Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er egentlig regelen om hjemmelading.

Startet av HEL, fredag 05. januar 2018, klokken 22:26

« forrige - neste »

HEL

Det skrives dusinvis av artikler om at man ikke kan lade hjemme.

Slik jeg forstår det så er det kun Mode 1 (Think og gamle PSA) som ikke kan lades hjemme uten jordfeilbryter type B og industrikontrakt eller ladestasjon.

Mode 2, som jeg f eks har på min iOn, kan man fint bruke på en eksisterende kontakt.

Eller?


http://www.sikkerhverdag.no/strom/el-produkter/trygg-lading-av-elbil/


iMiev 2017
***************
Ex Egålf 2018
Ex Pysjå ion i fem år
Ex Think i 2004 til 2007, det var kaldt

automat

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

HEL

Jeg har en kontakt i garasjen på en kurs kun jeg bruker. Det eneste som trekker strøm er portåpneren.

I og med at jeg dog alt har ladekladd som begrenser strømmen og henger den opp på en krok for å avlaste støpsel og kontakt så gjør jeg ikke noe ulovlig?

Merknad 1: Dedikert ladekontakt installert før nytt regelverk ble gjeldende fra 2016 kreves ikke oppgradert til ny standard (ikke tilbakevirkende kraft). Men kabel, kontakt og plugg må sjekkes jevnlig for varmgang og skade. DSB anbefaler oppgradering.

iMiev 2017
***************
Ex Egålf 2018
Ex Pysjå ion i fem år
Ex Think i 2004 til 2007, det var kaldt

TB

#3
Artikkel du linker til har litt for stor tru på at mode 2 løser "alle" problemer:
SitatLading med spesialkabel (mode 2)
Det mest brukte ladeutstyret består av en spesialtilpasset kabel med ladeboks (mode 2), som følger med bilen. Ladeboksen begrenser ladestrømmen, slik at den ikke trekker mer strøm enn det bilen og det elektriske anlegget tåler. I tillegg har boksen komponenter som overvåker sikkerheten og forhindrer elektrisk sjokk.

Det er normalt også mulig å justere ned ladestrømmen manuelt. Dermed kan du bruke Mode 2 ladeutstyr i vanlig stikkontakt, uten at det gir for stor belastning og brannfare på elanlegget.

Alle biler levert frå ca 2010 har mode 2. Største fordelen med biler som har mode 2 er at dei automatisk støtter mode 3, fastmontert ladeboks. Men, når løs "ladekladd" / EVSE brukes vil strømnettet bli belasta på mykje samme måten som for mode 1.

En fordel mode 2 har er strømløs "ladepistol" når den ikke er plugget i bilen. Mode 1 er ofte Defa motorvarer kabel, står denne plugget i stikk og den blir fuktig, eller skadet kan folk / dyr få strøm i seg. Det skal ikke skje med mode 2 ved at strømmen er slått av så lenge pilotsignalet fra bilen mangler.

Mode 2 er ikkje i seg sjølv i stand til å  begrense ladestrømmen til det det elektriske anlegget tåler, den leverer en verdi, enten fast - eller bruker justbar. (Enkelte kan ha en temp måler i støpsel, som justerer ned ved varme i stikk, men varmgang kan også oppstå andre steder på kursen, så dette er ingen 100% sikker løysing.)

Konkret eksempel:
- Eg kobler min C-Zero til eksisterende stikk i garasjen. Bruker den medfølgende EVSE / ladekladd, denne trekker mellom 8 til 16A avhengig det forhandler leverte med.
- Etter en tid blir det varmgang i en koblingsboks som fører strøm til min garasje, men denne koblingsboksen er ikke synlig for meg så selv om eg regelmessig kjenner etter varmgang blir det ikke oppdaget før det er for sent.

(Koblingsboksen var egentlig i en annen rekke. Det finnes bilder av koblingsboks på forumet.)

Mode 3 vil kreve egen kabel, tilpasset forbruket - og løser dermed problemet.

Om du har god kontroll på fremføringen av strøm til stikk vil det nok ikke være noe stort problem å benytte denne, men det blir ikke riktig å si at ladekladd begrenser strømmen til strømnettet - da dette vil kreve at den som kobler kjenner anlegget sin kapasitet.  Det blir mer at du skaffer, eller justerer ladekladd til det som kan være egnet.

Omtrent som å tilpasse farten til føret - det er ikke nok å bytte til vinterdekk, og stole på at du kan holde samme fart som på sommerstid.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

HEL

Ok

Men uansett så er det vel ikke ulovlig å lade med ladekladd type 2?

Her er enda en artikkel som sier at Mode 2 er OK og også tydeligvis ikke trenger jordfeilbryter?

https://www.dsb.no/globalassets/dokumenter/elsikkerhet-els/veiledninger-pdf/elbil_installatoer.pdf
iMiev 2017
***************
Ex Egålf 2018
Ex Pysjå ion i fem år
Ex Think i 2004 til 2007, det var kaldt

TB

#5
Sitat fra: HEL på fredag 05. januar 2018, klokken 23:00
Ok
Men uansett så er det vel ikke ulovlig å lade med ladekladd type 2?
Her er enda en artikkel som sier at Mode 2 er OK og også tydeligvis ikke trenger jordfeilbryter?
https://www.dsb.no/globalassets/dokumenter/elsikkerhet-els/veiledninger-pdf/elbil_installatoer.pdf

Dokumentet du linker til er datert 10.7.2015, nytt regelverk i 2016.

Nytt regelverk: https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#bruk-av-eksisterende-kontakter
Sitat
2. Bruk av eksisterende kontakter
På fast parkeringsplass for lading av elbil må sikkerhet mot overbelastning og jordfeil ivaretas. Dersom eksisterende kurs med vanlig kontakt skal benyttes for regelmessig lading vil dette være å anse som en bruksendring etter §16 i forskrift om elektriske lavspenningsanlegg som krever at anlegget "skal være egnet til forutsatt bruk". Bakgrunnen er at lading av elbil vil innebære en vesentlig endring i belastningsmønster og type belastning. Selv om en vanlig kontakt kan tilkobles med 16A er den ikke laget for denne høye belastingen over tid. DSB erfarer ofte varmgang og smelteskader ved tilsyn. Slike skader er en stor risiko for brann. I tillegg vil ladesystemet i elbilen maskere en vanlig jordfeilbryter som da ikke vil fungere ved jordfeil. Da kan det oppstå livsfarlige situasjoner. Det må installeres en spesiell jordfeilbryter type B som ikke forstyrres av støyen fra ladesystemet.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

KjellG

Det er ikke krav om egen kabel til en mode 3 boks. Ville gjort bus-løsninger umulig.

Det er også mengder av kontaktpunkter med mode 3. f.eks. egen kabel ut fra sikringsskap, flere kontakter i skapet. Kabelen går til underfordeling, flere koblingspunkter. Egen kabet ut herfra, nye koblingspunkter i ladeboksen.

Kort sagt, kontaktpunktene må være i orden, det holder ikke med bare å kutte ut en underveis.

TB

Sitat fra: KjellG på fredag 05. januar 2018, klokken 23:41
Det er ikke krav om egen kabel til en mode 3 boks. Ville gjort bus-løsninger umulig.

Om du tenker på setningen "Mode 3 vil kreve egen kabel, tilpasset forbruket - og løser dermed problemet."?

Mitt poeng var at den gamle 2,5 mm2 kabling, med dårlige og mange kontaktpunkter ikkje er god nok. Ny kabel legges opp, og mode 3 kobles på denne. Som du skriv, gjerne fleire mode 3 punkter på samme kabel - det er det som er satt opp her.

Dermed brukes den gamle 2,5 mm2 kabling, med dårlige og mange kontaktpunkter til det den var tenkt til - lys og motorvarmere.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

HEL

Hva med følgende løsning med min 16A kurs med porselenssikringer i en gammel garasjerekke.

Der går det 12-15 meter kabel til en god gammeldags strømmåler, fra den igjen er den innom en jordet påveggskontakt (hvor garasjeportåpneren er plugget inn) og går videre 3 meter til siste påveggskontakt jeg tenkte å la elektrikeren skru av og istedet montere en enkel 16A vegglader ala denne med innebygget type B jordfeilbryter:

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Alternativt kan jeg kople portåpnern på naboens kurs.
iMiev 2017
***************
Ex Egålf 2018
Ex Pysjå ion i fem år
Ex Think i 2004 til 2007, det var kaldt

elektrolux

#9
Fremdeles ikke helt innafor:

Det er likevel en mulighet. Nemlig å sette opp en fordelingsboks i garasjerekken med måletrafo på "inntaket"

Deretter kurs med jordfeilvern type B ned til ladestasjon med dynamisk laststyring.

En slik løsning forhindrer at øvrig last på kurssikringen sammen med lading forårsaker overbelastning av kursen. Altså opprettholder krevet om samtidsfaktor 1. Har vårt i kontakt med DSB om et slikt oppsett som vil forenkle en slik installasjon der trekking av helt ny kurs blir urimelig komplisert. Selvfølgelig vil kursen gås gjennom med tanke på bruksendringen, og du vil nok måtte bytte ut skrusikringene til moderne sikring.

Usikker på om Viridian ladestasjonen har mulighet for dynamisk laststyring, men har den det vil selvfølgelig den også kunne brukes på en slik måte.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: HEL på lørdag 06. januar 2018, klokken 07:27
Hva med følgende løsning med min 16A kurs med porselenssikringer i en gammel garasjerekke.
På tide med en generell oppgradering/renovering av anlegget.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Orbit

@elektrolux: Er det ikke også krav om dobbeltisolert kabel mellom ladestasjon og sikring når B-vern står i ladestasjonen?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Panduck

#12
Sitat fra: TB på fredag 05. januar 2018, klokken 23:04
Dokumentet du linker til er datert 10.7.2015, nytt regelverk i 2016.

Så, hva med oss som hadde kontakt som ladepunkt når vi kjøpte elbil, da dette var lovlig, og har brukt denne siden da? Så vidt jeg vet står det at dette ikke har tilbakevirkende kraft, men å begynne å bruke punktet til lading av elbil sees på som bruksendring. Men det er jo ikke bruksendring av kursen når dette ble gjort før disse reglene kom?

Plutselig virker det som om å lade elbilen min 4 timer pr dag på 6A med en kurs satt opp i 2011 med 10A sikring er "ekstremt uansvarlig"

Griffel

Sitat fra: HEL på lørdag 06. januar 2018, klokken 07:27
Hva med følgende løsning med min 16A kurs med porselenssikringer i en gammel garasjerekke.

Der går det 12-15 meter kabel til en god gammeldags strømmåler, fra den igjen er den innom en jordet påveggskontakt (hvor garasjeportåpneren er plugget inn) og går videre 3 meter til siste påveggskontakt
Her har vi vel et anlegg hvor "litt av hvert" av stikkontakter og lys er tilkoblet en tilårskommet kurs. Dette anlegget er uansett modent for en oppgradering, å lade en elbil et "tilfeldig sted" på denne kursen er nermest å be om problemer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Orbit

@Panduck: Dersom det er en dedikert kontakt for elbillading på egen kurs installert før 2016, er denne innenfor (også når den er uten B-vern).
Sitat fra: https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#bruk-av-eksisterende-kontakterMerknad 1: Dedikert ladekontakt installert før nytt regelverk ble gjeldende fra 2016 kreves ikke oppgradert til ny standard (ikke tilbakevirkende kraft). Men kabel, kontakt og plugg må sjekkes jevnlig for varmgang og skade. DSB anbefaler oppgradering.

DSB har et par uklarheter i sine krav:
SitatMerknad 2: Sporadisk bruk av vanlig kontakt ved besøk eller på reise omfattes ikke av kravet.
SitatUnntaksvis kan skjøteledning benyttes ved nødlading.
Er lading på egen hytte "sporadisk"? Er det "nødlading", dersom en på forhånd visste at det måtte skjøtekabel til? Strengt tatt vil nødlading bare være kortest mulig tid for å kunne komme seg videre til et sted med forskriftsmessig lading, for eksempel dersom det ble lenger reisevei enn planlagt ved omkjøringer eller andre uforutsigelige omstendigheter.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA