30 Kwh pakke i 2014 Leaf, eller ikke

Startet av jsa061, mandag 08. januar 2018, klokken 13:55

« forrige - neste »

jsa061

Hehe, er litt gøy å holde på med også, selv om det har vært et par kalddusjer. Jepp, alt passet. Men har du 1.gen Leaf så trenger du i alle fall en overgang til den runde kontakten ( can bus osv ) på batteriet.

Det er bare tre kabler som går inn til batteriet. Batterivarme, hovedstrømmen, og canbus med venner.

Usikker på hva som skjer hvis man mangler kabel til batterivarmer? ( Noen USA-biler) Tipper det ikke er en showstopper

leafnor

Sitat fra: jsa061 på fredag 26. januar 2018, klokken 12:20
Sitat fra: leafnor på onsdag 10. januar 2018, klokken 20:24
Ja, det virker å være samme batteriet jeg så som du har kjøpt.
Ja, fått med meg at det er en type adapter for å sette i et gen2 batteri i gen1.
Og tenker at om 30kWt lar seg montere, så vil en 40 gjøre det også. For Nissan gjør nok som du sier, endrer ikke på mer enn hva man må.
Skulle vært helt rått å "kamuflert" et 40kWt i en gen1 fra den første kondemnerte Gen3 40 kWt Leaf!

Etter å ha bladd litt i div service manualer så ser ja at det faktisk er mulig å finne ut hvem som signaliserer hvem. Det er sikkert mulig å finne ut på forhånd om håndbrekk i det hele tatt har noe med VCM å gjøre.
https://drive.google.com/open?id=0B1Rc6U-4KJ0ZdGtIdnc2dVZ2NVU
I manual angis at parkeringsbrems kommuniserer med VCM på Gen1. Da spørs det om veien er noe lengre og tyngre for en 2012.
For alt man vet så kanskje det da "bare" er å få flyttet fot-brekk og ladeluke fra donor-bil.
Dog mer jobb.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

jsa061

Hvis man skal oppgradere gen 1 så ville jeg nok prøvd å få testet om 2016 VCM fungerte på bilen sammen med originalt batteri først.. Det krever dog at man endrer en eller annen ID som sitter både i batteri og VCM (  og alt dette som jeg holder på med angående nøkler.)

Fungerer 2016 VCM sammen med originalt batteri så er det større sannsynlighet for at det kommer til å fungere sammen med 30 kwh batteriet.

leafnor

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

jsa061

Da var bilen slept ut av garasjen og levert til Nissan. På torsdag er det dommens dag.

jsa061

Da var det gjort! Fikk telefon fra Nissan og de hadde registrert nøklene på VCM-en.  :D
Ble forespeilet en pris på 850,- men det hadde visst blitt en del hodekløing så det endte på 2400,-. Det ringte meg en dame og spurte om jeg hadde skiftet batteriet og det kunne jeg jo bare bekrefte. Hadde gitt beskjed om det på forhånd, men ja. Uansett, de fikk fjernet alle feilkoder uten en som kommer i forbindelse med modem-tele-dingsen. Konsekvensen det får er at bilen ikke klarer å sende batteristatus til Nissan og som en konsekvens av det så får jeg ikke startet varmen fra appen. Skal grave litt mer i det senere.

La selvsagt rett ut på prøvetur og kan ikke si annet at det sto til forventningene. På 84 % lå så jeg ut til å klare runde 150 km på våt asfalt og 1-2 grader.  Testet selvsagt hurtigladning også og det kostet innpå.

leafnor

Gratulerer!

Det som står igjen nå er om en Gen1 lar seg oppgradere på samme måte.
Dernest, om et kommende 40kWt batteri også kan installeres på samme måte i en Gen1. Skulle vært "konge".
Leaf 2019/Jan 42.000 km

Counterpointer

Her er det jo en fremtidig forretningsidé. Å konvertere gamle elbiler vil jo bli en nødvendighet etterhvert. Miljøvennlig må det jo også vær.

Mulighetene vil jo bare bli større etterhvert som teknologien utvikler seg og batteripriser synker.

jsa061

Legger ved en liten godbit, den egentlige historien på hvordan dette skjedde. Se vedlegg.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

jsa061

leafnor

Leaf 2019/Jan 42.000 km

tomrh

Sitat fra: jsa061 på onsdag 31. januar 2018, klokken 22:45
Prøver igjen, bakhistorien altså. ( Må ikke leses som et faktadokument)

https://1drv.ms/b/s!AjT0AFfFvlhXkKVvERCm0uS_QOymrQ
Haha, knallbra! Håper kona er fornøyd nå? Det du sier om besserwissere på elbilforum...hehe :D, var direkte årsak til at jeg brukte endel tid og litt penger på å få klemt på 16"-felger på en i-MiEV bare for å bevise at det gikk (som skulle være umulig for normale folk, bare noen i Tyskland som fikk det til men de hadde "jukset" og fått laget felger i spesielle dimensjoner). Men dette er jo helt premier league i forhold, gratulerer!  8)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Sitat fra: leafnor på onsdag 31. januar 2018, klokken 22:12
Det som står igjen nå er om en Gen1 lar seg oppgradere på samme måte.
Det hadde vært fantastisk! Vi står foran ei veiskille med leafen vår nå, dette er definitivt siste vinteren jeg bruker den til jobbpendling, rekkevidde er helt på grensa. Neste vinter vil SOH være ca. 78 og da blir det for knapt. Men bilen er ellers i meget god stand, så et 30 kWh batteri ville kunne gi den en del ekstra år med bruksverdi.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

jsa061

leafnor, tar du utfordringen? Han karen jeg snakket med på verkstedet sa at de hadde muligheten til å oppgradere batteri-ID i vcm. De hadde faktisk lyst til å få inn igjen bilen å teste mer med den gamle VCM-en ( Tviler på det kommer til å fungere). Så som nevnt tidligere så er det en mulighet å sette inn en 2016 vcm, eller eventuelt en vcm fra 2013+ og se om det er mulig å få den fungere med 24 kwh batteriet.  Hvis den fungerer så er det "bare" å teste med et 30 kwh batteri også. Et slikt testløp vil jo da kreve litt velvilje fra Nissan. Hvis noen har lyst til å prøve med min gamle VCM så er den i alle fall ikke i bruk.

jsa061

Sitat fra: tomrh på torsdag 01. februar 2018, klokken 07:50
Sitat fra: jsa061 på onsdag 31. januar 2018, klokken 22:45
Prøver igjen, bakhistorien altså. ( Må ikke leses som et faktadokument)

https://1drv.ms/b/s!AjT0AFfFvlhXkKVvERCm0uS_QOymrQ
Haha, knallbra! Håper kona er fornøyd nå? Det du sier om besserwissere på elbilforum...hehe :D, var direkte årsak til at jeg brukte endel tid og litt penger på å få klemt på 16"-felger på en i-MiEV bare for å bevise at det gikk (som skulle være umulig for normale folk, bare noen i Tyskland som fikk det til men de hadde "jukset" og fått laget felger i spesielle dimensjoner). Men dette er jo helt premier league i forhold, gratulerer!  8)

Kona er fornøyd! Skal sies at jeg har fått låne hennes bil de siste to ukene. "Fanget i garasjen" er nok i sjangeren "inspirert av virkelige hendelser". hehe

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA