Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Pris!

Startet av Hammerholt, onsdag 07. februar 2018, klokken 19:05

« forrige - neste »

Inge__1976

Sitat fra: JorEl på lørdag 17. februar 2018, klokken 12:40
Vil bare takke JorEl for et innlegg med masse følelser og en drivende god analyse :D
Håper virkelig at JorEl tar feil og at Audi lager en konkurransedyktig elbil som blir lett å få tak i :+1:

Drivende god analyse??

Var jo bare et makkverk av en analyse basert på ukritiske og sterke følelser for den totalt betydelige bilprodusenten kalt Tesla.

Audi har viet en hel fabrikk til produksjonen av sin første elbil så påstanden om små volumer og at de ikke satser er jo bare ønsketenkning. Tesla ligger jo så langt bak ordinære biler rent teknologisk at det er neppe en bil som skremmer så mange av de andre merkene.

Sannsynligheten er stor for at Tesla blir et konkursbo.

JorEl

Du høres ut som min gamle lærer ;D

Går ut i fra at du mente at Tesla var en totalt ubetydelig bilprodusent.
Tesla har vel også viet en hel fabrikk til produksjon av el-bil. Til og med en batterifabrikk har de. + noen solargreier.

Om Tesla hadde ligget så langt bak teknologisk, hva er da nøkkelen på deres suksess?

Jeg ønsker meg en best mulig El-audi til minst mulig penger. Ønsketenkning? Hva synes du?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

bmw2002

Kan ikke admin slette disse Tesla innleggene. Totalt uinteressant å lese elbilforum når alle trådene dreier seg om ubrukelige analyser fra Tesla fanboys

JorEl

#123
Lurer på om jeg kommer under "Tesla fanboy". Jeg liker mye av Tesla, men har ingen bil eller aksjer.
Tesla har litt køer på verkstedene sine, om det hjelper :)

Når en ny el-fabrikant lager en bil som koster mellom 400-1400tusenlapper, da konkurerer man vel til dags dato kun med Tesla? Jeg kjøper, som regel, alltid, hele tiden, det produktet som gir meg mest for pengene.
Utenom eiendom så er bil min største investering.. I mitt hode blir det fort E-tron vs en Tesla

Har lært mye i denne tråden fra "begge sider". Visste ikke at Tesla kunne selge sertifikater de opparbeidet seg. Fint og velfortjent.

Mitt inntrykk er at El-tron vil bli meget bra, til en superpris, om Audi vil. Heia Audi 0000

Edit: For ikke å bli missforstått. Heia Audi 0000, var med tanke på de fire ringene i emblemet til Audi. Ikke leverte biler. :D
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

ELefant

Dette må naturlig nok bli mye antagelser, men jeg tror Audi starter med en velutstyrt dyrere (95 KWh og 3 el motorer med mye utstyr) utgave i de betalingsvillige områdene før de billigere utgavene kommer. At ikke Audi skulle bry seg om Tesla sine modeller og priser har jeg liten tro på. Tipper Audi er villig til å tape betydelige penger på E-tron i starten for å stoppe Tesla sin ekspansjon i luksusbilsegmentet (A6/ A8) i enkelte land (bl.a. USA og Norge). Det selges ikke mye biler i Norge, men jeg tror Norges standing som Elbil land betyr noe allikevel. USA er desto viktigere! Jeg er som JorEl ikke veldig opptatt av merke, men mest opptatt av å få mest mulig bil for pengene (er godt over snittet interessert i bil). Så til tipset på pris - 850k for en tilnærmet toppspekket «first edition» 95 KWh med 3 elmotorer. Alternativt 700k for en basisutgave av samme bil. Dette skulle vel være ca.150-200k under tilsvarende X 100 D. Audi har i alle tilfelle lagt opp til store forventninger om en veldig konkurransedyktig pris!

turfsurf

Jeg tror heller ikke Audi kommer til å selge etron i en billigutgave til å begynne med. De ønsker nok å begrense salget rett rett og slett fordi de ikke kan skaffe nok batterier. Det er en grunn til at samtlige elbiler med litt rekkevidde har endt opp med lang leveringstid.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JorEl

Jeg har jo en VAG-bil. Syntes alltid A3-sportsback var den flotteste bilen til E-golfen kom. Liker ikke stasjonsvogn.
Selv om VW er et tysk bilmerke som skal satse knallhardt på El-bil, så ble det nokså stille på den fronten.
Kanskje flere enn Mercedes som burde prøve å forhandle med Tesla for å få El-biler på veien? Nå gikk jo Mercedes bort fra sin egen El-bil da.. Kanskje Tesla ikke ville subsidiere Mercedes lenger med sitt utrolig flotte drivverk?!
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

Sitat fra: Djur1 på fredag 16. februar 2018, klokken 12:31
Sitat fra: Vegar Beider på torsdag 15. februar 2018, klokken 23:10
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 15. februar 2018, klokken 19:45
Sitat fra: Vegar Beider på torsdag 15. februar 2018, klokken 19:321) Fordi Tesla er alt for dyr
2) Fordi man ønsker å selge i volum
Bare så det er sagt - Tesla er ikke så dyr at de ikke får solgt i volum. De selger 100.000 Model S/X per år, som jo trolig er mer enn det som vil produseres av e-tron og i-Pace til sammen.
:+1:
Sukk. Følg med her nå, vil du?
Tesla er dyr, sammenlignet med alt den kan sammenlignes med. Absurd dyr, om man ikke måler det i "kroner per aksellerasjon". Men bare amerikanere måler det på den måten. ....

.......Tesla.......  Den er rask, velkjørende og kul, og har klart en viss "faktor". Men den er dyr, både å produsere og å kjøpe, det er et faktum vi ikke kommer bort fra. Tesla taper penger på å produsere bilene................
..........Tesla selger altså biler med tap, på tross av at de er svindyre. Kan det være at de ikke er særlig kostnadseffektive? Ikke helt utenkelig, siden de er en ny produsent uten særlig erfaring.
I så fall er det overveiende sannsynlig at Audi klarer å produsere den samme bilen mer effektivt, altså billigere. Det må de nesten, om de skal kunne selge 2,5 ganger mer enn Tesla i Europa, om kort tid. Da er vi på fabrikkens kapasitet. For å få til det holder det ikke at de er litt billigere enn Tesla, de må være et godt alternativ til tradisjonelle biler. Jeg sier det igjen, forsøk å la det synke inn: Det er ikke Tesla som er hovedkonkurrenten. Det er alle de andre alternativene. Derfor bryr ikke Audi seg om prisen på Tesla, den er ikke relevant for dem.
Har nå alltid sett alle bilmerker, med raske biler skryte av 0-100km/t? Kanskje fordi de vet at kundene legger vekt på det? Og fordi det er mer morro med rask bil?

Videre må jeg si meg enig at Tesla har en X(?)faktor. Men om det er sant som du sier at Tesla taper på produksjon av bilene sine, så blir jo prisen desto bedre for forbrukeren?

(Srøk noen av formuleringene dine V.B ellers fine innlegg i tråden :+1:)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Knut Røe

Tesla har nok aldri subsidiert noen som helst, det var rett og slett en avtale med Daimler og Toyota på å lage et begrenset antall biler for compliance i Cali.
Ang pris på e-tron tipper jeg i området 700 til 800 for moderat til godt utstyrt bil ferdig på veien.
Til sammenligning begynner A8 340hk bensin på 820 inkl mva + avgift + ekstrautstyr (du krysser ikke mye før du har brukt 200-300 lapper på denne)
Q7 e-tron 373hk v6 selges som kampanjemodell med godt utstyr til rundt 900 (lokale kampanjer)
Så at det blir en 700-800 for denne bilen er nok ganske trygt å anta, og sikkert lett mer hvis man krysser mye, Audi har mye DYRT ekstrautstyr. Til A8 har de en baksetepakke til 137 tusen, lydpakke til 70 og skinnseter til 65. Skjønt dette er nok å forstå som "villedende" priser slik at man kan forhandle seg til litt rabatt når man krysser av mange punkt.

JorEl

I stand corrected.
Det var altså, Daimler og Toyota som måtte be Tesla om å få kjøpe deres produkt.

(Lurer på om de ikke klarte å lage det godt nok selv? Eller om det var fordi Tesla lager det mer effektivt og dermed billigere? Kanskje de hadde laget en feil plan? :D :D) :angel:


Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

samotholt

>>> @JordEl: Men om det er sant som du sier at Tesla taper på produksjon av bilene sine, så blir jo prisen desto bedre for forbrukeren?

Hele poenget med Tesla sin strategi var å tjene penger på dyre biler for så å sette penger i masseproduksjon. Antar at det er det som skjer, moa. så tjener de en god del pr. Model S/X. Det dekker både utbygging av superladere og batteriproduksjon/fabrikk, samt noe av det som trengs for kommende modeller. (Her trengs det dog mer kapital for å komme i havn).
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Touring

#131
Sitat fra: JorEl på lørdag 17. februar 2018, klokken 21:33
I stand corrected.
Det var altså, Daimler og Toyota som måtte be Tesla om å få kjøpe deres produkt.

(Lurer på om de ikke klarte å lage det godt nok selv? Eller om det var fordi Tesla lager det mer effektivt og dermed billigere? Kanskje de hadde laget en feil plan? :D :D) :angel:

Jada. Tesla er fantastisk. Tyskerne kan  ingenting om biler. Skjønt det nå. Kan vi gå videre?

Jeg tror E-tron  starter på 649 i Norge. Det var vel det OP spurte etter forresten.

Vegar Beider

#132
Sitat fra: Touring på lørdag 17. februar 2018, klokken 22:36
Jada. Tesla er fantastisk. Tyskerne kan  ingenting om biler. Skjønt det nå. Kan vi gå videre?

Jeg tror E-tron  starter på 649 i Norge. Det var vel det OP spurte etter forresten.

9 av 10 Model 3 må inn igjen for å justeres manuelt. Derfor tar det evigheter å få volum.
Om 1 av 10 Audier måtte inn igjen for manuelle justeringer hadde de stoppet produksjonen umiddelbart, det hadde vært total katastrofe, hoder hadde rullet, blod hadde flytt i gatene i Ingolstadt. Helt uholdbart for masseproduksjon, premium eller ikke. Det sier mye om forskjellene, og hvorfor Tesla er så svindyre, tross elendig kvalitet. Overhodet ikke bærekraftig.

Jeg tror du tar feil, e-tron kommer til å starte på 549K Norge. Prisen på andre biler i Norge er komplett irrelevant.

Touring

@vegar beider. Høres fornuftig ut, hadde vært  gode nyheter☺ Kult Nick forresten!

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Vegar Beider på lørdag 17. februar 2018, klokken 23:119 av 10 Model 3 må inn igjen for å justeres manuelt. Derfor tar det evigheter å få volum.
Sier du det? Hvor har du den informasjonen fra?

Grunnen til at volum har tatt tid, er at det har vært utfordringer i batteripakkeproduksjonen. Bilproduksjonslinjen har det ikke vært store problemer med. Og det ser ut til at Tesla bruker ventetiden på batteripakker til å skikk på kvaliteten. De nyere bilene av produksjonslinjene har perfekte panel gaps. Man får bare håpe kvaliteten kan opprettholdes når de nå skal tidoble produksjonstakten.
Sitat fra: Vegar Beider på lørdag 17. februar 2018, klokken 23:11Om 1 av 10 Audier måtte inn igjen for manuelle justeringer hadde de stoppet produksjonen umiddelbart, det hadde vært total katastrofe, hoder hadde rullet, blod hadde flytt i gatene i Ingolstadt. Helt uholdbart for masseproduksjon, premium eller ikke. Det sier mye om forskjellene, og hvorfor Tesla er så svindyre, tross elendig kvalitet. Overhodet ikke bærekraftig.
Du vil bli storfornøyd om din e-tron har samme kvalitet som min Model X. Og alle tre av Model S, Model X og Model 3 produseres i dag i ca samme volum som det e-tron vil produseres i kanskje neste år.

Det er ikke noe tvil om at Tesla har slitt med kvaliteten, men det er heller ikke noe tvil om at de har kommet langt med kvaliteten. Stort sett blir kvaliteten noen titalls prosent bedre hvert år. Trist at det var så mye forbedringspotensiale til å begynne med - men det viktige for selskapet er at det går riktig vei.

Sitat fra: Vegar Beider på lørdag 17. februar 2018, klokken 23:11Jeg tror du tar feil, e-tron kommer til å starte på 549K Norge. Prisen på andre biler i Norge er komplett irrelevant.
Hvis det er med 95 kWh batteripakke og under 5 sekunder på 0-100 km/t, så er det da bare å belage seg på å vente lenge, om man ikke er raskt ute å bestiller. Ventelisten vil nok fort bli på et par år.

Så klart, om man allerede har en reservasjon, så hadde så lav pris vært ideelt. Ikke bare fordi man får billig bil, men også fordi det vil være lett å selge bilen brukt, på dagen, til høyere enn nybilpris.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA