Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Pris!

Startet av Hammerholt, onsdag 07. februar 2018, klokken 19:05

« forrige - neste »

Stikkkontakt

Audi kommer garantert å ta en vekslingskurs som harmonerer med resten av porteføljen sin. Den er på et helt annet nivå enn dagens kurs.

jamez

Sitat fra: Thorden på torsdag 08. mars 2018, klokken 22:55
Wall-Box 3.7kw: 26 h

Wall box 4.6 kW: 26 h

Wall box 7.2 kW: 26 h

Bad news for alle som er stuck med IT-nett . Om det stemmer.

JorEl

Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 09. mars 2018, klokken 10:40
Audi kommer garantert å ta en vekslingskurs som harmonerer med resten av porteføljen sin. Den er på et helt annet nivå enn dagens kurs.
Hva er vekslingskursen på resten av porteføljen da? sånn ca.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#483
Sitat fra: jamez på fredag 09. mars 2018, klokken 13:31
Sitat fra: Thorden på torsdag 08. mars 2018, klokken 22:55
Wall-Box 3.7kw: 26 h

Wall box 4.6 kW: 26 h

Wall box 7.2 kW: 26 h

Bad news for alle som er stuck med IT-nett . Om det stemmer.

Hvorfor det? ;)
Hvor mange tømmer batteripakken helt for hver gang man kjører en tur?

Uansett batteristørrelse: Kjører man daglig 60km så er det kanskje max 12kWh man trenger å toppe med før neste dag; dvs litt over 3 timer på 16A kurs, 4 timer på 13A, 5 timer på 10A eller 6 timer på 8A.
Evt. så lader man 6 timer annenhver dag på 16A.

Men kjører du 400km hver dag og bare må ha fylle opp batteripakken hjemme til neste dag og nye 400km uten å dra innom en hurtiglader, da er det et problem.

Espen Hugaas Andersen

#484
Det finnes de som tømmer mesteparten av batteriet på en dag og så trenger fullt batteri dagen etter. Det finnes blant annet en del som pendler relativt langt i høy hastighet. Om man pendler 1 time hver vei i 110 km/t, så er det en ganske god andel av batteriet, og 1 time pendlervei er ikke helt ekstremt.

For de fleste så vil det ikke ha enorm betydning, men det er dårligere enn blant annet Tesla, og det er en potensiell dealbreaker for en andel av kundemassen.

Men det er ikke sånn at man er helt uten muligheter om e-tron maks godtar 16A enfase. Man kan også vurdere trafo fra 230V IT til 400V TN. Det er litt dyrere, men da kan man faktisk få 11 kW lading hjemme på IT nett.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Djur1

Sitat fra: JorEl på fredag 09. mars 2018, klokken 13:39
Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 09. mars 2018, klokken 10:40
Audi kommer garantert å ta en vekslingskurs som harmonerer med resten av porteføljen sin. Den er på et helt annet nivå enn dagens kurs.
Hva er vekslingskursen på resten av porteføljen da? sånn ca.

Hvorfor tror du det blir som resten av porteføljen? Denne forskjellen klarer ikke andre å replikere ved import.

Med (66k/1,21)*7,9  = 430k+ norske tillegg

Med (66k/1,21)*9,6(dagens kurs) = 523k +norske tillegg

Hva gjøres på e-golf?
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

jamez

Det er stor forskjell på 3.7 og 7.2kW når du står der med tomt batteri og trenger strøm fort.
Er ikke utenkelig at man tømmer batteriet en dag, kommer sent hjem om kvelden og skal kjøre langt også dagen etter. Da har man kanskje bare 10 timer hjemme, og får dermed bare 40% påfyll.

Det er ingen dealbreaker, men det hadde vært praktisk med 7.2kW, evt 2x16A 'tofase'-mulighet.

Så snart hurigladere med 150kW blir utbygd vil det være like greit å stoppe og fylle 40% på 15minutter.

Men, vi får nå se hva den kommer med. Troverdigheten til kilden er så som så?

Om det kommer en versjon med 70-75kWh vil lademulighetene kunne bety litt mer.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#487
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 09. mars 2018, klokken 14:08
Det finnes de som tømmer mesteparten av batteriet på en dag og så trenger fullt batteri dagen etter. Det finnes blant annet en del som pendler relativt langt i høy hastighet. Om man pendler 1 time hver vei i 110 km/t, så er det en ganske god andel av batteriet, og 1 time pendlervei er ikke helt ekstremt.
..
Kanske bare meg, men jeg synes det høres ut som enkelte unntak. Kjører selv ca 60.000km i året elektrisk og har klart meg veldig med bra med 16A hjemme. (Var litt værre da jeg hadde den første elbilen med lite batteri)

Men leser i f.eks. Motor og et par andre steder som "advarer" kjøpere mot biler med stor batteripakke fordi de tar så lang tid å lade hjemme fra 0-100%, f.eks. Kona EV med 39 vs 64 kWh batteri. Det er akkurat dette jeg mener er skivebom.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Finnøy på fredag 09. mars 2018, klokken 14:39Men leser i f.eks. Motor og et par andre steder som "advarer" kjøpere mot biler med stor batteripakke fordi de tar så lang tid å lade hjemme fra 0-100%, f.eks. Kona EV med 39 vs 64 kWh batteri. Det er akkurat dette jeg mener er skivebom.
Det er jeg helt enig i er skivebom. Jo større batteri man har, jo tregere lading vil man kunne klare seg med.

Men det er fortsatt de som trenger mer enn 16A enfaselading. Det er for all del ikke alle, men laderen bør være brukbar for så mange som mulig. Jeg tviler sterkt på at det ville koste Audi spesielt mye å legge inn støtte for 32A enfase på en lader som støtter 11 kW.

Men dette er så klart ikke endelige spesifikasjoner. Man får vente og se hva de faktisk vil levere.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Teoretisk kan man klare seg med lavere effekt jo større batteri man har, men jeg synes det er behagelig med bedre effekt. Og kjøremønster er det som til syvende og sist avgjør.
Hjemme har jeg 7,3kW, og det å vite at bilen alltid er fulladet dagen etter ved behov synes jeg er behagelig. Kunne nok klart meg med 10A også, men da måtte jeg plugget i mye oftere, og det ville blitt stramt ved enkelte anledninger.

Ladeoperatørene er for øvrig i motsatt ende nå ute og advarer folk mot å kjøpe for små batterier. Budskapet er noe sånt som «ikke forvent at vi dimensjonerer for små batterier og utfartstopper».
Kjøp batteri som begrenser behovet for hurtiglading (kilde TU.no)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: jamez på fredag 09. mars 2018, klokken 13:31
Sitat fra: Thorden på torsdag 08. mars 2018, klokken 22:55
Wall-Box 3.7kw: 26 h

Wall box 4.6 kW: 26 h

Wall box 7.2 kW: 26 h

Bad news for alle som er stuck med IT-nett . Om det stemmer.

Det vil jo være veldig rart da om Audi sin elbil støtter maks 16A på IT nett mens eGolf, en langt rimeligere bil fra samme konsern, både støtter 32A 1-fase og 32A 3-fase (med 2x16A lading) på IT-nett.

Selv lader jeg som regel på 5-10A hjemme men innimellom har jeg behov for å dra på med en god del mer. Derfor er det kjekt å ha muligheten til det når det trengs, og dermed slippe en hurtigladestopp underveis.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Siggen


Vegar Beider

Og da var prisen offisiell: Ca. 80.000 euro i Tyskland.
Det betyr et sted mellom 600 og 700 i Norge.

Ble vi klokere av det? Nei, vi ble ikke det, som jeg har forsøkt å si hundre ganger. Vi aner ikke hva det inkluderer av utstyr, så det er nærmest verdiløst.

Motorwatt

Sitat fra: Siggen på torsdag 15. mars 2018, klokken 10:15
80000 € i tyskland

Fratrukket tysk moms, og uten utstyr, er det vel cirka den prisen som er blitt antatt i denne tråden.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Vegar Beider

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 15. mars 2018, klokken 10:21
Sitat fra: Siggen på torsdag 15. mars 2018, klokken 10:15
80000 € i tyskland

Fratrukket tysk moms, og uten utstyr, er det vel cirka den prisen som er blitt antatt i denne tråden.

Ja, det er et sted mellom 605K og 660K, avhengig av vekslingskursen mellom fabrikk og importør (som garantert ikke er dagens kurs på euro) og eventuelle påslag i importørleddet.

Spørsmålet gjenstår: To eller tre motorer? Batteristørrelse? Utstyrsnivå?
Alt dette har potensiale til å øke prisen med fra null til 400.000. Så vi vet ennå ikke om bilen vi ønsker oss koster 650 eller 950.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA