7kw Nissan hjemmelader?

Startet av Hodmaster, lør 27. jan 2018, kl. 23:34

« forrige - neste »

moderator 2

Du får ikke 0-mva på kjøp av ladestasjon sammen med elbilen.

Det var vanlig før, men så kom det en presisering av reglene rundt dette, slik at smutthullet ble tettet.

Lars
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

Zuexi

Like greit når "mva-fritaket" går rett på bunnlinja til forhandleren likevel.

En ordning som i seg selv skal fremme elbilsalget, men egentlig ikke har noen påvirkning.

Største melkekua er vel vinterdekkpakker som selges som "mva.fritt", men er dyrere enn felgpakker inkl. mva. til andre bilmodeller som forhandler også selger.

Trekkoppbil

Ved valg av hjemmelader kan man også vurdere ut fra hvilke bil man skal lade i framtida.

Enkelte forventer 3-fase-lading på E Plus-versjonen av Leaf:

https://pushevs.com/2017/12/29/nissan-sees-leafs-competition/

Dag_Erik

Hei,
er det noen som vet om ladekabelen som kommer med bilen som kan kobles i vanlig stikkontakt er justerbar?
Vet at den er inntil 10A, men kan den justeres ned på kabel eller i bilen?

Siden levering etter alle solemerker blir fremskyndet, har jeg plutselig fått dårligere tid enn jeg trodde
med å få satt opp hjemmelading. Og kulden som er nå, gjør det temmelig vanskelig å grave grøft,
så jeg kan gjøre klart for elektriker. Eksisterende strøm i garasjen er en 10A kurs som deles med 2 soverom,
som har panelovner, så ikke akkurat mye å gå på. ???
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2018 Nissan Leaf 40Kwh

Bjoris

Sitat fra: Dag_Erik på man 05. feb 2018, kl. 13:20
Hei,
er det noen som vet om ladekabelen som kommer med bilen som kan kobles i vanlig stikkontakt er justerbar?

Siden levering etter alle solemerker blir fremskyndet, har jeg plutselig fått dårligere tid enn jeg trodde
med å få satt opp hjemmelading. Og kulden som er nå, gjør det temmelig vanskelig å grave grøft,
så jeg kan gjøre klart for elektriker. Eksisterende strøm i garasjen er en 10A kurs som deles med 2 soverom,

Den er neppe justerbar, da hadde det stått i prislisten, der står det 10 A. Du har en utfordring med 10A da, men kan jo gå om du bare lader på natta, men husk, følg godt med i starten så det ikke blir mer enn litt lunk i kontaktene...

rusleape

Kaprer denne litt da jeg ser at det ikke har vært aktivitet på tre dager.

Skal ha denne laderen i garasjen til min nye Leaf LE:
http://webshop.lillebakk.com/produkt/ev-basic-type2-uten-montering/

Har 230 V IT-nett i boligen og det står i sikringsskapet at inntakssikringen er 3x63A. Jeg har pristilbud med elektriker på en 32A-kurs til ladestasjonen.

Bør den kobles i 1-fas eller 3-fas? Hva er lurt?

*grønn*

Zuexi

Sitat fra: rusleape på tor 08. feb 2018, kl. 22:57
Kaprer denne litt da jeg ser at det ikke har vært aktivitet på tre dager.

Skal ha denne laderen i garasjen til min nye Leaf LE:
http://webshop.lillebakk.com/produkt/ev-basic-type2-uten-montering/

Har 230 V IT-nett i boligen og det står i sikringsskapet at inntakssikringen er 3x63A. Jeg har pristilbud med elektriker på en 32A-kurs til ladestasjonen.

Bør den kobles i 1-fas eller 3-fas? Hva er lurt?

*grønn*
Leaf støtter vel bare 1-fas lading.

Her kan du spare noen kr på ladeboksen og bruke kabelen som følger med bilen til lading.

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Har samme selv, og har inntrykk av at folk flest er fornøyde med ladeboksen.

rusleape

Takk for svar.

Følger det med Type-2 til Type-2-kabel med Leaf? Jeg må sannsynligvis ha kabel på 5m+ i garasjen. Hvis jeg legger det til i prisen blir det omtrent som den første pakken jeg linka.

Bjoris

Følger med 6 meter type 2 kabel ref prislisten

Beckern

Jeg skal garantert ha egen kabel til hjemmelading. Kabel som følger med bruker jeg innimellom (alltid på harrytur) og det er ikke greit å koble fra kabel hver dag. Jeg må ha en i bilen og en hjemme.
Foruten bryet har det også med slitasje på kablene samt fare for skade.

Joltus

Hvor mye koster en slik kabel?

Eg har ladestasjon uten kabel nå. Tenkte litt å ha den som følger med bilen hengende i ladestasjonen, og ta den med når vi skal på langtur. Men det er jo kun til bruk på ladestasjoner man bruker denne? Skal man snike strøm hos de man er på besøk hos snakker vi jo ladekladden og 10A?

Det som bekymrer meg er jo at eg kommer til å glemme type2 kabelen.... :p

Vesterskog

Sitat fra: bjoris på tir 06. feb 2018, kl. 15:57
Sitat fra: Dag_Erik på man 05. feb 2018, kl. 13:20
Hei,

Den er neppe justerbar, da hadde det stått i prislisten, der står det 10 A. Du har en utfordring med 10A da, men kan jo gå om du bare lader på natta, men husk, følg godt med i starten så det ikke blir mer enn litt lunk i kontaktene...
Panelovner slår seg jo like greit inn på natta. Og røykutvikling/brann tillegg om natta utgjør større risiko enn ellers.

Nei, da ville jeg heller anbefalt skøyteledning / løs kabel / luftspenn fra en annen/egen kurs enn så lenge. Helst en skikkelig gummikabel, 2,5mm2 og med skikkelig støpsel og stikk. Tenk over hvordan  den legges.

Sent fra min Power_2 via Tapatalk

Joltus

Vil jo ikke få noe varmgang noe annet sted enn i den enheten som skal sørge for at kursen er sikret.

Nemlig sikringen.....

Så ingen fare, for noe annet enn at sikringen går.

Vesterskog

Sitat fra: Joltus på fre 09. feb 2018, kl. 19:29
Vil jo ikke få noe varmgang noe annet sted enn i den enheten som skal sørge for at kursen er sikret.

Nemlig sikringen.....

Så ingen fare, for noe annet enn at sikringen går.
Det spørs jo på distribusjonen. Mulig det går til ladepunkt via bokser i soverommet. Da kan man få relativt høy last på kursen over tid. Selv om det er mindre enn sikringstrømmen kan det medføre varme i koplinger.

Ettersom  eg er fortalt så har man ofte med termokamera sett varme punkter i bokser.

En annen ting, om ikkje panelovner er dobbeltisolert kan en dc jordfeil på kursen medføre at jordfeil på disse blir avslørt av vern og slår ut.

Risk reduseres betraktelig med egen kurs, selv med løs kabel løsning (forutsatt tilsyn og at man tenker over forlegning.

Sent fra min Power_2 via Tapatalk

kjekve

Vurder også ladestasjon nå, men er det ikke et poeng å kunne styre ladingen nå mht. nye strømmålere, og etterhvert diffrensiering i strømpris.
Har sett på en slik,- ser ut som om den den styre ladingen. Noen som har erfaring med denne:
https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/pulsar-22-kw-5m-t2-sort?tm=ladestasjoner

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA