Likestrømsjordfeil anyone?

Startet av Carl Anton Stenling, tirsdag 20. februar 2018, klokken 19:01

« forrige - neste »

KjellG

Begrunnelsen for én type B pr uttak er vel helst selektivitet. Om to biler deler en B og en får feil, faller ladingen til begge. De fleste i en husholdning vil kunne akseptere dette. At det skulle oppstå fare for nabobilen ved feil på første bil er nok lite sannsynlig.

hsa77

Sitat fra: KjellG på onsdag 21. februar 2018, klokken 11:44
Begrunnelsen for én type B pr uttak er vel helst selektivitet. Om to biler deler en B og en får feil, faller ladingen til begge. De fleste i en husholdning vil kunne akseptere dette. At det skulle oppstå fare for nabobilen ved feil på første bil er nok lite sannsynlig.
Jeg har ikke så lyst til å sette 400V DC inn i type2 ladeporten på en bil - vil tro det kan skade laderen? En ombordlader som er designet for 240V AC trenger vel ikke tåle 400V DC?
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Griffel

Ulempen med en felles bryter er at begge bilene som lades mister spenningen, og at en ikke vet hvilken lader som forårsaket problemet. Dette er selvfølgelig ikke akseptabelt på offentlige plasser, men hvor stor ulempe det er i en privatgarasje er et annet spørsmål.
Den greie løsningen er selvfølgelig ladestasjoner med type B integrert.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

automat

Syns det er riktig å sette fokus på risikovurdering og kost/nytte her. Kravet om jordfeilbryter type B koster norske elbilister ganske mye, samlet sett. Sikkerhetsgevinsten bør derfor stå i stil til dette.

Men det er en svakhet  ved spørsmålet her.

Flesteparten av alle norske elbiler er nyere enn 5 år, med lav sannsynlighet for feil. Og av de få som er eldre, lader nok endel på opplegg fra før B-vern-regelen kom.

Hvordan blir feilsituasjonen når elbilparken har et betydelig innslag av biler som har gått 10-15 år i saltlake? Spørsmålet ditt kommer 10 år for tidlig!

Slik det er nå kan man få en positiv bekreftelse på at jordfeilvern type B er nødvendig, hvis flere rapporterer om problemer. Men negativ respons har neppe så stor verdi.

Jeg tror man må bruke andre metoder enn brukererfaringer for å vurdere dette.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

keepitsimple

Uten noen bevis tenker jeg at kost/nytte er veldig høy og helt idiotisk for eneboliger men normal for store leilighetskompleks.

Selvfølgelig kan du ikke ta slik hensyn i en forskrift.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

KjellG

Som Griffel påpeker, i større anlegg er det praktisk med individuell sikring. Litt dumt om én bil svartlegger ladingen for hele borettslaget. I en enkelt husholdning blir det et kost/nytte spørsmål. Er det «katastrofe» om ladingen stopper opp? Det burde et valg for den enkeltes lommebok. Etter samme logikk burde jo alle «lyspærer» i huset ha egen kurs og sikring?

Ellers, det er neppe mulig for 400V DC i bilen å krype ut mot ladestasjonen. Normalt inngår det en trafo som vil skille. Det B beskytter mot er om bilen ved feil avleder likestrøm til jord. Type A er ikke tess mhp DC og kan blindes av det.

Carl Anton Stenling

Jeg tenker ikke at spørsmålet avklares vitenskapelig her på Elbilforum.

Likevel interessant å høre om noen kan bekrefte at de har opplevd jordfeil som skyldtes feil i bilen, dvs. feil som jordfeilbryter B slo ut på og som krevde reparasjon av laderen i bilen.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Ingeniøren

Sitat fra: Carl Anton Stenling på onsdag 21. februar 2018, klokken 20:59

Likevel interessant å høre om noen kan bekrefte at de har opplevd jordfeil som skyldtes feil i bilen, dvs. feil som jordfeilbryter B slo ut på og som krevde reparasjon av laderen i bilen.

Bransjen er nok redd for slike undersøkelser....

Vi kan vel kanskje og starte en om hvem som har opplevd en brann som startet i en schuko kontakt der en elbil ladet...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

Carl Anton Stenling

Når det gjelder schuko så er vi nok flere som har observert farlige situasjoner. Vanligvis er schukouttakene laget i brannhemmende plast slik at det ender gjerne ikke med mer enn litt svidd og smeltet plast.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Griffel

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 22. februar 2018, klokken 06:44
Sitat fra: Carl Anton Stenling på onsdag 21. februar 2018, klokken 20:59

Bransjen er nok redd for slike undersøkelser....

Vi kan vel kanskje og starte en om hvem som har opplevd en brann som startet i en schuko kontakt der en elbil ladet...
Problemet med DC feil er kjent fra likerettere i frekvensstyrte motordrifter i industrien.
Flertallet av branner som skyldes feil i fast installasjon, starter i en stikkontakt.
Flertallet av branntilløp stoppes av en jordfeilbryter, før det blir en brann. Det oppstår ofte en jordfeil når det utvikles varme.
Jordfeilbrytere beskytter ikke bare mot strømgjennomgang, men er også nyttig som brannforebyggende apparat.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Joltus

Har hvertfall sett nok nedsmeltede og svartsvidde stikkontakter til at eg lett går for et alternativ hjemme.

Man kan si akkurat det samme om jordfeilbrytere av vanlig type i hus. Før i tiden hadde man ikke jordfeilvern i det hele tatt. Folk dauet ikke som fluer den gangen heller.

Men så er det vel en gang slik at DSB sitt syn på saken er at selv et dødsfall er et for mange.

B vernet er uansett en liten kostnad. Det at kursen i tillegg skal være dedikert er jo det som er kostnadsdrivene i mange tilfeller, da å legge opp en ny kurs i et eksisterende hus ofte er en relativt stor jobb.

automat

Sitat fra: Joltus på torsdag 22. februar 2018, klokken 21:58

B vernet er uansett en liten kostnad. Det at kursen i tillegg skal være dedikert er jo det som er kostnadsdrivene i mange tilfeller, da å legge opp en ny kurs i et eksisterende hus ofte er en relativt stor jobb.

Man må kjapt regne 4000kr på toppen av de andre installasjonskostnadene, pga kravet om B-vern. Forutsatt at det er plass i sikringsskapet. Jeg syns ikke det er småpenger.

Hvis jeg har forstått det riktig, er Norge det eneste landet i Europa om har krav om jordfeilbryter type B på enfase 400V TN. Og jeg har ikke sett annen begrunnelse enn at det skal være enkle regler for elektrikere. (Hvor vanskelig kan det være å finne ut om et anlegg er 400V TN?)

For meg virker det som spørsmålet om kost/nytte-verdi var helt fraværende når regelverket ble utformet

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Carl Anton Stenling

Grunnen til at jeg spør om dette er at jeg lurer på hvorfor min vaskemaskin med inverterstyring ikke behøver jordfeilbryter type B, mens elbiler behøver det. Hadde vært greit å vite at det i det minste er noen som har opplevd en faktisk situasjon hvor jordfeilbryter type B har slått ut pga. feil i elbilen.

Hvis denne ekstra komponenten har nytte som forsvarer flere millioner i investering per ekstra avverget jordfeil så bør man vel innføre det samme for varmepumper, vaskemaskiner og induksjonstopper?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

KjellG

Vi har hatt en utvikling fra skrusikringer til automater til kombiautomater typeA. En skal ikke se bort fra ar vi om en stund får kombiautomater typeB også. Med alt det rare vi drar i hus vil det nok øke sikkerheten endel. En ser ellers at enkelte hvitevareprodusenter har en guffen statistikk. Kanskje bedre sikringer kan hindre at et tilløp utvikler seg til en katastrofe?

elektrolux

Prisene raser på Jordfeilvern type B. Nå er det også kommet en 2 modulers versjon. Snart blir det like naturlig med B vern på alle kursene som det er med A vern nå.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA