Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kart over planlagte Ionity hurtigladere (150 - 350 kW)

Startet av mkaut, mandag 12. mars 2018, klokken 15:04

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 03. november 2022, klokken 14:10
Kan jo på en måte forstå Ionity's tilbakeholdenhet og, når Tesla har så mange superladere som alle uansett kan lade på de (de med paranteser på sidene av lynet på de rød), og de har 30 nye stasjoner under planlegging (i grå på kartet). https://www.tesla.com/no_no/findus?v=2&bounds=66.62046476391129%2C38.41432044630219%2C56.59904071076451%2C-3.7731795536978074&zoom=6&filters=party%2Csupercharger
Jeg ser motsatt på det. Om de ønsker å konkurrere med Tesla, så burde de få opp farten, for de er langt på etterskudd. Å ikke bygge ut fordi Tesla finnes eller planlegger nye ladere, er jo en rævva strategi, for da kunne de like greit lagt ned.

Selv har jeg aldri ladet hos Tesla, ikke fordi at jeg har noe imot dem. Heller tvert i mot, da noe raskere levering og mer åpenhet om pris, fort kunne gjort at jeg hadde kjørt en TM3 istedet for en Kona.

Men rett og slett fordi Ionity med ChargeMyHyundai (CMH) utkonkurrerer Tesla på pris. Og en tilleggsfaktor at Tesla ikke har hatt åpne SuC-stasjoner når jeg har beveget meg utenom "Ionity-land".

Ser jo og at endel Tesla-brukere fra andre land og velger Ionity, pga bedre pris med visse operatører. Så Ionity har helt klart et grunnlag for å få masse kunder om de bygger seg godt ut med både flere ladere der de ikke finnes nå, men og med flere stasjoner sentralt og flere stasjoner mellom de de faktisk har. Og ikke minst, bygger flere ladestolper der man ser behovet, slik de gjør med den på Dal.

Uansett, vi blir flere elbilister på både kort sikt og på lang sikt, selv med de dystre spådommene om salget i 2023 og de forventede prisøkningene, så jeg anser det viktig å få etablert stasjoner i godt monn på strategiske plasser, og da med mulighet for utvidelser etterhvert som elbiltettheten øker på.

Og konkurranse er sunt for begge disse, og de andre også. Selv om jeg tror flere av de "små" selskapene etterhvert må konsolidere eller se for seg at de blir "spist opp" av større aktører på sikt. Da er det greit å gjøre seg så store og verdifulle som mulig, for å få best profitt og bli mest attraktiv for oppkjøp.

PS! Det siste er min spådom, og ikke noe "fakta" som må bevises. TWS, som man sier... ;)


Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Ja, [i]Om de ønsker å konkurrere med Tesla, så burde de få opp farten[/i]
tror jeg er nøkkelordet. Jeg tror ikke de ønsker å konkurrere med noen. Jeg tror de kun har Ionity for å kunne si de har et ladenettverk, og kunne si at prisene er lave, sånn at eierne skal kunne selge masse elbiler. Grunnen til jeg tror det er at de IKKE har grepet lavthengende frukt, og vært ekstremt konservative med tanke på utbyggingstakt. Jeg tror derfor de ikke har ambisjoner om å tjene penger på laderne isolert sett, men fokuserer på kjerneområdene, som er å bygge og selge biler.

Er for øvrig flott at de har lave priser, for de som betaler månedsavgifter, sånn at de lager konkurranse.

Årsregnskap Ionity:
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Var innom Ionity på Dal i ettermiddag. Alle 8 er nå montert, men det er sperretape på de som har erstattet de gamle. Så en var rød ring på, ihvertfall to var hvite, og resten var vel lilla eller uten lys. De har nok litt issues der.

Var ladekø da jeg kom, men det løste seg fort opp. Fikk plass nederst, men ladingen gikk i feil 3 ganger, så siden den nest nederste var ledig, så flyttet jeg meg dit, og ladet uten problemer.

Hadde litt dårlig tid, så skulle avbryte ladingen ved 70 %, men ingen fysiske knapper, og skjermen ville absolutt ikke reagere på noen av tastetrykkene. Ladesesjonen kom ikke opp i CMH-appen (startet med kortet), så fikk heller ikke avbrutt på den måten.

Måtte derfor ringe support, som jeg kom gjennom på i løpet av førsteminuttet, tror jeg, og de fikk stoppet ladingen for meg. Da hadde jeg kommet opp i 75 %. "Heldigvis" var de jeg skulle plukke opp (datteren min og ei venninne, som var på besøk hos ei tredje venninne) så opptatt at ikke fikk kontakt før rett etter at jeg var ankommet, så det ble meg som måtte vente på dem, og ikke motsatt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Var sist oppe ved Ionity Dal på onsdag, og nå er alle byttet, men det var sperretape rundt de siste 6 som har erstattet de gamle laderne. Noen ser "klar" ut, og lyser med hvit ring. En var visst rød og de siste 3 var det ikke lys i ringen over.

Og ihvertfall 1 eller 2 av de nyeste som er åpnet, er det tydeligvis flere som sliter med å få ladet på. Så det stadig blinket i rødt fordi det ble feil med kommunikasjon mot bil. Den ene har jeg testet selv og fått feil med, så flyttet på meg siden "naboen" var blitt ledig, og da starta lading fint med en gang.

Men om noen har oppdateringer i forhold til denne stasjonen som er nyere enn min, og de nå er åpne alle sammen, så tar jeg gjerne mot rapport.

Samme om noen har nyheter om den ved Moss (Huggenes vei), der det var telt og sperrebånd rundt 6 av 12 ladere. Her virker det som de holder på med/har utvidet med gamle ladere,og ikke de nyeste som Dal får.

Forøvrig interessant at laderne er plassert slik at de fleste sliter med å se på skjermene når de sitter i bilene, og man nesten er tvunget ut av bilen for å lese statusen om ladeprosent, ladefart etc.

Ja, jeg kan se det i bilen om jeg holder klimaanlegget på, eller åpner dørene hvert 5 minutt eller så. Men vet det er andre biler som viser langt mindre info en min bil, og hvor dette ville vært kjekk info å få sett fra bilen.

På de nye, firkantede laderne så hadde det hjulpet mye å snudd stolpene 45 grader slik at de står på skrått mot bilene. Og med skjerm på to sider, så hadde det ikke vært så nøye om ladeporten var bak eller foran et sted, man hadde ihvertfall kunne sett ene siden, om så i speilet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Jan-Børre Olsen

Hva er det for noe slags kommunikasjon som skal opprettes mellom bil og lader? Snakker vi 1Gbit høyhastighet kommunikasjon siden det er så vanskelig å få en stabil forbindelse?
Jeg tenker hvor sjelden det er at en bensin eller dieselpumpen ikke fungerer med alle mekaniske dippedutter i tillegg til all elektronikk som er de også.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

RJK

Sitat fra: smaug01 på lørdag 12. november 2022, klokken 13:22
Hva er det for noe slags kommunikasjon som skal opprettes mellom bil og lader? Snakker vi 1Gbit høyhastighet kommunikasjon siden det er så vanskelig å få en stabil forbindelse?
Jeg tenker hvor sjelden det er at en bensin eller dieselpumpen ikke fungerer med alle mekaniske dippedutter i tillegg til all elektronikk som er de også.
Kan ikke tenke meg at det går voldsomt med signaler, så er nok ikke hastigheten som er problemet. Men det skal "pågå en samtale" gjennom hele ladeøkta som forteller bilen hva lader kan levere, og hva bil kan motta, og endel teknisk info om volt og ampere bilen tillater.

Dette gjøres gjennom pinnene i type-2-kontaktdelen. Vær, fukt, slitasje, rust på både ladekabel og bilens kontakter kan nok over tid skape problemer. Det skal være langt mere robust enn den spinkle koblingen det er mellom modem, ruter og PC i hjemmenettverket, hvor luftfuktighet, irr og temperatur er stabilt og optimalt, samt stadige inn og utkoblinger ikke skjer.

Men, ja. skulle tro de burde klare dette på en langt bedre måte enn det man opplever. Men enn så lenge har vi disse problemene, som jeg tipper i stor grad elimineres ved trådløs lading, så jeg kan ikke si jeg gleder meg lite til dette implementeres i stor skala. Det kan knapt komme tidlig nok.

Og jeg ser jo for meg at man kan få langt flere ladepunkter ved at dette legges i bakken ved hver parkeringsplass, så vil bil og lader snakke sammen trådløst, og stasjonen fordeler ledig kapasitet etterhvert som forutsetningene endres.

Kommer jeg med min kona inn, som maks støtter 78 kW effekt, og en lader nå kan levere 350 kW, så tilsier det at i verste all ville laderen kunne fordelt 270 kW wffwkt til andre biler, istedet for at en bil tar og blokkerer dette.

Altså ville den kunne lever til 3 andre Konaer og fremdeles hatt mere å gi, men enda flere om disse lå å vaket på 57-60 kW som den i deler av ladesesjonen gjør. Teoretisk kunne 5 biler ladet på effekten som 1 lader gir, selv om jeg tipper fordelingen ville vært nærmere 50 kW eller 100 kW "bolker pga det fysiske utstyret som finnes.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

scholro

Fint driv med utbygging i Finland med enda 3 nye lokasjoner påbegynt.

Rollep

Sitat fra: scholro på fredag 18. november 2022, klokken 17:23
Fint driv med utbygging i Finland med enda 3 nye lokasjoner påbegynt.
Ja, skjer mye i Finland (10 under bygging). De har også 4 stasjoner under bygging i Sverige og 7 i Norge inkludert Eidsskog som jeg ikke hadde fått med meg tidligere.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

ThomasEL

Men det tar da helt ufattelig lang tid fra byggestart til idriftsettelse mange steder..?
Da jeg passerte Trollveggen i mai, var arbeidet med Ionity laderne der godt i gang. Fortsatt har denne status "Now building".
Nå er det riktignok en ekstraordinær situasjon i forhold til tilgang på utstyr, noe av årsaken ligger nok der.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Vidar_S

Noen som kjenner til hvorvidt det er planer om en massiv utvidelse av Ionity-ladere på Gol eller om det er andre årsaker til sperringer / graving på plassen bak Circle K der det ikke allerede står ladere?

overskyet

Sitat fra: Vidar_S på tirsdag 03. januar 2023, klokken 12:39
Noen som kjenner til hvorvidt det er planer om en massiv utvidelse av Ionity-ladere på Gol eller om det er andre årsaker til sperringer / graving på plassen bak Circle K der det ikke allerede står ladere?

Har ingen kjennskap til det, men basert på hva man har sett andre steder, har jeg null tro på "massiv utvidelse av Ionity-ladere" Det er kun Tesla som bygger tilstrekkelig med ladere per lokasjon. Jeg har faktisk mer tro på en tredje ladestasjon med Tesla enn Ionity. Dessverre.

scholro

Vel, kan hende at Ionity har lært noe. I Sør Frankrike har de nylig åpnet to nye lokasjoner nær Orange med 16 ladere hver.

THE

Klarer ikke å se noe planlagt på kartet til Ionity, men ser at Ionity har kjøpt en eiendom i Lærdal (Håbakken), så vil tro de skal opp med en ladestasjon der ganske snart.

Spørsmålet er hvilke andre planer de har der? En eiendom til nesten 8 millioner i Lærdal er ikke småtteri, og det er snakk om ei tomt på over 5 mål. For de som er kjent er det på venstre siden av veien når man kjører ned mot Teslaladerne på Håbakken.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

overskyet

#673
Sitat fra: THE på torsdag 02. februar 2023, klokken 12:20
Klarer ikke å se noe planlagt på kartet til Ionity, men ser at Ionity har kjøpt en eiendom i Lærdal (Håbakken), så vil tro de skal opp med en ladestasjon der ganske snart.

Spørsmålet er hvilke andre planer de har der? En eiendom til nesten 8 millioner i Lærdal er ikke småtteri, og det er snakk om ei tomt på over 5 mål. For de som er kjent er det på venstre siden av veien når man kjører ned mot Teslaladerne på Håbakken.

Det er jo svært gode nyheter! Det trengs absolutt en Ionity stasjon mellom Gol og Skei. Men litt kjedelig at det er på venstresiden, er det ikke en bratt skråning der? Hadde vært bedre om den store plassen hvor Tesla og Recharge står nå, hadde blitt bygget ut som en stor stasjon med flere aktører. Ikke helt ulikt den som er på Fåvang.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: overskyet på torsdag 02. februar 2023, klokken 12:24
Sitat fra: THE på torsdag 02. februar 2023, klokken 12:20
Klarer ikke å se noe planlagt på kartet til Ionity, men ser at Ionity har kjøpt en eiendom i Lærdal (Håbakken), så vil tro de skal opp med en ladestasjon der ganske snart.

Spørsmålet er hvilke andre planer de har der? En eiendom til nesten 8 millioner i Lærdal er ikke småtteri, og det er snakk om ei tomt på over 5 mål. For de som er kjent er det på venstre siden av veien når man kjører ned mot Teslaladerne på Håbakken.

Det er jo svært gode nyheter! Det trengs absolutt en Ionity stasjon mellom Gol og Skei. Men litt kjedelig at det er på venstresiden, er det ikke en bratt skråning der? Hadde vært bedre om den store plassen hvor Tesla og Recharge står nå, hadde blitt bygget ut som en stor stasjon med flere aktører. Ikke helt ulikt den som er på Fåvang.

Wow, det hørtes ut som en dyr måte å skaffe seg plass til ladestasjoner. Ikke rart det ikke er penger igjen til ladere nord for Trondheim, nesten, og at Ionity går med underskudd. Tesla pleier å inngå avtaler med butikker etc som ser fordelen med at det plutselig står 20 elbiler utenfor med sjåfører som har 20-30 minutter til overs (til å handle i butikker)...
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA