Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladestasjon hjemme - låsing av kabel

Startet av torkil, fredag 23. februar 2018, klokken 08:44

« forrige - neste »

torkil

Hei!
Har prøvd å Google / søke på forumet uten å finne svar, men håper noen kan svare.
Vi flytter, og dit vi skal flytte er det felles carport. Jeg ønsker å installere en ladeboks der, f. eks. Salto. Ønsker helst ladeboks uten fastmontert kabel, men med type 2 plug. Finnes det løsning for å låse fast kabelen i ladestasjonen når man ikke lader? For når bilen lader er den jo låst i bilen, men skulle gjerne latt kabelen ligge klar i carporten fremfor å ta den inn og ut av bilen hver gang jeg skal lade...?! Har en salto-boks i garasjen hvor vi bor nå, og der virker det som om den eneste låseløsningen er for å låse/stenge kontakten slik at man ikke kan plugge inn en kabel.

moderator 2

#1
Lås kablen fast i veggen med en låsebøyle for boder og en hengelås.
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

Tidybox

Sitat fra: Forum Admin på fredag 23. februar 2018, klokken 08:52
Lås kablen fast i veggen med en låsebøyle for boddlrer og en hengelås.
Du kan også få tak i en smart oppbevaringsboks for ladekabler som heter Tidybox. Både ryddig og praktisk og er enkel håndterbar ut og inn av bilen. Sjekk https://www.tidybox.no. Kabelen festes til boksen med en låsebøyle. Denne kan derfor stå utenfor bilen uten fare for at den blir stjålet. Bruk gjerne en sykkellås for å sikre denne til carporten når den skal stå der permanent.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Joltus

Tidybox er vel mer tenkt til ladekladden, ikke en type 2 type 2 kabel?

Å sikre kabelen slik at man selv med god tid ikke klarer å knabbe den er vanskelig, da må den tas inn.

Men målet slik eg ser det er å hindre at noen tar den med i farten.

Tidybox

Sitat fra: Joltus på fredag 23. februar 2018, klokken 14:30
Tidybox er vel mer tenkt til ladekladden, ikke en type 2 type 2 kabel?

Å sikre kabelen slik at man selv med god tid ikke klarer å knabbe den er vanskelig, da må den tas inn.

Men målet slik eg ser det er å hindre at noen tar den med i farten.
Tidybox passer til alle typer ladekabler til elbil. Har testet med den 7 meter lange type 2 kabelen til Tesla (den blå tykke), og det går helt greit.


Sent from my iPhone using Tapatalk

RoaldH

Tidybox var jo laterlig dyr  :o  Koster jo over det doble av hva jeg forventet når jeg først så bilder av produktet.
Karmøy
2015mod Mercedes-Benz B-Klasse Urban 250e

Ingeniøren

Sitat fra: RoaldH på onsdag 28. februar 2018, klokken 23:24
Tidybox var jo laterlig dyr  :o  Koster jo over det doble av hva jeg forventet når jeg først så bilder av produktet.

Har du ikke sett reklamene til OneCall. Noen handler dyrt fordi de tror det er mye bedre. En plastboks fra Europris til 100 kroner gjør vel samme nytten  :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

HCO

Sitat fra: Forum Admin på fredag 23. februar 2018, klokken 08:52
Lås kablen fast i veggen med en låsebøyle for boder og en hengelås.

Jeg har valgt en slik løsning. Med riktig verktøy vil det fortsatt være mulig å stjele kabelen. Men da vil det ta litt mer tid og lage bråk, så jeg vil tro at de fleste småkjeltringer vil kvie seg.

Når jeg bodde i blokk var det et problem med tyveri av motorvarmerkabler fra fellesgarasjen i kjelleren. Ettersom jeg rygget inn, trengte jeg en lang kabel. Denne festet jeg 8-10 steder underveis, med patentbånd og vanlige murplugger/skruer. Det var fullt mulig å ta med seg kabelen om man hadde en stjerneskrutrekker og god tid, men kabelen fikk henge i fred.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

cra

Med det utseende burde de sette et norsk navn på den: kabel-tine! :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Tidybox

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 01. mars 2018, klokken 06:56
Sitat fra: RoaldH på onsdag 28. februar 2018, klokken 23:24
Tidybox var jo laterlig dyr  :o  Koster jo over det doble av hva jeg forventet når jeg først så bilder av produktet.

Har du ikke sett reklamene til OneCall. Noen handler dyrt fordi de tror det er mye bedre. En plastboks fra Europris til 100 kroner gjør vel samme nytten  :+1:
Nå er det en veldig stor forskjell fra en plastboks til noe som er designet spesielt for å håndtere en kabel inn og ut av bil, stå stødig under håndtering av kabel og under hjøring, være låst til kabelen osv


Sent from my iPhone using Tapatalk

torkil

Sitat fra: Forum Admin på fredag 23. februar 2018, klokken 08:52
Lås kablen fast i veggen med en låsebøyle for boder og en hengelås.

Takk, det var en jo en enkel løsning jeg ikke hadde tenkt på!

Air01

En enkel løsning er også å montere ladeboksen og/eller kabelen i en låsbar boks, feks denne fra Jula.

https://www.jula.no/catalog/hage/utemiljo/hagedekorasjon/postkasser/lasbar-postkasse-794082/
Østfold/Oslo

Tesla Mod Y - 2022
Citroen C-Zero - 2019
Kia e-Niro Feb 2019 (Solgt Jan 2022)
Kia Soul EV - 2016 (Solgt Jan 2019)
Mercedes E220 - 2004 (Solgt Okt 2023)

Ipadjove

Jeg bruker også en øye. Gjennomgående, mutter på andre siden av veggen.

geear

Her er min.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Kun ment å hindre at forbipasserende napper med seg kabelen. Er man litt mer paranoid enn meg så kan en bruke litt heftigere skruer og borre hodet på de. Jeg er av den oppfatning at hvis det er noe mer enn det, så får de det til uansett. Fort gjort med en batteridrevet vinkelsliper eller bare klippe av det ene støpselet.

Ingeniøren

Hvis ikke folk har fått det med seg så er kabel låst til bilen når den er låst....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA