Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kontaktløs VISA for å aktivere ladestolpe

Startet av fredag, torsdag 01. mars 2018, klokken 17:09

« forrige - neste »

fredag

I USA kan man låse opp ladestolpene til Chargepoint og starte lading med VISA kontaktløst kort (NFC).

Kundeservice til Chargepoint anbefaler denne løsningen til feks turister som har leid elbil og dermed ikke trenger et eget ladekort på permanent basis.

Så det går an, norske og europeiske ladeoperatører. Det er bare spørsmål om å etterspørre hardware som støtter dette. Jeg mistenker imidlertid at Chargepoint bygger sine ladestolper selv, og dermed enkelt har kunnet legge til støtte for dette.

Det hadde vært mye enklere å kjøre elbil i Europa hvis man ikke trengte et ladekort fra hver eneste ny regional ladeoperatør på veien, men kun basere seg på å bruke VISA-kortet. Gjerne med noen prosent påslag for VISA-betaling, hvis det er det som er problemet.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

hsa77

Det er vel også først og fremst er spørsmål om kostnader? Visa tilbyr ikke sine tjenester gratis, de tar fort et par prosent av beløpet pluss et fast kronebeløp i måneden per brukersted. For en i utgangspunktet ulønnsom lader på heia vil dette være døden. Det er vel ingen som tjener penger på å selge lading per i dag, forstår godt at de ønsker å holde kostnadene nede.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

fredag

Vel, Chargepoint har fått det til. Jeg er nysgjerrig på hvorfor europeiske ladeoperatører ikke klarer å få til det samme.

Jeg tror ikke nødvendigvis hver stolpe må regnes som et brukersted. Stolpene er dumme klienter som kun kobler seg til operatørens backoffice. Stolpene kan sende NFC VISA kort dataene til operatørens backoffice, reservere et ladebeløp, feks 200kr, og deretter åpne for lading. Etter at lading er avsluttet trekkes nøyaktig beløp fra kortet, og resten av det reserverte beløpet frigjøres.

Er det ladeprotokollen OCPP som kun støtter RFID ladekort og ikke kontaktløse VISA-kort?

Nesten hver eneste pølsekiosk i landet betaler for å være VISA-brukersted. De tar som regel samme pris, uansett om du bruker VISA eller BankAxept.

Det er fullt mulig å bruke BankAxept profilen på nye norske kontaktløse kort i stedet for Visa, og dermed få lavere transaksjonskostnad.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Marius Kotsbak

Man kan betale med "tapping" hos Eon/Clever på Dombås nå. Litt dyrere er det, så om man gidder så bør man bruke brikke istedet.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

ca119

Trist det skal være så dyrt/vanskelig!
iZettle sine portable kortleser koster mindre en 1000kr og de tar vel bare 1-3% gebyr!
https://www.izettle.com/no
Heller det en å ha 10-tals RFID-brikker i lomma!
Burde jo vært mulig å få integrert noe sånt i en ladestasjon!

Marius Kotsbak

iZettle brukt inne under oppsyn av en ekspeditør er ikke særlig sammenliknbart med noe som skal kunne stå ute i -30C ubevoktet og tåle hard behandling.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

jkirkebo

Sitat fra: ca119 på tirsdag 24. november 2020, klokken 08:43
Trist det skal være så dyrt/vanskelig!
iZettle sine portable kortleser koster mindre en 1000kr og de tar vel bare 1-3% gebyr!
https://www.izettle.com/no
Heller det en å ha 10-tals RFID-brikker i lomma!
Burde jo vært mulig å få integrert noe sånt i en ladestasjon!

Det holder jo ikke å integrere bare en kortleser, du må også ha display og tastatur slik at du får valgt ladetid på forhånd. Det er den store ulempen med betaling med kort.

Det fantes hurtigladere tidligere med kortbetaling, bl.a i Gjøvik. Hver "tæpping" ga 15 minutters ladetid. Så om man satt og spiste og trengte å lade en time måtte man ut hvert kvarter og starte lading på nytt. Helt håpløst. Samme greia på Statoil Minnesund, bare at man der måtte inn i kassa og betale for 15 minutter hvert kvarter. Med påfølgende ståing i pølsekøen...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Marius Kotsbak

Det er ikke nødvendig å forhåndsbetale slik. Eon/Clever gjør det jo ved å reservere et maksimumsbeløp og så fakturere det faktiske beløpet etter ladinga er ferdig.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Erik Ola Ulvestad

#8
Vil det vere akseptabelt med Vipps for enten fast kWh pott eller ei gitt ladetid?
Feks ved å scanne QR kode eller via webside?
Eller er det kun belastning for fritt forbruk som er ønskelig?
Det fungerar litt dårleg for turistar, men for norske kundar i Norge, tenker eg. Og for destinasjonsladere, gjesteparkering, mm, for mindre aktørar uten kjede/operatør tilknytning.

(Huff, ift VISA vart dette offTopic...)
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

TB

Sitat fra: Marius Kotsbak på tirsdag 24. november 2020, klokken 15:26
Det er ikke nødvendig å forhåndsbetale slik. Eon/Clever gjør det jo ved å reservere et maksimumsbeløp og så fakturere det faktiske beløpet etter ladinga er ferdig.
Dette er samme måten bensinstasjoner reserverer betaling. Lenge siden eg har kjøpt flytende drivstoff, men kan huske pumpa stoppa på et rundt beløpet for en del år sidan (da var beløpet lavere enn nå.)

Ser ut som 1500 kr er det normale pr idag:
https://bankaxept.no/viktig-informasjon/reservasjon-av-belop-pa-konto-ved-fylling-av-drivstoff/
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

jkirkebo

Sitat fra: Marius Kotsbak på tirsdag 24. november 2020, klokken 15:26
Det er ikke nødvendig å forhåndsbetale slik. Eon/Clever gjør det jo ved å reservere et maksimumsbeløp og så fakturere det faktiske beløpet etter ladinga er ferdig.

Det fungerer vel bare på kredittkort og ikke debetkort? Dessuten er maksgrensa ganske lav (400?) om man ikke kan taste pin-kode. Mulig den er enda lavere for enheter som ikke har mulighet for pin-kode, terminalen i matvarebutikken spør jo også om pin-kode innimellom selv om beløpet er lavt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Marius Kotsbak

Skal fungere med begge typer nå. Grensa er nok økt, 600 kr tror jeg de reserverte nå. Hvor mye de vil la det fylle uten noe PIN er vel opp til brukerstedet, hvor mye de vil risikere å ikke få betalt for om det viser seg at kortet er stjålet.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Hansi

#12
Det bør holde for de aller fleste og burde etter min mening være et krav (eller plug and charge type som Tesla), ref. denne tråden https://elbilforum.no/index.php?topic=10963.0 jeg startet på Elbilforum.no under Norsk Elbilforenings oppgaver i slutten av 2013. Jeg er svært skuffet over Elbilforeningen her.

Jeg blir flau over tingenes tilstand når jeg jobber med å få min mor, ei oppegående dame på 67, til å bruke e-Golf i stedet for fossilbil på langturer med behov for hurtiglading, det burde være så enkelt, men det er dessverre fremdeles relativt komplisert både å lokalisere ladere og starte og stoppe lading. Jeg synes det er utrolig skuffende at man ikke har kommet lenger på tampen av 2020, med unntak av Tesla, som jeg vil si langt på vei er der man burde være.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

goggo

Sitat fra: Hansi på onsdag 25. november 2020, klokken 03:30
Det bør holde for de aller fleste og burde etter min mening være et krav (eller plug and charge type som Tesla), ref. denne tråden https://elbilforum.no/index.php?topic=10963.0 jeg startet på Elbilforum.no under Norsk Elbilforenings oppgaver i slutten av 2013. Jeg er svært skuffet over Elbilforeningen her.

Jeg blir flau over tingenes tilstand når jeg jobber med å få min mor, ei oppegående dame på 67, til å bruke e-Golf i stedet for fossilbil på langturer med behov for hurtiglading, det burde være så enkelt, men det er dessverre fremdeles relativt komplisert både å lokalisere ladere og starte og stoppe lading. Jeg synes det er utrolig skuffende at man ikke har kommet lenger på tampen av 2020, med unntak av Tesla, som jeg vil si langt på vei er der man burde være.

Jeg synes det er viktig at vi elbil entusiaster viser andre hvor enkelt det kan være å hurtiglade, og ikke forsterker inntrykket av at det er så vanskelig :)
Hjelp heller nye elbilister med å ta i bruk en felles RFID som virker på alle norske ladestasjoner.

Her er mitt innlegg i en annen tråd om samme sak.

https://elbilforum.no/index.php?topic=53337.msg926873#msg926873
Si til "gamlingene" (jeg er selv en slik gamling :)  ) at det er lurt å melde seg inn i Elbilforeningen eller NAF så de får en ladebrikke (RFID) fra en av dem.
Så hjelper du dem (det er jo en engangsjobb) å registrerer denne brikka hos alle operatørene så de får en stressfri og enkel bruk av hurtigladestasjonene uten å knote med APPer og SMS betaling etc.
https://elbil.no/lading/registrer-ladebrikken-fra-norsk-elbilforening/
Nøyaktig samme prosedyre for NAF brikka, men NAF har ikke så god hjelpeside for dette.

Så fester de bare brikka på bilnøklene og deretter er det enklere å hurtiglade elbilen ved hjelp av denne brikka enn det er å fylle drivstoff på den gamle bilen.

Hvis de velger NAF medlemskap kan de få gratis NAF kredittkort som du registrerer hos alle operatørene for de så får de også 15% rabatt hos alle operatørene og de får samlefaktura en gang i måneden for all hurtiglading.

Funker som en drøm, og de kan lade hos alle de norske operatørene pluss kommuner etc. Det fungerer også hos Ionity, da det belastes via Circle K.


mvh
Hugo

 
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Øyvind.h

I sommer møtte jeg en frustrert bileier som slet lenge med å få i gang lading. Han hadde både brikke og app, men det feilet. Viste seg at kortet hadde utløpt og nytt måtte inn. Tror han måtte signere med BankID også. Han kjørte fra plassen uten å lade.

Havnet i samme situasjon selv når jeg måtte sperre et misbrukt kort. Selvfølgelig samme kort som er lagt inn land og strand rundt hos forskjellige ladeaktører, så pt er det sikkert ikke oppdatert over alt. 

Jeg synes ikke vi skal bagatellisere kompleksiteten for førstegangsbrukere. Brikke på nøkkelen kan være greit for å unngå at den havner i bukselomma og deretter på benken på badet eller på nattbordet, men da må du i hvert fall ha dobbelt sett så ikke ektefellen strander ved en ladestasjon fordi brikkene sitter på det andre nøkkelknippet.
Jeg har haugen med brikker liggende i midtkonsollen, og forsøker å være bevisst på å legge brikken tilbake på plass når den er brukt istedenfor å legge den i lomma.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA