Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

30 Kwh pakke i 2014 Leaf, eller ikke

Startet av jsa061, mandag 08. januar 2018, klokken 13:55

« forrige - neste »

jsa061

Yes,

da jeg flesket til og kjøpt meg en 30 kWh pakke til 2014 Leafen. Som noen sikkert er klar over så har kompatibilitet mellom ny pakke og gammel Leaf vært diskutert opp og ned i mente. Konklusjonen er vel at dette ikke lar seg gjøre.

Man har to utfordringer i en slik oppgradering:
1. "Batteripakken" har en ID som må matches mot en ID som ligger i "hjernen" på bilen. Stemmer ikke disse overens så resulterer det i konstant turtle mode.
2. VCM, altså tidligere omtalt "hjerne", er ikke kompatibel mellom eldre Leaf og ny batteripakke - ikke en gang turtle mode kompatibel.

Punkt 1 over gjelder egentlig hvis man forsøker å bytte en pakke fra samme årgang. Ved oppgradering til 30 kWh  gjelder punkt 2.
Uansett, løsningen på begge disse problemene er å bytte VCM samtidig som man bytter batteri. Hvis batteri og VCM hentes fra samme bil så er de ferdig paret, og  Leaf-en svelger unna, uten å mukke.

En annen Kuriositet jeg har funnet ut er at hvis man har en "ny" 24 kWh Leaf (2016->) så vil man kunne bruke 30 kWh pakken uten å bytte VCM. Da har man riktignok fremdeles utfordringen med manglende match, og man må endre ID med Nissan Consult.

Yeees, så har akkurat kjøpt pakken og det vil nok gå litt tid før den dukker opp. Har tenkt å skifte pakken selv i garasjen - Macgyver-style. Det spørs litt når jeg får anledning til å gjennomføre prosjektet. Skal komme med oppdateringer etterhvert som det er fremgang ( eller motgang)

Hovedkilde på det jeg har lirt av meg:
https://www.youtube.com/watch?v=XHLddeIxxig&lc=z22uwha5rqq1xddxd04t1aokgrnp5y4kw0yjp1a0werwbk0h00410.1515217125752645

Pluss div tråder på http://www.diyelectriccar.com/



leafnor

#1
Spennende.

Fant en 2016 30 KWt batteripakke til 27.000,-
Hvor mye kan det være det koster å få til å sette et slikt batteri i en 2012, med snart SOH på 80%.
Selv med SOH 80 på en 30 kWt batteri, så ville jo bilen få energi som da den var 100% frisk som 24kWt i 2012.

Spørsmålet er om det er mye annet som begynner å "hangle" på bilen, og at det da ikke er verdt bryet.
Og enda mer spennende om den nye 40kWt kan puttes i en Gen1!
Men skal følge deg på den her tråden.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

elekTrond

'13 Mjau

jsa061

#3
Sitat fra: leafnor på mandag 08. januar 2018, klokken 18:50
Spennende.

Fant en 2016 30 KWt batteripakke til 27.000,-
Hvor mye kan det være det koster å få til sist satt et slikt batteri i en 2012, med snart SOH på 80%.
Selv med SOH 80 på en 30 kWt batteri, så ville jo bilen få energi som da den var 100% frisk som 24kWt i 2012.

Spørsmålet er om det er mye annet som begynner å "hangle" på bilen, og at det da ikke er verdt bryet.
Og enda mer spennende om den nye 40kWt kan puttes i en Gen1!
Men skal følge deg på den her tråden.

Hei,
på en Leaf fra 2012 så er det en ekstra ting man må tenke på. Når den første oppgraderte Leafen kom i 2013 så endret de litt på batteriet. En av de endringene de gjorde var på selve koblingen mellom bilen og batteriet. I den forbindelse så laget Nissan en overgang. Så man trenger i alle fall denne overgangen for å gjøre oppgraderingen. Det kan jo selvsagt være andre forskjeller også som gjør at dette ikke vil fungere på 1.gen Leaf, men det tviler jeg på.

Batteriet du nevnte til 27 000,- er det som ligger på Finndel.no? I så fall er det det jeg kjøpte :) Hadde egentlig tenkt å prute, men når de slengte med en VCM på kjøpet så kjøpte jeg til full pris :D Pruting har aldri vært min sterke side, men det er sikkert mulig.

Når det gjelder 40kWt batteriet så er det gode sjanser for at det også kan fungere hvis man på samme måte bytter VCM, det spørs hvor mye annet Nissan har endret på i forbindelse med den nye generasjonen -
dimensjonene er i alle fall de samme. På meg virker det som om Nissan har forsøkt å holde kostnadene nede ved å beholde mest mulig fra generasjonen før.

30 kWt batteriet kommer til å bli en sjeldenhet. Det ble vel bare produsert i 2016 og halve 2017, så når anledningen bød seg så slo jeg til.

Powerflux

Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

leafnor

Ja, det virker å være samme batteriet jeg så som du har kjøpt.
Ja, fått med meg at det er en type adapter for å sette i et gen2 batteri i gen1.
Og tenker at om 30kWt lar seg montere, så vil en 40 gjøre det også. For Nissan gjør nok som du sier, endrer ikke på mer enn hva man må.
Skulle vært helt rått å "kamuflert" et 40kWt i en gen1 fra den første kondemnerte Gen3 40 kWt Leaf!

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

TorC

Litt kaldt vann i årene på de som tror at man lett kan oppgradere bilen sin:

Nissan har i motsetning til sin partner Renault valgt å gjøre det så vanskelig som mulig å oppgradere. Det er ikke bare å "smelle" inn et større batteri. Bevisst eller ubevisst så er systemene ikke bakoverkompatible. Selv det å sette inn et 30 kWt batteri i en 24 kWt bil er svært kostbart og krevende. Det å tro at Nissan har valgt samme formfaktor og system for nye LEAF er å tro på julenissen.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

leafnor

Kan nok være så at i "digitaliserings ånd" så har de en for dem en billig løsning for å skjerme bytte mellom generasjoner. Men svindyr for forbruker. Noe de nok mer enn sannsynlig har gjort, er jeg redd (Vi gjør jo samme på jobben, så hvorfor ikke hos nissan.)
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

mizzle

Sitat fra: TorC på onsdag 10. januar 2018, klokken 21:48
Litt kaldt vann i årene på de som tror at man lett kan oppgradere bilen sin:

Nissan har i motsetning til sin partner Renault valgt å gjøre det så vanskelig som mulig å oppgradere. Det er ikke bare å "smelle" inn et større batteri. Bevisst eller ubevisst så er systemene ikke bakoverkompatible. Selv det å sette inn et 30 kWt batteri i en 24 kWt bil er svært kostbart og krevende. Det å tro at Nissan har valgt samme formfaktor og system for nye LEAF er å tro på julenissen.

Har ikke Nissan gått ut med at det er nøyaktig samme formfaktor på batteri og chassis på gen1-gen2 og 2.0?
Tilkoblinger og elektronikk i bilen endres så klart over tid men det går det vel an å komme utenom? :)

bob-bob

Sitat fra: mizzle på torsdag 11. januar 2018, klokken 09:26
Sitat fra: TorC på onsdag 10. januar 2018, klokken 21:48
Litt kaldt vann i årene på de som tror at man lett kan oppgradere bilen sin:

Nissan har i motsetning til sin partner Renault valgt å gjøre det så vanskelig som mulig å oppgradere. Det er ikke bare å "smelle" inn et større batteri. Bevisst eller ubevisst så er systemene ikke bakoverkompatible. Selv det å sette inn et 30 kWt batteri i en 24 kWt bil er svært kostbart og krevende. Det å tro at Nissan har valgt samme formfaktor og system for nye LEAF er å tro på julenissen.

Har ikke Nissan gått ut med at det er nøyaktig samme formfaktor på batteri og chassis på gen1-gen2 og 2.0?
Tilkoblinger og elektronikk i bilen endres så klart over tid men det går det vel an å komme utenom? :)
Jeg vet med sikkerhet at du må ha et ombyggingskit for å montere 24kWh fra gen2 i en gen1 bil. Da kan du jo gjette resten selv .... ;)

mizzle

Det kan nok stemme. Er selv mest spent på om 60kWt passer i min 40kWt LE om noen år :)

Burger

jsa061: Gleder meg til å lese fortsettelsen. Knaill du tar den økonomiske risikoen og arbeidet med å bare prøve. Lykkes du så må jeg nok revurdere salg av 2015 leafen om 1 1/2 år.

Håper du tar alle forholdsregler for håndtering av batteri med så store strømstyrker. Det er ikke feigt å få proff hjelp ved behov.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

jsa061

Sitat fra: Burger på fredag 12. januar 2018, klokken 00:42
jsa061: Gleder meg til å lese fortsettelsen. Knaill du tar den økonomiske risikoen og arbeidet med å bare prøve. Lykkes du så må jeg nok revurdere salg av 2015 leafen om 1 1/2 år.

Håper du tar alle forholdsregler for håndtering av batteri med så store strømstyrker. Det er ikke feigt å få proff hjelp ved behov.

Takk for det :) Selv om det ikke skulle fungere så er det ikke full krise. Jeg har uansett tenkt å bruke et Leaf-batteri til et kommende sol-selleprosjekt. Generelt på et forum så er det jo veldig mye spekulasjoner og meninger - av og til er det greit å bare hoppe i det og gjøre det selv. I verste fall så er man en dyrekjøpt erfaring rikere.

Til selve prosjektet: Batteriet ankommer i ettermiddag og skal bli levert til eiendom. Regner med det ikke skal by på problemer å få gutta til å plassere det i garasjen. Har fått lånt meg et løftebord så tenkte å bruke det til å ta inn og ut batteriet med. Noe lignende dette bordet:

https://www.gerdmans.no/mobilt-l%C3%B8ftebord-m-fotpumpe-3?gclid=CjwKCAiA1uHSBRBUEiwAkBCtza2vse5R5Td2DfCNbo5q__6pJ2lXch2d28R1Q0caR2kqZbQP8i1NNBoCmLkQAvD_BwE

Tenkte å sette bilen på fire støttebukker, muligens den høyeste varianten på biltema:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Stottebukk-2000017053/

Regner med å start prosjektet neste helg.

skysurfer

Naboen min bygde sitt eget batteri fra bunnen med 18650 celler til en Renault Twizy. Han måtte også lage en batteri-simulator som stod i mellom og lurte bilen til å tro at det var orginalbatteriet som stod i.
2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

jsa061

Sitat fra: meiniac på torsdag 18. januar 2018, klokken 18:28
Naboen min bygde sitt eget batteri fra bunnen med 18650 celler til en Renault Twizy. Han måtte også lage en batteri-simulator som stod i mellom og lurte bilen til å tro at det var orginalbatteriet som stod i.

Hei, jepp - det er plan b, men jeg håper jeg slipper. Det er faktisk ikke så vanskelig å emulere canbus-pakkene som går til og fra batteriet.

Uansett, hvis alt går etter planen så har jeg fått på plass batteriet i løpet av helgen..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA