Likestrømsjordfeil anyone?

Startet av Carl Anton Stenling, tirsdag 20. februar 2018, klokken 19:01

« forrige - neste »

Ferry

Sitat fra: hanche på lørdag 24. februar 2018, klokken 09:02
Jeg skal vedde på at når B-vern faller i pris og ikke tar mer plass enn A-vern, så blir det også obligatorisk overalt.

Innen den tid er det kommet krav om enda noe nytt. Hva er det neste mon tro? Lysbuevern? Disse reglene endres stadig, ingen grunn til å forhaste seg. Det blir som å kjøpe nyeste pc i håp om å ha det beste. Det varer ikke lenge.

Carl Anton Stenling

Skulle nettopp renovere sikringsskapet og fikk da forslag fra en av elektrikerne om et ekstra utkoblingsvern som detekterer brann i skapet for å koble ut en hovedbryter. Ville bli påbudt innen kort tid ifølge elektrikeren.

Foregår det i det hele tatt noen kost/nytte-vurderinger knyttet til normene for elektriske anlegg eller er det bare fritt frem for å ønske seg forbedringer fra elektrobransjen?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Oddaa

Ting kan tyde på at kost-/nyttevurderingene ikke alltid er like klare i alle fall. Det er nok en del diskusjoner og usikkerhet innad i normkomiteene også. Og interesser som kan dra i ulike retninger...

Sent from my iPhone using Tapatalk
2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

Carl Anton Stenling

Minner om spørsmålet for denne tråden: Er det noen som har opplevd at jordfeilbryter type B har slått ut pga. feil i elbilens lader?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

hanche

Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 24. februar 2018, klokken 13:02
Minner om spørsmålet for denne tråden: Er det noen som har opplevd at jordfeilbryter type B har slått ut pga. feil i elbilens lader?
Det spørsmålet har du da fått et klart svar på: Det er nei. Det vil si, hvis noen som følger tråden hadde kjent til et slikt tilfelle, ville de helt sikkert fortalt om det.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Carl Anton Stenling

Grunnen til at jeg maser litt om dette spørsmålet er at når tråden går off-topic så er det vanskelig for nye lesere å se hva det handler om. Håper det ikke blir for gjentakende for de som allerede følger tråden :-)
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Joltus

Trainor.no er nettstedet for disse spørsmålene.

Der har de et forum. Og det forum administratorene ikke vet finner de ut av.

Spurte de: https://www.trainor.no/cms/Forum/Forskrifter-og-normer-landbasert/Jordfeilvern-type-b-noen-spoersmaal

Rio

For å fortsette off topic:

Husk at noen forsikringsselskap har krav til overspenningsvern i polisen. Jeg vil anta mange ladeuttak har dette, men kanskje ikke alle.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Carl Anton Stenling

Litt av poenget her er å få brukererfaringer. Denne tråden handler derfor ikke om regler og teoretisk mulighet for feil, men om noen faktisk har opplevd å få en elbiljordfeil som B-vern har slått ut på.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Rio

Og kravet står i polisen, ikke overspenningsvernet! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Rio

En annen sak er jo at man ikke vet om B-vernet har slått ut på AC eller DC.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Carl Anton Stenling

Sitat fra: Rio på lørdag 24. februar 2018, klokken 17:29
En annen sak er jo at man ikke vet om B-vernet har slått ut på AC eller DC.

Som nevnt litt lengre ned i tråden så tenker jeg at dersom B-vernet har slått ut og man måtte ha reparasjon av elbilens lader så er det en mulighet for at årsaken var DC. Dersom feilen lå i fremføringen eller veggladeboksen/ladekladden så er det overveiende sannsynlig at AC var årsaken.

Dette er imidlertid noe vi kan diskutere hvis det i det hele tatt er noen som har fått B-vernet til å slå ut :-)
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Ferry

Hvor ofte slår jordfeilvern ut i det hele tatt, det være seg type A eller B? Jeg har ikke opplevd det noe sted jeg har bodd. Har vel knapt opplevd at en sikring har løst ut, om jeg tenker etter.

Carl Anton Stenling

Jordfeilvern slår nok ut en gang iblant. Gjerne pga. krypstrømmer.

Har opplevd det tre ganger: Fuktighet i badegulvet, juletreskjøteledning med vanninntrenging og krypstrøm i motorvarmerkontakten (fossilbil).

Imidlertid tror jeg det er langt sjeldnere at man finner jordfeil med likestrømskomponent.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Battello

Jeg leste svaret til Joltus sitt spørsmål på forumet til trainor.no. Svaret var:

"Et switchet DC power får strøm fra den faste installasjonen for å lage DC og kan dermed ikke kjøre farlig strøm tilbake".

Jeg er ikke helt enig i svaret. I et switched power supply likerettes AC og lagres i en kondensator. Spenningen kan være rundt 400 volt DC. Det er små energimengder som lagres, men det kan bli et kort kraftig strømstøt ved feil i en diode, eventuelt kan en liten lekkasje gi noe lengre utladningstid.  Jeg tviler på at en vanlig jordfeilbryter settes permanent ut av funksjon på grunn av dette, men det kan i alle fall skje den tiden det tar å lade ut kondensatoren. Så en viss likhet med å lade en bil er det. Men jeg har aldri hørt om at noen har hatt DC feil.

Bortsett fra lading av bil, har jordfeilbryteren i sikringsskapet slått ut mange ganger. Det var en felles jordfeilbryter for alle kursene (opplegg fra 1985). For et par år siden fikk jeg skiftet alle automatsikringene med kombinert jordfeilvern. Nå går det mye bedre, og jeg fant ut hvilken kurs problemet var på.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA