Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Finnes det Hjemme Ladestasjon for 230V IT som kan gi 4,6Kw til I3?

Startet av svpett, mandag 26. februar 2018, klokken 10:10

« forrige - neste »

svpett

Heisann
Har bestilt en BMW I3 med "alt" tilgjengelig utstyr som ankommer i Juni, er helt grønn på dette med elbil og lading.
Jeg har lest side opp og side ned på dette forumet og ser at det er utrolig mye dyktige folk her inne, og har da selvfølgelig noen spørsmål rundt dette med lading.

Huset har 230V IT med 63A(3 Moduler) hovedsikring, og god plass i sikringsskapet
Vurderer en løsning hvor jeg trekker PFXP 3x6mm til tiltenkte ladepunkter(2 stk), 1 stk i garasje til BMW I3, og 1 stk utendørs til planlagt ladbar Hybrid.

Sette opp 1 stk automatsikring på 25A for hver av disse da jeg satser på B-Vern i ladestasjonene, og vil kjøpe ladestasjoner med Type2 og Mode3, dette fordi Hafslund begrenser til 1fas 25A.

1. Finnes det ladestasjoner som man kan stille inn til max 20A selv om kursen er sikret med 25A??
2. Er det nok med 6mm PFXP kabel?
3. Vil dette kunne gi meg ca 4.6KW til bilen, og vil en slik BMW I3 kunne utnytte og lade med 4.6Kw?

Er dette en fornuftig tanke??, eller er det bedre måter å gjøre dette på for å kunne oppnå noe mer enn 3,7Kw lading hjemme ved behov

Dette skal selvsagt bli utført av autorisert el Virksomhet

Mvh
Svein-Egil

Orbit

1. Ja, tror alle 32A-stasjoner kan klare dette. Jeg har i alle fall til gode å se noen som ikke kan justeres ned "permanent". Noen stasjoner har et fåtall trinn å velge mellom (så pass da på at 20A er ett av dem), andre kan stilles på vilkårlig ampere-styrke. Det er også normalt å gjøre som du har satt opp her, hvor kursen er sikret med noe større strøm enn ladestasjonen leverer.
2. Normal ja, men sjekk med elektriker. Avhenger at forlegning, dvs om kabel går inni/utenpå vegg, i bakken etc.
3. Ja. (...og også gammel 60Ah i3 vil kunne utnytte 20A 1-fas)

Siden laderne dine bare vil belaste to av fasene, bør du prøve å få til at andre forbrukere med høye effekttopper (koketopp, store arealer med varmekabler, varmtvannsbereder) er fordelt litt mer over på den siste fasen enn normal balansering. Spesielt en induksjonstopp kan fort dra 6-8kW (men da typisk bare i noen minutter med flere soner på full effekt)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

svpett

Sitat fra: Orbit på mandag 26. februar 2018, klokken 13:37
1. Ja, tror alle 32A-stasjoner kan klare dette. Jeg har i alle fall til gode å se noen som ikke kan justeres ned "permanent". Noen stasjoner har et fåtall trinn å velge mellom (så pass da på at 20A er ett av dem), andre kan stilles på vilkårlig ampere-styrke. Det er også normalt å gjøre som du har satt opp her, hvor kursen er sikret med noe større strøm enn ladestasjonen leverer.
2. Normal ja, men sjekk med elektriker. Avhenger at forlegning, dvs om kabel går inni/utenpå vegg, i bakken etc.
3. Ja. (...og også gammel 60Ah i3 vil kunne utnytte 20A 1-fas)

Siden laderne dine bare vil belaste to av fasene, bør du prøve å få til at andre forbrukere med høye effekttopper (koketopp, store arealer med varmekabler, varmtvannsbereder) er fordelt litt mer over på den siste fasen enn normal balansering. Spesielt en induksjonstopp kan fort dra 6-8kW (men da typisk bare i noen minutter med flere soner på full effekt)

Heisann
Tusen takk for god tilbakemelding @Orbit, da høres det ut som jeg har forstått noe av det jeg har lest her inne :)
Har du noe tips på ladestasjon som ville passe til mitt formål??, ser at det er utrolig mye å velge i av slikt utstyr

MVH
Svein-Egil

Orbit

Selv har jeg Viridian EcoLite og denne fungerer utmerket for meg. Den har ikke mye automatikk innebygd, men kan styres utenfra om ønskelig. Du kan også enkelt samkjøre to-tre slike for å begrense total samlet ladeeffekt, dersom du er i grenseland for at full rulle på begge sammen med resten av huset kan ta hovedsikringen.

Du bør også ta en titt på Zappi, som kan dynamisk lastbalansere mot hvor mye strøm du trenger ellers i huset. For eksempel kan dette åpne for at du kan lade med mer enn 20A om natten, og uten at dette bidrar til effekt-toppen gjennom døgnet (effektavgift kommer nok i en eller annen form snart også for private). Den har riktignok fast kabel, så litt ugunstig dersom hybriden skulle bli en bil med type-1 kontakt. Da kan du ikke ikke fritt bytte hvilken bil som lader inne og ute. Dersom du har tenkt å holde deg til elbiler/hybrider med type-2 fremover, er ikke dette et stort praktisk problem. Den finne bare for 1-fase, med med "bare" IT-nett er dette heller ikke noen begrensning hos deg..

(I motsetning til deg har jeg 400V TN-anlegg, og ønsket derfor en 3-faslader)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA