Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ønsker forbrukerråd - krangel om regninga. Installasjon av hjemmeladestasjon. NAF´s medlemstilbud.

Startet av GreenO, torsdag 08. mars 2018, klokken 16:17

« forrige - neste »

GreenO

Like over nyttår gikk jeg til innkjøp av EL-bil. Jeg fant fort ut at jeg måtte ha hjemmelader. Slo dermed til på medlemstilbud hos NAF på installasjon av en Wallbox. Jeg betalte summen som skulle inkludere:
- 10 meter Kabling fra sikringsskap til ladepunkt
- 2 gjennomboringer i trevegg
- Forutsetter normal tilkomst , Kapasitet og plass til sikring og
jordfeilbryter i sikringsskap
- Automat sikring
- Jordfeilbryter Type B hvis det ikke er i laderen
- Dokumentasjon
- Arbeidstid 4 timer på stedet
- 30km kjøring fra kontoret til installatør
- Installasjon er forbeholdt godkjenning av lokalt nettselskap
- Prisen forutsetter at kunden har TN nett (Fleste IT nett går greit)

Jeg blei litt forsinka fra jobb så han kom i gang kanskje 20 minutter senere enn planlagt (når pleier forresten håndverkere å være til tida)

I dag fikk jeg en faktura pålydene nesten 5300 kroner for ekstraarbeid. Slik jeg tolker fakturaen så er det for 20 meter kabel (tilsammen er det lagt ca. 15 når jeg målte opp), et deksel – sannsynligvis på sikringsskapet og 3,5 times arbeid. Jeg dokumenterte ikke når han reiste men han var ikke her i 7,5 time.

Hva gjør jeg? Jeg har sagt at jeg bestrider fakturaen, men hvilke rettigheter har jeg egentlig?

Så totalt så koster da denne boksen med installasjon nesten 21 000 istedet for de 15 000 jeg var forespeilet.


pudderjagar

Husk at reisetid og belastes som timer på faktura i tillegg til km pris. Montør skal og skrive dokumentasjon, matrialliste, plukke ut da ha med og rydde overskuddet tilbake på plass.

Hvis du bor 50 km frå stasjoneringstad til elektriker så ser eg ikkje vekk ifrå at jobben kan ta ein dag og dermed så får du rekninga på 3,5 time som er utover dei 4 som ligg i tilbudet.

Angåande kabelen så må elektriker ta med seg kabel som er lengre enn den han legg opp både fordi da skal avmantles samt ha ein viss sikkerhetsmargin hvis han må legge omveg eller strekket er litt lengre. Men såvidt eg kan sjå så skal det ligge inne 10m kabel. Då er da bare da som er over 10m du skal betale for.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

kodalse

Med de tillegg som allerede er nevnt og at du selv kom 20 minutter for sent høres det ikke helt urimelig ut, men kopi av fakturaen, distanse til installatørens kontor osv ville vel gi et litt bedre grunnlag for å si noe her.

Ser også at du skriver "- Arbeidstid 4 timer på stedet", men hos NAF står det "Arbeidstid fire timer og 30 km kjøring fra kontoret til installatør" noe som kan hentyde på at det er 4 timer inkludert kjøring, hvor også kilometergodtgjørelse er inkludert.

20 minutter for sent kan bety at montør også må utsette annet arbeid, eller skrive overtid for det som han ikke kan skyldes for.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

GreenO

Sitat fra: pudderjagar på torsdag 08. mars 2018, klokken 16:48
Hvis du bor 50 km frå stasjoneringstad til elektriker så ser eg ikkje vekk ifrå at jobben kan ta ein dag og dermed så får du rekninga på 3,5 time som er utover dei 4 som ligg i tilbudet.
Han var nok ørlite mer enn 4 timer på stedet, men ikke mye. Regner med at når de lager en slik pakkepris at de har beregnet ca tid. Hvis ikke er det jo villedende markedsføring. Ja jeg forstår at jeg skal betale for de ca 5 meterne ekstra med kabel, men det skal jo ikke doble monteringskostnaden.
Sitat
Inkluderer
- Arbeidstid 4 timer på stedet
- 30km kjøring fra kontoret til installatør
Hvis intelligent sollutions velger en samarbeidspartner på installasjon som bor langt unna kunden, for ekstraregninga kommer fra montør ikke leverandøren av Wallboxen som jeg har inngått avtale med, så er det vel egentlig deres problem.

elektrolux

Det kan lett tenkes at følgende samtale har funnet sted:

IS: Vi må sette sammen en pris som virker attraktiv.
EL: Ja, men vi tjener ikke nok på en slik installasjon
IS: Nei, men husk det er fritt fram å fakturere for ekstraarbeid. Det er der dere tjener pengene.

Når vi velger samarbeidspartner er vi veldig vare på at kunden skal ivaretas og ikke utsettes for slikt. Vi ønsker ikke slike tilbakemeldinger som her. 

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

GreenO

Sitat fra: elektrolux på torsdag 08. mars 2018, klokken 20:31
IS: Nei, men husk det er fritt fram å fakturere for ekstraarbeid. Det er der dere tjener pengene.
Og forstår jo at reelt ekstraarbeid skal faktureres, men det bør jo ikke være slik at endelig monteringspris blir nesten det dobbelte av det opprinnelige. Har uansett sendt en forespørsel også til NAF. Dette er sakset fra IS sin nettside:


Når jeg ser den siste der så burde jo montør gjort meg oppmerksom på at dette blir mye ekstra.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA