärtig leider nicht berücksichtigt werden)

Zusammenfassung der Route
von Stord, Norwegen nach Oslo, Norwegen - 471 km
Gesamt ca. 9 Stunden 54 Minuten
Fahrzeit ca. 7 Stunden 51 Minuten
Ladezeit ca. 2 Stunden 3 Minuten*

Start

Stord, Norwegen

Ladepunkt
nach 219 km, Ladezeit ca. 1 Stunden 56 Minuten - SOC an 5%, ab 100%*
Grønn Kontakt
Gugardsvegen, 3895 Edland
2
2 x CHAdeMO - 50 kW
2 x Typ 2 22 kW
Details in neuem Fenster

Ladepunkt
nach 221 km, 440 km insgesamt, Ladezeit ca. 7 Minuten - SOC an 4%, ab 18%*
Fortum
Drammensveien 201, 3420 Lierskogen
2
2 x CHAdeMO - 50 kW
1 x Typ 2 22 kW
Details in neuem Fenster

Ziel
nach 31 km, 471 km insgesamt
Oslo, Norwegen

Artig, men du kommer ikke til Edland på første lading. Antar denne ikke tar nok hensyn til at du kjører opp og ned i ett sett:) Evt om den la inn at du tar fergene over Halsnøy, da blir det mye kortere, men håpløst tidsmessig

goggo

Sitat fra: Svein Erik Kro på mandag 02. april 2018, klokken 06:57
Jeg fikk denne av nissan service

Her er Nissans offisielle uttalelse vedørerende saken:

"Vi beklager at det har tatt litt tid å komme tilbake til dere alle med en oppdatering på spørsmålene om New Nissan LEAF-ladetiden som oppleves av noen av våre kunder ved langdistanse-reiser over 260km og etter deres tredje hurtiglading. At så mange har brukt bilen på slike distanser viser tegn til kundens tilpassning av elektrisk mobilitet, og vi er spesielt glade for å oppleve dette. Etter å ha solgt flere elektriske kjøretøy enn noe annet merke og har investert mer i Europas hurtigladingsnett enn noe annet merke, har vi selvfølgelig lyttet og sett viktigheten av å snakke med våre kunder, undersøke og utfordre våre egne forventninger til vårt produkt. Vi trenger litt mer tid til å levere et svar, og for å bekrefte våre funn. Hos Nissan så er våre kunders tilfredshet vår absolutte prioritet, og det vil den alltid være. Som en følge av dette, vil vi komme tilbake tildere etter å ha skreddersydd vår tilbakemeldingså snart som mulig, og selvfølgelig bekrefter hvilke handlinger og råd rundt dette for å sikre best mulig kundeopplevelse."

Sent from my Pixel 2 XL using Tapatalk

Det er jo helt utrolig hvis dette (rød tekst ovenfor) kommer overraskende på Nissan, eller hvis de har trodd at denne ladebegrensningen ikke skulle oppdages av brukerne.  De må jo for søren vite/forstå at veldig mange ønsker å ha kun en bil i familien, og at denne blir brukt til noen langturer i tillegg til den daglige kjøringen? 

Jeg må si jeg mister mye av respekten for Charles Ghosn & Co nå, dersom de ikke kommer med en uforbeholden unnskyldning samt en form for kompensasjon til de som nå kjøper 40KWh Leaf. 
Aller helst burde de fjerne eller kraftig redusere denne SW begrensningen på ladehastighet, og så bare ta de ekstrakostnadene de måtte få med batterireplacements på garanti.

Herregud - Trillingene har helt fra 2010 hatt kjøling av batteriet ved hurtiglading (riktignok med den følge at det ikke er mulig å bruke varmeapparatet under hurtiglading. Brrr....)

Skal bli spennende å følge denne saken videre.
Jeg lurer på hvor mange rettssaker det blir rundt omkring i verden dersom ikke Nissan reagerer ordentlig på dette. Dette er jo en meget betydelig begrensing i bilens funksjonalitet, som de ikke har opplyst om i markedsføringen (og antagelig ikke i salgskontraktene?) At det står i bilenes bruksanvisning kan da ikke være nok?

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

ProsjektX

De aller fleste elbil-eiere driter i alle detaljer som kommer frem her. Kort og godt, en bil skal kunne ta folk fra A til B, uansett om det er 5km eller 500km, uten å måtte tenke på at man vil måtte bruke dobbelt så lang tid på lading for å rekke en ferge, eller, i dag er det 25 grader og solsteik, ca 30 grader på asfalten, vind fra vest, så etter 100km i 110km/t på motorvei må jeg regne med å bruke nesten 2 timer på å gjøre én ladestopp, mot 1 time hvis det var 20 grader og skyet... Sorry, det funker ikke i dag. Kanskje det var greit i Buddy/Think dagene, men ikke nå lenger.

Greia er rett og slett at Nissan har driti seg ut!
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Bjoris

Sitat fra: leafnor på mandag 02. april 2018, klokken 11:43
@Bjoris. Det virker som ladehastighet senkes fra omtrent 30 grader. Det varmes 0,5 grad/min når batteriet tar imot 120A (40-45 kW).

Jeg har snekret til en "modell" for hvordan dette henger sammen. Ser slik ut:
- Tempøkning = (0,013 x Ladeeffekt x Lademinutter) - (Batteritemp/500)
- Ladeeffektreduksjon = 91 - (1,5 x Batteritemp)     [Gjelder temp fra 30]

Når en legger ut på tur med denne, og samtidig har i mente at en ønsker å bruke kortest mulig tid på hurtiglading er det smart om en legger første lading inn før en kommer over 30 grader. Og når man så først har påbegynt ladingen må man lade så lenge det går, fordi på senere ladestopp vil nok batteriet være over 30.
I perspektiv tid, så bør en holde ladestopp 1 i gang til bilen viser 24kW. For det er nok der neste ladehastighet vil starte på igjen, om SOC da er under 65%.
For merk at lader man på SOC over 65% på varmt batteri vil ladehastigheten være redusert ytterligere som på annen lading over SOC 65%. Derfor kjør til SOC 15-20% til ladestopp 2 for å kjøle batteriet mest mulig, og være i SOC området der det lades på konstant strømstyrke. Over ca 65% er celler nådd 4,1V, og det lader på konstant spenning, og ampere avtar etter hvert som det blir "trangere og trangere" i batteriet  å pakke på plass energien.

Første del av turen bør optimalt bruke 85% av batteriet, som er ca 30kWh. Så lade på til ca 80% der effekt er blitt 24 kWt. Det er 24KWh. Da er det 54 kWh, og for en Trønder på tur som ikke kan kjøre annet enn på 80-90 veg er det energi for omtrent 40 mil.
Bjørn Nylands video viser at å ligge på østlandets +100 veier tar +20% energi.
Så den som legger ut på langtur på +100 veg vil etter noen og 30 mil møte "ladebrems".

I det store og hele vil 40 kWt Leaf være en god bil for eier. Det er bilen for "folk flest" til daglig bruk, ikke snakk om annet.
Og så får "folk flest" leve med ladestrupingen en svært sjelden gang.

For Nissan sin del tror jeg de har å tjene på å være rett frem åpen på dette. Det vil de tjene på tror jeg, fremfor å holde stilt om det.

Edit: En i Danmark rapporterer 14 kW @52C

Mye god info her. Jeg opplevde på min eneste hurtiglading at batteritemperaturen gikk ganske godt ned når jeg kjørte ned fra fjellet. Jeg hadde da bare 72% fra der jeg før måtte ha 100% på Leaf30 så jeg tok det meget pent og slo av klimaanlegget utenom i tunnellene for å være sikker på å komme hjem. Når jeg kom hjem var temperaturen midt på skalaen. Hva er temperaturen der? Jeg må virkelig få denne LeafSpyen til å fungere igjen!!

Jeg hadde for ordensskyld 16% igjen etter kjørte 155 km, men starter da på 600 moh og kjører ned til havnivået på 20 km:) Forbruk var 1,2 kw pr mil

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA