Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kontaktløs VISA for å aktivere ladestolpe

Startet av fredag, torsdag 01. mars 2018, klokken 17:09

« forrige - neste »

Svolar


Jeg skulle lade på recharge 11kw lader på Berger innfartsparkering på Nesoddtangen. Nå er sms helt ute? Dette går jo feil vei, ikke vil jeg ha appen fra alle mulige tilbydere inn på telefonen og for old scholes slik som gamlingene som ikke vil ha smart telefon.

Jeg endte opp med å ringe, men de kunne ikke hjelpe meg. Når en fyller bensin  så blir ikke data lagret i en app... >:( >:(

JorgenM

Jeg er som deg, hater apper. Kunne aldri falt meg inn å bruke f.eks Facebook app på mobilen når man heller kan bruke nettleseren.

Jeg har lagt alle disse lade-appene som jeg er avhengig av å bruke på 2-3 langturer per år i en egen mappe på skjermen slik at jeg i alle fall slipper å se dem i menyen.

Ladestyret er eneste grunnen til at jeg anbefalte min far (75 år) om IKKE å kjøpe elbil da han vurderte det, siden han ikke engang kan åpne mottatt SMS på sin mobil og han har også 2-3 langturer per år.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Daniel_0007

Sitat fra: JorgenM på mandag 15. februar 2021, klokken 13:02
Jeg er som deg, hater apper. Kunne aldri falt meg inn å bruke f.eks Facebook app på mobilen når man heller kan bruke nettleseren.

Jeg har lagt alle disse lade-appene som jeg er avhengig av å bruke på 2-3 langturer per år i en egen mappe på skjermen slik at jeg i alle fall slipper å se dem i menyen.

Ladestyret er eneste grunnen til at jeg anbefalte min far (75 år) om IKKE å kjøpe elbil da han vurderte det, siden han ikke engang kan åpne mottatt SMS på sin mobil og han har også 2-3 langturer per år.

Vel høres ut som en tesla som passer til han evt mercedes har vel no lignende på ionity ladere.
Model 3 2019 LR Rwd

jlan

NAF Xtra kortet har oppgitt RFID. Er det noen som har prøvd å bruke selve kortet som brikke?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Tjomsas

Sitat fra: jlan på onsdag 17. februar 2021, klokken 17:11
NAF Xtra kortet har oppgitt RFID. Er det noen som har prøvd å bruke selve kortet som brikke?

Skal vel ikke være noe problem om man leser av på en telefon med RFID-leser og app før å identifisere ID-nummer.

jlan

Sitat fra: Tjomsas på onsdag 17. februar 2021, klokken 18:04
Skal vel ikke være noe problem om man leser av på en telefon med RFID-leser og app før å identifisere ID-nummer.
[/quote]
På NAF Masterkortet er RFID påtrykt. Jeg sjekket med RFID leser, og det stemmer. Fikk lagt det inn hos Circle K, så får vi se om det virker. Og om jeg får NAF rabatt. 
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: Tjomsas på onsdag 17. februar 2021, klokken 18:04
Sitat fra: jlan på onsdag 17. februar 2021, klokken 17:11
NAF Xtra kortet har oppgitt RFID. Er det noen som har prøvd å bruke selve kortet som brikke?

Skal vel ikke være noe problem om man leser av på en telefon med RFID-leser og app før å identifisere ID-nummer.
Rfid finnest jo nesten overalt. Med våre ladeanlegg kan eg lese av feks nøkkel fobs (Verisure, Yale), ladebrikker (Elbilforeningen, Fortum, GrønKontakt, Audi...) , tags frå Kjell&Co , museums kort (Eidsvoll), bankkort, osv. osv. og legge desse inn som bruker ID.
[RFID/NFC frå mobil er litt verre fordi den endrar seg kvar gang og må då ha mobil-OS tilgang (app).]
Så at ei brikke ikkje kan brukast overalt er vel rein skjær gammaldags proteksjonisme.

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

jlan

Fordelen med å bruke kredittkortet er at det har en gjerne sånn noenlunde kontroll på. For hvis en tag blir borte, så er det vel ingen felles løsning for å få sperret den. Kopiering er vel rimelig enkelt også.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

elektro

Sitat fra: jlan på onsdag 17. februar 2021, klokken 17:11
NAF Xtra kortet har oppgitt RFID. Er det noen som har prøvd å bruke selve kortet som brikke?

Beklager sent svar. :) Jeg har brukt dette kortet som brikke og betalingsmiddel. Da får du 15% rabatt hos alle aktører. I tillegg er kortet medlemsbevis hos NAF. Ulempen er at du selv må registrere RFID og VISA kortnr. hos alle operatørene. Jeg har hatt kortet i hanskerommet. Man kan få flere brikker fra NAF, hvis man har flere biler. Men da må man registrere disse brikkene også.

Det er bedre med et kort/brikke med roaming. Da slipper man å forholde seg til mer enn én. Dette innebærer i de fleste tilfeller en liten månedsavgift, men gir da også rabatt på lading. Eksempler er Elli, Elton og Ladeklubb samt produsentavtalene som Audi e-tron charging service, VW WeCharge, Mercedes Me, Charge My Huyndai, osv.

Utfordringen med dette er at ingen har avtale med absolutt alle. Kun et fåtall kan brukes hos Mer, og ingen har fått overtalt Circle K til å gi opp drømmen om å eie kundene. I tillegg må nesten man ha Tesla appen. Hos alle disse kan man imidlertid bruke NAF Xtra VISA som betalingsmiddel og/eller RFID. Dermed har det fortsatt sin misjon. Bruker du det samtidig til å betale for roaming avtalen- og ladingen, har du samlefaktura med god oversikt og rabatt.

Håper på er NAF Xtra 2.0 RFID kort som dekker absolutt alle operatører i Norge.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA