Elbilforum.no

Populære temaer => Elbilen i Samfunnet => Emne startet av: Initium på ſøndag 26. November 2017, klokken 19:20

Tittel: Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?
Skrevet av: Initiumſøndag 26. November 2017, klokken 19:20
Mulig dette har vært diskutert før, men hva er grunnen til at bensinstasjonskjeder som Esso, Cirkle-K, Shell osv helt eller delvis slipper fra seg kontrollen på " de reisende " ?

Jeg kjørte akkurat Førde-Hakadal og har nå i helga kjørt Hakadal-Trysil-Hakadal, og nesten uten unntak ligger jo hurtigladestasjoner på andre lokasjoner enn vanlige bensinstasjoner. Hederlige unntak finnes, men det er svært mye Kiwi, veikroer og andre aktører som aggressivt jobber for å få trafikken inn hos akkurat SEG...

Pizzasnurrer, Burgere og alt det andre  dillet som bensinstasjonskjedene tjener penger på, burde det jo absolutt være mulig å prakke på elbilførerene, som likevel står der å blomstrer noen minutter  ?

For egen del har jeg kjøpt brus, boller, tyggis, noen halspastiller og en pose frukt uten å være innom en bensinstasjon i det hele tatt. Kiwi, Coop Marked og fler andre fikk jo min fulle oppmerksomhet, siden de hadde ladepunkt....

Pussig at aktører som tradisjonelt har hatt så godt grep om markedet, nå slipper dette fra seg uten kamp....
Tittel: Sv: Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?
Skrevet av: Amatørenſøndag 26. November 2017, klokken 19:32
 :+1:.

Har selv stusset over det.

Greit med lading ved handling, men på slike småturer lokalt så gidder jeg ikke lade på lokalbutikken. Derimot på langtur er jeg mer interessert i lademulighet og samtidig ha mulighet til å kunne gå på do, kaffepåfyll m.m. Da på sen kveld, natt og helg. 
Tittel: Sv: Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?
Skrevet av: goggoſøndag 26. November 2017, klokken 20:28
Mulig dette har vært diskutert før, men hva er grunnen til at bensinstasjonskjeder som Esso, Cirkle-K, Shell osv helt eller delvis slipper fra seg kontrollen på " de reisende " ?

De er nok i ferd med å ta seg inn igjen, de kom bare litt seint ut fra startstreken...
Vi ser jo at mange større Circle K lokasjoner allerede har Grønn Kontakt ladestasjoner, og og i løpet av kort tid skal Ionity bygge ladestasjoner på Circle K lokasjoner over hele Europa.
Shell (Moderselskapet Shell i Holland, ikke det norske som jo trapper ned bensinstasjon virksomheten) begynner å installere egenbrandede Shell hurtigladere på sine stasjoner. Og så skal vel alle de stasjonene som vi kjenner som Shell/7-eleven i dag bli til YX stasjoner fra 2019, og de har inngått avtale med Clever og E.ON om ladestasjoner hvis jeg har forstått det riktig.

Om 2-3 år så tror jeg at alle betjente bensinstasjoner i Norge bortsett fra Esso vil ha hurtigladere, pluss de fleste Kiwi og Coop Xtra butikkene. 

Snart trenger vi ikke å bruke ladekart eller apper for å finne ladestasjoner lengre :)

mvh
Hugo
Tittel: Sv: Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?
Skrevet av: IngeniørenMandag 27. November 2017, klokken 06:57
Ja la oss håpe vi kan komme ditt, slik man har det på fossil siden, at det bare er å se på måleren og svine inn på første bensin/lade-stasjon som dukker opp uten å måtte bruke en app/kart/planlegging i forveien. Slik det er i dag ligger ladestasjonen gjerne flere km fra hovedveien.

Tittel: Sv: Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?
Skrevet av: JorgenMMandag 27. November 2017, klokken 12:06
i løpet av kort tid skal Ionity bygge ladestasjoner på Circle K lokasjoner over hele Europa.
For å gjøre det enda mer komplisert så får Shell også Ionity-ladere.

https://www.reuters.com/article/us-autos-batteries-shell/shell-and-carmakers-aim-to-go-the-distance-with-highway-charging-idUSKBN1DR00G

"- 80 charging stations will be deployed in Belgium, Britain, France, the Netherlands, Austria, the Czech Republic, Hungary, Poland, Slovakia and Slovenia.

With an additional 20 stations expected to be added in Germany"


Kjedene virker veldig usikre på hva de skal gjøre og velger dermed å samarbeide med andre foreløpig.
Tittel: Sv: Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?
Skrevet av: 1000kwhMandag 27. November 2017, klokken 12:18
Ja, det er rart at ikke bensinstasjonene får en ekstra "pumpe" med strøm. Vil tro det meste ligger til rette for dette.

De fleste er vel i fornektelses-stadiet enda og tror flytende drivstoff er fremtiden.
Tittel: Sv: Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?
Skrevet av: doldis1Mandag 27. November 2017, klokken 14:18
 De har vel aldri hatt "kontrollen" på elbilbilister og det er vel høyst tvilsomt om de noen gang får det.
 Hvis vi ser på hvordan de aller fleste bensinstasjoner er oppbygd er de designet for å dekke behovene
 for folk som fyller diesel i 2 min. for deretter å stå i pølse eller toalettkø like lenge.

 Jeg vet knapt om noe sted som er like lite egnet å sette opp ladere på, de fleste bensinstasjoner har det alt
 for trangt til både å betjene fossilbilister og samtidig ha plass til noen ladere.
 Når en først har klart å manøvrere seg inn til laderne, hvem gidder å reke rundt inne på en bensinstasjon en
 halvtime eller mer ? Oftest er eneste sitteplassen toan..

 En macDonalds eller tom. en matbutikk er etter min mening et bedre sted å slå ihjel en haltime på ..
 Tror Tesla er mer inne på det rette med en oppvarmet lounge med masse gode sitteplasser, gratis wifi,wc,
 hvis traffikkmengden tillater det,en kiosk eller tom. kafeteria/ matservering.
Tittel: Sv: Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?
Skrevet av: AmatørenMandag 27. November 2017, klokken 14:37
Uansett tilgang til toalett synes jeg er et "must".

Kiosk for litt menneskelig påfyll synes jeg det også bør være. På langturer har vi alltid bruk bemannede stasjoner når vi er utenfor "komfort sonen vår".


Kanskje vi ser en ny layout på "energi" (!) stasjoner i fremtiden.

To rekker med ladeplasser nær døren, noen få parkeringsplasser og noen få drivstoffpumper borte i et hjørne?
Tittel: Sv: Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?
Skrevet av: craMandag 27. November 2017, klokken 14:41
...noen få drivstoffpumper borte i et hjørne?

Uten tak over.  8)
Tittel: Sv: Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?
Skrevet av: AmossMandag 27. November 2017, klokken 14:55
De har vel aldri hatt "kontrollen" på elbilbilister og det er vel høyst tvilsomt om de noen gang får det.

De har i "alle" år hatt "kontrollen" på bilister. Men når nå elbilene dukket opp igjen gikk de tydeligvis i fornektelsesmodus (som nevnt av andre her) i lang tid, før det nå begynner å gå opp for dem og de prøver å rette på problemet.

Det er mange gode grunner til at bensinstasjonene (eller som nevnt av andre - energistasjonene - eller kanskje rett og slett bilstasjonene? Veistasjoner?) fortsatt er det rette stedet å tiltrekke seg veifarende bilister som trenger påfyll av energi til både kjøretøy og folkene inne i kjøretøyet.  Toaletter er alt nevnt, ofte utvidet åpningstider i forhold til typiske butikker/kjøpesentra, tilbud av bilrelaterte produkter (jada, mange er irrelevante for elbiler, men slett ikke alle), tilbud for rutevask når man først har stoppet, bilvask, sjekk/etterfylling av luft i dekkene osv...

Men ja, i dag er de aller fleste stasjonene konstruert basert på kort tid oppfylling av bilen, og ett kjapt måltid med hånd-mat. Så for å tilpasse seg elbilistenes behov er det ikke nok bare å sette opp noen ladestasjoner, men også tilpasse seg kunder som blir litt lengre. Sitteplasser nevnte du, internettilgang har mange alt. Det som mangler da er litt mer "seriøs" mat som man gjerne kan vente noen minutter på og bruke litt bedre tid på å spise. Vi ser alt tendenser med at bensinstasjonene blir kombinert med f.eks. 7-11 og Deli Luca. Har ikke noe problem med å se for meg en fremtidig kombinasjon av Circle K/McDonalds f.eks. for å ta utgangspunktet i hva du nevnte. Eller enda bedre noe litt mer seriøst...

Så ja, de kommer i stor grad til å fortsatt ha en viss kontroll på bilistene om de bare vil og gjør det som trengs. Men kontrollen blir nok mindre, da de fleste lader det aller meste hjemme, og de vil få konkurranse fra ladere på kjøpesentra, restauranter etc.
Tittel: Sv: Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?
Skrevet av: doldis1Mandag 27. November 2017, klokken 16:19
...noen få drivstoffpumper borte i et hjørne?

Uten tak over.  8)

 ;D så absolutt og gjerne klin inntil jernbaneskinnene
Tittel: Sv: Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?
Skrevet av: ludwig_holbergMandag 27. November 2017, klokken 20:08
Ser ikke bort fra at èn av flere forklaringer bak dette er at enkelte bensinstasjoneiere har tenkt at det er bedre å strupe ladetilførselen, enn å bidra til utbygging. Rett og slett for å ha flere kunder på fossilsiden. Men nå er ladenettverket så godt utbygd at en slik tankegang i dag utelukkende innebærer selvskading.
Tittel: Sv: Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?
Skrevet av: AmatørenMandag 27. November 2017, klokken 20:39
Tror du traff spikeren på hodet der, ludwig_holberg.

De tjener vel mest på rask tanking og at kunden tar med mat og kaffe ut i bilen og kjører videre så plassen blir ledig til nestemann.

Derimot så er det for sent å lokke elbilister når de har etablert seg skikkelig på McDonald's og andre veikroer (som ser nytten av lenger åpningstider eventuelt døgnåpen).

Det kan jo være at ignoreringen går over i aha opplevelse etter hvert som det blir flere elbiler og at de derfor slipper til ladere på stasjonene. Derimot tror jeg ikke de vil tjene særlig på elbilister (forholdet i gjenlagte penger mot tidsbeslag av ladeplass) hvis ikke det er gode sitteplasser inne. Det er mange som ikke vil ha med matlukt og fare for søling i bilen.

Skal jeg legge igjen mer penger enn det som går til en brus eller kaffe så vil jeg ha sitteplass inne. Unntaket er på langtur med familien da blir det ofte en is på de andre (veldig skjelden jeg vil ha) etter dobesøk.
Tittel: Sv: Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?
Skrevet av: stefseMandag 27. November 2017, klokken 21:14
Bensertene er kontrollert av utenlandske kjeder, hvor sjefs-strategene sitter langt unna Norge. De har nok ganske enkelt ikke vært klar over situasjonen i tilstrekkelig grad. Og driverne har nok vært i fornektelsesmodus og ikke sett tsunamien komme, og derfor heller ikke kommunisert det videre oppover i systemet.

Sjefstrategene har nok også vært mer opptatt av å skalere ned antall stasjoner til færre og større enheter, slik at det blir mindre dødtid på pølsekokerne bak skranken, færre tanker å kjøre ut til, mindre vedlikehold osv. Når man ser på det i forhold til hva som trengs av areal og fasiliteter for el-bilister er det også et uheldig valg.

Men jeg kan ikke si jeg synes synd på dem 8)
Tittel: Sv: Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?
Skrevet av: AmatørenMandag 27. November 2017, klokken 21:25
 @stefse:  :+1:
Tittel: Sv: Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?
Skrevet av: sylwesterMandag 27. November 2017, klokken 22:17
Jeg har lurt litt på dette. Jeg har hatt det for meg at bensinstasjonene ikke lengre tjener seg rike på drivstoffet, men av pølsene de selger ved siden av. Hvis det er sant så hadde det ikke gjort noe om GK/Fortum/clever hadde hatt ladestasjonen og driftet den, mens bensinstasjonen serverte pølser og wienerbrød. En gjennomsnittlig bensinkunde er jo ferdig på 5 minutter, mens den stakkars strømkunden må holde seg opptatt i noe lengre tid.

På vei til Stockholm i fossilbil prøvde jeg å se etter ladestasjoner uten å se i ladekart. Det var ofte "for seint" i det jeg så ladesymboler og det er ikke alle bensinstasjoner som har vårt drivstoff så det blir igrunn vanskelig. Mye enklere om man kunne stoppet på første og hvis den ikke var ledig kjørt til neste. Vi er nok der om 10 år, men i mellomtiden er langkjøring og lading en øvelse i orintering og planlegging.
Tittel: Sv: Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?
Skrevet av: doldis1Tirsdag 28. November 2017, klokken 09:03
 Jeg tipper driverne av bensinstasjonene forstår sånn noenlunde hva som skjer. Lading av elbil kommer til
 å være en mye mer desentralisert affære enn drivstoffylling.
 Kjøpesentre, macDonalds, Ikea,ferjeleier,skoler,sykehus,ikke minst hjemme, ja overalt folk parkerer bilen for litt
 tid vil det komme ladere.
 Jeg tror de fleste som driver bensinstasjon ser at deres tid er over men kanskje ikke hvor fort det kan gå?
 
Tittel: Sv: Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?
Skrevet av: diaxTorsdag 30. November 2017, klokken 09:55
Jeg tipper driverne av bensinstasjonene forstår sånn noenlunde hva som skjer. Lading av elbil kommer til
 å være en mye mer desentralisert affære enn drivstoffylling.
 Kjøpesentre, macDonalds, Ikea,ferjeleier,skoler,sykehus,ikke minst hjemme, ja overalt folk parkerer bilen for litt
 tid vil det komme ladere.
 Jeg tror de fleste som driver bensinstasjon ser at deres tid er over men kanskje ikke hvor fort det kan gå?

Jeg er helt enig med deg. Jeg jobber mye med LEAN, og det å kjøre innom et bestemt sted hvor eneste misjon er å fylle på drivstoff/energibærer er muda/sløsing. Lading hjemme er viktig for å hver dag starte med full "tank". Deretter er det viktig å ha mulighet for påfylling på destinasjonen, som er alle de stedene du nevner. Da vil man aldri vente på energitilførsel, og prosessen er slank/effektiv.

Når man er på tur utover kjøretøyets rekkevidde kommer man imidlertid ikke utenom stopp for å fylle på energi. Gjøres dette i sammenheng med kroppslige behov som mat og toalettbesøk er det imidlertid dette som blir styrende og ikke selve ladingen. Flere av de helt nyetablerte Circle K-stasjonene jeg har sett har satt av et område med bord og stoler som ser ut som en liten restaurant. Esso/Deli de Luca har også behagelige båser som som på en amerikansk diner som er flotte for å sitte ned og spise middag på. Jeg tror nøkkelen for bensinstasjonene som satser på ladestasjoner må være å dreie seg over til litt høyere matkvalitet og komfort.

Om jeg er på reise og skal stoppe for å lade i 40-60 minutter ville jeg foretrukket å kunne sette meg i en form for lounge med god komfort. Om jeg blir værende der vil jeg også bruke penger der. Er det en ladeplass på en bensinstasjon med i beste fall kun enkle barkrakker i tre så blir jeg heller sittende i bilen. Da blir det også dårlig med omsetning.
Tittel: Sv: Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?
Skrevet av: InitiumTorsdag 30. November 2017, klokken 10:04
Mye gode argumenter her. Blir jo litt samma greia som når bensinstasjonene solgte overprisede dagligvarer ( 49kr for en pose potetgull, 75kr for en grændis og 24kr for en liter melk )
Det varte jo helt til lokalbutikken begynte å ha åpent helt til klokka 2300 på hverdager. Da forsvandt dagligvarene fra bensinstasjonene ganske kjapt.

Egentlig veldig lurt at ladepunktene står på fine dagligvarebutikker. Så kan man la seg friste av litt frukt eller grønt,  framfor sjokolade og snop mens man tar den obligatoriske strekken.....
Tittel: Sv: Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?
Skrevet av: AmatørenTorsdag 30. November 2017, klokken 10:17
Om jeg er på reise og skal stoppe for å lade i 40-60 minutter ville jeg foretrukket å kunne sette meg i en form for lounge med god komfort. Om jeg blir værende der vil jeg også bruke penger der. Er det en ladeplass på en bensinstasjon med i beste fall kun enkle barkrakker i tre så blir jeg heller sittende i bilen. Da blir det også dårlig med omsetning.
:+1:
Tittel: Sv: Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?
Skrevet av: InitiumTorsdag 30. November 2017, klokken 10:34
"trafikantsentre " har jo forandret seg ekstremt gjennom årene. Fra servicestasjoner som årna olje, bildekk, pærer, fylte tanken for deg, til dagens stående-buffet-hamburgerresturanter.

Det kommer sikkert til å forandre seg videre, som fler er inne på, skikkelig lounge-faciliteter, bredbånd det svinger litt av, kaffe og te som går utenpå det sølet som er beregnet på at man skal være 5km avgarde før man oppfatter hvor vondt det smaker osv...
Tittel: Sv: Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?
Skrevet av: diaxTorsdag 30. November 2017, klokken 11:26
"trafikantsentre " har jo forandret seg ekstremt gjennom årene. Fra servicestasjoner som årna olje, bildekk, pærer, fylte tanken for deg, til dagens stående-buffet-hamburgerresturanter.

Det kommer sikkert til å forandre seg videre, som fler er inne på, skikkelig lounge-faciliteter, bredbånd det svinger litt av, kaffe og te som går utenpå det sølet som er beregnet på at man skal være 5km avgarde før man oppfatter hvor vondt det smaker osv...

I Tyskland er det herlig. En bensinstasjonkjede (husker ikke hvilken) som hadde en restaurant med egen omelettkokk til frokosten. For meg som ikke er noe frokostmenneske overhodet (uansett om jeg står opp kl 6 eller 10) så passer det utmerket med en matbit når jeg har vært våken 2-3 timer. Å da kunne sitte ordentlig et sted og spise noe som ikke har druknet i frityrgryta og så forsøkt bli gjennopplivet med Thousand Island-dressing håper jeg vil dukke opp. Dette samtidig som bilen blir bilen ladet uten at jeg venter på den, - ja da er jeg villig til å betale.
Tittel: Sv: Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?
Skrevet av: Vollis47Torsdag 30. November 2017, klokken 12:15
Det er nok ikke så stor sansynlighet for at vi skal få mange gourmetrestauranter med lademuligheter langs hovedveiene. Mange har prøvd seg med litt bedre mat. Men folk flest er ikke så villige til å betale hva det koster. Se bare hvor gjerrige mange kan være når det gjelder lading og/eller parkering.
Tittel: Sv: Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?
Skrevet av: doldis1Torsdag 30. November 2017, klokken 18:07
En annen ting som heller ikke gjør framtiden lysere for bensinstasjoner er autonome kjøretøy/biler. Vanskelig
å si om det er science fiction eller rett rundt hjørnet, men noen mener tiden for privat eierskap av bil
er over når nivå 5 biler kommer.
Begrunnelsen er at det blir mye billigere å tilkalle en flåteeiet bil med mobilen ved behov enn å eie selv..?
I fall det er fremtiden vil opplagt disse autobilene kjøre inn og lade selv, og serveringssteder ol. som dekker
sjåførens behov blir overflødige...?
Tittel: Sv: Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?
Skrevet av: Øyvind.hTorsdag 30. November 2017, klokken 18:11
Autonome biler og bildeling vil også redusere behovet for biler målt i antall. Dermed ikke en lys fremtid for bilprodusenter.
Tittel: Sv: Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?
Skrevet av: doldis1Torsdag 30. November 2017, klokken 18:57
Autonome biler og bildeling vil også redusere behovet for biler målt i antall. Dermed ikke en lys fremtid for bilprodusenter.

Enig, bortsett fra for et par av dem  ;D  ;), Siden autonomi nivå5 opplagt ikke kommer gratis er det høyst tvilsomt om vi får se fossile biler med nivå5 teknologi. Jeg tror det blir dyrt nok for biler fritatt for
lokale kjøreforbud og uten behov for avansert styring av motor/gir/tankfylling....
Tittel: Sv: Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?
Skrevet av: AmossTorsdag 30. November 2017, klokken 19:02
En annen ting som heller ikke gjør framtiden lysere for bensinstasjoner er autonome kjøretøy/biler. Vanskelig
å si om det er science fiction eller rett rundt hjørnet, men noen mener tiden for privat eierskap av bil
er over når nivå 5 biler kommer.
Begrunnelsen er at det blir mye billigere å tilkalle en flåteeiet bil med mobilen ved behov enn å eie selv..?
I fall det er fremtiden vil opplagt disse autobilene kjøre inn og lade selv, og serveringssteder ol. som dekker
sjåførens behov blir overflødige...?

Så du regner med at autonome biler vil gjøre langturer unødvendige? For småturer i lokalmiljøet vil hjemmelading alt gjøre det du sier, men man trenger fortsatt påfyll av energi på langturer. Dersom man da ikke kommer med 2-300 mils rekkevidde da, men det har lite med autonomi å gjøre...  Og de kropsilige behov er der like fullt. Selv stopper jeg på langturer langt oftere på bensinstasjonene enn det jeg trenger påfyll av drivstoff til bilen.
Tittel: Sv: Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?
Skrevet av: jkirkeboTorsdag 30. November 2017, klokken 19:10
Så du regner med at autonome biler vil gjøre langturer unødvendige? For småturer i lokalmiljøet vil hjemmelading alt gjøre det du sier, men man trenger fortsatt påfyll av energi på langturer. Dersom man da ikke kommer med 2-300 mils rekkevidde da, men det har lite med autonomi å gjøre...  Og de kropsilige behov er der like fullt. Selv stopper jeg på langturer langt oftere på bensinstasjonene enn det jeg trenger påfyll av drivstoff til bilen.

Med autonome biler kan man slippe lange ladestopp, bare å lempe kofferten over i en ventende, ferdigladet bil og fortsette ;)

Klart, har man med barneseter og et lass med bagasje er det nok enklere å vente ;)
Tittel: Sv: Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?
Skrevet av: AmatørenTorsdag 30. November 2017, klokken 19:10
Selv stopper jeg på langturer langt oftere på bensinstasjonene enn det jeg trenger påfyll av drivstoff til bilen.

 :+1: Samme her.
Tittel: Sv: Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?
Skrevet av: AmatørenTorsdag 30. November 2017, klokken 19:19
Med autonome biler kan man slippe lange ladestopp, bare å lempe kofferten over i en ventende, ferdigladet bil og fortsette ;)

 :o

Så var kaffekoppen, brus-/vannflaskene, kjekspakken, sjokoladen, pastillesken, myntene, fergebilettene, ladekablene til mobiler og nettbrettene.

Ah, endelig, nå drar vi videre!

......


Åh, FAEN...... Solbrillene ligger igjen i den forrige bilen!

Nei takk! Jeg vil bruke min bil helt frem til destinasjonen.
Tittel: Sv: Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?
Skrevet av: AmossTorsdag 30. November 2017, klokken 19:35
Åh, FAEN...... Solbrillene ligger igjen i den forrige bilen!

Nei takk! Jeg vil bruke min bil helt frem til destinasjonen.

 :+1: Samme her.
Tittel: Sv: Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?
Skrevet av: doldis1Torsdag 30. November 2017, klokken 20:16
 
Sitat
Så du regner med at autonome biler vil gjøre langturer unødvendige?

 Jeg har tenkt på dette og ja jeg tror det. Hvorfor sitte og humpe langs veien i 50 mil hvis man ikke skal
 bruke sin egen bil dit man kommer uansett?
 Autonom bil fra hjemmet til flyplassen og ny autonom bil på ankomststedet..
Tittel: Sv: Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?
Skrevet av: AmossTorsdag 30. November 2017, klokken 20:33
Sitat
Så du regner med at autonome biler vil gjøre langturer unødvendige?

 Jeg har tenkt på dette og ja jeg tror det. Hvorfor sitte og humpe langs veien i 50 mil hvis man ikke skal
 bruke sin egen bil dit man kommer uansett?
 Autonom bil fra hjemmet til flyplassen og ny autonom bil på ankomststedet..

Stort sett finner jeg at bruk av kollektive fremkomstmidler - enten man snakker om fly, tog, trikk eller buss - ikke går der og da og ditt som passer meg. Joda, greit nok at det kan hjelpe *noe* med autonome tilkallingsbiler i hver ende, men ikke mye. Spesielt ved fly så er det ofte lange ventetider i begge ender i tillegg til selve flyreisen. 

... og skulle man først velge denne fremgangsmåten håper jeg virkelig at vi snakker om elektriske fly også - helst med autopilot ;)
Tittel: Sv: Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?
Skrevet av: Øyvind.hTorsdag 30. November 2017, klokken 23:02
Selv stopper jeg på langturer langt oftere på bensinstasjonene enn det jeg trenger påfyll av drivstoff til bilen.

 :+1: Samme her.

Samme her. På turen Oslo-Trondheim (6,5 timer, ca 500km) blir det fort 3-4 pauser av forskjellig art, selv om bilen bare trenger ett eller to korte stopp.
Tittel: Sv: Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?
Skrevet av: doldis1Fredag 01. Desember 2017, klokken 00:00
 .
Sitat
og skulle man først velge denne fremgangsmåten håper jeg virkelig at vi snakker om elektriske fly også - helst med autopilot ;)

 Jeg tenkte flying fortress på billig bunkerolje  :D  Neida kan godt bli elfly, eller noe helt annet..
 Den største feilkilden når en spår framtiden er nok at forestillingsverdenen en henter elementer fra er
 nåtiden.
 Se på Hydrogenbilen. Den viktigste grunnen til at den har holdt ut så lenge er forestillingen om at en bil
 må ha drivstoff på en tank ...!  Ren objektiv matematikk forteller at hydrogen aldri vil gå mainstream som
 personbildrivstoff....punktum!
 Så helt egentlig kan spådommer om framtiden like godt bli skivebom , historieboka viser vel at det
 faktisk sannsynligvis blir det  ;)
Tittel: Sv: Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?
Skrevet av: AmossFredag 01. Desember 2017, klokken 13:41
Jeg tenkte flying fortress på billig bunkerolje  :D  Neida kan godt bli elfly, eller noe helt annet..
 Den største feilkilden når en spår framtiden er nok at forestillingsverdenen en henter elementer fra er
 nåtiden.

Poenget mitt var vel ikke først og fremst om det skulle være ett batterielektrisk fly, men at om det skulle være ett fossildrevet fly så tilkommer det nok ett argument for å ta langturen i elbilen, uansett om det er tilkallingsautonome biler eller ei, og uavhengig om hvor (u)elegante løsninger man har for ladeinfrastrukturen.
Tittel: Sv: Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?
Skrevet av: stefseFredag 01. Desember 2017, klokken 18:50
Personlig ville jeg foretrukket luftskip, hehe. Tanken høres vill ut i dag, men gitt en klode uten overflod av billig brennstoff i flytende form, er kanskje dette et rimelig alternativ, om man har god tid. Luftskipet er kledd med solceller, produserer delvis egen hydrogen til fremdrift og oppdrift, og blir nærmest et null-foretak hva energi angår. Hyper-presis værmelding gjør at man utnytter jetstrømmer og lokale værforhold. Ombord har man lugarer og velferdstilbud, slik at en 2-3 dagers tur over atlanteren føles helt ok, i forhold til dagens krampaktige flyruter.
Tittel: Sv: Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?
Skrevet av: tomrhFredag 01. Desember 2017, klokken 19:47
Interessant tråd! Tidligere diskusjoner har vært inne på at bensinstasjonene er basert på drivstoffmonopol, at fossilbiler MÅ besøke dem. De kan ikke ha monopol på strøm, så da sklir de over på en annen konkurransearena med mange flere konkurrenter. Selv en matbutikk kan gi bedre tilbud enn en bensert, med åpent til 23, kundetoalett, ferskvaredisk og et utvalg påsmurt. Vanskelig å drive bensinstasjon med overskudd da. Som nevnt tidligere i tråden så tror jeg noen innser at løpet er kjørt, de vil ikke investere i et opplegg de er dømt til å tape, mens andre inngår allianser med ladetilbydere (Circle K + Grønn Kontakt f.eks) for å holde ut litt til.
Tittel: Sv: Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?
Skrevet av: HCOFredag 01. Desember 2017, klokken 20:14
En annen strategi kan være å finjustere tilbudet sitt mot fossilbilistenes behov, og satse på at man overlever i fossil-nisjen mens andre kjeder bruker for mye penger på å "bredde seg ut" og dukker under av den grunn. Det kan virke som om det er slik Esso tenker.
Tittel: Sv: Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?
Skrevet av: AmossFredag 01. Desember 2017, klokken 20:27
Personlig ville jeg foretrukket luftskip, hehe. ...
Luftskipet er kledd med solceller, produserer delvis egen hydrogen til fremdrift og oppdrift, ...

Interessant tanke, liker ideen :)

Men for det første - dersom de har solceller, hvorfor behøver de da å produsere hydrogen for fremdrift?  Oppdrift - greit nok, men fremdriften kan vel best omgå omveien om hydrogen.

Som ett alternativ til å kjøre bil høres det ut som ett dårlig forslag :p  Greit nok "over dammen" hvor det enn så lenge ikke er blitt laget noen "boring" tunneler, men ikke hva jeg hadde valgt for å komme meg raskt rundt i landet/Europa... 

Men kanskje ett 24-timers luftskipscruice tur/retur Danmark eller England kunne vært en ide? ;)
Tittel: Sv: Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?
Skrevet av: PorsgrunnFredag 01. Desember 2017, klokken 21:07
Det som truer klassiske bensinstasjoner akkurat nå er ikke først og fremst elbilen, men automatstasjonene.

Hvorfor stoppe ved og betale mer for drivstoffet ved en betjent stasjon når det ofte er raskere, rimeligere og høyere tilgjengelighet på automatstasjoner. Temmelig sikker på at økningen av automatstasjoner er hovedgrunnen til nedgangen i betjente stasjoner de siste tiårene, selv om vi fortsatt har prosentvis færre ubetjente stasjoner enn mange andre europeiske land.

Tror ikke jeg er den eneste som sjelden fyller på betjente stasjoner, men stopper der av andre grunner som kaffe, mat, toalett osv. Stasjoner med god beliggenhet som endrer seg i retning av et godt fullservice tilbud for sjåføren i tillegg til å være lade/fyllested tror jeg har gode fremtidsutsikter.

De blir nok færre, men de har tross alt mange funksjoner som de kan få inntekter fra.
Tittel: Sv: Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?
Skrevet av: BeckernLørdag 02. Desember 2017, klokken 11:45
Selv stopper jeg på langturer langt oftere på bensinstasjonene enn det jeg trenger påfyll av drivstoff til bilen.

 :+1: Samme her.


Samme her. På turen Oslo-Trondheim (6,5 timer, ca 500km) blir det fort 3-4 pauser av forskjellig art, selv om bilen bare trenger ett eller to korte stopp.

De som er vant til å kjøre langt og gjør det ofte stopper sjelden en enste gang på den strekningen med mindre man trenger en tissepause. Det tar omtrent 5 min.

At unger krever stadig stans blir ikke noe argument for det ene eller det andre i grunnen.
Tittel: Sv: Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?
Skrevet av: Øyvind.hLørdag 02. Desember 2017, klokken 11:50
En persons behov og definisjon definerer naturligvis ikke andres behov eller definisjoner.

Jeg er vant til å kjøre det jeg kaller langt. Selv når det bare er kona og jeg tar vi gjerne 10-15 min pause på 500km/6,5 timer. Med S90D’en dekket det også ladebehovet. Med S100D er det ikke behov for lading på vår/sommer/høst på det strekket.
Tittel: Sv: Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?
Skrevet av: automatLørdag 02. Desember 2017, klokken 12:22

De som er vant til å kjøre langt og gjør det ofte stopper sjelden en enste gang på den strekningen med mindre man trenger en tissepause. Det tar omtrent 5 min.


Det er helt sikkert noen som gjør dette, men er det normalen? Og er det trafikksikkert? Jeg tror normalen er å legge inn en pause på såpass lange turer.

På 70-tallet var bilbelte i baksetet, og sikring av barn bortimot ukjent. I dag er det utenkelig. Over tid endrer vi adferd. Og om noen år tror jeg langkjøring uten pauser blir sett på som uansvarlig. (Med mindre kjøringen er autonom.)
Tittel: Sv: Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?
Skrevet av: stefseLørdag 02. Desember 2017, klokken 13:16
Personlig ville jeg foretrukket luftskip, hehe. ...
Luftskipet er kledd med solceller, produserer delvis egen hydrogen til fremdrift og oppdrift, ...

Interessant tanke, liker ideen :)

Men for det første - dersom de har solceller, hvorfor behøver de da å produsere hydrogen for fremdrift?  Oppdrift - greit nok, men fremdriften kan vel best omgå omveien om hydrogen.

Som ett alternativ til å kjøre bil høres det ut som ett dårlig forslag :p  Greit nok "over dammen" hvor det enn så lenge ikke er blitt laget noen "boring" tunneler, men ikke hva jeg hadde valgt for å komme meg raskt rundt i landet/Europa... 

Men kanskje ett 24-timers luftskipscruice tur/retur Danmark eller England kunne vært en ide? ;)
Ja nå ble vel dette en avsporing, men luftskipet må jo ha fremdrift om natten også. Batterier er tungt, og hydrogenfabrikken trenger man jo uansett ombord. Men selvsagt er det best å la strømmen gå rett til propellene idet den blir produsert i solcellene. Imidlertid tror jeg man må ha med ekstra energi i form av hydrogen, enten egenprodusert mens skipet står på bakken, eller levert eksternt som bunkers. Såfremt det ikke dukker opp ekstremt lette batterier som kan lagre mange ti talls MWh med energi.

Jeg har reist endel rundt i verden, men det som slår meg er at det ikke hadde gjort meg noenting om terskelen til å ta en lang reise var litt større. Istedetfor å lide seg gjennom turen i en trang flykabin, eller betale det hvite ut av øyet for et mer justerbart sete, hadde turen blitt en slags fornøyelse, en opplevelse i seg selv.  Litt tilbake til gamle dagers romantikk :)

edit: Hvis jeg hadde hatt valget mellom 6-7 timer nedklemt i en 737, eller en behagelig lugar med overnatting på en 24 timers reise til Gran Canaria, hadde jeg ikke vært i tvil om hva jeg ville valgt. Spesielt med småunger på slep. Greit nok at turen ville tatt lengre tid, men samtidig ville man kunne slappe av og sette mer pris på tiden man tilbringer med familie eller gode venner ombord i luftskipet. Eller ganske enkelt sovet søtt, og våkne uthvilt på destinasjonen. :)
Tittel: Sv: Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?
Skrevet av: AmossLørdag 02. Desember 2017, klokken 13:44
Ja nå ble vel dette en avsporing, men luftskipet må jo ha fremdrift om natten også. Batterier er tungt, og hydrogenfabrikken trenger man jo uansett ombord. Men selvsagt er det best å la strømmen gå rett til propellene idet den blir produsert i solcellene. Imidlertid tror jeg man må ha med ekstra energi i form av hydrogen, enten egenprodusert mens skipet står på bakken, eller levert eksternt som bunkers. Såfremt det ikke dukker opp ekstremt lette batterier som kan lagre mange ti talls MWh med energi.

Nja, men på den annen side er vann også tungt... Dersom man skal generere hydrogen fra solcellene må man vel generere dette fra vann man har med ombord?  Så nei, tror nok man må droppe tanken om å ha en "hydrogenfabrikk" ombord. Men bunkre hydrogen før avreise for både opp- og frem-driften kan nok være den beste løsningen, og supplere med strøm rett fra solcellene på dagtid. Men til mellomlagring av envt. overskuddsenergi bør man nok se på batterier.

Ut over det er jeg helt på linje med deg :)
Tittel: Sv: Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?
Skrevet av: jkirkeboLørdag 02. Desember 2017, klokken 14:11

De som er vant til å kjøre langt og gjør det ofte stopper sjelden en enste gang på den strekningen med mindre man trenger en tissepause. Det tar omtrent 5 min.


Det er helt sikkert noen som gjør dette, men er det normalen? Og er det trafikksikkert? Jeg tror normalen er å legge inn en pause på såpass lange turer.

Jeg tror heller ikke det er normalt. Selv på de 28 milene til hytta har vi vel omtrent aldri stoppet mindre enn en halvtime. På lengre turer, som f.eks 50 mil til Trondheim, blir det ihvertfall en times pause til sammen, antageligvis mer enn det også. Man vil jo ha mat, og å spise mens jeg kjører er ikke jeg spesielt glad i.

Selvsagt har det en gang eller to skjedd at jeg har kjørt så langt nesten uten pause, men det har vært når jeg har kjørt på natta når alt er stengt.
Tittel: Sv: Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?
Skrevet av: AmatørenLørdag 02. Desember 2017, klokken 15:15
At unger krever stadig stans blir ikke noe argument for det ene eller det andre i grunnen.

Da ungene var mindre (etter bleietiden) var de mer frustrerte over mine dobehov på grunn av kaffen enn deres egne....

"Pappa kjør fortere..... Ikke stopp...."

Nå har vi på strekket Asker - Legoland som regel stopp litt etter Svinesund, litt før Øresund og ca midt på Fyn. Selvfølgelig noen få ganger ett par ekstra.

Med Sharan (og Alhambra i sin tid) så fylte vi ikke diesel før i Billund. Caravelle må som regel ha påfyll før Billund og da blir det siste stopp før vi er framme.

I det siste har det blitt til at sommerferien starter i Tyskland så da blir stoppene litt tettere intil vi er ved første overnatting i Tyskland, litt syd for Hamburg.

Starter gjerne 01:00 - 02:00 på natten (legger meg litt før 18:00 så jeg har 6-8 timer søvn før avreise - avhengig av hvor langt vi skal) så derfor er det lenger mellom stoppene i starten.
Tittel: Sv: Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?
Skrevet av: Øyvind.hLørdag 02. Desember 2017, klokken 20:18
Som 19-åring var jeg med på en langhelg i Praha. 1500km eller noe sånt hver vei. Ene sjåføren sovnet bak rattet, men våknet halvveis ut i grøfta og reddet seg akkurat inn.
Kjenner at respekten for hvile og avbrudd har blitt vesentlig større med årene. Spesielt når jeg frakter personer jeg er glad i :)
På 6,5 timer Oslo—Trondheim holder det med 20-30 min pause totalt. Med S90D og S100D er det langt mer enn ladebehov. Korteste sammenlagt pause jeg har hatt på strekket var 5 min på Alvdal og ellers NON-stop. Men det var veldig stressende.

De som kjører 1000km med 5 min tissepause vil sikkert se det annerledes. Men det tror jeg ikke mange promille av befolkningen gjør :)
Tittel: Sv: Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?
Skrevet av: AmatørenLørdag 02. Desember 2017, klokken 20:28
Kan si at stoppene våre er så lange at vi godt kunne tatt det som ladestopp med elbil. Do mange etter hverandre, kiosken - vurdere hva vi skal ha.... Slikt tar tid! Og eventuell litt hvile. Så er vi flere, faktisk blitt tre nå til å kjøre.
Tittel: Sv: Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?
Skrevet av: InitiumTirsdag 23. Januar 2018, klokken 07:20
Marche - Norges kanskje eneste service-langs-veien stasjon som ikke baserte seg på " hurtig-dritt-plassert-i-en-isoporform" kaster kortene.

Er de som artikkelforfatteren nevner, litt for kjappe ?

https://www.dagbladet.no/mat/march-ut-av-norge---bensinstasjoner-vil-aldri-bli-det-samme-igjen/69365117
Tittel: Sv: Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?
Skrevet av: AmatørenTirsdag 23. Januar 2018, klokken 08:35
Sitat
Teslas superladestasjon på E18 utenfor Porsgrunn var det flust med folk (inkludert de som fyller bensin på Circle K) - på vei til og fra Sørlandet. Det var proppfullt av folk på Burger King.

Stoppet der med e-Golf'en på vei til og fra Stavanger. Bra at det er sitteplasser for de som skal spise og lade (Circle K).

Området skulle gjerne vært litt større og med mer lenestol lignende stoler. Kjører man langt med elbil så ønsker man gjerne å sitte godt under pausene. Ikke på barkrakk lignende stoler.

Nesten gang går jeg heller over til Burger King i stedet hvis jeg ikke trenger å sove.

Skal man trekker den nye mobile folkemengdene tror jeg at ordentlig mat (og "tradisjonelle" pølser i brød og lignende) med gode sitteplasser som kan brukes til avslapping i 30-60 minutter blir trekkplasteret.


Det blir kanskje den nye anmeldelsen av serviceplasser (ladeplasser) langs veiene:

Kvaliteten på sitteplassene og at antallet står i forhold til antall hurtigladere.
Tittel: Sv: Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?
Skrevet av: AmatørenTirsdag 23. Januar 2018, klokken 08:41
På tide med en ny standard på hva som bør med i anmeldelser av serviceplasser for bilister? 
Tittel: Sv: Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?
Skrevet av: goggoTirsdag 23. Januar 2018, klokken 10:27
Veldig bra beskrivelse av veimat- og bensinstasjon- bransjen i den Dagbladet artikkelen ovenfor. Tillater meg å ta med et par avsnitt av den her, for de som ikke gidder å lese hele :)

Vi nærmer oss med stormskritt 200 000 el-biler her i landet. Og man skal være bra kørka for ikke å se at det blir flere av dem. Og dét kjapt.

En kjent fortelling fra teknologihistorien handler om gutta på Sognsvann som skar ut isblokker som folk kjøpte for å holde matvarene kalde. De trodde de var i isblokk-bransjen. Da kjøleskapet kom maktet de ikke å omstille seg, men fortsatte å skjære ut isblokker. Geskjeften gikk selvsagt dukken. Hadde de forstått at de var i nedkjølingsbransjen hadde de sett annerledes på saken.


Selv så er de nyere Cirkle K stasjonene min absolutte favoritt når jeg skal ta mine ladepauser langs E18 mellom Oslo og Kristiansand, av følgende årsaker:


mvh
Hugo
Tittel: Sv: Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?
Skrevet av: BurgerTirsdag 23. Januar 2018, klokken 10:30
Jeg smører matpakke, handler drikke på dagligvarebutikker og så bruker jeg ladestoppen til å gå en tur.

Billigere, bedre mat og jeg trenger å få rørt litt på kroppen etter 1 - 1 1/2 time stillesittende.
Tittel: Sv: Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?
Skrevet av: craTirsdag 23. Januar 2018, klokken 12:04
Da blir det Burger King: https://www.nettavisen.no/na24/burger-king-apner-restauranter-i-lokalene-til-marche/3423408821.html (https://www.nettavisen.no/na24/burger-king-apner-restauranter-i-lokalene-til-marche/3423408821.html)

Jeg er fornøyd; er så sjeldent på slikt at ungene (og forsåvidt vi voksne) synes det er en grei avveksling når vi først er der. Og alt slår restaurant "den gyldne måke".
Tittel: Sv: Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?
Skrevet av: Øyvind.hTirsdag 23. Januar 2018, klokken 12:42
Burger King funker bra. Det er jo bare en liten håndfull ganger hvert år jeg har behov for supercharger uansett.
Tittel: Sv: Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?
Skrevet av: tomrhTirsdag 23. Januar 2018, klokken 14:44
Det er jo bare en liten håndfull ganger hvert år jeg har behov for supercharger uansett.
Som setter fingeren på at behovet for veimat muligens blir redusert i framtida fordi elbilistene 1) helst ikke ønsker å hurtiglade og planlegger ut fra det, og 2) kan starte hjemmefra med "full tank". Dvs. totalt antall besøk går ned. (Mens hvert besøk får lengre varighet)
Tittel: Sv: Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?
Skrevet av: Øyvind.hTirsdag 23. Januar 2018, klokken 14:53
For min del har ikke elbilen påvirket pauseønske/behov. En typisk Oslo-Trondheim tur på 6 timer/50 mil innebærer fortsatt ett lengre stopp halveis eller litt etter halvveis. Evt to mellomlange stopp. Men det er viktigere å samkjøre pauser med ladebehov ift tilgjengelig effekt der man tar pause.

Og korte turer, eksempelvis Oslo-Hafjell på 2,5 timer/20-25 mil er fortsatt turer jeg normalt kjører uten stopp eller kun med kort tissepause/bollekjøp. Ingen lading.

Elbilen har strengt talt gjort det motsatt for meg. Fordi turen er tilnærmet gratis å gjennomføre sitter pengene til kjøpemat løsere. Dermed blir pausene mindre stressende, og muligens noe lengre nå enn før uten at det er reelt behov for strøm som drar opp tiden.

Men jeg ser poenget med at det kan gå sport i å unngå å måtte lade dersom ladingen koster penger og om pausebehov er i grenseland. En ekstra kaldstart med folk inn/ut av bil kan i enkelte tilfeller dra akkurat så mye strøm at man må lade.
Tittel: Sv: Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?
Skrevet av: AgmunsTirsdag 23. Januar 2018, klokken 15:26
Jeg forstår ikke bensinstasjonkjedene jeg heller. Jada, i likhet med bilprodusentene har de signert avtaler som lover gull og grønne skoger om 10-15 år. Flott det. Helt til det kommer noen gründerspirer som lager sin egen påfyllingskjede.

Det er verdens enkleste sak å bygge en fungerende ladestasjon på dagens store bensinstasjoner (ikke tatt infrastruktur frem til bensinstasjonen til betraktning). Spesielt de som ligger langs motorveier og uansett har lange "rettstrekker" godt på utsiden av pumpeområdet.

* la innkjøringen til stasjonen sluses gjennom en fil som går langs "rettstrekken" hvor høyre del av filen er ladekø og venstre del er "forbikjøringsfil" for å komme seg ut av køen (eventuelt forbi for å kunne parkere på egne p-plasser utenfor ladeområdet for andre ærender).
* bytt ut dagens pumper med ladestasjoner. Utvid ladeplassen med noen decimeter og gi plass til to biler på hver side av "pumpen". For å opprettholde behovet til vanlige biler, kan det stå en pumpe eller to på siden av stasjonen som de kan stå i kø for å fylle.
* digitalskjerm på toppen av hver pumpe som tydelig viser hvor mye strøm bilen som er tilkoblet har og hvor lenge det er igjen til 80% og 100%, slik at de som sitter inne og de som sitter i ladekø får en viss indikator på om de må vente på 20 biler som har 10% batteri igjen eller om det er flere plasser som tilsynelatende snart er ferdig.
* egen tavle fremst i køen langs "rettstrekken" som viser ledige ladepunkt, slik at de som står i kø hele tiden har kontroll på hvor det er ledig uten å måtte sitte å følge med.
* behold innendørs serveringspunkt/café slik at de som lader har et sted å slappe av.

De ladestasjonene som Fortum/Grønn kontakt setter opp i dag (ofte på ugunstige steder) er et mareritt for alle som er opptatt av bil. Risikoen for dørbulk på en av de ladestasjonene er mange ganger større enn nærmest inngangsdøren til landets kjøpesentre.
Tittel: Sv: Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?
Skrevet av: jkirkeboTirsdag 23. Januar 2018, klokken 15:37
De ladestasjonene som Fortum/Grønn kontakt setter opp i dag (ofte på ugunstige steder) er et mareritt for alle som er opptatt av bil. Risikoen for dørbulk på en av de ladestasjonene er mange ganger større enn nærmest inngangsdøren til landets kjøpesentre.

Der er jeg ikke enig, Fortums ladestasjoner står generelt på mye mer attraktive steder enn bensinstasjoner etter min mening. Bensinstasjoner har uansett sjelden noe mat som interesserer meg eller et koselig sted å sette seg ned og spise. Da er det bedre med en ladestasjon som er mer sentralt plassert slik at man har gangavstand til div. restauranter. Slik som de jeg bruker mest nå, i Gran og i Dokka. Riktignok er det stasjoner sentralt plassert på de to stedene også, men slik er det ofte ikke.

Har aldri fått bulk under lading, virker som de fleste elbilister er flinkere til å passe på slikt enn den gjengse fossilbilist. Antageligvis fordi elbiler fortsatt stort sett koster over 100.000,- selv brukt. Mulig det endrer seg når man kan kjøpe 10 år gamle Leafer for 20.000,-...
Tittel: Sv: Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?
Skrevet av: BurgerTirsdag 23. Januar 2018, klokken 16:50
Jeg har bulka en elbil for å kunne komme til å lade, men den var idiotisk parkert på skrått.

Min feil, min forsikring dekket skadene på begge bilene og en lærdom rikere :-D
Tittel: Sv: Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?
Skrevet av: moderator 2Onsdag 24. Januar 2018, klokken 14:06
Jeg smører matpakke, handler drikke på dagligvarebutikker og så bruker jeg ladestoppen til å gå en tur.

Billigere, bedre mat og jeg trenger å få rørt litt på kroppen etter 1 - 1 1/2 time stillesittende.

Synes du burde skifte nick til "Matpakka" med den holdningen der... :-)
Tittel: Sv: Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?
Skrevet av: AmatørenOnsdag 24. Januar 2018, klokken 14:18
 :+1:   :laugh:
Tittel: Sv: Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?
Skrevet av: BurgerOnsdag 24. Januar 2018, klokken 23:54
Lars: Hahaha, bra observert. :-)

Jeg er veldig glad i burger, men da skal det helst være kvalitet. Sot, Bror, Super Hero Burger eller bedre for de som er kjent i Trondheim. Det som serveres langs veien vil jeg ikke bruke penger på.
Tittel: Sv: Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?
Skrevet av: IngeniørenTorsdag 25. Januar 2018, klokken 07:20
Jeg smører matpakke, handler drikke på dagligvarebutikker og så bruker jeg ladestoppen til å gå en tur.

Billigere, bedre mat og jeg trenger å få rørt litt på kroppen etter 1 - 1 1/2 time stillesittende.

Synes du burde skifte nick til "Matpakka" med den holdningen der... :-)

Men da er han sikkert fastere i kroppen enn mange andre.....
Tittel: Sv: Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?
Skrevet av: elekTrondTorsdag 25. Januar 2018, klokken 08:04
Mon tro om Burger er den ukjente broren til min lokale heimegut Rusleburgern?  :D