Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?

Startet av Initium, søndag 26. november 2017, klokken 19:20

« forrige - neste »

sylwester

Jeg har lurt litt på dette. Jeg har hatt det for meg at bensinstasjonene ikke lengre tjener seg rike på drivstoffet, men av pølsene de selger ved siden av. Hvis det er sant så hadde det ikke gjort noe om GK/Fortum/clever hadde hatt ladestasjonen og driftet den, mens bensinstasjonen serverte pølser og wienerbrød. En gjennomsnittlig bensinkunde er jo ferdig på 5 minutter, mens den stakkars strømkunden må holde seg opptatt i noe lengre tid.

På vei til Stockholm i fossilbil prøvde jeg å se etter ladestasjoner uten å se i ladekart. Det var ofte "for seint" i det jeg så ladesymboler og det er ikke alle bensinstasjoner som har vårt drivstoff så det blir igrunn vanskelig. Mye enklere om man kunne stoppet på første og hvis den ikke var ledig kjørt til neste. Vi er nok der om 10 år, men i mellomtiden er langkjøring og lading en øvelse i orintering og planlegging.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

doldis1

 Jeg tipper driverne av bensinstasjonene forstår sånn noenlunde hva som skjer. Lading av elbil kommer til
å være en mye mer desentralisert affære enn drivstoffylling.
Kjøpesentre, macDonalds, Ikea,ferjeleier,skoler,sykehus,ikke minst hjemme, ja overalt folk parkerer bilen for litt
tid vil det komme ladere.
Jeg tror de fleste som driver bensinstasjon ser at deres tid er over men kanskje ikke hvor fort det kan gå?

diax

Sitat fra: doldis1 på tirsdag 28. november 2017, klokken 09:03
Jeg tipper driverne av bensinstasjonene forstår sånn noenlunde hva som skjer. Lading av elbil kommer til
å være en mye mer desentralisert affære enn drivstoffylling.
Kjøpesentre, macDonalds, Ikea,ferjeleier,skoler,sykehus,ikke minst hjemme, ja overalt folk parkerer bilen for litt
tid vil det komme ladere.
Jeg tror de fleste som driver bensinstasjon ser at deres tid er over men kanskje ikke hvor fort det kan gå?

Jeg er helt enig med deg. Jeg jobber mye med LEAN, og det å kjøre innom et bestemt sted hvor eneste misjon er å fylle på drivstoff/energibærer er muda/sløsing. Lading hjemme er viktig for å hver dag starte med full "tank". Deretter er det viktig å ha mulighet for påfylling på destinasjonen, som er alle de stedene du nevner. Da vil man aldri vente på energitilførsel, og prosessen er slank/effektiv.

Når man er på tur utover kjøretøyets rekkevidde kommer man imidlertid ikke utenom stopp for å fylle på energi. Gjøres dette i sammenheng med kroppslige behov som mat og toalettbesøk er det imidlertid dette som blir styrende og ikke selve ladingen. Flere av de helt nyetablerte Circle K-stasjonene jeg har sett har satt av et område med bord og stoler som ser ut som en liten restaurant. Esso/Deli de Luca har også behagelige båser som som på en amerikansk diner som er flotte for å sitte ned og spise middag på. Jeg tror nøkkelen for bensinstasjonene som satser på ladestasjoner må være å dreie seg over til litt høyere matkvalitet og komfort.

Om jeg er på reise og skal stoppe for å lade i 40-60 minutter ville jeg foretrukket å kunne sette meg i en form for lounge med god komfort. Om jeg blir værende der vil jeg også bruke penger der. Er det en ladeplass på en bensinstasjon med i beste fall kun enkle barkrakker i tre så blir jeg heller sittende i bilen. Da blir det også dårlig med omsetning.

Initium

Mye gode argumenter her. Blir jo litt samma greia som når bensinstasjonene solgte overprisede dagligvarer ( 49kr for en pose potetgull, 75kr for en grændis og 24kr for en liter melk )
Det varte jo helt til lokalbutikken begynte å ha åpent helt til klokka 2300 på hverdager. Da forsvandt dagligvarene fra bensinstasjonene ganske kjapt.

Egentlig veldig lurt at ladepunktene står på fine dagligvarebutikker. Så kan man la seg friste av litt frukt eller grønt,  framfor sjokolade og snop mens man tar den obligatoriske strekken.....

Amatøren

Sitat fra: diax på torsdag 30. november 2017, klokken 09:55
Om jeg er på reise og skal stoppe for å lade i 40-60 minutter ville jeg foretrukket å kunne sette meg i en form for lounge med god komfort. Om jeg blir værende der vil jeg også bruke penger der. Er det en ladeplass på en bensinstasjon med i beste fall kun enkle barkrakker i tre så blir jeg heller sittende i bilen. Da blir det også dårlig med omsetning.
:+1:
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Initium

"trafikantsentre " har jo forandret seg ekstremt gjennom årene. Fra servicestasjoner som årna olje, bildekk, pærer, fylte tanken for deg, til dagens stående-buffet-hamburgerresturanter.

Det kommer sikkert til å forandre seg videre, som fler er inne på, skikkelig lounge-faciliteter, bredbånd det svinger litt av, kaffe og te som går utenpå det sølet som er beregnet på at man skal være 5km avgarde før man oppfatter hvor vondt det smaker osv...

diax

Sitat fra: Initium på torsdag 30. november 2017, klokken 10:34
"trafikantsentre " har jo forandret seg ekstremt gjennom årene. Fra servicestasjoner som årna olje, bildekk, pærer, fylte tanken for deg, til dagens stående-buffet-hamburgerresturanter.

Det kommer sikkert til å forandre seg videre, som fler er inne på, skikkelig lounge-faciliteter, bredbånd det svinger litt av, kaffe og te som går utenpå det sølet som er beregnet på at man skal være 5km avgarde før man oppfatter hvor vondt det smaker osv...

I Tyskland er det herlig. En bensinstasjonkjede (husker ikke hvilken) som hadde en restaurant med egen omelettkokk til frokosten. For meg som ikke er noe frokostmenneske overhodet (uansett om jeg står opp kl 6 eller 10) så passer det utmerket med en matbit når jeg har vært våken 2-3 timer. Å da kunne sitte ordentlig et sted og spise noe som ikke har druknet i frityrgryta og så forsøkt bli gjennopplivet med Thousand Island-dressing håper jeg vil dukke opp. Dette samtidig som bilen blir bilen ladet uten at jeg venter på den, - ja da er jeg villig til å betale.

Vollis47

Det er nok ikke så stor sansynlighet for at vi skal få mange gourmetrestauranter med lademuligheter langs hovedveiene. Mange har prøvd seg med litt bedre mat. Men folk flest er ikke så villige til å betale hva det koster. Se bare hvor gjerrige mange kan være når det gjelder lading og/eller parkering.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

doldis1

En annen ting som heller ikke gjør framtiden lysere for bensinstasjoner er autonome kjøretøy/biler. Vanskelig
å si om det er science fiction eller rett rundt hjørnet, men noen mener tiden for privat eierskap av bil
er over når nivå 5 biler kommer.
Begrunnelsen er at det blir mye billigere å tilkalle en flåteeiet bil med mobilen ved behov enn å eie selv..?
I fall det er fremtiden vil opplagt disse autobilene kjøre inn og lade selv, og serveringssteder ol. som dekker
sjåførens behov blir overflødige...?

Øyvind.h

Autonome biler og bildeling vil også redusere behovet for biler målt i antall. Dermed ikke en lys fremtid for bilprodusenter.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

doldis1

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 30. november 2017, klokken 18:11
Autonome biler og bildeling vil også redusere behovet for biler målt i antall. Dermed ikke en lys fremtid for bilprodusenter.

Enig, bortsett fra for et par av dem  ;D  ;), Siden autonomi nivå5 opplagt ikke kommer gratis er det høyst tvilsomt om vi får se fossile biler med nivå5 teknologi. Jeg tror det blir dyrt nok for biler fritatt for
lokale kjøreforbud og uten behov for avansert styring av motor/gir/tankfylling....

Amoss

Sitat fra: doldis1 på torsdag 30. november 2017, klokken 18:07
En annen ting som heller ikke gjør framtiden lysere for bensinstasjoner er autonome kjøretøy/biler. Vanskelig
å si om det er science fiction eller rett rundt hjørnet, men noen mener tiden for privat eierskap av bil
er over når nivå 5 biler kommer.
Begrunnelsen er at det blir mye billigere å tilkalle en flåteeiet bil med mobilen ved behov enn å eie selv..?
I fall det er fremtiden vil opplagt disse autobilene kjøre inn og lade selv, og serveringssteder ol. som dekker
sjåførens behov blir overflødige...?

Så du regner med at autonome biler vil gjøre langturer unødvendige? For småturer i lokalmiljøet vil hjemmelading alt gjøre det du sier, men man trenger fortsatt påfyll av energi på langturer. Dersom man da ikke kommer med 2-300 mils rekkevidde da, men det har lite med autonomi å gjøre...  Og de kropsilige behov er der like fullt. Selv stopper jeg på langturer langt oftere på bensinstasjonene enn det jeg trenger påfyll av drivstoff til bilen.
Model S 85D

jkirkebo

Sitat fra: Amoss på torsdag 30. november 2017, klokken 19:02
Så du regner med at autonome biler vil gjøre langturer unødvendige? For småturer i lokalmiljøet vil hjemmelading alt gjøre det du sier, men man trenger fortsatt påfyll av energi på langturer. Dersom man da ikke kommer med 2-300 mils rekkevidde da, men det har lite med autonomi å gjøre...  Og de kropsilige behov er der like fullt. Selv stopper jeg på langturer langt oftere på bensinstasjonene enn det jeg trenger påfyll av drivstoff til bilen.

Med autonome biler kan man slippe lange ladestopp, bare å lempe kofferten over i en ventende, ferdigladet bil og fortsette ;)

Klart, har man med barneseter og et lass med bagasje er det nok enklere å vente ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amatøren

Sitat fra: Amoss på torsdag 30. november 2017, klokken 19:02Selv stopper jeg på langturer langt oftere på bensinstasjonene enn det jeg trenger påfyll av drivstoff til bilen.

:+1: Samme her.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Amatøren

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 30. november 2017, klokken 19:10
Med autonome biler kan man slippe lange ladestopp, bare å lempe kofferten over i en ventende, ferdigladet bil og fortsette ;)

:o

Så var kaffekoppen, brus-/vannflaskene, kjekspakken, sjokoladen, pastillesken, myntene, fergebilettene, ladekablene til mobiler og nettbrettene.

Ah, endelig, nå drar vi videre!

......


Åh, FAEN...... Solbrillene ligger igjen i den forrige bilen!

Nei takk! Jeg vil bruke min bil helt frem til destinasjonen.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA