Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Riktig pris for X60?

Startet av Bjoris, onsdag 03. januar 2018, klokken 19:55

« forrige - neste »

Bjoris

Vurderer å selge X'en når Tesla måtte finne på å fiksen den, om ikke verdifallet blir for ille.

X60, 5 seter med vinterpakke, hengerfeste og AP 2.0 inkl FSD og 19 tommer R2 piggfrie Nokian. Kjørt 13.188 km. Helt dønn strøken!:)

Gav 793, men nå koster vel en x75 samme utstyr uten vinterpakke 764.

Hva tenker vi om pris?

Knut Røe


Bjoris

#2
Så den, rimelig vil jeg si når den har AP aktivert. Nei, det blir jo ragnarokk økonomisk å selge, men sånn er det jo med biler i denne prisklassen, tjente 80.000 på den Sen vi solgte på direkten når vi bestemte oss for X så sånn sett blir ikke regnskapet helt krise, men føler at det må være mye motstand nedover, det er ikke så rimelig med D modellen på S... Antar det kommer til mange kjøpere nedover som ikke kan strekke seg til ny...

Tips? 650.000, noe lavere enn det har neppe noen hensikt nå, da tenker jeg at det grøvest tapet er tatt og det er jo ikke gratis med nyere varebil heller...

Min er blant de siste som har evig superlading inkludert, reg 30. mars 2017

Denne rentekampanjen ødlegger mye for bruktprisene

olavxxx

Sitat fra: bjoris på onsdag 03. januar 2018, klokken 20:42
Så den, rimelig vil jeg si når den har AP aktivert. Nei, det blir jo ragnarokk økonomisk å selge, men sånn er det jo med biler i denne prisklassen, tjente 80.000 på den Sen vi solgte på direkten når vi bestemte oss for X så sånn sett blir ikke regnskapet helt krise, men føler at det må være mye motstand nedover, det er ikke så rimelig med D modellen på S... Antar det kommer til mange kjøpere nedover som ikke kan strekke seg til ny...

Tips? 650.000, noe lavere enn det har neppe noen hensikt nå, da tenker jeg at det grøvest tapet er tatt og det er jo ikke gratis med nyere varebil heller...

Min er blant de siste som har evig superlading inkludert, reg 30. mars 2017

Denne rentekampanjen ødlegger mye for bruktprisene
Det som har dradd ned prisene mest er jo at Tesla har skrudd ned prisene.
I tillegg har mer utstyr blitt standard (hengerfeste, adaptive lys osv), aksen har også blitt ca 1 sekund bedre på 75 modellene.

Så han duden der vil ha 700k for sin, som er 1 år nyere enn din.
På din koster det vel ca 40.000(?) å låse opp til 75-batteri.
Har du hengerfeste? Får du oppgradert til ny aks hvis dne låses opp?

Det er nok faktorer som påvirker prisen en del, jeg tror du må ned en del lavere enn x75d hvis du vil selge dne like kjapt som hans kommer til å bli solgt.

Bjoris

#4
Sitat fra: olavxxx på onsdag 03. januar 2018, klokken 20:53
Sitat fra: bjoris på onsdag 03. januar 2018, klokken 20:42
Så den, rimelig vil jeg si når den har AP aktivert. Nei, det blir jo ragnarokk økonomisk å selge, men sånn er det jo med biler i denne prisklassen, tjente 80.000 på den Sen vi solgte på direkten når vi bestemte oss for X så sånn sett blir ikke regnskapet helt krise, men føler at det må være mye motstand nedover, det er ikke så rimelig med D modellen på S... Antar det kommer til mange kjøpere nedover som ikke kan strekke seg til ny...

Tips? 650.000, noe lavere enn det har neppe noen hensikt nå, da tenker jeg at det grøvest tapet er tatt og det er jo ikke gratis med nyere varebil heller...

Min er blant de siste som har evig superlading inkludert, reg 30. mars 2017

Denne rentekampanjen ødlegger mye for bruktprisene
Det som har dradd ned prisene mest er jo at Tesla har skrudd ned prisene.
I tillegg har mer utstyr blitt standard (hengerfeste, adaptive lys osv), aksen har også blitt ca 1 sekund bedre på 75 modellene.

Så han duden der vil ha 700k for sin, som er 1 år nyere enn din.
På din koster det vel ca 40.000(?) å låse opp til 75-batteri.
Har du hengerfeste? Får du oppgradert til ny aks hvis dne låses opp?

Det er nok faktorer som påvirker prisen en del, jeg tror du må ned en del lavere enn x75d hvis du vil selge dne like kjapt som hans kommer til å bli solgt.

Har selvsagt hengerfeste og ja, oppgradering til 75 gir mer aks også såvidt jeg vet. Kommer aldri til å bli gjort i mitt eie, har fint lite verdi for meg...

Tidligere så lå mer prisen for en 75 over 60 på ca 20.000 i bruktmarkedet. 48.000 er vel Tesla sin pris, men det gir jo ingen mening å betale en bruktbil for å få 3-4 mil ekstra, i min øyne, når batteriet er helt likt. Saken ville vært en annen om det var fysisk forskjell på batteriene.

Aksen er nok viktig for noen, men det er egentlig bare tøys, X60en går som juling... Blir veldig individuelt, samtidig vil det brukes som argument for at verdien er høyere på X75, ser den.

Vi får tenke på hva vi gjør, det var jo oppløftende priser på finn.no helt til denne nye kom, men som mange har påpekt flere steder, prisene er ikke realistiske når nytt har såpass mange fordeler fremfor brukt.

Dette er jo trigget i stor grad av at Tesla skuffer bigtime nå, så går vel over når vi får bilen tilbake om de nå klarer å rydde opp og bilen er like fin og hel som den var når de fikk den...

Tenker også at det kan være bedre å selge når det har kommet noe til FSD, pt er det nok få som gidder å betale ekstra i bruktmarkedet for dette, men om det kommer viktige oppgraderinger her så vil en på bruktmarket skille seg ut med ekstrapris på 42.000 for alle som mangler dette... Vel, vi får se det ann, kanskje jeg støtter finn.no med kr 500 bare for å slutte meg til rekken med optimister:)

o.b.lix

På oppsiden er at det har kommet både fjernlysautomatikk og nå også regnsensor, og autopilot er ganske ok.

Om du vil beholde bilen - er det sikkert smart å bruke gutta i stavanger og ikke kokstad på fremtidige reparasjoner?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

olavxxx

Sitat fra: bjoris på onsdag 03. januar 2018, klokken 21:25
Tenker også at det kan være bedre å selge når det har kommet noe til FSD, pt er det nok få som gidder å betale ekstra i bruktmarkedet for dette, men om det kommer viktige oppgraderinger her så vil en på bruktmarket skille seg ut med ekstrapris på 42.000 for alle som mangler dette... Vel, vi får se det ann, kanskje jeg støtter finn.no med kr 500 bare for å slutte meg til rekken med optimister:)
Jeg er skeptisk til at det blir så mye FSD, i alle fall nivå 5 er jeg svært skeptisk til at de får til med dagens sensorer. Tror de må vekk fra å bruke så mye kamera, de kan jo blendes av sol, tåke, osv.

Men de kan vel klare nivå 4 tror jeg, dvs at den er autonom på noen veier som er forhåndsgodkjent (gjerne med fysisk midtdeler, god veimarkering og en minimums veistandard). Dette kan jo tenkes at man gjør i Norge også, at man lager en vei mellom storbyene som er godkjent for autonom ferdsel. Da kan eierne legge seg til å sove i bilen, eller bilen kan kjøre uten eierne.

Men å få en nivå 5 FSD hvor bilen skal kjøre rundt i bykjernern med dårlig sikt, trange gater og mye annet, tror jeg ikke man klarer med den maskinvaren. Man ser jo bare hvor vinglete vanlig AP er, man er milevis unna og det største problemet vil nok jeg tro er dette med uforitsigbare hendelser og værfohold.

Med nivå 4 kan bilen vekke føreren, evt parkere i veiskulderen, men nivå 5 skal kreve ingen innblanding og da er nok ansvaret flyttet over på Tesla.

Bjoris

Sitat fra: olavxxx på onsdag 03. januar 2018, klokken 21:40
Sitat fra: bjoris på onsdag 03. januar 2018, klokken 21:25
Tenker også at det kan være bedre å selge når det har kommet noe til FSD, pt er det nok få som gidder å betale ekstra i bruktmarkedet for dette, men om det kommer viktige oppgraderinger her så vil en på bruktmarket skille seg ut med ekstrapris på 42.000 for alle som mangler dette... Vel, vi får se det ann, kanskje jeg støtter finn.no med kr 500 bare for å slutte meg til rekken med optimister:)
Jeg er skeptisk til at det blir så mye FSD, i alle fall nivå 5 er jeg svært skeptisk til at de får til med dagens sensorer. Tror de må vekk fra å bruke så mye kamera, de kan jo blendes av sol, tåke, osv.

Men de kan vel klare nivå 4 tror jeg, dvs at den er autonom på noen veier som er forhåndsgodkjent (gjerne med fysisk midtdeler, god veimarkering og en minimums veistandard). Dette kan jo tenkes at man gjør i Norge også, at man lager en vei mellom storbyene som er godkjent for autonom ferdsel. Da kan eierne legge seg til å sove i bilen, eller bilen kan kjøre uten eierne.

Men å få en nivå 5 FSD hvor bilen skal kjøre rundt i bykjernern med dårlig sikt, trange gater og mye annet, tror jeg ikke man klarer med den maskinvaren. Man ser jo bare hvor vinglete vanlig AP er, man er milevis unna og det største problemet vil nok jeg tro er dette med uforitsigbare hendelser og værfohold.

Med nivå 4 kan bilen vekke føreren, evt parkere i veiskulderen, men nivå 5 skal kreve ingen innblanding og da er nok ansvaret flyttet over på Tesla.
Enig i nivå 5, men streng tatt er det vel ikke så mange av oss som er så opptatt av å sitte bak, det at bilen gjør ting selv syns jeg er mer en kult nok.

Jeg tror Tesla må begynne å komme med ting til FSD om ikke lenge, de vil tjene mye mer på å levere ting til FSD som vil trigge flere til å kjøpe det samt etter bestille om funksjonene er nyttige nok:)

Luring

Eg har sjekket litt bruktbilpriser, og den over som selges billigere enn ny er ikkje den eineste, men er vel den som selges med størst avslag.
Ein heilt ny bil tviler eg på om kan selges til listepris pga. rentekampanjen, så det er klart bruktbilprisene har fått ein smell, men kva alternativ har Tesla for å få fart på salget?
Å redusere prisen direkte slår jo minst like mykje ut på bruktbilprisen.
Rentekampanjen tilsvarer ein rabatt på opp mot 100 000 (avhengig av kor lenge ein har bilen og kva alternativ finansiering ein har).

Bjoris

#9
De som trenger mye lån og ikke kan låne på huset vil nok regne seg frem til at nytt er bedre, men låner en på huset betyr ikke rentekampanjen voldsomt mye!

Tror nok at når Tesla smeller til med sine bruktbiler så vil det smelle enda
mer i bruktmarkedet, de kommer ikke til å legge seg på +600 for en 2015s slik de fleste gjør på finn...

HKS

Sitat fra: bjoris på torsdag 04. januar 2018, klokken 00:38
Jeg tror Tesla må begynne å komme med ting til FSD om ikke lenge, de vil tjene mye mer på å levere ting til FSD som vil trigge flere til å kjøpe det samt etter bestille om funksjonene er nyttige nok:)
Det tviler jeg sterkt på. De kommer til å ha mer en nok med å levere ting til EAP i overskuelig fremtid.

I første omgang kommer dette til å være muligheten til å automatisk kjøre forbi biler på flerfeltsvei, og muligheten for å kjøre av, samt bytte mellom motorveier.
Tesla Model 3 Long Range

Råde

Sitat fra: bjoris på torsdag 04. januar 2018, klokken 08:03
De som trenger mye lån og ikke kan låne på huset vil nok regne seg frem til at nytt er bedre, men låner en på huset betyr ikke rentekampanjen voldsomt mye!

Tror nok at når Tesla smeller til med sine bruktbiler så vil det smelle enda
mer i bruktmarkedet, de kommer ikke til å legge seg på +600 for en 2015s slik de fleste gjør på finn...
De fleste har vel funnet ut at 0,25/0,99 prosent tenkte er bedre enn de har på huset sitt. Selv ville jeg tenkt meg om to ganger før keg lånte opp på huset.

Har fulgt med på Finn lenge, og de aller aller fleste X60D har ligget lenge med de prisene de forlanger. Du nevner 650000 og der kan du kanskje få napp...
e-Golf | X75D

Bjoris

Sitat fra: HKS på torsdag 04. januar 2018, klokken 09:29
Sitat fra: bjoris på torsdag 04. januar 2018, klokken 00:38
Jeg tror Tesla må begynne å komme med ting til FSD om ikke lenge, de vil tjene mye mer på å levere ting til FSD som vil trigge flere til å kjøpe det samt etter bestille om funksjonene er nyttige nok:)
Det tviler jeg sterkt på. De kommer til å ha mer en nok med å levere ting til EAP i overskuelig fremtid.

I første omgang kommer dette til å være muligheten til å automatisk kjøre forbi biler på flerfeltsvei, og muligheten for å kjøre av, samt bytte mellom motorveier.

De kan fint legge nye ting i FSD pakken før EAP er ferdig utviklet, så her er vi uenige så vil fremtiden vise hvem som hadde rett. Stopp på rødt lys feks er FSD produkt som det har vært snakket om en stund...

Bjoris

#13
Sitat fra: Råde på torsdag 04. januar 2018, klokken 10:25
Sitat fra: bjoris på torsdag 04. januar 2018, klokken 08:03
De som trenger mye lån og ikke kan låne på huset vil nok regne seg frem til at nytt er bedre, men låner en på huset betyr ikke rentekampanjen voldsomt mye!

Tror nok at når Tesla smeller til med sine bruktbiler så vil det smelle enda
mer i bruktmarkedet, de kommer ikke til å legge seg på +600 for en 2015s slik de fleste gjør på finn...
De fleste har vel funnet ut at 0,25/0,99 prosent tenkte er bedre enn de har på huset sitt. Selv ville jeg tenkt meg om to ganger før keg lånte opp på huset.

Har fulgt med på Finn lenge, og de aller aller fleste X60D har ligget lenge med de prisene de forlanger. Du nevner 650000 og der kan du kanskje få napp...
Ligger nok i området der nå, tror jeg.

Enig i at det e smartere å låne på bilen når det er like billig, lånte selv på bilen med 1,69%. Ikke voldsomt mye dyrere enn 0,99%, men så må en som kjøper brukt sikkert betale 4-5% om han låner på bilen så dette trekket til Tesla har vært meget effektivt...

Men får du en nesten ny til 120.000 lavere pris enn ny og ikke dør av 1 sek svakere aks og ikke behov for å lade til 100% og en kan låne det som evt trengs med pant i hus så blir det garantert ett bedre regnestykke enn ny. Om 6 mnd så har nye lengre rekkevidde for samme pris, flottere interiør etc så tap blir det uansett og nedover så blir forskjellene mellom de enkelte modellene mindre så det vil nesten alltid svare seg (i kroner) å velge den rimeligste...

DanielB

Solgte en lignende, uten FSD men med HiFi for ca 4 mnd siden. La den ut for 665k, og fikk oppsiktsvekkende mye respons så den ble solgt etter noen timer. 650k burde være innenfor rekkevidde vil jeg tro...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA