Elbilforum.no

Bilmerker => Nissan => Leaf 2018- 40kWt og 62kWt => Emne startet av: Peraeile på torsdag 22. februar 2018, klokken 20:51

Tittel: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: Peraeiletorsdag 22. februar 2018, klokken 20:51
Lurer på om det er en fasit på å ha et fornøyd batteri lengst mulig uten tidlig degresjon? Unngå hurtiglading og bare lade til 80% hjemme?
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: Riotorsdag 22. februar 2018, klokken 21:00
1) Det finnes ikke noe fasitsvar - det finnes et utall forskjellige batterikjemier, og bilmodeller med forskjellig brutto- og nettokapasitet. Så selv om du lader 100% er det ikke ordentlig 100% av batteriene.

2) Nissan sier at deres tall viser at hurtiglading ikke har noen negativ effekt.

3) Gjengs oppfatning er "ikke la bilen stå med 100% eller nær 0% i lengre tid".
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: Beckerntorsdag 22. februar 2018, klokken 21:57
Var vel en på fb som argumenterte godt for å lade tett opp mot avreise om vinteren. Uten forvarming av batteriet tar det lett skade når det er ekstra kaldt og man gasser litt hardt.
Det er lite som tyder på at hurtiglading og 100% lading er særlig skadelig.
Alle disse batteriene har buffer både i topp og bunn som forhindrer hurtig degradering av batteri når man er op topp eller bunn

Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: Peraeiletorsdag 22. februar 2018, klokken 22:08
Bor på sørvestlandet så er hverken særlig kaldt eller særlig varmt så skal vel være perfekt elbiltemp
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: leafnortorsdag 22. februar 2018, klokken 23:25
Ja, virker å være perfekt plass. Lad og kjør, og så kan du la være å topplade eller lade ut bilen, parkere den i solveggen, for så å reise på jordomseiling.
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: sylwesterfredag 23. februar 2018, klokken 01:00
Rent teknisk så vil et gjennomsnittsbatteri klare for få 0-100%-sykluser før den er under 70% så alle bilprodusenter har lagt inn buffer slik at bilen ihvertfall klarer garantitiden.  Nissan dytter på et buffer og på de to foregående modellene har det vært 8,3%, mye mindre enn f.eks. VW Golf, men mer enn Tesla som heller sier "lad ti 90% til daglig og 100% kun når du må".

Lade til 80% er sikkert ideelt hvis bilen får mulighet til å stoppe ladingen på 80% slik som min 2012-Leaf har. Da er det bare å plugge bilen inn og glemme den frem til du skal ut igjen og du er en time unna 100% sm du kan sette igang via app når du finner ut å dra til Sverige på sparket. Hurtiglading pleier ikke være daglig så jeg tenker at selv om det stresser batteriet pga av varme så er det såpass få av de at det ikke påvirker bilens levetid like mye som å kun lade til 80% når man kan.

Før trodde man at des saktere lading des bedre, men for saktelading så er det faktisk en ørliten fordel at det er 6kW heller enn 3kW så lad gjerne så fort som mulig.

Med 40kWh-bil tenker jeg noe ala Tesla at du kan stille inn ønsket %SOC i app som en ideell løsning siden du da har full kontroll som eier.

Det er jo en del som sier de lader 100% hver dag og merker lite til batteridegregering og det stemmer jo, men husk at i Norge så er snittalderen på biler som vrakes 17 år og den eldste Leafen vi har da ikke har kommer lavveis i livsløpet og som en bensinbil som får motorhavari tenker jeg det er kroken på døra for en 10+ år Leaf som har et oppbrukt batteri.
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: bob-bobfredag 23. februar 2018, klokken 09:20
Som sagt over , ikke la bilen stå parkert med 100% over lengre tid , og pass også på at du får ladet hurtigst mulig om du har kjørt bilen nesten tom  - det å kjøre til nesten tomt er ikke skadelig så lenge du får satt igang påfylling kjapt etterpå.

Bortsett fra det , bare lad ivei. 100% eller 80% ser ikke ut til å spille noen rolle.  Er på vår 3. Leaf nå , og har ny i bestilling. ( Eier 2 stk i øyeblikket og har byttet 1 gang.)

Vi har kjørt over 200000 km tilsammen med bilene nå , og på den med 94000 km så er det vel blitt borte ca 10 km rekkevidde selv om alle batteristreker er der fortsatt. Den går nå greit 10 mil selv i kulda ( minus 10) og har da ca 20 % igjen ved ankomst. (2013 mod med varmepumpe)  Men den er nesten 5 år gammel og blir kjørt på full pupp hele tiden med lading til 100% hver eneste dag. Ser altså ikke ut til å være noe å bekymre seg for.
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: Bjorisfredag 23. februar 2018, klokken 09:57
40 kWh gjør det enklere å unngå hardkjøret på batteriet, og du får færre cycles så det er duket for lengre levetid på det nye batteriet enn det gml og de gamle holder ganske greit og reduksjon fra 200 km til 180 over tid er mindre kritisk enn fra 100 til 80 km... for de fleste så det er ikke bare bedre rekkevidde som er ett argument for 40, bilen vil ha godt batteri lengre enn de med mindre batteri også
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: sylwesterfredag 23. februar 2018, klokken 14:04
Sitat fra: bjoris på fredag 23. februar 2018, klokken 09:57
40 kWh gjør det enklere å unngå hardkjøret på batteriet, og du får færre cycles så det er duket for lengre levetid på det nye batteriet enn det gml og de gamle holder ganske greit og reduksjon fra 200 km til 180 over tid er mindre kritisk enn fra 100 til 80 km... for de fleste så det er ikke bare bedre rekkevidde som er ett argument for 40, bilen vil ha godt batteri lengre enn de med mindre batteri også

Virkelig? Hvis noen kjøper en Leaf og dytter bilen på lader for hver 10 km og topplader de 5% fra 95%-100% 1 eller flere ganger om dagen og for det meste holder bilen parat i 100% så vil de dårlig rating ved 1. års service.

Nå. Vedkommende trenger muligens ikke 100% siden en ikke er under 95% bortsett fra den ene gangen i måneden på en lengre søndagstur. Hadde vedkommende da satt den til 80% og gjort akkurat det samme som før ville bilen ikke tatt noe skade av det siden de ville v...rt mellom 75-80% og for det meste på 80%.

Igjen resultatet av de to ser du ikke før du har hatt bilen ut garantitiden og vel så det. Vi snakker om hvor lang søndagstur du forstatt kan ta uten hurtiglading en vinterdag i 2028 og hvor brukbar bilen er i 2035. Klarer den å tjenestegjøre noen år til å slå fossilbilene?
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: Riofredag 23. februar 2018, klokken 16:58
Sitat fra: Beckern på torsdag 22. februar 2018, klokken 21:57
Var vel en på fb som argumenterte godt for å lade tett opp mot avreise om vinteren. Uten forvarming av batteriet tar det lett skade når det er ekstra kaldt og man gasser litt hardt.
Det er lite som tyder på at hurtiglading og 100% lading er særlig skadelig.
Alle disse batteriene har buffer både i topp og bunn som forhindrer hurtig degradering av batteri når man er op topp eller bunn

1) Er det noen som faktisk har noen tall for hvor mye "oppvarming" man får på batteriet når man normallader? Og er det nok (vitenskapelig) til at det påvirker noe.

2) Vedr. skade på batteriet: VW e-GOLF senker maks effekt dersom batteriet er iskaldt, så bilens BMaS ivaretar dette; jeg vil tippe/håpe at det er det samme på andre biler.
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: Beckernfredag 23. februar 2018, klokken 16:59
Sitat fra: sylwester på fredag 23. februar 2018, klokken 14:04
Sitat fra: bjoris på fredag 23. februar 2018, klokken 09:57
40 kWh gjør det enklere å unngå hardkjøret på batteriet, og du får færre cycles så det er duket for lengre levetid på det nye batteriet enn det gml og de gamle holder ganske greit og reduksjon fra 200 km til 180 over tid er mindre kritisk enn fra 100 til 80 km... for de fleste så det er ikke bare bedre rekkevidde som er ett argument for 40, bilen vil ha godt batteri lengre enn de med mindre batteri også

Virkelig? Hvis noen kjøper en Leaf og dytter bilen på lader for hver 10 km og topplader de 5% fra 95%-100% 1 eller flere ganger om dagen og for det meste holder bilen parat i 100% så vil de dårlig rating ved 1. års service.

Nå. Vedkommende trenger muligens ikke 100% siden en ikke er under 95% bortsett fra den ene gangen i måneden på en lengre søndagstur. Hadde vedkommende da satt den til 80% og gjort akkurat det samme som før ville bilen ikke tatt noe skade av det siden de ville v...rt mellom 75-80% og for det meste på 80%.

Igjen resultatet av de to ser du ikke før du har hatt bilen ut garantitiden og vel så det. Vi snakker om hvor lang søndagstur du forstatt kan ta uten hurtiglading en vinterdag i 2028 og hvor brukbar bilen er i 2035. Klarer den å tjenestegjøre noen år til å slå fossilbilene?
Og hva er poenget?
Bjoris har fortsatt rett selv om du legger frem et 100% oppkonstruert ekstrem eksempel.

Batteriet er heller ikke sveiset fast i karosseriet, det går faktisk an å skifte i 2028 eller 2035.
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: Beckernfredag 23. februar 2018, klokken 17:06
Sitat fra: Rio på fredag 23. februar 2018, klokken 16:58
Sitat fra: Beckern på torsdag 22. februar 2018, klokken 21:57
Var vel en på fb som argumenterte godt for å lade tett opp mot avreise om vinteren. Uten forvarming av batteriet tar det lett skade når det er ekstra kaldt og man gasser litt hardt.
Det er lite som tyder på at hurtiglading og 100% lading er særlig skadelig.
Alle disse batteriene har buffer både i topp og bunn som forhindrer hurtig degradering av batteri når man er op topp eller bunn

1) Er det noen som faktisk har noen tall for hvor mye "oppvarming" man får på batteriet når man normallader? Og er det nok (vitenskapelig) til at det påvirker noe.

2) Vedr. skade på batteriet: VW e-GOLF senker maks effekt dersom batteriet er iskaldt, så bilens BMaS ivaretar dette; jeg vil tippe/håpe at det er det samme på andre biler.

Det jeg leste tydet på at lading dro tempen opp i over 0 når det var kaldt.
Det er heller ingen konstant verdi. Er det veldig kaldt vil indre motstand være høy og mye varme avgis selv ved lav ladeeffekt, når det blir varmere faller motstanden.
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: Peraeilefredag 23. februar 2018, klokken 18:01
Kommer til å lade hjemme på 32A ladestasjon 90% av tiden så sant jeg får lagt det inn hos meg. Må høre med elektriker først
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: Riofredag 23. februar 2018, klokken 18:09
Sitat fra: Beckern på fredag 23. februar 2018, klokken 17:06
Sitat fra: Rio på fredag 23. februar 2018, klokken 16:58
Sitat fra: Beckern på torsdag 22. februar 2018, klokken 21:57
Var vel en på fb som argumenterte godt for å lade tett opp mot avreise om vinteren. Uten forvarming av batteriet tar det lett skade når det er ekstra kaldt og man gasser litt hardt.
Det er lite som tyder på at hurtiglading og 100% lading er særlig skadelig.
Alle disse batteriene har buffer både i topp og bunn som forhindrer hurtig degradering av batteri når man er op topp eller bunn

1) Er det noen som faktisk har noen tall for hvor mye "oppvarming" man får på batteriet når man normallader? Og er det nok (vitenskapelig) til at det påvirker noe.

2) Vedr. skade på batteriet: VW e-GOLF senker maks effekt dersom batteriet er iskaldt, så bilens BMaS ivaretar dette; jeg vil tippe/håpe at det er det samme på andre biler.

Det jeg leste tydet på at lading dro tempen opp i over 0 når det var kaldt.
Det er heller ingen konstant verdi. Er det veldig kaldt vil indre motstand være høy og mye varme avgis selv ved lav ladeeffekt, når det blir varmere faller motstanden.


Vel, det har jeg spurt om mange ganger. Joda, den interne motstanden er høyere, og det betyr litt varme avgis, men batteriet er jo termisk godt "ventilert" (altså, koblet til luften utenfor), så selv om det var et noen hundre watt, så er jo det ingenting sammenlignet med hva man får dersom man trekker f. eks. 40 kW fra motoren (som vil gi samme oppvarming som dersom man ladet med 40 kW, og ikke 3,6 kW).

Med andre ord, jeg tror det avgir litt varme (åpenbart), men jeg tror batteripakken taper den varmen raskt.
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: leafnorfredag 23. februar 2018, klokken 18:31
Empirisk kommet til at det rundt null grader med saktelading på 6,6kW varmes 0,05 grad/min.
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: Bjorisfredag 23. februar 2018, klokken 20:22
Sitat fra: sylwester på fredag 23. februar 2018, klokken 14:04
Sitat fra: bjoris på fredag 23. februar 2018, klokken 09:57
40 kWh gjør det enklere å unngå hardkjøret på batteriet, og du får færre cycles så det er duket for lengre levetid på det nye batteriet enn det gml og de gamle holder ganske greit og reduksjon fra 200 km til 180 over tid er mindre kritisk enn fra 100 til 80 km... for de fleste så det er ikke bare bedre rekkevidde som er ett argument for 40, bilen vil ha godt batteri lengre enn de med mindre batteri også

Virkelig? Hvis noen kjøper en Leaf og dytter bilen på lader for hver 10 km og topplader de 5% fra 95%-100% 1 eller flere ganger om dagen og for det meste holder bilen parat i 100% så vil de dårlig rating ved 1. års service.

Nå. Vedkommende trenger muligens ikke 100% siden en ikke er under 95% bortsett fra den ene gangen i måneden på en lengre søndagstur. Hadde vedkommende da satt den til 80% og gjort akkurat det samme som før ville bilen ikke tatt noe skade av det siden de ville v...rt mellom 75-80% og for det meste på 80%.

Igjen resultatet av de to ser du ikke før du har hatt bilen ut garantitiden og vel så det. Vi snakker om hvor lang søndagstur du forstatt kan ta uten hurtiglading en vinterdag i 2028 og hvor brukbar bilen er i 2035. Klarer den å tjenestegjøre noen år til å slå fossilbilene?

En kan ødlegge alle batterier på kort tid, måten en gjør det på er å lade det helt ut og la det stå lenge, da dør det til slutt...

Når jeg sier at ett 40 kwh batteri holder lenger enn 30 kwh så er det selvsagt forutsatt tilsvarende bruk, ikke bare vil du kjøre lengre pr cycle og dermed få lengre levetid av dette, men du vil med samme kjøring (folk har ofte likt kjøremønster uansett 30 eller 40 kwh) komme hjem med mer igjen på batteriet og for mange vil det føre til at du sjeldnere kommer ned på lave nivå, eller det kan gjøres slik at en ikke trenger full lade bilen så ofte...

Det er en hyggelig utvikling en LE utgave koster nå det samme som de første 24 kwh Leafene i 2011:)
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: Riofredag 23. februar 2018, klokken 20:57
Sitat fra: leafnor på fredag 23. februar 2018, klokken 18:31
Empirisk kommet til at det rundt null grader med saktelading på 6,6kW varmes 0,05 grad/min.

Det vil si at den bare varmer 1 grad hvert 20. minutt, og det er vel mindre enn den taper til omgivelsene på like lang tid...
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: sylwesterfredag 23. februar 2018, klokken 23:48
Sitat fra: bjoris på fredag 23. februar 2018, klokken 20:22
Det er en hyggelig utvikling en LE utgave koster nå det samme som de første 24 kwh Leafene i 2011:)

Er ikke så rart siden dette er 3. gangen det skjer. Det er veldig lite prisøkning for nye modeller. Husk at a-en i leaf står for affordable :-)
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: Carl Anton Stenlinglørdag 24. februar 2018, klokken 00:20
Uten å kunne si noe sikkert så tenker jeg at et optimalt opplegg for lading kan være slik for en Leaf som brukes daglig:

Natt til mandag: Lade opp til 100 %
Natt til øvrige arbeidsdager: Lade opp med litt mindre enn gjennomsnittlig dagsforbruk
Helga: Lade med gjennomsnittlig helgeforbruk

Det man oppnår med et slikt mønster er å unngå mye lading til 100 % samt at lagring i liten grad skjer ved 100 %. Sannsynligvis er slitasjen størst fra 90-100 % (indikert).

Et slikt opplegg krever at man har et noenlunde stabilt bruksmønster. Dersom man har et større avvik i mønsteret så er det like greit å lade opp til 100 %.

En annen fordel med et slikt mønster er at man sannsynligvis renser bremseskivene mandag når batteriet er fulladet og regenereringen er lavere.
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: gigafactorylørdag 24. februar 2018, klokken 05:49
Sitat fra: Rio på fredag 23. februar 2018, klokken 16:58
Sitat fra: Beckern på torsdag 22. februar 2018, klokken 21:57
Var vel en på fb som argumenterte godt for å lade tett opp mot avreise om vinteren. Uten forvarming av batteriet tar det lett skade når det er ekstra kaldt og man gasser litt hardt.
Det er lite som tyder på at hurtiglading og 100% lading er særlig skadelig.
Alle disse batteriene har buffer både i topp og bunn som forhindrer hurtig degradering av batteri når man er op topp eller bunn

2) Vedr. skade på batteriet: VW e-GOLF senker maks effekt dersom batteriet er iskaldt, så bilens BMaS ivaretar dette; jeg vil tippe/håpe at det er det samme på andre biler.

Det er ikke i seg selv noen garanti for at det ikke har konsekvenser. Du kan kaldstarte en fossilbil og legge den på turtallssperra også. Innenfor hva produsenten lar deg gjøre, men ikke noe bilen har godt av. Bilen må kunne levere en viss effekt for å i det hele tatt oppfattes som kjørbar av den gjengse forbruker, trolig er denne nødvendige effekten betydelig høyere enn hva batteriene har godt av når vi snakker om mange minusgrader.
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: Carl Anton Stenlinglørdag 24. februar 2018, klokken 10:38
Det er imidlertid litt merkelig at Nissan ikke har ønsket å gi brukerne større innstillingsmuligheter for å styre ladenivået dersom det har vesentlig betydning for rekkevidden. Her kan imidlertid testprosedyrene i USA ha virket inn. For den opprinnelige Leaf-modellen ble valgmuligheten brukt til å redusere den offisielle rekkeviddemålingen i USA.
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: Beckernlørdag 24. februar 2018, klokken 20:22
Angående oppvarming.
Mange bruker etter hvert Li batterier som startbatterier på MC.
Noen av oss lager våre egne LiFePO4 pakker.
LiFe er ikke glade i kulde og skal man kjøre i kaldt vær er løsningen å slå på tenning og hovedlys før man avslutter innpakking og tar på hjelmen og hansker.
Etter et par minutter starter den like bra som ellers.
Det er hva stor indre motstand handler om.

Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: Riolørdag 24. februar 2018, klokken 22:11
Derfor bruker man gjerne LiFeYPO4, fremfor LiFePO4. Bedre i kulden.

Ingen mainstream elbil bruker noen av disse.
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: sylwesterlørdag 24. februar 2018, klokken 22:52
Jeg var hos BNH Alna å så på utstillingsbilene. Startet den opp å tittet i menyen. Akkurat som forrige årsmodell er det ikke noen instillingsmulighet til å stoppe lading tidligere enn 100%. Jeg kan sørge for å sette den på lading når den er under 20% på hverdagene og få SOC+80% når jeg kjører hjem, men da mister jeg balanseringen jeg har ved 80% idag.

Nissan kunne fint klart å få tilbake long life ved å kalle det noe annet. F.eks. gitt oss mulighet til å sette ønsker % og heller skrive at de fremdeles mener bilen kan lade til 100% hver dag og at det kun er en tjeneste til de som starter turen på toppen av fjellet slik som Opel gjorde med sin "Hill mode". 
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: Trekkoppbilsøndag 25. februar 2018, klokken 08:27
Nissan mener vel at 40kwt's batteriet skal holde seg bra noen hundre sykluser. Så kan du regne ut hvor mange ganger du topplader første året.
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: Trekkoppbilsøndag 25. februar 2018, klokken 10:14
Sitat fra: sylwester på lørdag 24. februar 2018, klokken 22:52
Nissan kunne fint klart å få tilbake long life ved å kalle det noe annet. F.eks. gitt oss mulighet til å sette ønsker %
Nettopp. I stedet for valgmulighet mellom 80% og 100% lading, burde vi kunne velge fritt hvor høyt vi vil lade, i området 50-100%.

Battery University mener om lading av Li-ion:
Djupe utladinger skal muligens ødelegge mer.  Hvilke spenningsområdet som regnes for 0-100% lading, er nok mye smalere på elbiler enn på annen forbrukselektronikk.
http://batteryuniversity.com/index.php/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

Dersom man dobler levetida ved å senke spenninga med 0,1V, så tolker jeg det dithen:
Sitat fra: Car_and_Driver link=https://www.yahoo.com/news/2018-nissan-leaf-010100813.html
Nissan says that the new battery can retain 90 percent of its capacity after 500 charge/discharge cycles (more than 60,000 miles, in practical terms),
Dvs man kan ha 90% SOH etter 500 sykluser, og man kan kjøre 100 000 km på disse 500 syklusene, og jeg tipper det gjelder ved en laboratorietemperatur. Det er bare på laboratoriet man kjører fulle sykluser som Nissan antyder fra 0 til 100%. I reelt liv klattlader man, og det kan være mange som lader både hjemme og på jobb, og som lader fra ca 80% til 100% et par ganger om dagen.  1000 sykluser fra 80% til 100% skulle slite like mye som 500 sykluser fra 0 til 100%. Gitt at 500 sykluser gir 100 000 km, og hvis jeg har forstått logikken rett:
Ved hurtiglading betyr det så mye mer å avbryte ladinga i tide, for å unngå at batteriet blir varmt, og det er temperatur som betyr mye mer enn andre forhold. Hurtiglading vil man gjerne avbryte ved 50%SOC, dersom man ikke trenger noe mer.

Ved testing av antall sykluser i laboratorium, tester man gjerne små celler i konstant temperatur, der man kjører konstant med opp- og utladinger i månedsvis. I det virkelige liv med et stort el-bilbatteri, vil temperaturen variere med kjørestil og lademønster, og temperaturen kan bety mer for aldring enn det antall sykluser gjør. Andre forhold som hvordan man lagrer batteriet mellom hver gang det brukes, spiller også inn. Hvor mye strøm som går ut og inn av batteriet under kjøring, varierer også mye med kjørestil.
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: tomrhsøndag 25. februar 2018, klokken 10:25
Jeg har også lest at det lønner seg å saktelade raskest mulig. Dvs heller lade med 16A enn 10A, og heller bruke 32A enn 16A hvis man kan. Dette fordi batterislitasje er bl.a. proporsjonal med tiden det lades, ikke strømstyrken (så lenge ladestrøm er lav - under 0,8C), så raskere lading minimerer tiden batteriet er under stress. Dokumentasjon på denne forskningen finnes i en annen tråd et sted.
Edit: fant det her (https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=27281.msg485274#msg485274) og noen innlegg videre i den tråden.
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: leafnorsøndag 25. februar 2018, klokken 11:57
Etter 132000km er min 2012 ladet omtrent 4200 ganger. Snitt kjørelengde mellom hver lading blir da 32 km.
Lurer på om jeg skulle klart et annet lademønster med en 40 kWt bil? Tviler. Så, dumt at en ikke kan programmere prosenten det lades til, og ha muligheten til slik "hill funksjon" og mindre stress på batteriet.
Slik "hill" greie er jo litt "grønn" også, i og med en kan starte turen med regenerering.

Skulle være en enkel sak for Nissan å levere noe slikt. Nå kan det være det at det bare er 2% av kundemassen som er på Forumer å grubler på slikt, og "skremme" 98% fra å kjøpe  bil fordi det er så mye styr med å lading.
Enkelt å greit, lad og kjør, det er OK for massene.
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: Joltussøndag 25. februar 2018, klokken 13:42
Finnøy buen skjønner jo fordelen med 80%....

Det første de gjør er å kjøre ned en bratt tunnel....
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: Carl Anton Stenlingsøndag 25. februar 2018, klokken 18:38
Som nevnt litt lengre ned i tråden så er en praktisk løsning på dette med manglende 80 % innstilling at man lader til 100 % kun på mandag. Deretter begrenser man ladetiden natt til hver arbeidsdag slik at man unngår fullading.
Dette krever imidlertid noenlunde fast kjørelengde de fleste dagene. Siden bilen har 40 kWh så er det litt slingringsmonn.
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: steffeosøndag 25. februar 2018, klokken 19:25
Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 25. februar 2018, klokken 08:27

  • Unngå hyppige toppladinger. Batteryuniversity har artikkel om at hvis man lader lithiumcelle til 4.1V, vil den leve dobbelt så mange sykluser som om man lader til 4.2V. Lader man til 4.0V, vil batteriet leve dobbelt så mange sykluser som manlader til 4.1V. Hvis du klattlader flere ganger om dagen, så kan det være dumt å gå stadig til toppen.


På ett fulladet elbil batter vil aldri spenningen nå 4.2 V(pr celle altså); fordi produsentene bare utnytter 90-95% av batteriet, av akkurat den grunnen at man får mye lenger levetid. Ingen anelse om hva det faktisk er på leaf; men sikkert nærmere 4.1 V i toppen.[/list]
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: Trekkoppbiltirsdag 27. februar 2018, klokken 21:52
På 24 kwt Leaf regner man batteriet som "100%" lada når man når ca 4.1V. Jeg trur "80%" betyr ca 4V, mens andre biler har en utvida kjørelengde hvor man kan gå opp til 4.2V når man skal på langtur.

Grunnen til at Nissan fjerna 80%-modusen, kan ha vært at man fikk en offisiell rekkevidde som var gjennomsnittet av 80% og 100% lading. Det er jo litt tull, da offisiell rekkevidde ikke betyr noe for oss bilister, men hvor langt vi kommer i reellt liv. I USA blir 80% av bilene leasa den første tida, og bilistene der forstår antakelig ikke poenget med 80% lading, og de lader muligens til 100%. I Norge er det mange bilister som begrenser ladinga til 80%. Men når man planlegger langtur, så lader man til 100%, og rekkevidda blir deretter. Derfor er det tulle å regne rekkevidda ut i fra 80% lading.

Nå kan vi vel bare be til biltuningsselskapene og spørre om de kan hoste opp en løsning for begrensing av ladinga.
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: Trekkoppbiltirsdag 27. februar 2018, klokken 22:30
Her fant jeg noen data om lagring av li-ion.
Sitat fra: BatteryUniversity link=http://batteryuniversity.com/index.php/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries
Table 3: Estimated recoverable capacity when storing Li-ion for one year at various temperatures. Elevated temperature hastens permanent capacity loss. Not all Li-ion systems behave the same.






Temperature40% charge100% charge
0°C98% (after 1 year)94% (after 1 year)
25°C96% (after 1 year)80% (after 1 year)
40°C85% (after 1 year)65% (after 1 year)
60°C75% (after 1 year)60%(after 3 months)
Tallene stemmer nok ikke for den typen batteri som er i din bil, men tendensen med hvordan aldring avhenger av SOC og temp, er noe å lære av.
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: Riotirsdag 27. februar 2018, klokken 22:33
Men de tallene er for 100% brutto, ikke 100% netto.

De er også for en bestemt type batterikjemi, mens flere forskjellige brukes i elbiler.
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: tomrhonsdag 28. februar 2018, klokken 08:14
Sitat fra: Rio på tirsdag 27. februar 2018, klokken 22:33
De er også for en bestemt type batterikjemi, mens flere forskjellige brukes i elbiler.
Er jo akkurat det han skriver. Er tendensen som er poenget.
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: tomrhlørdag 05. mai 2018, klokken 21:53
Forøvrig en artikkel om dette på pushevs også nå. Testen gjelder Samsung icr18650-26f celler, men tendensen er klar. https://pushevs.com/2018/04/27/battery-charging-full-versus-partial/
Det å kjøre tom under 20% sliter ikke særlig batteri, i motsetning til det mange tror og hevder. Bedre å lade 0-80% enn 20-100%, gir 3 ganger så mange ladesykluser innenfor batterilevetiden.

Skulle absolutt funnet en metode for å stoppe lading på 70-80%.
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: elhansenlørdag 05. mai 2018, klokken 22:07
Sitat fra: tomrh på lørdag 05. mai 2018, klokken 21:53
Forøvrig en artikkel om dette på pushevs også nå. Testen gjelder Samsung icr18650-26f celler, men tendensen er klar. https://pushevs.com/2018/04/27/battery-charging-full-versus-partial/
Det å kjøre tom under 20% sliter ikke særlig batteri, i motsetning til det mange tror og hevder. Bedre å lade 0-80% enn 20-100%, gir 3 ganger så mange ladesykluser innenfor batterilevetiden.

Skulle absolutt funnet en metode for å stoppe lading på 70-80%.

Jeg stiller inn timeren i bilen hver kveld og sørger for å lade opp til 80..... tar meg nøyaktig 1 min.... funker fint. men krever jo prosentregning..... Burde absolutt vært en innstilling for å stoppe på 80. Ser at ved mitt daglige kjøremønster  har jeg somoftest brukt 45% så da trenger jeg 18 kw og delt på 6 blir dette ca 3 timer.

Men hvor mange ladesykluser snakker en egentlig om som batteriene tåler?
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: leafnorlørdag 05. mai 2018, klokken 23:22
Sitat fra: Frissy på lørdag 05. mai 2018, klokken 22:07
Sitat fra: tomrh på lørdag 05. mai 2018, klokken 21:53
Forøvrig en artikkel om dette på pushevs også nå. Testen gjelder Samsung icr18650-26f celler, men tendensen er klar. https://pushevs.com/2018/04/27/battery-charging-full-versus-partial/
Det å kjøre tom under 20% sliter ikke særlig batteri, i motsetning til det mange tror og hevder. Bedre å lade 0-80% enn 20-100%, gir 3 ganger så mange ladesykluser innenfor batterilevetiden.

Skulle absolutt funnet en metode for å stoppe lading på 70-80%.

Jeg stiller inn timeren i bilen hver kveld og sørger for å lade opp til 80..... tar meg nøyaktig 1 min.... funker fint. men krever jo prosentregning..... Burde absolutt vært en innstilling for å stoppe på 80. Ser at ved mitt daglige kjøremønster  har jeg somoftest brukt 45% så da trenger jeg 18 kw og delt på 6 blir dette ca 3 timer.

Men hvor mange ladesykluser snakker en egentlig om som batteriene tåler?
Det tåler 11250 ladesykluser :D

Lest litt på dette, uten å blitt ekspert. Men jeg har forstått det slik (det blir ingen kort tekst!):

Først må en definere hva som er hva batteriet "tåler". Og det synes som det er definert som når det holder på 70% av opprinnelig energimengde.
Så er typen lading et batteri tåler definert som DoD, "dybde av utlading", 0-100%.
Så er "100%" spenning på Lion 4,2V, men fordi det at en dobler antall sykler for hver 0,1V en senker maks lading blir bilene aldri ladet til over 4,1V.
Tross det finnes ikke noe eksakt grense, men et område av antall sykler som batteriet tåler. Og det sies å være mellom 3-500 stk, snitt 400 stk  0-100% ladinger.
Men det er da altså på maks 4,2V. Siden det lades til 4,1 og ikke 4,2 V så blir det 800 ladinger før 70% restkapasitet. 
Med det som bakteppe kan vi prøve å finne ut hvor mange ladinger et batteri "tåler".
Men så er det jo det at en kjører aldri batteriet helt tomt?! før en lader.
Det er oppgitt følgende antall sykler for de ulike DoD med lading til maks 4,1V.
80% DoD   900-1800 (snitt 1350)
60% DoD   1500-3000 (snitt 2250)
40% DoD   3000-6000 (snitt 4500)
20% DoD   9000-18000 (snitt 13500)
10% DoD   15000-30000 (snitt 22500)

Da blir spørsmålet, hvor stor DoD gjør du før lading?
Min Leaf er gått 130000 km, og er ladet omtrent 4400 ganger. Det er 30 km på hver lading.
Har et gjennomsnittlig forbruk på 1,75 kWt/mil. Så det lades da 5,25kWt, som er 25% DoD sånn omtrent.
Så ut av tallene over skulle det bli sånn omtrent maks 11250 ladinger før jeg får 70%.
Men for å gjøre det litt vanskeligere, så utgjør også temperatur en faktor. Er batteriet over 30 grader er det i "elevated temperature", og det degraderes uten å brukes/lades.
Trøndersk klima er perfekt, det er sjelden batteriet er over 30. Men det hender. Hvor mange sykler det spiser er enda vanskeligere å bedømme enn beregningen ovenfor.









Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: tomrhsøndag 06. mai 2018, klokken 09:19
Prøver en litt annen approach.

Som Leafnor sier så er vi allerede på maks 90% reell SOC fra fabrikk (som vi kaller å lade «fullt»). De fleste tør ikke kjøre særlig under 20% pga rekkeviddeangst, altså vil man operere i området 20%-90% hvis man bare plugger i og ikke «gjør noe». Altså 2000 sykluser med Samsung-batteriene.

Imidlertid er dette ved 25 grader. Ved lave temperaturer under 0 er det svært liten degradring av batteri, jfr artikler på batteryuniversity.com og erfaringer fra Leaf-eiere (SOH står stille om vinteren). Altså vil disse syklusene ved 25 grader gjelde noen måneder i året, la oss anta halve året.

Det blir da 2000 * 2 = 4000 ladesykluser før batteriet er på 70%. Og mellom 20% og «fullt» kjører man typisk 160 km med nye Leaf (inkl fremtidig degradering), altså skal det holde 640.000 km. Med *Samsung ICR18650-26F* batteriene som jo ikke er tilfelle, så blir kun en indikasjon.

I tillegg kommer all den tid der batteriene står «fulladet», dvs med 90% SOC uten å brukes. Som trekker ned levetid. Iflg tall fra batteryuniversity så taper et fulladet batteriet 6%/år ved 0 grader og 20%/år ved 25 grader (nå snakker vi om å stå *hele* tiden fulladet). Mens tilsvarende tall ved 40% SOC er 2%/år ved 0 grader og 4%/år ved 25 grader. Dette regnes som «aldring», dvs tap uten å kjøre, som typisk ligger på 3%/år for eldre Leaf med «normalt» bruksmønster ihvertfall. Leafer som går i Troms og Finnmark opplever tap på 2-2,5%/år, som må skyldes klimaet.
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: sylwestersøndag 06. mai 2018, klokken 22:35
@leafnor Må ikke blande ladinger og ladesykluser. Nå er en ladesyklus fra 0% til 100%. Dvs. du kan lade 20% av bruttokapasiteten 5 ganger og da har du oppnådd å lade 5 ganger, men batteriet har ladet bare en ladesyklus.

Hvis du lader 20% SOC hver dag så er det fra og til% som bestemmer hvor langt du kan kjøre før du når 70%. SOH.

Lader du fra 80-100% så har du 800 ladesykluser og dermed 160.000km med 200Wh/km.
Lader du fra 60-80% så har det 3200 ladesykluser og dermed 640.000km ved 200Wh/km.
Lader man hver 5. dag og lader til 100% har man fremdeles 800 ladesykluser og bruker mer av en ladesyklus hver lading.

Dette antar jo at alle de andre variablene er greie. Dvs. ingen hard utlading eller veldig høy lading med varme celler eller hard bruk når batteriet er veldig kaldt. Mye som påvirker og det er ikke uten grunn at det er områder som  600-1000 og ikke 800 som brukes. Mitt batteri kan ha 600 og ditt 1000 uten at de viste noe forskjell da de ble testet etter produksjon. Det er intervallet produsenten har garantert. Lade du i henhold og når 70% etter 500 så betyr det at cellen ikke er i henhold til spec, mens alt mellom 600-1000 er OK. Dette minner meg litt om Calculating error bars with aero bars (https://youtu.be/w3Nu1pSg1So?rn=314) siden dette helt sikkert er verdier som kommer fra eksperimenter. 

Min teori:
Hvis du trenger 10-100% på vinteren og kjører bilen til 100% 3 måneder i året, men resten av året lader til 20-80% så antar jeg at du kan telle hver 4. ladesyklus med 80% som en og at man da har 2600ladesykluser og 520.000km.

Nissan vil jo ikke ha evigvarende biler, men vi ønsker jo biler som kjører på 75% restkapasitet på bilens 18 årsdag og kan brukes omtrent som en 30kWh på sine eldre dager istedenfor som en 24kWh. De første 10 åra er uansett gromtiden for bilen så å prøve å øke ladesykluser er noe en gjør hvis man klarer seg uten full kapasitet. For de som kjører 20 mil om dagen eller mer tenker jeg kan akseptere noe lavere SOC når den er 18 og mest sannsynlig en bruker som uansett pensjonerer bilen til en noe lavere bruk før bilen er gått 10 år.


Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: rogersenmandag 07. mai 2018, klokken 21:57
Sitat fra: Frissy på lørdag 05. mai 2018, klokken 22:07

Jeg stiller inn timeren i bilen hver kveld og sørger for å lade opp til 80..... tar meg nøyaktig 1 min.... funker fint. men krever jo prosentregning..... Burde absolutt vært en innstilling for å stoppe på 80. Ser at ved mitt daglige kjøremønster  har jeg somoftest brukt 45% så da trenger jeg 18 kw og delt på 6 blir dette ca 3 timer.

Men hvor mange ladesykluser snakker en egentlig om som batteriene tåler?

Jeg har stilt inn timeren til å være ferdig kl 12. Jeg reiser som oftest til jobb rundt kl 07-08 en gang. Da er batteriet på rundt 80% lading. Dersom det er kaldt er også batteriet litt passivt oppvarmet av ladingen. Ladekabelen er også i bilen dersom jeg vil forhåndsvarme litt. Dersom jeg skal på langtur husker jeg bare å override timeren før jeg setter i ladeledningen på kvelden.

Med denne teknikken er det jo ikke noe stress, men skulle gjerne hatt en mulighet for manuelt å begrense til 80% ja. Og såklart å lade videre til 100% via appen. Menmen.. Nissan er ikke så fleksible på sånt dessverre.
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: sylwestermandag 07. mai 2018, klokken 23:12
Den er lur. Jeg som lader til 80% vet jo akkurat hvor lang tid det tar å lade de siste 20% på den gamle Leafen så det går selvsagt å regne seg bakover. 4 timer høres jo litt mye ut så jeg regner med at den nye bilen også prøver å være klar noen timer før avgang slik som min gamle?

Dette kan kombineres med forvarming akkurat på avganstidpunkt ved å endre prioritet til klima. Da vil den ignorere at ladingen ikke er ferdig å få bilen varm til f.eks. 08:00 :-)
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: MrOttotirsdag 08. mai 2018, klokken 12:52
Bruk ladetimer til å lade maks 80% når du vet du ikke trenger maks rekkevidde. Dette bevarer batterikapasiteten bedre. Nissan har fjernet 80%-ladingen kun pga. problemer med markedsføringregler for rekkevidde. Den lader ca. 6% per time på schuko og 17% per time 6.6kW type2, 32 amp. Om vinteren er det lurest å legge ladeintervallet av batteriet like før du skal kjøre da du samtidig kan varme kupe og batteri som gir lavere forbuk.
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: tomrhtirsdag 08. mai 2018, klokken 15:23
Siden varmeutvikling under lading og kjøring er det dobbelte av 24 kWh Leaf vil jeg påstå at det er mye viktigere å la batteriet få kjøle seg ned noen timer etter kjøring før man starter lading. Det er varmen som dreper batteriet, ikke 100% ladinger.
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: MrOttotirsdag 08. mai 2018, klokken 15:53
For varmt batteri er et problem om vinteren i Norge? Det jeg forklarer står også i instruksjonsboken. Ta en titt.
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: tomrhtirsdag 08. mai 2018, klokken 16:11
Nei, om vinteren går det bra uansett hvordan man lader. Er vår-sommer-høst som er utfordringen.
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: leafnortirsdag 08. mai 2018, klokken 20:52
Jevnt over vil 40 kWt Leaf ha høyere temperatur i batteriet enn 24 kWt. Under ellers like omstendigheter, vil jeg derfor tro det kommer til å degraderes raskere enn 24kWt. Dog vil ikke det gjøre så mye kanskje, da det etter 4-5 år fortsatt er lik med har mer lagret energi enn 30 kWt, og etter 10 år så er det mest sannsynlig godt over en ny 24 kWt. Og de finnes ikke i 2028.
Så for å holde på opprinnelig kapasitet så lenge som mulig, er det trolig smart(ere) enn på tidligere Leaf's å lade smart. Lade på en slik måte at det holder seg så kjølig som mulig.
Derfor, etter en lengre kjøretur, lad så sent som mulig.
Vet en at det er blitt nedkjølt, lad så lenge før kjøretur som mulig.
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: Rioonsdag 09. mai 2018, klokken 10:41
Hvorfor skulle det være varmere?

Man trekker prosentvis mindre effekt/energi ut av det (man kjører i gjennomsnitt fremdeles ca 35 km/døgnet), og man lader med ca like mange kWh enten det er ny eller gammel Leaf.
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: Joltusonsdag 09. mai 2018, klokken 10:54
Det har vel noe med økt indre motstand å gjøre.... Effekten over den indre motstand øker jo med kvadrater av motstand. Så det blir en del ekstra effekt utviklet internt i batteriet.
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: tomrhonsdag 09. mai 2018, klokken 10:58
Jepp, 40 kWh batteriet virker å ha minst dobbelt så høy indre motstand, se https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=38695.msg671617#msg671617
Men varmen øker lineært med indre motstand og kvadratisk med strømstyrke.

Ved hurtiglading trekkes det  typisk 120A ved full pupp, dvs en varmeutvikling på 120*120*0,16 = 2,3 kW. Uten aktiv kjøling og lite luft rundt batteripakken stiger temperaturen fort. Mens det for 24 kWh batteri utvikles bare halve varmeeffekten: 1,15 kW.

Tilsvarende under kjøring og ved saktelading, bare å sette inn i formelen P = I2 * R
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: Joltusonsdag 09. mai 2018, klokken 12:51
Sali.... Fikk et lite hjerneslag og blandet på effektformelen. Beklager.
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: sylwesterfredag 11. mai 2018, klokken 00:45
Lada bilen på offentlig ladestasjon idag fra 15%. begynte lading, starta bilen å titte på estimatet som hoppet fra 8 til 13,5 timer og vi bestemte oss for å hente bilen etter 10 timer. Da jeg ankom bilen var bilen på 78%, noe jeg er godt fornøyd med. Ladestasjonen ser ut til å ha strupet effekten til 10A.
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: sylwestertirsdag 31. juli 2018, klokken 03:44
Forresten vi vet at nominell spenning på cellene er 3,65V så da burde Vmax være 4,2V. LeafSpy viser min/avg/max 4.189/4.195/4.203 så jeg lurer på om 40kWh-Leaf har buffer i topp i det hele tatt.
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: leafnortirsdag 31. juli 2018, klokken 10:46
4,2 V er max ja kan det synes som. Litt studie på "Google Akademiet" og uten spesielt mye hold i annet en hva man tolker ut av det en ser, så virker det som at opp mot 22% av energien i battericellen på NMC (Nikkel Magnesium Cobolt) batteriet ligger i området 4,1 =>4,2 volt.
Så skal en være slem i tankesettet og spekulere så kan det nesten virke som at 40kWh batteriet er et 30kWh batteri som lades til 4,2 Volt. 500 Gids på 40kWh, og 78% av det er 390, ikke langt fra max for et 30kWh batteri.
Det hele strider litt mot hva som er predikert om levetid på Li-ion, høy temperatur og høy spenning er noe Li-Ion ikke liker.
Som et "føre var" prinsipp bør en vell sikte på å lade til maks 80% som trolig betyr cellespenning 4,1V?
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: jkirkebotirsdag 31. juli 2018, klokken 12:32
Sitat fra: leafnor på tirsdag 31. juli 2018, klokken 10:46
4,2 V er max ja kan det synes som. Litt studie på "Google Akademiet" og uten spesielt mye hold i annet en hva man tolker ut av det en ser, så virker det som at opp mot 22% av energien i battericellen på NMC (Nikkel Magnesium Cobolt) batteriet ligger i området 4,1 =>4,2 volt.
Så skal en være slem i tankesettet og spekulere så kan det nesten virke som at 40kWh batteriet er et 30kWh batteri som lades til 4,2 Volt. 500 Gids på 40kWh, og 78% av det er 390, ikke langt fra max for et 30kWh batteri.
Det hele strider litt mot hva som er predikert om levetid på Li-ion, høy temperatur og høy spenning er noe Li-Ion ikke liker.
Som et "føre var" prinsipp bør en vell sikte på å lade til maks 80% som trolig betyr cellespenning 4,1V?

4,1V er ca. 90%, 80% er omtrent 4,05V.
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: leafnortirsdag 31. juli 2018, klokken 14:57
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 31. juli 2018, klokken 12:32
Sitat fra: leafnor på tirsdag 31. juli 2018, klokken 10:46
4,2 V er max ja kan det synes som. Litt studie på "Google Akademiet" og uten spesielt mye hold i annet en hva man tolker ut av det en ser, så virker det som at opp mot 22% av energien i battericellen på NMC (Nikkel Magnesium Cobolt) batteriet ligger i området 4,1 =>4,2 volt.
Så skal en være slem i tankesettet og spekulere så kan det nesten virke som at 40kWh batteriet er et 30kWh batteri som lades til 4,2 Volt. 500 Gids på 40kWh, og 78% av det er 390, ikke langt fra max for et 30kWh batteri.
Det hele strider litt mot hva som er predikert om levetid på Li-ion, høy temperatur og høy spenning er noe Li-Ion ikke liker.
Som et "føre var" prinsipp bør en vell sikte på å lade til maks 80% som trolig betyr cellespenning 4,1V?

4,1V er ca. 90%, 80% er omtrent 4,05V.

Er virkelig novice på batteri, men jeg så på chargekurven på dette bildet da jeg kom til 78%:
(https://res.mdpi.com/def502006ad38046d8182cc11756fc5e82ff8d78677e48ad148d4148f55bc161f452ed1b3e992d09cf10eb9d61ff973767c4449f92f637f24ab547d7527e5960fe8645ab6e4966e2b1e4dd601349dae150ad6b876519a20b0b561067a8d4ac29d867490aa97b290af681e03215931197243baa81906329b42c232898e23d6b962320fb181272c19ce5e7bd18c3decf6bb02cf1881ac4583991200c80b3b49857a1951c3ea2209f)
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: tomrhtorsdag 02. august 2018, klokken 23:11
Sitat fra: leafnor på tirsdag 31. juli 2018, klokken 10:46
4,2 V er max ja kan det synes som. Litt studie på "Google Akademiet" og uten spesielt mye hold i annet en hva man tolker ut av det en ser, så virker det som at opp mot 22% av energien i battericellen på NMC (Nikkel Magnesium Cobolt) batteriet ligger i området 4,1 =>4,2 volt.
Så skal en være slem i tankesettet og spekulere så kan det nesten virke som at 40kWh batteriet er et 30kWh batteri som lades til 4,2 Volt. 500 Gids på 40kWh, og 78% av det er 390, ikke langt fra max for et 30kWh batteri.
Det hele strider litt mot hva som er predikert om levetid på Li-ion, høy temperatur og høy spenning er noe Li-Ion ikke liker.
Som et "føre var" prinsipp bør en vell sikte på å lade til maks 80% som trolig betyr cellespenning 4,1V?
Iflg batteri universitetet (http://batteryuniversity.com/learn/article/bu_808b_what_causes_li_ion_to_die) er det to ulike prosesser som dreper batteri. Ved høye cellespenninger er dannes det et lag av oksidert elektrolytt rundt katoden, mens ved lave cellespenninger dannes det tilsvarende lag rundt anoden. Har lest litt rundt og funnet at ved å tilsette ulike stoffer til elektrolytt så kan disse prosessene påvirkes, men også at produsentene holder kortene tett til brystet her. Jeg tror ikke Nissan er så dumme at de bare lader opp eksisterende batterikjemi litt ekstra, de har erstattet mange nok batterier i USA til å ha lært en lekse. Nei, AESC har nok funnet en tilsetning i batterikjemien som reduserer elektrolyttoksideringen ved høye cellespenninger slik at de kan utnytte området 4,1-4,2 V uten å få ekstra degradering. En smart måte å få mer ut av eksisterende teknologi.
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: Senselørdag 01. september 2018, klokken 23:22
Kom over en youtube-video av en engelskmann som tar dette temaet temmelig vitenskapelig. Han mener å vite at batteriet i nye Leaf 40kw får følgende sykluser ved disse ladevanene:

Utlading fra 100% til 0% gir 500 sykluser.
Utlading fra 100% til 10% gir 500 sykluser.
Utlading fra 100% til 20% gir 1000 sykluser.
Utlading fra 90% til 0%, gir 1500 sykluser.
Utlading fra 90% til 10% gir 1500 sykluser.
Utlading fra 90% til 20% gir 2000 sykluser.
Utlading fra 80% til 0% gir 3000 sykluser.
Utlading fra 80% til 10% gir 3000 sykluser.
Utlading fra 80% til 20% gir 3500 sykluser.
Utlading fra 70% til 0% gir 5000 sykluser.
Utlading fra 70% til 10% gir 5500 sykluser.
Utlading fra 70% til 20% gir 6000 sykluser.

Sweet spot ligger altså mellom 20%- 70% SOC. Så enorme forskjeller i sykluser burde overraske flere enn meg.
Så er det flere andre momenter som påvirker batteriets levealder. Alder eller sterk kulde/varme over tid, er neppe sunt. Om batteriet sitter og venter lenge fulladet før det utlades, er også kjent som tortur for batteriet. Det samme er om batteriet står tomt over tid, f.eks. når du er bortreist på ferie. Alt dette er kjente ulemper for batteriet, utprøvd og erfart av mange elbil-eiere opp gjennom årene.
Og hvis du fullader og deretter tømmer batteriet en gang innimellom i forbindelse med en langtur, så betyr det ikke at syklusene til batteriet faller fra 6000 til 500. Men det forringer det trolig litt.

Når jeg spurte forhandleren ved overlevering av bilen om hva han mente om sunne sykluser, sier han at dette ikke lenger er noe tema for Leaf. Heldigvis stolte jeg ikke på hans kunnskap om feltet, så vi har forholdt oss til "sweet spot"-området.
Da er det godt vi har nøytrale fagfolk som foretar undersøkelser på våre vegne.
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: sylwestersøndag 02. september 2018, klokken 03:35
Sitat fra: Sense på lørdag 01. september 2018, klokken 23:22
...
Når jeg spurte forhandleren ved overlevering av bilen om hva han mente om sunne sykluser, sier han at dette ikke lenger er noe tema for Leaf. ...

Ved lansering sa de at folk flest ville lade bilen en gang i uka. Hvis de stopper ved LBW (19%gids) så betyr det at hver ladesesjon bruker 0,81 ladesykluser. Med 500 stykk så betyr det at batteriet er nede i 70% etter 617 uker, eller 12 år. Tviler på at Nissan bryr seg om batteriet etter 7 år eller bilen etter 10 så for oss som skal ha bil i 18 år, siden bensinbilene våres klarer det, så bør man passe godt på batteriet.

Det holder lenge å få dobler 500 et par ganger så er ikke batteriet noe problem ut levetiden til bilen etter norsk standard og fullading på vinteren og inninmellom i løpet av et år på virker ikke den levetiden stort. Er som at du ikke kan bli feit av hva du spiser mellom jul og nyttår.
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: Sensesøndag 02. september 2018, klokken 21:20
Jeg ble litt overrasket over de store forskjellene i sykluser, men enda mer overrassket over at Nissan, som garamtert sitter på tilsvarende tall, likevel velger å ikke kommuniserer dette ut til kundene. Det er jo informasjon som har stor verdi for bilens levetid og funksjon, i tillegg til videresalg.

Etter hva jeg forstår, er det mange som fullader bilen sin hver gang den lades. Enda værre blir det når noen lar det gå timesvis fra den er toppladet til den brukes. Noen gir blanke f... Andre kan neppe være klar over hvor mye det forringer batteriets og følgelig bilens levetid.
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: svmellmandag 03. september 2018, klokken 10:03
Et fulladet batteri(100%) er ikke fulladet, og et tomt(0%) batteri er ikke tomt. Er det ikke så enkelt? Så hvorfor all denne bekymringen?
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: Roy Aasenmandag 03. september 2018, klokken 10:47
Nå har ikke jeg Leaf..men spørsmålet dukker stadig opp.
Lading hos meg/oss: Lading på hurtiglader når jeg må og ikke mer. Og hjemme lader jeg alltid til "100%". Som betyr at også etter en 5 kilometer tur i butikken..så blir bilen støpslet inn igjen. Altså alltid ladet til 100.
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: Beckernsøndag 09. september 2018, klokken 23:27
Sitat fra: svmell på mandag 03. september 2018, klokken 10:03
Et fulladet batteri(100%) er ikke fulladet, og et tomt(0%) batteri er ikke tomt. Er det ikke så enkelt? Så hvorfor all denne bekymringen?

Fordi, inntil Nissan kan fortelle oss noe annet, at de har ny kjemi med dårlig iR men som tåler høyere spenning, så er 100% lading faktisk 101% av hva slike celler tåler uten å forringes.
Så vidt jeg vet finnes ikke Li-Ion batterier som tåler over 4,2 V og de andre produsentene lader til 4,1 nettopp for at de skal holde lenge, men Nissan mener at det er helt ok med 4.21V på sine nye batterier.

Men det er sikkert ikke noe å bekymre seg over.

Derfor denne bekymringen.
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: Sensetirsdag 11. september 2018, klokken 19:55
Hvordan klarer man å ikke bekymre seg for tap av ladesykluser fra 6000 til 500?
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: Mr Oizotirsdag 11. september 2018, klokken 20:11
Sitat fra: Sense på tirsdag 11. september 2018, klokken 19:55
Hvordan klarer man å ikke bekymre seg for tap av ladesykluser fra 6000 til 500?
Norsksolgt bil har garanti i 8 år /160 tusen km mot kapasitetstap under 65-70 %?
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: Roy Aasentirsdag 11. september 2018, klokken 20:23
Hvis jeg visst at det holdt 10 år og 350 000 km uten å tape seg lavere en 80%..DA ville jeg ikke bekymre meg.
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: Beckerntirsdag 11. september 2018, klokken 20:38
Sitat fra: Mr Oizo på tirsdag 11. september 2018, klokken 20:11
Sitat fra: Sense på tirsdag 11. september 2018, klokken 19:55
Hvordan klarer man å ikke bekymre seg for tap av ladesykluser fra 6000 til 500?
Norsksolgt bil har garanti i 8 år /160 tusen km mot kapasitetstap under 65-70 %?

Og den garantien er vel omtrent dårligst i klassen. Andre har samme tid /km men 80% som limit.
Faller SOH på bilen så fort som mange andre i utlandet så vil man sneie garantien rett over eller under.
Her i norge forplikter de seg ikke til mer enn at de skal over garantikrav og man får tilbake en like dårlig bil med bare noen % ekstra i kapasitet.
Andre produsenter ser ut til å bomme grovt på garantien, dvs bilen kan bli både 10, 14 og 18 år før batteriet faller under 80%
Gjett hvem som holder seg best i pris.
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: Ole Irgensonsdag 12. september 2018, klokken 13:04
Sitat fra: Beckern på søndag 09. september 2018, klokken 23:27
Sitat fra: svmell på mandag 03. september 2018, klokken 10:03
Et fulladet batteri(100%) er ikke fulladet, og et tomt(0%) batteri er ikke tomt. Er det ikke så enkelt? Så hvorfor all denne bekymringen?

Fordi, inntil Nissan kan fortelle oss noe annet, at de har ny kjemi med dårlig iR men som tåler høyere spenning, så er 100% lading faktisk 101% av hva slike celler tåler uten å forringes.
Så vidt jeg vet finnes ikke Li-Ion batterier som tåler over 4,2 V og de andre produsentene lader til 4,1 nettopp for at de skal holde lenge, men Nissan mener at det er helt ok med 4.21V på sine nye batterier.

Men det er sikkert ikke noe å bekymre seg over.

Derfor denne bekymringen.

Har det ikke falt deg inn at Nissan, som er opptatt av at batteriene skal holde lengst mulig, siden de faktisk utsteder garanti på dem, har tatt høyde for disse spørsmålene?

Eller mener du at du, som en tilfeldig privatperson, som baserer din kunnskap på det google måtte finne for deg, representerer en større autoritet på dette området enn verdens største produsent av elektriske biler?

Mvh

Ole Irgens
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: Ole Irgensonsdag 12. september 2018, klokken 13:05
Sitat fra: Sense på tirsdag 11. september 2018, klokken 19:55
Hvordan klarer man å ikke bekymre seg for tap av ladesykluser fra 6000 til 500?

Fordi løse påstander på nettet ikke dokumenterer noe som helst. Ikke en gang om det er laget en video på Youtube.

Mvh

Ole Irgens
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: Beckernonsdag 12. september 2018, klokken 15:51
Sitat fra: Ole Irgens på onsdag 12. september 2018, klokken 13:04
Sitat fra: Beckern på søndag 09. september 2018, klokken 23:27
Sitat fra: svmell på mandag 03. september 2018, klokken 10:03
Et fulladet batteri(100%) er ikke fulladet, og et tomt(0%) batteri er ikke tomt. Er det ikke så enkelt? Så hvorfor all denne bekymringen?

Fordi, inntil Nissan kan fortelle oss noe annet, at de har ny kjemi med dårlig iR men som tåler høyere spenning, så er 100% lading faktisk 101% av hva slike celler tåler uten å forringes.
Så vidt jeg vet finnes ikke Li-Ion batterier som tåler over 4,2 V og de andre produsentene lader til 4,1 nettopp for at de skal holde lenge, men Nissan mener at det er helt ok med 4.21V på sine nye batterier.

Men det er sikkert ikke noe å bekymre seg over.

Derfor denne bekymringen.

Har det ikke falt deg inn at Nissan, som er opptatt av at batteriene skal holde lengst mulig, siden de faktisk utsteder garanti på dem, har tatt høyde for disse spørsmålene?

Eller mener du at du, som en tilfeldig privatperson, som baserer din kunnskap på det google måtte finne for deg, representerer en større autoritet på dette området enn verdens største produsent av elektriske biler?

Mvh

Ole Irgens

Nå vil jeg gjerne ha en bil med levetid mer enn 8 år og 160 000 km. Min siste ice hadde passert 400 000 når jeg solgte den og på vei over til bergen og ny fornøyd eier passerte den visstnok 500. Da var bilen 10 år gammel og fortsatt en svært god bil.
Jeg vil gjerne at alle min biler klarer såpass.
For oss som liker å følge med så er det gjort noen interessante regenstykker basert på nåværende degradering borte i uk, som tilsier 70 - 75% restkapasitet ved omtrent 160 000 km. Det er jo innenfor garanti så da er vel alt i orden for deg?
For oss som kjører en del er det ikke ok. Da har vi en bil som skal selges med svært liten rest-levetid.
Det er heller ikke ok at rekkevidden faller fra 270km til under 200.
De fleste opplever degradering på andre modeller som ligger i området 5% pr 100 000km. 400 000 før man når 80% restkapasitet høres mye bedre ut. Ikke minst skulle det være mye lettere å få til med et 40kWh batteri ennet 20 kWh batteri som nødvendigvis må lades dobbelt så ofte.

Nissan har overhode ingen interesse av at batteriene skal leve lengst mulig. De er interessert i å selge biler.
Bare dersom salget er avhengig av levetiden vil de bry seg om den. Akkurat nå kan det tyde på at de mener levetid på 8 - 10 år er nok for deres biler til at de kan fortsette å selge.
8 år og 160 000 km som garanti vet vi i dag er lett match. De fleste klarer dette med glans. Samsung forventer 18 år og + 500 k km på sine batterier.
Hadde jeg vært verden største elbilprodusent og hatt en fabrikk med foreldet batteriteknologi ville nok jeg også sett meg om etter måter jeg kan tyne den teknologien på. Ettersom jeg sitter på et tonn med data om levetid, degradering osv så kan jeg beregne dette ganske nøye i forhold til hvilke garantier jeg kan og må gi. Dermed kan jeg pushe grensene ganske kraftig i forhold til tidligere og øke kapasiteten i de utdaterte batteriene og fortsatt klare garantikravene.

Det er jo ikke jeg som privatperson som sier at 4,2 V er max på LiIon. Det er ikke jeg som sier at stadig maxing forkorter levetid osv osv. Dette er det dokotorer og professorer som har funnet ut for oss. Men det er jo beleilig å sette meg i hovedrollen men det er altså ikke mine fakta, jeg stiller bare spørsmål basert på etablerte fakta, og det må en privatperson kunne gjøre, fortinnsvis uten den slags dissing.
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: Beckernonsdag 12. september 2018, klokken 15:54
Sitat fra: Ole Irgens på onsdag 12. september 2018, klokken 13:05
Sitat fra: Sense på tirsdag 11. september 2018, klokken 19:55
Hvordan klarer man å ikke bekymre seg for tap av ladesykluser fra 6000 til 500?

Fordi løse påstander på nettet ikke dokumenterer noe som helst. Ikke en gang om det er laget en video på Youtube.

Mvh

Ole Irgens
Enda godt at påstandene over lagt fra er løse men ekstremt godt dokumentert.
Dine påstander derimot er jo åpenbart tatt fra løse luften.
Påstander som "Nissan, som er opptatt av at batteriene skal holde lengst mulig,"
er jo veldig morsomme men er jo åpenbart ren fantasitenkning.
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: Ole Irgensonsdag 12. september 2018, klokken 16:16
Sitat fra: Beckern på onsdag 12. september 2018, klokken 15:51
Sitat fra: Ole Irgens på onsdag 12. september 2018, klokken 13:04
Sitat fra: Beckern på søndag 09. september 2018, klokken 23:27
Sitat fra: svmell på mandag 03. september 2018, klokken 10:03
Et fulladet batteri(100%) er ikke fulladet, og et tomt(0%) batteri er ikke tomt. Er det ikke så enkelt? Så hvorfor all denne bekymringen?

Fordi, inntil Nissan kan fortelle oss noe annet, at de har ny kjemi med dårlig iR men som tåler høyere spenning, så er 100% lading faktisk 101% av hva slike celler tåler uten å forringes.
Så vidt jeg vet finnes ikke Li-Ion batterier som tåler over 4,2 V og de andre produsentene lader til 4,1 nettopp for at de skal holde lenge, men Nissan mener at det er helt ok med 4.21V på sine nye batterier.

Men det er sikkert ikke noe å bekymre seg over.

Derfor denne bekymringen.

Har det ikke falt deg inn at Nissan, som er opptatt av at batteriene skal holde lengst mulig, siden de faktisk utsteder garanti på dem, har tatt høyde for disse spørsmålene?

Eller mener du at du, som en tilfeldig privatperson, som baserer din kunnskap på det google måtte finne for deg, representerer en større autoritet på dette området enn verdens største produsent av elektriske biler?

Mvh

Ole Irgens


Hadde jeg vært verden største elbilprodusent og hatt en fabrikk med foreldet batteriteknologi ville nok jeg også sett meg om etter måter jeg kan tyne den teknologien på. Ettersom jeg sitter på et tonn med data om levetid, degradering osv så kan jeg beregne dette ganske nøye i forhold til hvilke garantier jeg kan og må gi. Dermed kan jeg pushe grensene ganske kraftig i forhold til tidligere og øke kapasiteten i de utdaterte batteriene og fortsatt klare garantikravene.


Som sedvanlig fra dere konspirasjonsteoretikere fremlegger du en haug med påstander uten å belegge dem med et eneste dokumenterbart fakta. "Foreldet batteriteknologi?" "Pushe grensene ganske kraftig"? Jeg har bedt deg før om å komme med dokumentasjon på det du påstår, men det klarer du jo ikke. Det er ikke "dissing", det er å be deg belegge påstander med fakta og ikke bare tankespinn du finner i ekkokamrene dine på internettet.

mvh

Ole Irgens
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: Beckernonsdag 12. september 2018, klokken 20:02
Det kommer veldig tydelig frem at dette er spekulasjoner, bortsett fra at batteriene fabrikken til Nissan kan levere er foreldet. De går over til LG sine i 60 kWh pakken, fordi de ikke kan pakke så mye energi inn i en så liten pakke selv. Dette er alment kjent og behøver ikke dokumenteres.
Utover det dokumenterer jeg ikke mine spekulasjoner like lite som du dokumenterer langt mer spekulative påstander, som at Nissan skulle ha noe som helst ønske om å lage batterier som varer så lenge som mulig.
Du er ganske lagt ute på viddene om du tror dette har noe med konspirasjonsteorier og ekkokammer å gjøre.
Noe av det _er_ spekulasjoner, bla fordi Nissan nekter å svare på spørsmål, men det er langt fra konspirasjonsteorier.
Det er basert på allmen kunnskap om LiIon batterier og de fakta vi har om batteriene til Nissan, men viktigst, ingen av spekulasjonene er særlig kontroversielle. Å spekulere på om et konsern gjør grep for å fortsatt fremstå som konkuransedyktige på bekostning av kundene, deres forventninger om levetid og anvendelighet er knapt noen sensasjon, det er jo som regel realiteten i beinhard internasjonal konkurranse. Vi vet jo at de alt har trikset med tallene på ladetid og måten de dekker seg bak "den lille skriften" når folk klager på 50% reduksjon i ladehastighet i hva alle andre definerer som normaltilstand er jo i så fall bekreftede konspirasjoner.
Men som det så tydelig kommer frem i forrige innlegg så er det at de skal ha økt spenningen over anbefalt verdi for å øke kapasitet en ren spekulasjon fra min side. Jeg har bare en sterk indikator på at det er slik (4,21V)

Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: Ole Irgenstorsdag 13. september 2018, klokken 14:27
Sitat fra: Mr Oizo på tirsdag 11. september 2018, klokken 20:11
Sitat fra: Sense på tirsdag 11. september 2018, klokken 19:55
Hvordan klarer man å ikke bekymre seg for tap av ladesykluser fra 6000 til 500?
Norsksolgt bil har garanti i 8 år /160 tusen km mot kapasitetstap under 65-70 %?

Nissan garanterer bilen mot tap av mer enn tre av de 12 strekene på måleinstrumentet i perioden, det vil i praksis si at man er sikret en bil med mer enn 75 prosent batterikapasitet de første åtte årene.

mvh

Ole Irgens
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: sylwesterfredag 14. september 2018, klokken 01:38
Sitat fra: Ole Irgens på torsdag 13. september 2018, klokken 14:27
Nissan garanterer bilen mot tap av mer enn tre av de 12 strekene på måleinstrumentet i perioden, det vil i praksis si at man er sikret en bil med mer enn 75 prosent batterikapasitet de første åtte årene.

Virker som om du antar 2018 sine 12 barer virker fundamentalt forskjellig enn på tidligere modeller.
Slik vi vet de virker på 2010-2017 og som er mest sannsynlig hvordan de virker på 2018 er:
12 barer så har du en restkapasitet mellom 85,00%-100%
11 barer så har du en restkapasitet mellom 78,75%-85,00%
10 barer så har du en restkapasitet mellom 72,50%-78,75%
09 barer så har du en restkapasitet mellom 66,25%-72,50%
08 barer så har du en restkapasitet mellom 60,00%-66,25%

Når du har 9 barer så er du innenfor garanti så du må miste den og ha 8 før du får Nissan til å utbedre det slik at den igjen er på minst 9 barer. Dvs. batterigarantien garanterer 66,25% og ikke 75%. I media så er det skrevet 70%, men vet ikke hvor de har tatt det fra.
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: Beckernlørdag 15. september 2018, klokken 00:11
Sitat fra: sylwester på fredag 14. september 2018, klokken 01:38

Når du har 9 barer så er du innenfor garanti så du må miste den og ha 8 før du får Nissan til å utbedre det slik at den igjen er på minst 9 barer. Dvs. batterigarantien garanterer 66,25% og ikke 75%. I media så er det skrevet 70%, men vet ikke hvor de har tatt det fra.

Opps, ante ikke at det var dårlig garanti på leaf.
Det burde virkelig inn noen minimumskrav fra forbrukermyndigheter her.

Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: Joltuslørdag 15. september 2018, klokken 08:20
Det er det. Kalles reklamasjon.
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: Beckernlørdag 15. september 2018, klokken 18:43
Sitat fra: Joltus på lørdag 15. september 2018, klokken 08:20
Det er det. Kalles reklamasjon.

Jepp, og den er overhode ikke tilpasset hva man forventer av batterier og for den sakens skyld andre ting som er ment å vare vesentlig lenger enn 5 år.
Helt ubrukelig faktisk.
Så derfor bør det på plass noen nye minimumskrav, bla til hvilken degradering man skal akseptere før det er under et minimum.
Nå er vi fullstendig prisgitt produsentens garantier med alle feller og fallgruber den har. Ikke på langt nær bra nok.
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: Joltuslørdag 15. september 2018, klokken 21:27
Ja det er eg enig i.
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: sylwesterlørdag 15. september 2018, klokken 22:27
Litt off topic, men det ville være bra for klima og miljø om vi fikk flere steg med reklamasjon. f.eks. 10 år. Dette gjelder alle produkter som er ment å vare vesentlig lengre enn steget for eksisterende, men EU vil faktisk redusere reklamasjonsretten i EU til kun 2 år for at alle skal ha like dårlig rettigheter og at man da har konkurranse på like vilkår.

Ved å stille krav til levetid må produsentene lage produkter som varer for ikke å sitte med svarteper og klima og miljø vinner siden produktene brukes lengre slik at klimautslippet i produksjonsleddet blir fordelt over flere år.
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: leafnorlørdag 15. september 2018, klokken 22:59
Hæ, of topic? Den her tråden har lenge vært off topic om hvordan batteriet lades for å holde best mulig.

Tro om ikke et lademønster som en hybrid gjør er bra. Minium SOC 30, og så klatte på litt. Upraktisk med småklatting, men siden 30 i bunn er som på en Phev, så kan en la være å fylle siste 30 på toppen.
Dvs, best å lade mellom 30-70%.

På 40 kWh blir det omlag å kjøre på 15 kWh. Noe som faktisk er samme jeg har å rutte med på min nå 6 årige 24kWh Leaf. Går helt fint, holder til 7 mil på vinter, og 10 på sommer. Og så langt kjører jeg ikke på en normal dag.
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: Trond.msøndag 16. september 2018, klokken 08:13
Ganske tungvint å passe på at ladingen stopper ved 70 eller 80 %. Synd de ikke har gjort som Hyundai hvor man kan stille inn maks ladenivå i %.
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: sylwestersøndag 16. september 2018, klokken 14:33
Å kun støtte 100% er planlagt foreldelse (Planned obsolescence). Det er lite vilje fra billeverandører å jobbe for at bilene skal bli vesentlig eldre enn 10år og de har til og med garantier som tar det tidligste av år og km som indikerer at en bil som går langt ikke nødvendigvis skal vare i 10 år.

Komponentene har statistikk på hvor lang tid det tar før det går istykker. SOH til 70% er en slik og det er som knapper på mobiltelefon. Det er en normalfordelt kurve så man velger kvaliteten som gjør at snittproduktet faktisk varer en del lengre enn det trengs mot at et standardavvik eller 2 kommer innenfor en levetid før det er defekt.

Jeg er temmelig sikker på at Nissan har sett på statistikken og konkludert med at batteriene er bedre enn forventet og kan dermed selge flere biler ved å bruke mer av bruttokapasiteten. Dette gir de flere salgsargumenter, ent inntrykk av at bilen er enklere å eie, og en kortere levetid.

Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: Beckernsøndag 16. september 2018, klokken 16:53
Sitat fra: sylwester på søndag 16. september 2018, klokken 14:33
Å kun støtte 100% er planlagt foreldelse (Planned obsolescence). Det er lite vilje fra billeverandører å jobbe for at bilene skal bli vesentlig eldre enn 10år og de har til og med garantier som tar det tidligste av år og km som indikerer at en bil som går langt ikke nødvendigvis skal vare i 10 år.

Komponentene har statistikk på hvor lang tid det tar før det går istykker. SOH til 70% er en slik og det er som knapper på mobiltelefon. Det er en normalfordelt kurve så man velger kvaliteten som gjør at snittproduktet faktisk varer en del lengre enn det trengs mot at et standardavvik eller 2 kommer innenfor en levetid før det er defekt.

Jeg er temmelig sikker på at Nissan har sett på statistikken og konkludert med at batteriene er bedre enn forventet og kan dermed selge flere biler ved å bruke mer av bruttokapasiteten. Dette gir de flere salgsargumenter, ent inntrykk av at bilen er enklere å eie, og en kortere levetid.

Det høres mer sannsynlig ut enn at de gjør sitt beste for at batterieen skal leve så  lenge som mulig :)
Tittel: Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
Skrevet av: Ole Irgensmandag 17. september 2018, klokken 10:20
Sitat fra: Beckern på søndag 16. september 2018, klokken 16:53
Sitat fra: sylwester på søndag 16. september 2018, klokken 14:33
Å kun støtte 100% er planlagt foreldelse (Planned obsolescence). Det er lite vilje fra billeverandører å jobbe for at bilene skal bli vesentlig eldre enn 10år og de har til og med garantier som tar det tidligste av år og km som indikerer at en bil som går langt ikke nødvendigvis skal vare i 10 år.

Komponentene har statistikk på hvor lang tid det tar før det går istykker. SOH til 70% er en slik og det er som knapper på mobiltelefon. Det er en normalfordelt kurve så man velger kvaliteten som gjør at snittproduktet faktisk varer en del lengre enn det trengs mot at et standardavvik eller 2 kommer innenfor en levetid før det er defekt.

Jeg er temmelig sikker på at Nissan har sett på statistikken og konkludert med at batteriene er bedre enn forventet og kan dermed selge flere biler ved å bruke mer av bruttokapasiteten. Dette gir de flere salgsargumenter, ent inntrykk av at bilen er enklere å eie, og en kortere levetid.

Det høres mer sannsynlig ut enn at de gjør sitt beste for at batterieen skal leve så  lenge som mulig :)

Ja, det hadde jo ødelagt inntrykket du til enhver tid prøver å underbygge - av en bilfabrikk som bare tenker på seg selv og gir blaffen i sine kunder.

Mvh

Ole Irgens