7kw Nissan hjemmelader?

Startet av Hodmaster, lør 27. jan 2018, kl. 23:34

« forrige - neste »

Joltus

Sitat fra: Vesterskog på lør 10. feb 2018, kl. 10:43
Sitat fra: Joltus på fre 09. feb 2018, kl. 19:29
Vil jo ikke få noe varmgang noe annet sted enn i den enheten som skal sørge for at kursen er sikret.

Nemlig sikringen.....

Så ingen fare, for noe annet enn at sikringen går.
Det spørs jo på distribusjonen. Mulig det går til ladepunkt via bokser i soverommet. Da kan man få relativt høy last på kursen over tid. Selv om det er mindre enn sikringstrømmen kan det medføre varme i koplinger.

Ettersom  eg er fortalt så har man ofte med termokamera sett varme punkter i bokser.

En annen ting, om ikkje panelovner er dobbeltisolert kan en dc jordfeil på kursen medføre at jordfeil på disse blir avslørt av vern og slår ut.

Risk reduseres betraktelig med egen kurs, selv med løs kabel løsning (forutsatt tilsyn og at man tenker over forlegning.

Sent fra min Power_2 via Tapatalk

Veeel.... Han sier kursen er sikret med 10A. Han skal bruke ladekladden på Leaf som er 10A.

Det vil da ikke gå mer enn 14,5A i en time før overstrømsvernet kobler ut kursen. Større strøm enn dette korter ned utkoblingstiden ganske mye.

Er en grunn til at DSB sier at 10A sikring er greit når det lades via schuko. De tåler det. 16A over lang lang tids bruk vil kunne føre til varmgang og på sikt brann. For har man 16A sikring kan man trekke 23A i en time uten at sikringen ryker på et anlegg fra før 2011.

Det er ikke brannfare her, det er fare for at sikring ryker, som igrunn bare er irriterende og ikke farlig om anlegget ellers er i orden.

Det med jordfeilen er annerledes. Der er jo den eneste faren slik dette er foreslått.

Selvsagt er det beste egen kurs og eget vern av riktig type, så gjør man ting på riktig måte. Men brannfaren er minimal om han kobler ladekladden til sin nye leaf inn på en 10A kurs.

jkirkebo

Sitat fra: Joltus på lør 10. feb 2018, kl. 13:00
Veeel.... Han sier kursen er sikret med 10A. Han skal bruke ladekladden på Leaf som er 10A.

Det vil da ikke gå mer enn 14,5A i en time før overstrømsvernet kobler ut kursen. Større strøm enn dette korter ned utkoblingstiden ganske mye.

Er en grunn til at DSB sier at 10A sikring er greit når det lades via schuko. De tåler det. 16A over lang lang tids bruk vil kunne føre til varmgang og på sikt brann.
Det er ikke brannfare her, det er fare for at sikring ryker, som igrunn bare er irriterende og ikke farlig om anlegget ellers er i orden.

DSB sier også at maks anbefalt kontinuerlig belastning på schuko er 8A. 10A lading på schuko er altså mot DSBs anbefalinger.

Forøvrig er hverken 8A eller 10A noen garanti mot problemer. Jeg ladet engang i 3 døgn på 5A utenfor et hotell i Stockholm. Når vi skulle dra hjem igjen var bilen nesten fulladet, men støpselet var også så varmt at jeg slapp det rimelig fort når jeg tok i det, for ikke å brenne meg. Var nok på helt på grensen til å begynne å smelte, og det luktet ikke bra. Dette altså med kun 5A belastning. Riktignok på en gammel og sikkert sliten kontakt, men slike finnes det da mange av rundt omkring.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Beckern

Men med 5 A er det utvilsomt feilkobling eller defekt kontakt. Det blir jo litt feil å bruke det som mål på hvor dårlig schuko er. 5 A kan være like farlig på CEE eller Type 2 når det er noe galt.

jkirkebo

Sitat fra: Beckern på lør 10. feb 2018, kl. 14:58
Men med 5 A er det utvilsomt feilkobling eller defekt kontakt. Det blir jo litt feil å bruke det som mål på hvor dårlig schuko er. 5 A kan være like farlig på CEE eller Type 2 når det er noe galt.

Det holder med at pinnene er skikkelig irret og kanskje slappe i tillegg. Risikoen for det er mye mindre på CEE og spesielt på Type 2. Det er helt andre typer hull til pinnene der, som skaper mye bedre kontakt.

Joltus

Sitat fra: jkirkebo på lør 10. feb 2018, kl. 14:55
DSB sier også at maks anbefalt kontinuerlig belastning på schuko er 8A. 10A lading på schuko er altså mot DSBs anbefalinger.

Å... Stilig. Såg ikke noe om dette i DSB sitt skriv om oppretting av ladested. Men ser de skriver det i andre settings.

Det er jo meget spesielt.

Og selvsagt: Er anlegget på noen måte defekt slik du forklarer med slitte og dårlige stikkontakter er jo faren nesten alltid til stede.

Kommer nok ganske snart krav om ladestasjon. Ryktes vel om dette i NEK. Det er isåfall noen år for seint.

jkirkebo

Sitat fra: Joltus på lør 10. feb 2018, kl. 16:50
Sitat fra: jkirkebo på lør 10. feb 2018, kl. 14:55

Å... Stilig. Såg ikke noe om dette i DSB sitt skriv om oppretting av ladested. Men ser de skriver det i andre settings.

Det er jo meget spesielt.

Og selvsagt: Er anlegget på noen måte defekt slik du forklarer med slitte og dårlige stikkontakter er jo faren nesten alltid til stede.

Kommer nok ganske snart krav om ladestasjon. Ryktes vel om dette i NEK. Det er isåfall noen år for seint.

Ja, kravet kommer nok i NEK400:2018. Det var sterke krefter som ville ha det med i 2014-utgaven, men de fant ut at markedet ikke var helt modent ennå. Nå kommer det garantert.

For varmtvannsberedere er forøvrig kravet 1500W, dvs. ca. 6A. Over der må de kobles direkte eller via CEE.

Leif Nilsen

Ser lade luke er åpent mot himmelen, og nedbør kommer jo omtrent rett ned i luka
Frister ikke den bilen med den løsningen

Joltus

Nei. Da hadde eg kjøpt en annen bil. Kjedelig å kjøpe en bil som ikke frister.

Eoniq

Jeg har en Ioniq og veldig fornøyd med den, men mest bil for pengene er nok 40kw leaf i en klasse for seg

Bjoris

Sitat fra: Leif Nilsen på lør 10. feb 2018, kl. 18:04
Ser lade luke er åpent mot himmelen, og nedbør kommer jo omtrent rett ned i luka
Frister ikke den bilen med den løsningen
Rimelig sikker på at Nissan har tenkt på dette, hvis ikke blir det mye moro fremover med 7000 slike i Norge:)

Dag_Erik

Jeg ladet min ute på jobb i dag, i det snøværet!

Det gikk fint,  man kan lukke den endel tilbake, så den står temmelig horisontalt.
Det er også dreneringshull i ladeporten.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2018 Nissan Leaf 40Kwh

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA