Helt dødt Varmeapparat?

Startet av dabis, tir 28. nov 2017, kl. 21:07

« forrige - neste »

dabis

Kom tilbake fra ferie i dag å skulle en kort tur til butikken, normalt sett så begynner bilen å bli varm etter 2 min men i dag var det kun kald luft. Så har prøvd å ta av strømmen på 12V batteriet for å nullstille "Hjernen" uten at dette ga noe effekt. Uansett innstilling så blåser den kaldt. På forbruksmåleren så bruker bilen max 1 Kwh ikke det normale som er rundt 1,8 - 2Kwh på maks varme.
Noen som har noen tips før jeg setter meg i bilen i morgen for å kjøre de daglige 10 Milene mine.

Gjelder en E-Golf 2016 Mod kjøpt Sommer 2015. Denne bilen har Varmepumpe. 
2005 VW Golf MK5 1,9 tdi (solgt)
2014 VW Passat m/Hengerfeste (solgt)
2016 VW e-GOLF m/VP Nightblue (Solgt)
2019 Volvo XC60 T8 Inscription
2019 BMW i3 Fully Charged

offpist

Høres ut som om du kanskje har et problem som Møller bør ta en titt på.
Kjører:
Grå 2020 Model S Long Range +
Blå 2019 Model S75D (kone bil)

Mobileum

Sitat fra: dabis på tir 28. nov 2017, kl. 21:07
Kom tilbake fra ferie i dag å skulle en kort tur til butikken, normalt sett så begynner bilen å bli varm etter 2 min men i dag var det kun kald luft. Så har prøvd å ta av strømmen på 12V batteriet for å nullstille "Hjernen" uten at dette ga noe effekt. Uansett innstilling så blåser den kaldt. På forbruksmåleren så bruker bilen max 1 Kwh ikke det normale som er rundt 1,8 - 2Kwh på maks varme.
Noen som har noen tips før jeg setter meg i bilen i morgen for å kjøre de daglige 10 Milene mine.

Gjelder en E-Golf 2016 Mod kjøpt Sommer 2015. Denne bilen har Varmepumpe.

Har hatt samme problemet på en av mine. Da var det en ventil som måtte byttes. Stod to dager på verksted.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

dabis

Ja stemmer det. En ventil som var gåen. 2 Dager på verksted. Var vist en litt omfattende operasjon da store deler av anlegget måtte ut.

dabis

Oppdatering på varmeapparat. Testet bilen når jeg hentet den og fikk bakoversveis for luften som kom ut av dysene var som 4 hårfønere, så positivt overrasket etter reparasjonen da bilen nå ble varmere en noen sinne. Bilen viste at den trakk 6 Kwh når den sto på HIG og tine rute knappen var trykt inn og utetemp på -6.

Så oppdateringen på saken. Fikk en halvkald opplevelse da bilen ikke klarte å bli helt varm i går. ca -10 ute.Og ser nå at bilen trekke maks 2,3Kwh på samme innstillinger som tidligere trakk 6Kwh på. Så bilen klarer ikke å bli lunka uten å sette på resirkulering av luften. Det rare er at bilen ga mer varme jo fortere jeg kjørte på E18 uten at det gir meg noe logisk forklaring.

Så det jeg lurer på er om bilenr som da har varmepumpe også har et varmeelement som hjelper til ved behov? Altså i mitt tilfelle har dette elementet paia og jeg har kun varmepumpen?

geear

Det må den nesten ha.. Varmepumpa gir liten effekt ned mot -15 og ingen under, så da er den avhengig av samme PTC-elementet som biler uten VP, ellers er den ubrukelig i skikkelig kulde. Sjekket sikringer?

nortrahof

Varmepumpen stopper allerede ved - 10 grader (oppgitt av VW for andre R134gass-biler) og da tar PTC-elementene fullt over.
Da fordamperen på varmepumpen begynner å tette seg av is allerede ved +5/7 grader (avhengig av effekt) vil den virke dårligere og dårligere. Dersom temperaturen faller under 0 grader vil heller ikke isen på fordamperen tine til neste kjøretur. Derfor er man som regel uten varmepumpe i kuldeperioder - kun PTC-elementer gir da varme.
Til motsetning av varmepumper til hus som har et regenereringselement under fordamperen, har ikke biler dette.
Det eneste som kan "få liv" i varmepumpen igjen når fordamperen er frosset, er å kjøre på godt saltet vei og etter annen trafikk. Da vil isen igjen tine. - Kanskje det som skjedde på E18?

Derfor er varmepumpe stort sett energisparende i plussgrader.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

eivhelle

Sitat fra: dabis på man 18. des 2017, kl. 22:33
Oppdatering på varmeapparat. Testet bilen når jeg hentet den og fikk bakoversveis for luften som kom ut av dysene var som 4 hårfønere, så positivt overrasket etter reparasjonen da bilen nå ble varmere en noen sinne. Bilen viste at den trakk 6 Kwh når den sto på HIG og tine rute knappen var trykt inn og utetemp på -6.

Så oppdateringen på saken. Fikk en halvkald opplevelse da bilen ikke klarte å bli helt varm i går. ca -10 ute.Og ser nå at bilen trekke maks 2,3Kwh på samme innstillinger som tidligere trakk 6Kwh på. Så bilen klarer ikke å bli lunka uten å sette på resirkulering av luften. Det rare er at bilen ga mer varme jo fortere jeg kjørte på E18 uten at det gir meg noe logisk forklaring.

Så det jeg lurer på er om bilenr som da har varmepumpe også har et varmeelement som hjelper til ved behov? Altså i mitt tilfelle har dette elementet paia og jeg har kun varmepumpen?
Mulig at bilen begrenser mengden strøm tilgjengelig for oppvarming når batteriet er kaldt, fordi man heller prioriterer å gi tilstrekkelig med effekt til fremdrift av bilen. Etter litt kjøring vil batteriet gradvis varme seg opp og mer effekt blir tilgjengelig også for varmeapparatet.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

dabis

OPPDATERING: Ja det er som dere sier et PTC element i tillegg til Varmepumpe på denne bilen. Og ja Varmepumpen mister nesten helt effekt når man passerer -10 Grader uten bevegelse på bilen. Men på grunn av høy fart så gir vist dette en form for "naturlig"begrenset effekt på fordamperen.

Første vinteren jeg hadde bilen var det mange e-golfer som fikk feil på bilen pga defekt PTC element, men denne feilen er litt avhengig av hvilken sensor som rapporteres til dataen. Og ut i fra det var det mange som fikk elektrofeil og en bil som ikke ville starte og noen vill kun merke det ved at effekten på varmen blir lavere.

Så til dere som klager på lav varmeeffekt ellers i forumet. Ved full effekt så skal det føles ut som hårfønere selv ned mot -10 Grader. En annen måte å se feilen på er å sjekke forbruket ved full effekt på varmeapparat HIG og Trykke inn knappen for luft mot frontrute (øverste knapp runding til venstre) Den knappen overstyrer til max effekt selv om du har lav batteriprosent. Da skal bilen trekke opp mot 6 Kwh om den kun trekker 2-3 Kwh eller rundt der så har du også mest sannsynlig et defekt PTC ellement-(Elektrisk varmeelement for oppvarming av innluft til kupe)  De av dere som ikke har varmepumpe vil da miste effekten helt om PTC elementet ryker.

nortrahof

Interessant diskusjon!

Jeg mener at biler med varmepumpe (V/P) går oppvarming av bilen langsommere enn biler uten.
Batterikapasiteten er jo begrenset, derfor vil man etter start først se hvilken varme V/P kan levere. Dette tar tid! Deretter supplerer PTC-elementene den varme som i tillegg er nødvendig. Eneste unntak er "max. heat" hvor man "gir blaffen i energiforbruk" og varmer opp med V/P og PTC-elementene. Dette ser jeg tydelig på min bil.
En varmepumpe klarer ikke å avgi mer enn 40 - 50C under ellers gode forhold (>5-10C). Denne varmen reduseres ved overgang fra gass til kjølevæsken som sirkulerer i varmeapparatet. Ytterligere temperaturreduksjon skjer ved overgangen fra kjølevæske til luft. Derfor vil man i praksis med kun V/P i drift få rundt 30C på luften som blåses inn i kupeen - oftest en lavere temp.

PTC-heateren har 2 sensorer på kjølevæsken som sirkulerer gjennom den. En på innløpet og en på utløpet. Derved kan heateren vurdere hvilken tilleggsenergi den må tilføre gjennom PTC-elementene.
Dersom en av følerene viser for høy verdi, vil varmeapparatet slutte å fungere som tiltenkt. (Første føler vil redusere V/P og andre føler både V/P og PTC-elementer).

VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

eivhelle

Sitat fra: nortrahof på fre 22. des 2017, kl. 11:22
Interessant diskusjon!

Jeg mener at biler med varmepumpe (V/P) går oppvarming av bilen langsommere enn biler uten.
Batterikapasiteten er jo begrenset, derfor vil man etter start først se hvilken varme V/P kan levere. Dette tar tid! Deretter supplerer PTC-elementene den varme som i tillegg er nødvendig. Eneste unntak er "max. heat" hvor man "gir blaffen i energiforbruk" og varmer opp med V/P og PTC-elementene. Dette ser jeg tydelig på min bil.
En varmepumpe klarer ikke å avgi mer enn 40 - 50C under ellers gode forhold (>5-10C). Denne varmen reduseres ved overgang fra gass til kjølevæsken som sirkulerer i varmeapparatet. Ytterligere temperaturreduksjon skjer ved overgangen fra kjølevæske til luft. Derfor vil man i praksis med kun V/P i drift få rundt 30C på luften som blåses inn i kupeen - oftest en lavere temp.

PTC-heateren har 2 sensorer på kjølevæsken som sirkulerer gjennom den. En på innløpet og en på utløpet. Derved kan heateren vurdere hvilken tilleggsenergi den må tilføre gjennom PTC-elementene.
Dersom en av følerene viser for høy verdi, vil varmeapparatet slutte å fungere som tiltenkt. (Første føler vil redusere V/P og andre føler både V/P og PTC-elementer).
Jeg har bil med og uten VP. Min erfaring er at oppvarming går omtrent like fort. Muligens går det hakket fortere på den nye som har varmepumpe. Begge bilene kjører full effekt på PTC fra start, men strømforbruket går fortere ned på bilen med VP.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA