"En fremmed mann hadde plugget elbilen sin i strømuttaket i garasjen" -Adressa

Startet av CaZpaH, tor 23. nov 2017, kl. 08:25

« forrige - neste »

Jejl

Siden vi i artikkelen ikke har hørt saken fra to sider, velger jeg å tro at han har forsøkt å banke/ringe på før han plugget i.
Dette blir omtrent som å liste seg inn i et fremmed hus å gå inn å drite på dassen. Kostprisen for dopapir og såpe tilsvarer vel omtrent en halvtime med lading. Selvfølgelig har han forsøkt å få kontakt med huseier først.

arthur

Etter hva jeg forstår så var han gått tom for strøm, eier var ikke hjemme og han tilbød seg å betale, trolig langt mere enn hva det kostet huseier. Litt klønete håndtert muligens, men at huseier sier at han kunne, eller burde, heller ha ringt etter en tauebil faller på sin egen urimelighet etter mitt syn.

stefse

Sitat fra: arthur på tor 23. nov 2017, kl. 16:17
Etter hva jeg forstår så var han gått tom for strøm, eier var ikke hjemme og han tilbød seg å betale, trolig langt mere enn hva det kostet huseier. Litt klønete håndtert muligens, men at huseier sier at han kunne, eller burde, heller ha ringt etter en tauebil faller på sin egen urimelighet etter mitt syn.

Ta nå et steg tilbake. Hvordan oppstår saken i media?
Noen kobler seg til stikket på huset mitt, for å lade bilen. Ok, jeg reagerer litt på det, men blir enig med bilisten om en ordning. Så summer man seg litt og snakker med andre om saken. En av dem, person X som er en elbilhater sier: Du burde tipse media.  (Eller kanskje han gjør det selv) Så får fossiladressa som er lokalavisen i området ferten av scoopet. De sender en journalist for å ta bilder og intervjue. Han snakker litt frem og tilbake med intervjuobjektet, spør kanskje, du tenkte kanskje å be mannen ringe etter tauebil?  Objektet svarer, ja, det kan hende. Journalisten tar hennes parti og sier, kanskje noe ble skadet av denne mannens adferd? Tja, tenker objektet, det kunne jo hende at det elektriske anlegget som var i dårlig stand fra før, ble enda mer ødelagt av dette. Så blir dét en sak. Slik spinner man høns og leserne blir fornøyd av å lese om disse frekke elbilistene, og fossilholdningene fortsetter.

Bare for å ha det klart, jeg mener man absolutt skal spørre før man lader, og respektere eieren av stikkontaktens avgjørelser.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

geear

Dette skulle aldri havnet i avisa. Altfor mange variabler til at det gir noen som helst mening.

Synd alle artikler som omhandler elbil eller Tesla gir sykt med klikk.

Knut Røe

Storm i et vannglass.
Dårlig planlagt av en fersk og uvitende elbil sjåfør, hurtigladere finnes i stort monn rundt det meste av landet nå. De som har en viss erfaring vet at farten på Schuko er tragisk.
Og ødelagt el anlegg av 10 ampere lading, kanskje på tide å gjøre noe med det uansett da.
Selvsagt dumt å ta seg til rette som nok er det folk reagerer på, men etter min mening enda verre å ta en slik sak til avisen.
Bare se kommentar feltet, folk fråtser jo i slike saker som gribber. Hjelpes min, dette viser hvor lite hjelpsomme enkelte er. Man kunne blitt kjent med vedkommende og kanskje fått seg en venn for livet. Men nei.
Enkelte tror sikkert elbiler drar strøm for 200-300 kroner i timen :D  denne var altså tilkoblet i en halv time på 10 a og dro da strøm for cirka en krone. En hel krone, tenke seg til. Og dette betalte han 50 kroner for.

sylwester

Med noe chargeampsgreier er det fullt mulig å dra 16A av en 10A kurs. Det er ikke sikkert sikringen går selv om den er 10A.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Agmuns

Litt overrasket over at så mange tar elbilisten i forsvar. Jeg tviler ikke et sekund på at hun opplevde sjåføren som en frekkas. Det er hennes opplevelse som teller, ikke hva avsenderen faktisk mente.

Dette er ting man lærer allerede i barnehagen ...

Det er heller ikke huseiers ansvar å oppgradere sitt eget elektriske anlegg i tilfelle det dukker opp en kjøttpøkk som ikke eier folkeskikk (eventuelt en hyggelig sjåfør som kan oppføre seg). Er lov å være ydmyk når man blir tatt i å stjele - uavhenig av om man stjeler for en krone eller hundre. For du stjeler strøm - du låner ikke (hvordan skal du gi tilbake strømen du låner?).

Prakteksempelet er nevnt tidligere i tråden med han som møtte bonden og uoppfordret ønsket å betale for seg.

Knut Røe

Sitat fra: sylwester på tor 23. nov 2017, kl. 18:39
Med noe chargeampsgreier er det fullt mulig å dra 16A av en 10A kurs. Det er ikke sikkert sikringen går selv om den er 10A.
Den bør gå i løpet av en time. 45 % overlast i en time er det de fleste sikringer har. I nye hus er det bare 20 % overlast i en time før den går. Gamle skru sikringer kan stå veldig lenge med overlast fast på 20-30 %. Ikke rart ledninger kan svies da.

Ferry

Litt uklart i artikkelen om anlegget faktisk ble ødelagt eller om det bare var en sikring som gikk. Merkelig at hun er usikker på det og bruker skjøteledning og lommelykt i stedet for å ta en kikk i sikringsskapet. Hva er sannsynlig feilmodus når elanlegget blir defekt etter elbillading?

elektrolux

Sitat fra: nien på tor 23. nov 2017, kl. 10:03
-Den som kobler seg til kontakten i garasjen min. får en kopp kaffe og et wienerbrød.... no big deal.

Bare bra at vedkommende ikke kjører fossilbil.

:+1:
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Egil Fonn

Spør først, så lade. Hvis ikke mulig å få kontakt med eier av kontakt prøv et annet sted eller ring bilberging. Tyver er ikke populært. Om de stjeler 1 eller 1000 kroner. Prinsippet er det samme.
Mercedes EQC fra 31.03.20
xBMW IX 40 fra sept.2022 (solgt 12.03.25)
xJaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
xBMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
xBMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
xTesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
xMercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Initium

Jeg får virkelig vondt jeg altså, av alt hatet som finnes i verden.

MENER dere virkelig at å låne en utendørs stikkontakt noen minutter / en halvtime, kan sammenlignes med å stjele ? Verdien på strømmen er kanskje 0,50kr på en god dag så oss runde av til en krone da, eller kanskje 5,- for å ta skikkelig hardt i.

Jeg blir forbløffet over hvor lite medmenneskelighet som finnes i verden, rett og slett. Tråden her illustrerer jo det veldig godt.

Selvsagt kunne vedkommende i artikkelen opptrådt helt annerledes, men det er ikke det tråden handler om nå. At "lånefanten " var uheldig og sprengte en sikring på toppen, er igjen en litt annen sak som ikke var helt bra, men  å omtale dette som "stjeling " blir helt nedsnødd.  Kanskje media burde omtalt det som " Elbilfanatiker utførte grovt tyveri, med døden ( for en sikring ) til følge ! for å få enda fler klikk ?

Jeg gremmes !

zbk

Personlig mener jeg at prisen på det man tar ikke har noen betydning for hva det skal kalles. Ut fra din definisjon på hva som er stjeling: Er det da også greit å ta med seg smågodt for et noen få kroner fra en butikk?

Tar man noe uten lov er det stjeling uansett pris på det som man tar (dog ikke kvalifiserende til dødsstraff i dette tilfellet). Slike glidende holdninger er det som medfører at man får tilstander der utrolig mange iPhones knuses som forsikringssaker samtidig med at nye modeller kommer ut.

Det de fleste her har kritisert er da (jeg presiserer den *angivelige*) oppførselen til bilisten. I nøden hadde jeg også koblet meg til en ukjent stikkkontakt, men om man gjør dette med en flåsete unnskyldning om at "hurtiglading er så dyrt" og generelt mangler ydmykhet så oppfattes man med rette som en drittsekk. Tviler sterkt på at området er så tynt befolka at han ikke kunne kommet seg til et hus (eller en butiukk/bensinstasjon) der han fant noen å spørre om lov først.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

elektrolux

Sitat fra: Egil Fonn på fre 24. nov 2017, kl. 06:56
Spør først, så lade. Hvis ikke mulig å få kontakt med eier av kontakt prøv et annet sted eller ring bilberging. Tyver er ikke populært. Om de stjeler 1 eller 1000 kroner. Prinsippet er det samme.

Når det gjelder elbil, er det bedre å snu rundt på denne rekkefølgen.

Går fort 15 min før en finner fram til myndighetsperson som kan ta en sjefsavgjørelse i 2017.

Var mye enklere i "gamle dager" når folk kunne bruke sunn fornuft.

Finner en ingen å spør har en i mellomtiden fått på nok strøm til å kjøre videre til neste stikk.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

GOLF-raider

Jeg har en 16 amp kurs med kontakt ute for å sage ved
på setra. Den funker for motorvarmer og elbillading også.
Jeg nullstiller alltid automatsikringen i sikringsskapet når
jeg ikke er der. Da blir jo strømtjuvene opprådd og må
ringe Falken for å komme seg hjemover. Det har jeg en
gang vært nødt til med min elbil; og tjenesten var gratis!
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA