"En fremmed mann hadde plugget elbilen sin i strømuttaket i garasjen" -Adressa

Startet av CaZpaH, tor 23. nov 2017, kl. 08:25

« forrige - neste »

CaZpaH

"Da Ruth kom hjem sto det en fremmed mann og ladet elbilen sin i garasjen hennes"

Fra artikkelen under. Hva syns dere? Jeg tenker at dette er noe som bidrar med å gi elbilførere dårlig rykte.

http://www.adressa.no/nyheter/trondelag/2017/11/23/En-fremmed-mann-hadde-plugget-elbilen-sin-i-str%C3%B8muttaket-i-garasjen-15643659.ece
Nåværende: 2024 Tesla Model Y LR AWD
Solgt: 2021 Tesla Y LR AWD
Solgt: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

Amatøren

Slikt gjør man bare ikke uten å ha fått kontakt med de som bor der.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

CaZpaH

Sitat fra: Amatøren på tor 23. nov 2017, kl. 08:42
Slikt gjør man bare ikke uten å ha fått kontakt med de som bor der.

Tenker jeg også. Syns det ble gjort i feil rekkefølge her. Greit nok at hun ikke var hjemme. Men da tar du deg bare ikke til rette....

bmw2002

Sønnen var visst hjemme. Virker ikke som Leaf eieren gadd å ringe på.

Dette er på linje med å gå inn i garasjen og stjele en kanne med bensin.

zbk

Tror jeg hadde anmeldt mannen tvert eller funnet fram hekksaksa for å klippe kabelen hvis han har oppført seg i nærheten av det som det indikeres (+ jeg hadde sannsynligvis hengt han og firma ut på nettet).
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

CaZpaH

Sitat fra: zbk på tor 23. nov 2017, kl. 09:16
Tror jeg hadde anmeldt mannen tvert eller funnet fram hekksaksa for å klippe kabelen hvis han har oppført seg i nærheten av det som det indikeres (+ jeg hadde sannsynligvis hengt han og firma ut på nettet).

Dette er jo selvsagt en side av en sak som blir presentert i media. Men som du skriver. Hvis oppførselen er slik som beskrevet så er det nesten så en anmeldelse hadde vært på sin plass ja....

nien

-Den som kobler seg til kontakten i garasjen min. får en kopp kaffe og et wienerbrød.... no big deal.

Bare bra at vedkommende ikke kjører fossilbil.

zbk

Hvis vedkommende spør først eller kommer etterpå og forklarer (med en viss ydmykhet) hvorfor det ble koblet til mens jeg ikke var hjemme hadde det ikke gjort meg noen verdens ting. Jeg hadde også invitert dem inn for å varme seg mens de ventet.

Hvis derimot holdningen hadde kommet fram som et brautende "det er greit å stjele strøm uten å gi beskjed", så ville fortsatt mitt forrige svar vært gjeldende.

Edit: Det er normalt ikke vanskelig å finne et telefonnummer tilhørende adressen der man befinner seg, så man kan til og med gjøre et forsøk på å ringe først...
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

tomrh

Var i en lignende situasjon da jeg var fersk elbilist med i-MiEV i 2012, var et par mil fra hytta men feilberegnet mengde strøm. Ingen hurtigladere i Rindal. Kjørte opp til en gård ved Rindalsskogen og ringte på, ingen hjemme. Gikk litt rundt for å se om jeg så folk, neida - ingen der. Så der stod jeg da, og valgte å plugge inn. Etter 15-20 min kom bonden tilbake og jeg forklarte situasjonen og tilbød rikelig betaling for strømmen. Han var så hyggelig og skjønte at det var en nødsituasjon, skulle slett ikke ha noe som helst for den skarve kilowattimen, måtte bare lade videre slik at jeg kom meg fram. Det ble en hyggelig samtale om hytter og naboer og elbiler og alt mulig. :) Folk er forskjellige, dama på Skatval valgte i stedet å lage en negativt vinklet sak i Adressa.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Initium

Haters finnes i alle miljøer. Har kjørt Landrovere i årevis, og alle andre er veldig opptatt av hvor dårlige bilene er. Den jeg har nå, en RangeRover 1996 modell, er vel rangert som verdens dårligste bil, tilogmed av LandRovereiere.

MEN - samholdet blandt folkene som EIER bilene, er helt fantastisk. Har man et problem langs veien, er det en selvfølge å stoppe å hjelpe, selv om man ikke kan noe om biler. Kanskje vedkommende kan sitte på ?

Jeg må si at jeg hadde blitt forbløffet selv, om noen sto hjemme tilkoblet garasjeuttaket mitt, men sinna, og ringt media ? Aldri i verden. Kanskje vedkommende var en hyggelig fyr, og hadde lyst på kaffe, midt i alle problemene ?

sylwester

Det som er veldig synd her er at anlegget ble skadet. Jeg tenker at hvis vedkommende ikke visste noe om kontakta skulle han holdt seg til 10A og under. Sikringen på en 10A kurs går nødvendigvis ikke ved overlast.

Jeg ville kommet for i forkant ved å plante en konvolutt med takk og penger slik at ikke en slik uheldig konflikt kunne eskalere. En 50lapp er 10x strømprisen, men langt unna egenandelen og ventetiden for redning.

For begge parter hadde en hurtiglading vært å foretrekke og muligens raskere og rimeligere så hadde vedkommende visst hvor tregt det gikk å stjele strøm, feks erfaring selv med elbil, hadde det nok ikke blitt en avisssak.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

CaZpaH

Sitat fra: tomrh på tor 23. nov 2017, kl. 10:16
Var i en lignende situasjon da jeg var fersk elbilist med i-MiEV i 2012, var et par mil fra hytta men feilberegnet mengde strøm. Ingen hurtigladere i Rindal. Kjørte opp til en gård ved Rindalsskogen og ringte på, ingen hjemme. Gikk litt rundt for å se om jeg så folk, neida - ingen der. Så der stod jeg da, og valgte å plugge inn. Etter 15-20 min kom bonden tilbake og jeg forklarte situasjonen og tilbød rikelig betaling for strømmen. Han var så hyggelig og skjønte at det var en nødsituasjon, skulle slett ikke ha noe som helst for den skarve kilowattimen, måtte bare lade videre slik at jeg kom meg fram. Det ble en hyggelig samtale om hytter og naboer og elbiler og alt mulig. :) Folk er forskjellige, dama på Skatval valgte i stedet å lage en negativt vinklet sak i Adressa.

Jeg tror den store forskjellen er i hvordan man oppfører seg. Igjen, her er det en side av saken og her fremstår elbilføreren som litt uhøflig sett i mine øyne.

Selv hadde jeg aldri koblet i veggen uten å snakket med eier mtp. jeg vet ikke hvordan el-anlegget er i garasjen. Her var det vel snakk om et litt eldre gårdstun. Selv hadde jeg nok gjort noen internettsøk på hvem som holdt til i leiligheten og ringt vedkommende som bor der og ikke tatt meg til rette.

Og hadde det vært motsatt så hadde jeg selvsagt lånt bort stikkontakten min hvis jeg hadde blitt spurt høflig først. Men jeg hadde reagert negativt hvis noen bare tok seg til rette... Det er frekt i mine øyne.

stefse

Sitat fra: tomrh på tor 23. nov 2017, kl. 10:16
Folk er forskjellige, dama på Skatval valgte i stedet å lage en negativt vinklet sak i Adressa.
Og redaksjonen var selvsagt mer enn villig til å trykke saken, med en "passende" vinkling.

Kan ikke elbilforeningen starte en kronerulling til fossilene i Adresseavisen slik at de får en elbil hver? ;D Kanskje de ved egenerfaring kan få bukt med de fossile holdningnene sine.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Zimon

Media ønsker selvsagt å "selge" artikkelen sin, så klart det blir vinklet til "kjeltring og tyveri". Men enig at slik artikkelen virker så virker han Leaf eieren som litt frekk og tar seg til rette, for teknisk sett så er det å stjele ja.

Her burde han prøvd å ringe på flere ganger, prøvd å evt få tak i telefon nr og prøve å ringe. Om ikke svar så burde han kjørt til naboen hennes og spurt der. Tross alt hun skriver at i nabohuset så bor eksmannen hennes og han var også hjemme. Tviler på at Leafen var så tom at han ikke kunne kjøre noen hundre meter eller noen få km på siste rest! Om han var så tom at det ikke lot seg gjøre så har han tabbet seg såpass ut at han hadde fortjent å måtte tilkalle tauing og ta kosten på det.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Amoss

Sitat fra: Zimon på tor 23. nov 2017, kl. 13:37
Her burde han prøvd å ringe på flere ganger, prøvd å evt få tak i telefon nr og prøve å ringe.

Nå sier ikke artikkelen noe om hvor gammel denne sønnen som skulle være hjemme var, eller hvordan type person han er. Men om man tipper det er en typisk tenåring kan han ha sittet inne på rommet med hodetelefoner dypt inne i ett eller annet spill eller tilsvarende, og ikke kunnet høre folk som ringer eller banker på :p

Men med det sagt, om det var så at det var ett hus like ved hvor folk var hjemme så er jeg helt enig med deg i at han heller skulle prøvd der. Men så vet vi altså ikke hvor nært dette huset var, eller hvor lett det var å se fra veien/gårdsplassen.
Model S 85D

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA